Problem med lera och regn Glasögon!

Tigaz

Medlem
Tjena, har ni några smarta tips om hur man kan göra när man ska köra i regn och rusk, körde e turen idag och det var ju katastrof, fick slänga brillorna efter 1 mil då dom var fulla med lera. Hur gör ni då? Antingen ser man inget och får ögonen skyddade eller så ser man inget och får grus i ögonen. Även typ när det regnar, minsta droppe eller svettrand gör mig galen.

Vad tror ni om detta?

Vaxa skiten, rinner det inte bort lättare då? Vad tror ni?

Denna skyddar mot nästan allt lerstänk. Vid riktigt blöt stigcykling så brukar det inte vara något problem att ha glasögon :)

Bilagor

• 2015-07-26 22.59.54.jpg
    2015-07-26 22.59.54.jpg
    69.2 KB · Besök: 51
  • 2015-07-26 23.00.50.jpg
    2015-07-26 23.00.50.jpg
    65.3 KB · Besök: 72
Tigaz skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, men hur gör typ alla eliter, elitmotionären
> som inte kör med stänkskärmar?

Det är en mudguard... ingen skärm. #enduro

Nej, men ärligt. Den fungerar och utan blixt syns den knappt.

Torka av med handskarna när det blir för jävligt, och låt bli att vara så känslig! Lite skit gör väl inget, bara man ser något.

Jag torkade av med fingrarna, drog ett finger över glaset bara, det blev suddigt i tre sekunder sen såg jag bra igen. Angående skärm eller liknande så tyckte jag det mesta stänkte upp från framförvarande cyklists bakhjul så det hade inte hjälpt mycket med skärm.

Tigaz skrev:
> Okey. Man kanske skulle fixa en sån. Jaha,
> dricker dock bara energidryck under alla lopp..

Skölj med sportdryck då.

PeterNi skrev:
> Då cykling är en rätt efterutvecklad sport så
> kan man titta på andra sporter.
> Inom motorcrossen utvecklas detta för 35 års
> sedan, med rullar och lösa engångsglas i lager.
> http://www.motostarmx.se/sv/sortiment/utrustning/g
> lasogon/tillbehor/

Och vart tar den plasten vägen? Tear off skräpar ju bara ner i naturen.

mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> PeterNi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då cykling är en rätt efterutvecklad sport
> så
> > kan man titta på andra sporter.
> > Inom motorcrossen utvecklas detta för 35 års
> > sedan, med rullar och lösa engångsglas i
> lager.
> >
>
> > lasogon/tillbehor/
>
>
> Och vart tar den plasten vägen? Tear off skräpar
> ju bara ner i naturen.

Dom är tillverkade i ett nedbrytbart material. Men jag håller med, det ser ändå inte bra ut.

Det mesta kommer från hojjen framför så mudguarden hjälper sådär. Körde med engelbrektsturen igår och jag skjuter fram glasögonen på näsan så de tar lersprutet underifrån sen tittar jag över dem.

PeterNi skrev:
> Då cykling är en rätt efterutvecklad sport så
> kan man titta på andra sporter.
> Inom motorcrossen utvecklas detta för 35 års
> sedan, med rullar och lösa engångsglas i lager.
> lasogon/tillbehor/

Man använder de iofs i cykling med. Men väldigt få som kör googles på XC

cerro skrev:
> Man använder de iofs i cykling med. Men väldigt
> få som kör googles på XC

Goggles är inte heller vanliga.

Jag bumpar den här gamla tråden. Jag använder (slipade) glasögon när jag cyklar, både för att se något och för att skydda ögonen mot vattendroppar, lerstänk, insekter mm. De största problemen har jag då det regnar eller är fuktigt ute. Glasögonen tenderar att imma igen eller så blir de fulla med vattendroppar så jag inte ser något. Jag kör både landsväg och MTB. Jag har samma problem då jag springer orientering, då det blir svårt att läsa kartan vid regn och imma på glasögonen. Jag tar tacksamt emot förslag till lösning på dessa ilandsproblem, om det är någon som sitter på några bra tips. Jag har tidigare använt linser, men det hjälper ju inte så bra när ålderssyntheten kommer smygande. Jag har även utforskat ögonoperationsspåret, men kommit till vägs ände där. Men jag behöver hur som helst någonting som skyddar ögonen, men inte hindrar synen. Har hört att det finns särskilda cykelglasögon, som är lite luftigare (mer ventilerande) och inte immar igen lika lätt.

1737811108012.webp

Inte svaret du söker men har du provat det gamla diskmedel tricket? Många som kör enduro har problem med imma trots dubbelglas och det finns olika spayer som faktiskt hjälper, men diskmedel funkar ungefär lika, vet att vi blanda i nånting mer också men kommer fasiken inte på vad det var på rak arm 🙂

Prata med din optiker om det är en bra en!
Lera är nog svårt men vatten kan säkert lösas med coatning. Sedan spelar formen på bågarna stor roll. Har jag märkt....

Prata med din optiker om det är en bra en!
Lera är nog svårt men vatten kan säkert lösas med coatning. Sedan spelar formen på bågarna stor roll. Har jag märkt....
Jag har ingen dedikerad optiker, men tänkte börja med att kolla runt lite på nätet samt kolla med expertisen här på Happy. Jag hittade en annan intressant tråd i ämnet.

