Prestaventil och andra cykelventiler – så funkar det

Datum:
10 januari 2023 19:15

En prestaventil finns till för att kunna pumpa upp och hålla kvar luften i dina cykeldäck, för utan luft i däcken så är även den mest högteknologiska cykeln tämligen värdelös att cykla med. Happyride berättar om hur denna smarta uppfinning från 1880-talet fungerar.

Prestaventil – historia sedan 1880-talet

Att hitta exakt information om exakt när prestaventilen uppfanns är lite svårt men någon gång på 1880-talet är en kvalificerad uppskattning. Det var nämligen då som en fransman vid Etienne Sclaverand startade företaget Etablissements E. Sclaverand i Paris, ett företag som genom sammanslagningar så småningom kom att bli det företag som vi idag känner som Zéfal.

Ventilen fick först namnet Sclaverand valve efter sin uppfinnare men blev senare mer känd som the French valve på grund av sitt ursprung. Idag känner vi till ventilen genom namnet presta valve – prestaventil. Ordet presta kommer från de romanska språkens presta eller presto, alltså ”snabbt”, ”bråttom”, ”direkt”.

Vad är en prestaventil?

Prestaventilen är idag den vanligaste typen av ventil på cyklar av lite bättre snitt, som landsvägscyklar, gravelcyklar och mountainbikes. Den kallas även racerventil eftersom det var på just tävlingscyklar som den först fick fotfäste här i Sverige.

Konstruktionen består av en yttre stam, ungefär 6 mm i ytterdiameter, med gängor på både in- och utsidan. En ventilkärna är skruvad på insidan av stammen med ett utstickande stift och en låsmutter utanpå det. Stammen har sedan en låsmutter för att sitta tätt mot fälgen och en ventilhatt för att skydda stiftet från att bli snett eller gå av.

Tobias LiljerothKärnan i en prestaventil.

Prestaventilens fördelar

Att prestaventilen är den dominerande ventilen på cyklar idag har en rad olika orsaker:

  • Den klarar av högt lufttryck i däcket.
  • Den är relativt snabb att pumpa upp däcket via.
  • Den smala diametern gör att den behöver ett mindre hål i fälgen.
  • Den finns i en rad olika längder beroende på hur djup din fälg är.
  • Den passar även med aerodynamiskt utformade fälgar.

Prestaventilens nackdelar

  • Stiftet kan lätt skadas och böjas, och släppa ut luft om det vill sig illa. (Se alltid till att ha en reserventil och något att byta den med om du ska ut på en långtur.)
  • Ventilkärnan kan sättas igen av tubelessvätska och på så sätt bli svårt att pumpa upp däcket.

Hur pumpar man ett däck med prestaventil?

En prestaventil kräver en pump eller en adapter som passar på ventilen, något de allra flesta cykelpumpar gör idag. Om du ska pumpa däcket på en bensinmack behöver du en liten lös adapter som du skruvar på ventilen för att göra den kompatibel med en pump för schraderventil.

Lossa på den lilla låsmuttern runt ventilens stift och tryck fast pumpen runt ventilen. Var försiktig så att du inte böjer stiftet. Vissa pumpar har ventiler för både prestaventiler och schraderventiler, se till att ta rätt. Du märker snabbt när du tagit fel, en Schraderadapter kommer att bli för stor för prestaventilen och släppa ut luften ur däcket när stiftet trycks ner.

Tobias LiljerothStängd ventil.
Tobias LiljerothÖppen ventil.
Tobias LiljerothPump med adapter för prestaventil.
Tobias LiljerothTryck fast pumpen och börja pumpa.

För att släppa ut luft ur däcket lossar du på låsmuttern och trycker ner stiftet så att luft släpps ut, du hör hur det pyser. Se bara till att inte släppa ur för mycket bara.

Tobias LiljerothPressa lätt på den öppna ventilen för att släppa ut luft.

Vad gör jag om ventilen är skadad och sned?

Det är relativt enkelt att skada stiftet på en prestaventil men det är också enkelt att byta ut den. Gå till din närmsta cykelbutik och köp en ny ventilkärna. Skruva sedan av den gamla med hjälp av ett ventilverktyg, valve core remover tool på engelska, alternativt med hjälp av en skiftnyckel eller en tång. Sedan är det bara att skruva i den nya ventilkärnan. Var bara försiktig så att du inte skadar den nya ventilen, du behöver inte dra åt den stenhårt.

Tobias LiljerothVerktyg för att skruva ur en ventilkärna på en prestaventil.
Tobias LiljerothSätt verktyget på ventilen och skruva loss ventilkärnan.

Måste man använda ventilhatt och låsmutter?

Tobias LiljerothPrestaventil med låsmutter och ventilhatt.

Nej. Velominatis regel #60 och ärrade landsvägscyklister säger specifikt att du inte, under några omständigheter får använda dig av varken ventilhatt eller låsmutter – i alla fall på din landsvägscykel (om någon inte förstått det är hela den sidan skriven med humor och en stor dos distans till cyklingens oskrivna regler). Det här kommer från forna tiders landsvägstävlingar utan servicebilar när man var tvungen att byta slang själv som cyklist och utan ventilhatt och låsmutter så gick det en aning snabbare.

Däremot är ventilhatten bra för att förhindra att ventilstiftet böjs eller skadas och låsmuttern för att ventilen ska sitta säkert på plats när du pumpar upp däcket. Om din fåfänga klarar det eller inte är upp till dig själv…

Om du kör tubeless, vilket många gör idag, krävs en låsmutter för att systemet ska funka och hålla tätt. Och en ventilhatt kan till och med ha andra funktioner, som hos Peaty’s där den kan användas för att dra åt en lös eker med.

