Problem med kulpåsen !!

pale65

Medlem
Problem med kulpåsen !!
Då jag har börjat cykla mtb i höstas, och fortsatt i vinter så har det blivit problem !

Jag har införskaffat cykelbyxor som är kanon och sitter bra i dom nedre delarna mot sadeln,
men jag cyklar mycket stig och nu skoterspår, men problemen kommer när man står upp
och cyklar och det är knöligt.
Då ramlar "kulpåsen" ner och man sätter sig på stenarna (ingen höjdare)
Då är det bara att stanna när man har läge och försöka få upp dom igen, men snart är dom där igen...

Det måste finnas fler än jag som har detta bekymmer, kom gärna med tips

Problem med kulpåsen !!
Det handlar om passformen på cykelbyxorna.
Tightare håller paketet på plats lite bättre ;-)

Så var det iaf för min del.
Fick tag på ett par brallor som släppte ner paketet lite "överraskande".
Bytte ut dom illa fort.

Problem med kulpåsen !!
Kommer du ihåg han i Farmen? Han med pungpåsen i läder ?.

Nä skämt å sido. Tycker du skall testa ett Annat märke på byxor.
Kolla bara så själva blöjan inte är samma då flera märke ibland har samma blöjfoder.

Jag kör mycket med Endura och är jättenöjd, har testat andra som inte passat mig speciellt bra (Diadora)

Lycka till

Problem med kulpåsen !!
Vernersson sa:
Det handlar om passformen på cykelbyxorna.
Tightare håller paketet på plats lite bättre ;-)

Så var det iaf för min del.
Fick tag på ett par brallor som släppte ner paketet lite "överraskande".
Bytte ut dom illa fort.

Man har ju dåligt med midja om man säger, och det kanske funkar bättre med cykelbyxor utan hängslen som jag har nu.
då kanske jag kan ha ett par tightare ?

Problem med kulpåsen !!
Cykelbyxor ska sitta åt :) Hängselbyxor är oxå att föredra. Då är det inte lätt att få luft mellan bollarna o brallan. Men i grunden ett par kvalitetsbyxor och en bra sadel så ska bollarna må bra efter en heldag i sadeln.

Problem med kulpåsen !!
Tightare och bätte sydda så löser det sig. Så här års brukar problemet iofs lösa sig av naturen själv med m3p....

Problem med kulpåsen !!
Jag skiljer mig från mängden å kör alltid kvalitets kallingar i merino ull under. :)
Tunna på sommaren å tjockare på höst å vår. Vinter så hoppar jag polstrat helt å kör två/tre lager ull istället.
Funkar för mig, men jag tycks vara unik. ;)

frid!

Problem med kulpåsen !!
Miracle sa:
Jag skiljer mig från mängden å kör alltid kvalitets kallingar i merino ull under. :)
Tunna på sommaren å tjockare på höst å vår. Vinter så hoppar jag polstrat helt å kör två/tre lager ull istället.

frid!

+1, jag med!

Problem med kulpåsen !!
putin2.png

Problem med kulpåsen !!

Bilagor

• cyclistpowder.jpg
    cyclistpowder.jpg
    6.4 KB · Besök: 50
Problem med kulpåsen !!
Jag kan inte ha bibs, hängslen alltid för korta när byxan är rätt storlek. Använder dock långbenta vinterbibs utan blöja ovanpå korta cykelbyxan.

Problem med kulpåsen !!
Jag har kalsonger under, både syntet och bomull funkar för mig. Inget skav på turer på upp till 10 timmar i allafall (längre turer än 2 timmar brukar jag ha syntet)

Dock är det stor skillnad på olika modeller. Vissa kalsong-modeller ger obehag på 40 minuter till jobbet.

Generellt behöver jag kalsonger med långa ben, samt en tight passform för paketet. A & O är hur sömmarna sitter.

Problem med kulpåsen !!
Alla är vi byggda olika och likaså cykelbyxor.
Jag har ofta problem med Craft med hängslen där påsen gärna har en tendens att ramla ner.
Men efter att gått över till 8848 som är lite tajtare, så är det problemet borta och påsen stannar där den ska vara.
Storleken har betydelse :)

Körde första året med kallingar under, olika modeller och tyger, samma problem. Skavsår och finnar.
Började köra utan kallingar och voila, problemet borta.