Just nu funderar jag om första steget kanske skulle vara att testa någon form av "snöskärm"/"regnskärm", eller s.k. OTG (Over the Glasses), som ett första steg. Dessa från Bliz verkar intressanta, om än inte superbilliga. Jag tänker att de borde hålla det värsta stänket borta från glasögonen och att de borde vara lätta att torka av och även behandla med någon coating så att vattnet rinner av lätt. Sen imma på glasögonen, ja, det kanske kan lösas med diskmedel, som @gyttorparn skriver. Ska testa det tipset.

1737815604288.webp

Senast ändrad:
Då cykling är en rätt efterutvecklad sport så kan man titta på andra sporter.
Inom motorcrossen utvecklas detta för 35 års sedan, med rullar och lösa engångsglas i lager.
http://www.motostarmx.se/sv/sortiment/utrustning/glasogon/tillbehor/
Tear-off och roll-off-system verkar smidigt om man behöver rensa smuts, eller ev. regn. Är det f.ö. något som skiljer goggles för motocross och goggles för utförsåkning (skidor)? Jag har ett par av de senare (Scott) som jag använt även då jag cyklat i minusgrader och snöfall. Har funkat rätt bra vill jag minnas, samt att jag även kan ha mina vanliga slipade glasögon under utan problem.

Här är f.ö. en uppdaterad länk till hemsidan du länkade till:

Jag använder kontaktlinser och Hydrotac eller liknande läsrutor i alla solglasögon och cykelglasögon. Funkar riktigt bra och man ser även om man skulle tar av sig cykelglasögonen.
Tack för tipset! Jag kände inte till den typen av produkt. Kan säkert komma till användning, även om det ändå kan behövas något ytterligare som löser stöket med regn, imma och ev. lera på glasögon. Kanske linser + crossglasögon med läsrutor? Eller bara linser + välventilerade sportglasögon med läsrutor?

Tear-off och roll-off-system verkar smidigt om man behöver rensa smuts, eller ev. regn. Är det f.ö. något som skiljer goggles för motocross och goggles för utförsåkning (skidor)? Jag har ett par av de senare (Scott) som jag använt även då jag cyklat i minusgrader och snöfall. Har funkat rätt bra vill jag minnas, samt att jag även kan ha mina vanliga slipade glasögon under utan problem.

Här är f.ö. en uppdaterad länk till hemsidan du länkade till:

Det är en jätteskillnad mellan goggles för skidor och mc om du frågar tillverkaren. Jag har inte sett någon större skillnad.

Edit, möjligen att lite dyrare goggles för skidåkning och mc har olika färgfilter.

Senast ändrad:
Jag bumpar den här gamla tråden. Jag använder (slipade) glasögon när jag cyklar, både för att se något och för att skydda ögonen mot vattendroppar, lerstänk, insekter mm. De största problemen har jag då det regnar eller är fuktigt ute. Glasögonen tenderar att imma igen eller så blir de fulla med vattendroppar så jag inte ser något. Jag kör både landsväg och MTB. Jag har samma problem då jag springer orientering, då det blir svårt att läsa kartan vid regn och imma på glasögonen. Jag tar tacksamt emot förslag till lösning på dessa ilandsproblem, om det är någon som sitter på några bra tips. Jag har tidigare använt linser, men det hjälper ju inte så bra när ålderssyntheten kommer smygande. Jag har även utforskat ögonoperationsspåret, men kommit till vägs ände där. Men jag behöver hur som helst någonting som skyddar ögonen, men inte hindrar synen. Har hört att det finns särskilda cykelglasögon, som är lite luftigare (mer ventilerande) och inte immar igen lika lätt.

Visa bilaga 749312
En del äldre i min orienteringsklubb springer med en närlins och en långlins. Eller en progressiv är det nog. Själv klarar jag mig med nöd och näppe med "vanliga" ännu.

När man cyklar tycker jag att det hjälper med en cykelkeps (från vattendroppar iaf, inte nödvändigtvis dimma).

"Mitt" sportglasögonmärke med utbytbara glas har fler ventilationshål i löp-glasen än cykel-glasen, så kanske kan du kolla på löparglasögon.

Missade linsgrejen. Jag kör numera vid behov lins bara på det öga som är sämst på håll, då ser jag mobilen okish på andra ögat på
En del äldre i min orienteringsklubb springer med en närlins och en långlins. Eller en progressiv är det nog. Själv klarar jag mig med nöd och näppe med "vanliga" ännu.

När man cyklar tycker jag att det hjälper med en cykelkeps (från vattendroppar iaf, inte nödvändigtvis dimma).

"Mitt" sportglasögonmärke med utbytbara glas har fler ventilationshål i löp-glasen än cykel-glasen, så kanske kan du kolla på löparglasögon.

Jo, jag har också hört om en del i den lokala orienteringsklubben som kör med olika linser. Det kanske man borde testa, men jag har varit tveksam då jag tycker jag förlorar mycket av skärpan i synfältet, djupseende mm om jag bara har en lins för att se på långt håll. Det känns också som att det skulle vara stor risk att springa in i någon gren eller dylikt på den sidan där jag skulle ha närlinsen i så fall.
Missade linsgrejen. Jag kör numera vid behov lins bara på det öga som är sämst på håll, då ser jag mobilen okish på andra ögat på
Också en variant. Jag ser ju bättre på nära håll utan närsynthetskorrigering, men inte tillräckligt bra för att kunna läsa det finstilta på t.ex. innehållsförteckningar på mat och medicin, eller se alla detaljer på en 1:15 000-delskarta medan jag springer med kartan.

Tillbaka
Topp