Problem med punktering, för tung?

Tjena,

Jag har inlett året med med fler punkteringar än vanligt. Jag har haft två stycken senaste tre rundorna. Efter första punkan passade jag på att byta däck. Så jag kör med helt nya däck (kanttråd) och helt nya slangar.

Jag börjar fundera på om det kan vara så att jag blivit lite för tung. Jag har ökat på 15+kg sedan förra året och ligger nu på 110kg.

Jag brukar köra med 9bar i däcken (maxtryck 8.6bar). Jag vet att det är mer än vad det står är max för däcken men förra året körde jag med 10bar utan problem. Hade nog en punka på hela säsongen.

Kan det vara så att jag behöver högre tryck? Finns det i sådana fall däck som klarar högre tryck?

Jag såg för ett tag sedan en sida där man ställde fram/resp bakdäck på en våg och vägde cykeln för att sedan räkan fram det optimala trycket. jag hittar dock inte den sidan nu. Någon som har koll på det?

Punkaskyddet i däck ger upp med tiden, så vänta med "domedagsprofetiorna" tills du kört en stund på det nya.

Vad får du för punktor?
Är det ett hål på utsidan slangen? - skräp som går genom däcket stoppas bara med rena däck och friskt punkaskydd på däcket
Är det två hål på insidan slangen? - genomslag så pumpa hårdare
Är det ett hål på samma ställe hela tiden? - skada på däck eller fälgband så byt dom.

Menar du denna för trycket:
http://www.bccclub.org/documents/Tireinflation.pdf
Ha du lite mer än det i.

Tjena,

Japp, vi snackar LVG.

Jag har kört med 23mm Continental 4000 SII tidigare och efter första punkan bytte jag till ett par Turbo S-Works 700x24C. Jag har kört med Conti Race slangar så jag kanske ska byta till något billigare och tjockare.

Senaste punken vet jag inte vad som orsakade. Kört ca 13 mil sedan jag hade bytt både slang och däck. Jag kunde inte se något på däcket eller hitta något som gått igenom. Slangen tog en medcyklist och sedan slängde så jag han aldrig kolla den efter hål.

Enligt grafen i dokumentet ovan borde jag köra med 130psi (9bar) på ett 24C däck (baserat på mina 110kg plus 10kg cykel) och det är precis vad jag kört. Men jag kan testa att byta slangen till någon kraftigare.

Att köra med 28mm bred däck istället för 24mm, gör det någon skillnad i rullmotstånd? Om jag kör med 28mm däck kan jag gå ner till 7 bar i tryck.

Ligger i samma viktspann. Kör med Conti GP4000 och ligger normalt kring 7 bar. I helgen var jag lat och struntade i att pumpa innan så det blev 7 mil på 6 bar. Enda sättet din vikt ställer till det är om du får genomslag, vilket du inte får med 9 bar i däcken. Det jag kan tänka mig är att ett så högt tryck gör det lättare för vassa stenar att skära sönder däcken.

Kör du vidare med 23 mm och kolla fälgen efter skräp och kanter är mitt råd. Hade för övrigt sista punkteringen på LVG för tre år och ett antal 100 mil sedan.

magnusottosson sa:
Att köra med 28mm bred däck istället för 24mm, gör det någon skillnad i rullmotstånd? Om jag kör med 28mm däck kan jag gå ner till 7 bar i tryck.
Rullmotståndet kan både bli bättre och sämre. Har inte så mycket med bredden att göra utan mer vilket däck du faktiskt har, vilket tryck, vilket underlag osv.
Du lär iaf få en mycket behagligare tur med 28mm istf 24mm just eftersom du kan gå ner i tryck och fortfarande ha likvärdigt rullmotstånd.

Kör med c:a 7,5bar i 23mm schwalbe one, ultremo och vittoria rubino alla 23mm, väger 100+. Har klarat mig fint än så länge från punkteringar, ungefär 2 per säsong

Spara alltid slangen och kolla var hålet sitter och hur det ser ut, samt montera alltid däck och slang på samma sätt. Då hittar du oftast problemet. En liten tagg kan gömma sig i däcket och vara svår att hitta.

Slanglösa Schwalbe One och bara 1 punka som behövde lagas på 20 000 km. Några mindre som punkagucka fixat utan att behöva stanna. (Och den större punkan inträffade med redan slitet däck på ej sopat grus). Kör mest 28 mm, snabbt & bekvämt.

Hittade att där fälgen är fogad så är det inte helt jämnt. Jag tror dock att detta inte är något som hänt nu och detta borde mest bli skav på däcket.

Jag har bytt slang i alla fall så får jag köra lite till och se om jag får nya problem eller om jag kanske bara har haft otur. :)

Bilagor

• IMG_0063.jpg
    IMG_0063.jpg
    45 KB · Besök: 22
Tillbaka
Topp