Problem med kulpåsen !!
Definitionen av ballar av stål. Testa kolfiber, det blir lite lättare då :)
Men på allvar nu, testa dig fram. Med/utan kallingar, olika passform på byxorna.

Problem med kulpåsen !!
Miracle sa:

frid!
Brukar köra kallingar under på vintern. Mest för att man inte svettas lika mycket då och kör man kallingar så kan man använda cykelbrallorna några gånger innan tvätt.
På sommarn är ju allt dyngsurt av svett oavsett.

Men det där med att kallingar skulle ge skav 100 gånger av 100 faller ju på sin egen logik. Men visst är kallingarna av bomull och/eller har sömmar på fel ställen så finns ju risken.

Pad'en skulle iofs kunna vara själva hemligheten till att man inte får skav, men när man hör triathleter säga att man absolut inte kan ha kallingar under ett par löpartights heller utan att få skav så förstår man ju att det bara är en gammal sanning från innan konstfiberns uppfinnande som lever kvar.
För hur kan ett par kallingar i syntetmaterial med sömmarna på samma ställen som ett par löpartights ge skav, medan löpartightsen i samma syntetmaterial inte ger skav. Det är liksom samma sak med olika namn och färg på tyget.
Kanske förövrigt ska börja springa i kallingarna som man kommer ifrån dom trista svarta tightsen som är det enda som går att få tag på i herrmodell.

Problem med kulpåsen !!
Provat med tajta kalsonger som håller paketet på plats under? Funkar fint för mig. Aldrig tänkt tanken att köra utan men aldrig kört mer än 5-6h effektiv cykeltid.

Problem med kulpåsen !!
Jag har ett par vindtäta syntetkallingar som jag använder när det är som kallast. De håller allt på plats när jag har mina långa vinterbibs.

Jag hade samma problem som du med mina diadora cykelbyxor, sedan köpte jag ett par morvelo som sitter perfekt. Kommer köpa ett par till fast flossade för kalla dagar!

Problem med kulpåsen !!
Kalsonger under tights syns oftast tydligt - jag har sett det en hel del när jag cykelpendlat nacka-södermalm.

Första posten påminde mig på nåt sätt om detta:

Problem med kulpåsen !!
Problem med kulpåsen !!
fhloston sa:
Bengt-re sa:
fhloston sa:
Konkret sa:
Varför har man kalsonger under cykelbyxorna?

För att hålla kulorna på plats.

Men det gör ju bibsen ?

Märklig ide att glömma kallingarna på när man skall cykla.

Nix, på bägge meningarna.

Sen kan man ju argumentera för att jag kunde ha bättre passande bibs. Men nu har jag inte det, och kallingar funkar utmärkt för mig. :-)

Jaja... alla blir väl saliga på sin övertygelse. Personligen tycker jag att det låter lite märkligt att ha något under bibsen, men fungerar det så fungerar det säkert

Problem med kulpåsen !!
Bengt-re sa:
fhloston sa:
Bengt-re sa:
fhloston sa:
Konkret sa:
Varför har man kalsonger under cykelbyxorna?

För att hålla kulorna på plats.

Men det gör ju bibsen ?

Märklig ide att glömma kallingarna på när man skall cykla.

Nix, på bägge meningarna.

Sen kan man ju argumentera för att jag kunde ha bättre passande bibs. Men nu har jag inte det, och kallingar funkar utmärkt för mig. :-)

Jaja... alla blir väl saliga på sin övertygelse. Personligen tycker jag att det låter lite märkligt att ha något under bibsen, men fungerar det så fungerar det säkert

Ja, i mitt fall funkar det inte utan något under.

Edit: men nästa gång jag köper bibs ska jag ha passformen i grenen i åtanke, då kanske det funkar utan kalsonger under.

Senast ändrad:
Problem med kulpåsen !!
Jo tack bra ?

Jag har två par riktigt bra bibs som passar min rumpa och gren. Bägge Gore.
Köpte även ett par vinterbibs av något annat märke, men de blev för tighta över låren, vilket är lite förvånande med mina spagettiben ?
Härligt att det löste sig! Noterade att mina vinterbibs återigen inte fungerar bara för att jag tappat lite hull... jaja i-lands problem. 3/4 bibsen passar och med långa strumpor duger de även i minusgrader. Underligt bara hur vissa plagg är otroligt känsliga för brukarens form emedan andra fungerar båda i tjocka och smalare tider...

Tillbaka
Topp