Problem med ny kedja

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Problem med ny kedja
Hej! Ny kedja monterad (12-delat shimano) men kedjan fastnar mellan nedersta trissan i bakväxeln och cagen. Endast på 2 lättaste växlarna. Hände 3-4 gånger på dagens skogsrunda. Kan det hjälpa att tighta till b-skruven för att få mer spänn i kedjan? Tyckte det rullade bra i mekstället men kan ha rasslat en del på stigen men var riktigt blött så det kan ju låta av all skit som hamnar i drivlinan. Tips på vad som kan vara fel och hur jag löser detta mottages! ?

Problem med ny kedja
En dum fråga kanske men ligger kedjan rätt i bakväxeln? Det är ju lätt gjort att dra kedjan på fel sida av det lilla blecket mellan trissorna (har jag hört, av en vän). En bild skulle hjälpa.

Problem med ny kedja
Hej! Ny kedja monterad (12-delat shimano) men kedjan fastnar mellan nedersta trissan i bakväxeln och cagen. Endast på 2 lättaste växlarna. Hände 3-4 gånger på dagens skogsrunda. Kan det hjälpa att tighta till b-skruven för att få mer spänn i kedjan? Tyckte det rullade bra i mekstället men kan ha rasslat en del på stigen men var riktigt blött så det kan ju låta av all skit som hamnar i drivlinan. Tips på vad som kan vara fel och hur jag löser detta mottages! ?

Kapade du den nya kedjan till samma längd som den gamla? Om inte, räkna länkarna på den gamla om du har den kvar.

Problem med ny kedja
Börjar med att lägga upp en bild på kassetten, hur slut är den om det går att bedöma av en bild? Om den är sopslut, kan det verkligen göra så att kedjan fastnar längst ner i bakväxeln?

Bilagor

• 20240318_175602.jpg
    20240318_175602.jpg
    442.9 KB · Besök: 99
Problem med ny kedja
Andra (läs: exempelvis @kais) är bättre på att bedöma slitage på kassetter. Att det är på lättaste växlarna/största klingorna tycker jag låter konstigt och undrar snarare om växelörat skulle behöva riktas. Annars är ju nya Shimanokedjor tyvärr belagda med skit som brukar behöva tvättas bort för att slippa problem med chainsuck. Men utan att vara expert så känns det som ett problem som borde uppstå mer på de tyngre växlarna då clutchens inverkan väl är mindre.

Problem med ny kedja
du kanske han visa hur det det ut när det fastnar? sedan en skarp sidobild på kassetten om du undrar kring slitage. men i förstone låter det som något annat problem?

Problem med ny kedja
du kanske han visa hur det det ut när det fastnar? sedan en skarp sidobild på kassetten om du undrar kring slitage. men i förstone låter det som något annat problem?

Ska ut i skogen imorgon och se hur det funkar. En bättre bild på kassetten men det är framför allt dom 4 största dreven som jag vill veta om dom är slitna då dom används mest... Och lite smuts finns också.
20240318_202210.jpg

Problem med ny kedja
det är ett helt minimalt smide, slitage om du vill på några av tänderna växel 2 och 3, markerade med gult. inget som egentligen behöver åtgärdas ännu, men om du önskar slipas en liten aning motsvarande 'klockan 4 till halv sex' ungefär där den blåa markeringen finns.

ettan är lite allmänt changerad av belastade växlingar, vilket tenderar ge avrundade tänder, men inget direkt slitage som indikerar att den gått många mil eller timmar.

du kan läsa mer i tråden om att renovera kassetter.
.
IMG_1804.jpeg

Problem med ny kedja
det är ett helt minimalt smide, slitage om du vill på några av tänderna växel 2 och 3, markerade med gult. inget som egentligen behöver åtgärdas ännu, men om du önskar slipas en liten aning motsvarande 'klockan 4 till halv sex' ungefär där den blåa markeringen finns.

ettan är lite allmänt changerad av belastade växlingar, vilket tenderar ge avrundade tänder, men inget direkt slitage som indikerar att den gått många mil eller timmar.

du kan läsa mer i tråden om att renovera kassetter.
.
Visa bilaga 686931

Tack!

Problem med ny kedja
Så, en kortare skogsrunda och det verkar funka utan att fastna mellan cage trissa. Bara se om det går att justera bort "durret" på vissa växlar. Tack igen!

Tillbaka
Topp