Problem med RS Reba

Zibban

Ny medlem
Problem med RS Reba
Snart har alla mina delar kommit till mit MTBbygge, den första riktig MTBn jag äger.
Har fått hem Reba gaffeln jag har beställt och funderar om allt står rätt till med den. Justerskruven för Rebound är helt stum kan inte vrida den åt något håll. Gör jag fel eller är det något med gaffeln som är fel?

Problem med RS Reba
Kan du ta loss returjusteraren? Ibland så hamnar o-ringen alt. låsringen i metall snett när de monteras och då blir det trögt som fan.

Går det att ta loss justeraren och återmontera den så testa hur snabb din gaffel är, är den svinsnabb i returen alt. riktigt långsam så lär justeraren ha fastnat i något av ändlägena, ta då i lite mer och försök få loss den från sitt ändlänge.

Fungerar inte heller detta så kan enheten vara defekt eller felmonterad, kontakta inköpsstället för att gå vidare i det läget.

Problem med RS Reba
Det går bra att ta bort justeraren. O-ringen ser ut att sitta rätt, svårt att se då den sitter en bit in i gaffelbenet. Låsring i metall ser jag ingen och inte heller var den ev kan tänkas sitta. Rebouncen har jag svårt att utala mig om den är snabb eller långsam då jag aldrig använt en fjädrad gaffel tidigare, men den känns som den är någonstans mitt i mellan:)

Fråga! Hur ska det kännas när man justera rebounden? Ska den gå lätt och friktionslöst eller ska det vara som när man snurrrar på tex en stegmotor el. ett bakhjul att det är som små hack/lägen eller hur man nu ska beskriva det.

Har skickat mail till återförsöljaren och hoppas på en snabb lösning, vill ut i skogen! Helst NU:)

Problem med RS Reba
Köpte en Reba för kanske ~2 månader sen, och hade samma problem. Jag skulle rekomendera att du antingen tar en tång och vrider med, eller helt enkelt drar ut Reboundskruven, det är ju typ som en förfinad insex nyckel, och sen vrider direkt i insexskruven med annat verktyg. Min var trög som f-n första gången, men sen släppte det.

Problem med RS Reba
Frågan är hur mycket man vågar ta i? Vill inte dra sönder något som bör kunna reklameras...Ska de om jag hittar en tillräckligt lång 2,5mm insex.

Stefan, kan du definiera trög som fan, kunde du röra den med enbart handkraft? När jag tar i som fan känns det som att reboundskruven hackar över ett hack i insexinfattnngen ungefär som när man dragit sönder en skruvskalle.

Problem med RS Reba
Jag kunde inte få den att röra sig med handkraft, jag tog en tång. Tror inte det lär vara någon risk att du drar sönder den bara med handkraft, så länge Reboundskruven sitter i ordentligt. Ett annat alternativ hade varit typ långt spärrskaft med bits i. Föredrar du det kan du dra Reboundskruven rakt ut bara så lossnar den.
Har för mig att min inte stod i mitten, utan dragen till långsammaste läget, mot sköldpaddan så den släppte när jag drog den mot haren, så utgå inte från att den kommer röra sig åt vilket håll som helst. :)

Problem med RS Reba
Har inte plockat isär någon Reba-rebound, men några andra dito. Alla dessa har haft o-ringar på delar som ska rotera vid justering. Om det även är så i Reba-rebounden så kan de vara fastkärvade p g a monteringspasta eller dylikt innan man fått igång dem. Detta skulle förklara det ni upplevt. Det kan givetvis också vara så att något inte är riktigt som det ska.

Problem med RS Reba
Provade med att ta använda en tång för att få lite mer moment i vridet men tyvärr så verkar "Skruvskallen/hålet" blivit lite skadat så justerskruven går runt. Men var och köpte en lång insexnyckel så det gick att sticka ner den lite djupare i skruven samt att det gick att få lite mer moment i vridet. Skruven släppte, ganska lätt, och nu går det att vrida den till de båda ändlägena. Dock verkar skruven vara "indexerad" som någon sa att den inte ska vara, så jag hoppas att det är som det ska vara.

Tack för er hjälp, Happy levererar än en gång!

Tillbaka
Topp