Problem med Schrader-ventil som läcker

Vroom

Medlem
Hej allihopa!
Jag skulle gärna ta emot råd och hjälp, jag har problem med läckage när jag försöker pumpa mitt framdäck med vad jag tror är en Schrader-ventil.
För att pumpa däcket behöver jag ta loss muttern och då funkar det att pumpa, men när jag ska ta ur pumpslangen så läcker all luft ur.
Det är första gången jag försökt pumpa däcket sen jag köpte cykeln.
Bakdäcket går utmärkt att pumpa, det verkar vara en Dunlop, och båda har till synes samma muttrar.
Vad kan jag göra?
Tack!

Bilagor

• IMG_4570.jpg
    IMG_4570.jpg
    256.3 KB · Besök: 97
  • IMG_4573.jpg
    IMG_4573.jpg
    390.8 KB · Besök: 68
  • IMG_4574.JPG
    IMG_4574.JPG
    570 KB · Besök: 123
Ventilen kan vara paj. Om du tar ur den och blåser åt fel håll (från slanghålket och ut) så märker du om den är hel.

Hej allihopa!
Jag skulle gärna ta emot råd och hjälp, jag har problem med läckage när jag försöker pumpa mitt framdäck med vad jag tror är en Schrader-ventil.
För att pumpa däcket behöver jag ta loss muttern och då funkar det att pumpa, men när jag ska ta ur pumpslangen så läcker all luft ur.
Det är första gången jag försökt pumpa däcket sen jag köpte cykeln.
Bakdäcket går utmärkt att pumpa, det verkar vara en Dunlop, och båda har till synes samma muttrar.
Vad kan jag göra?
Tack!
Ser inte kägeln i schraderventilen? Men den går ju att skruva ur och i med rätt verktyg. Det är en fjäderbelastad sak, kan vara full av skit. Ventilhatt är din vän.

Är inte båda dunlop? Bara att den första saknar själva ventilen? Lite otydligt vilken bild som är vilken

Ja asså förstår inte heller riktigt hur den fungerar eller om jag pajat den när jag försökte pumpa däcket första gången. För normalt sett brukar det vara en ventilkärna som helt verkar saknas.
Det går alltså att pumpa däcket men all luft pyser sen ut alltså. Jag vet inte om muttern är där för att förhindra detta, men ser inte hur det skulle fungera.

Ja asså förstår inte heller riktigt hur den fungerar eller om jag pajat den när jag försökte pumpa däcket första gången. För normalt sett brukar det vara en ventilkärna som helt verkar saknas.
Det går alltså att pumpa däcket men all luft pyser sen ut alltså. Jag vet inte om muttern är där för att förhindra detta, men ser inte hur det skulle fungera.

Varken presta eller schrader har nån mutter vid inloppet. Har du kollat i pumpen att inte ventilhuvudet sitter kvar där?

Är inte båda dunlop? Bara att den första saknar själva ventilen? Lite otydligt vilken bild som är vilken
Första bilden är framdäcket som läcker utan muttern, andra framdäcket med muttern och sista bilden är backdäcket med dunlop.

Det verkar som att ventilen / kärnan saknas / ramlat av? För innan jag försökte pumpa däcket så fanns det luft men behövdes pumpas. Men ända sen jag försökt pumpa och lossat muttern verkar allt gått åt helvete. Minns inte att det fanns en kärna, men kan ha missat det.

Bilagor

• IMG_4577.jpg
    IMG_4577.jpg
    647.2 KB · Besök: 68
  • IMG_4578.jpg
    IMG_4578.jpg
    591.2 KB · Besök: 56
Första bilden är framdäcket som läcker utan muttern, andra framdäcket med muttern och sista bilden är backdäcket med dunlop.

Det verkar som att ventilen / kärnan saknas / ramlat av? För innan jag försökte pumpa däcket så fanns det luft men behövdes pumpas. Men ända sen jag försökt pumpa och lossat muttern verkar allt gått åt helvete. Minns inte att det fanns en kärna, men kan ha missat det.
Det gjorde det. Den där är dunlop.
Gå till närmaste cykelhandlare och köp en ny. Eller få den alldeles gratis, vem vet.

Det bör inte ha fungerat utan ventil tidigare.

Flytta ventilen du har till hållet. På med mutter, pumpa och observera. Om det funkar så behöver du en till likadan.
Passar det inte behöver du en cykelverkstad

Varken presta eller schrader har nån mutter vid inloppet. Har du kollat i pumpen att inte ventilhuvudet sitter kvar där?
Helt rätt! Ventilhuvudet satt kvar i pumpen jag fick låna. Gick till cykelverkstaden och fick hjälp med att sätta tillbaks den.

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp