Problem med sadel

Frontv

Medlem
Problem med sadel
Hej
Har inhandlat en pro stealth sadel 142mm..pga av domningar kört 6 månader helt av med domningarna...toppen!
Men får "små knölar " i ena sittbenet när jag cyklar lite längre.
För smal sadel?
Har gjort en mätning o ligger på 140mm men då köpte jag en specialazed sadel som inte funka alls....
Hjälp!

Problem med sadel
Förstår inte riktigt. Är det ytliga knölar eller såna djupt under huden, typ muskelknutar?

Här är en bild på en Furunculosis hudabscess som jag googlade fram, smaskigt :)

img0092.jpg

Problem med sadel
Smaskigt...verkligen...?
Mina är som finnar men ej klämbara..
Kör alsolsprit..väntar några dagar så går det köra typ 5 milspass.
Men blir det längre kommer dem tillbaka...
Förra sadeln gick bra förutom att det finns efter 30 minuter....

Problem med sadel
Kan vara irritation pga skav mot sadeln? Jag hade lite liknande problem när jag hade
ställt in en ostoppad stenhård sadel något för högt. Följden blev att jag "kasade" över de ganska vassa och hårda kanterna på sidorna av sadeln. När jag sänkte sadeln något försvann problemen helt.

Problem med sadel
Upplever exakt samma fenomen. Även liknande sadel, Specialized Power, som jag annars upplever som den mest bekväma hittills. Vette fasen vad lösningen är… :-\

Problem med sadel
Prova lite i taget, 1 cm är ganska mycket. Känner du någon skapligt rutinerad cyklist så kanske du kan be den att cykla bakom dig och se om du sitter still eller glider lite fram och tillbaka över sadeln. Man kan antagligen även få liknande problem om sadeln lutar för mycket så att man får tendenser till att halka framåt. Sadlar "bygger" olika mycket i höjdled och därför kan det helt klart bli "fel" sadelhöjd när man byter.

Problem med sadel
Frontv sa:
Smaskigt...verkligen...?
Mina är som finnar men ej klämbara..
Kör alsolsprit..väntar några dagar så går det köra typ 5 milspass.
Men blir det längre kommer dem tillbaka...
Förra sadeln gick bra förutom att det finns efter 30 minuter....

Har liknande bekymmer fastän mindre när jag gått tillbaka till traditionell sadel och får lite avlastning av mjukdelar .
Körde Specialized i många år och satt hårt på sittbenen och hade då större problem .
Slutade vid ett tillfälle , i kombination med tung diklofenakkur , på sjukhus inflammerad / uppsvullen och inrullad i gynsäng på operation .

Rövkräm ( chamois) är förebyggande .

INTE ett av mina bättre minnen i livet ?

M

Problem med sadel
Du glider eventuellt av sadeln då vänster ben kanske är lite kortare. Kolla sadelhöjd (sänk 3mm åt gången), fore-aft (flyttar du bak så sänk sadeln samtidigt) och klossarna. Det finns risk att du trycker dig bak på sadeln. Jag har samma problem och för mig hjälpte det att byta till en mer rundad sadel (Fizik) och varje jävligt noggrann med sadelns placering. Var inte rädd för att fläska på lite med sadelbredden för rätt stöd.

Problem med sadel
Den där powersadeln fick även Ryan Flynn att operera sitt "Gooch" två gånger.
Skumt när det går trend i sadlars utseende, men specialized är bra på produktplacering. Även jag provade!

Hur högt är sadeln från vevpartiet och hur långa ben har du? Mycket drop?

Problem med sadel
Powersadeln ser väldigt lik min pro stealth....
Återkommer om mått ikväll...
Köpte denna efter min bikefit "Specialized Romin Evo Pro Saddle" skulle ta bort domningar....gjorde inte det för mig.
Men fick inga skav o bölder för det.
Tänkte zwifta ikväll ....ska jag byta tillbaka eller testa o sänka Pro sadeln?

Problem med sadel
Ska även mäta höjden på sadlarna....har inte tänkt på att dem kan vara olika höga...
Körde Vättern förra året med spec sadeln utan skav men med domningar.
I år halvättern med pro sadeln med skav o utan domningar.....

Problem med sadel
Liknande problem ... jag insåg att sömmen på mina Craft cykelbyxor låg nästan exakt där jag fick problem.

Fläskade då på och köpte ett par Rapha Brevet och ett par Assos byxor. Blev så mycket bättre! Kan cykla långt o länge o flera dagar i rad nu.

Problem med sadel
Mätte sadlarna....min nya är 5mm högre!
Sänkte med 8 mm o kört två 1 timmes pass i källaren.
Blev mycket bättre...svårt att utvärdera pga av att jag var lite öm innan.

Tillbaka
Topp