Andra typer av cykelventiler

De två mest kända alternativen till prestaventilen är schraderventilen och Dunlopventilen. Bägge är 8 mm i ytterdiameter och alltså något större än prestaventilen.

ShutterstockSchraderventil till vänster, Dunlopventil till höger.

Schraderventil

Även kallad bilventil eftersom den sitter på i princip alla bil- och motorcykelhjul som säljs i världen. Den uppfanns redan 1891 av August Schrader och kan nog med fog anses som en av de enskilda uppfinningar i världen som flest människor i världen kommer i kontakt med. En schraderventil består av en yttre ventilstam med en ventilkärna skruvad i gängorna på insidan. Den är alltså inte olik Prestaventilen men har lite större ytter- och innerdiameter. Ventilkärnans stift sitter jämnt med toppen på ytterstammen och trycks ner släppa ut luft, och trycks ner automatiskt av pumpens adapter när man vill fylla på med luft.

Fördelarna med schraderventilen är att den är lite mer stryktålig än Prestaventilen samt går att fylla med luft, utan adapter, på alla bensinstationer i hela världen. Den behöver heller inte skruvas upp innan man fyller den med luft, det är bara att sätta dit adaptern och börja pumpa upp däcket. Nackdelen är att schraderventilen är lite trögare att fylla med luft än prestaventilen och att dess större diameter gör den mindre lämpad för smalare fälgar som på landsvägscyklar med aerodynamiska fälgar. Den finns heller inte i lika många längder som presteventilen vilket gör det svårare att hitta rätt längd för att passa med fälgar av olika djup.

Även om schraderventilen fortfarande är vanlig på cyklar har den i stort sett ersatts av prestaventilen på mer prestandaorienterade modeller.

Dunlopventil

Även kallad english valve på grund av sitt ursprung. Alternativt woodsventil (efter sin uppfinnare C. H. Woods), blixtventil eller enbart cykelventil. Den har genom historien varit extremt vanlig på standardcyklar i både Europa, Afrika och Asien, däremot existerar den inte alls i Nordamerika.

Fördelen med en dunlopventil är att den är stryktålig, kan justeras utan specialverktyg och att det går snabbt att tömma den på luft. Den går även att fylla med samma adapter som prestaventilen. Nackdelerna är att den dels måste skruvas isär för att träs igenom fälgens ventilhål och att den har samma diameter som en schraderventil, vilket gör att det finns bättre och enklare alternativ i samma storlek.

Tubelessventil

En tubelessventil är en prestaventil som är anpassad för att användas med däck och fälg utan slang. Alltså, den sitter med andra ord inte fast i en cykelslang. En tubelessventil har en gummitätning för att täta ordentligt mot fälgen så att ingen luft kommer ut. Det kräver också att du alltid använder den medföljande låsmuttern för att dra åt ventilen ordentligt och göra så att den håller tätt mot fälgen.

Nuförtiden är det även vanligt med olika varianter på horisontella luftkanaler i däckänden för att fungera tillsammans med däckinserts, annars finns det risk att inserten trycker mot ventilen vilket gör att det blir svårt att både pumpa upp däcket och fylla på tubelessvätska.

Muc-OffFärgglada tubelessventiler från Muc-Off.
Tobias LiljerothTubelessventil med horisontell kanal för att kunna pumpa upp däcket med inserts i.

Hur fyller jag på luft vid en bensinmack?

Du kan fylla på ett däck med prestaventil på till exempel en bensinmack med hjälp av en adapter som du skruvar på ventilen (om inte macken är vänlig nog att ha en cykelpump). Glöm inte att öppna ventilen först bara.

Tobias LiljerothAdapter för att fylla på en prestaventil på exempelvis en bensinmack.

Utveckling – finns det ett liv efter Prestaventilen?

Reserve WheelsFillmore är en helt nyutvecklad variant på den klassiska prestaventilen.

I en tid när cykelprylar uppdateras i en takt så snabb att många nya ”standards” blir utdaterade redan efter ett par år är det extremt uppfriskande att en av de viktigaste funktionerna på en cykel, att bibehålla luft i däcken, förlitar sig på en teknik från 1880-talet. Men cykelbranschen hade inte varit cykelbranschen om den inte försökt att hitta nya sätt att uppdatera även prestaventilen. De mest kända varianterna är Reserve Fillmore Valves (Santa Cruz in-house hjulmärke) och 76 Projects Hi Flow.

Bägge varianterna säger sig främja ett högre luftflöde in i däcket och inte kleta igen lika lätt med tubelessvätska som den klassiska prestaventilen. Men med tanke på det i ärlighetens namn ganska ljumna intresse bägge ventillösningarna fått från den kollektiva cykelvärlden så är chansen stor att vi kommer att leva med prestaventilen på våra cyklar i många år till.


Mer cykelteknik från Happyride


Cykling i inboxen

Missa inte det senaste från Happyride, signa upp dig på vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kommer max en gång i veckan.

Senaste kommentarer

Raggamuffin 2023-01-16

Jag gör såhär i alla fall. 603336

N_sandstrom 2023-01-16

Ventil: 603337 Kärna/insats (valve core): 603338

GoranS 2023-01-16

Om du ser pinnen när du pumpar tror jag att du gör fel. :sneaky:

Berk 2023-01-16

Man kan skruva ut delen som innehåller ventilen. Men sen kan man inte lossna de två delar som rör sig mot varandra för att öppna och stänga ventilen, eller?

Raggamuffin 2023-01-16

Sitta med en nål? Jag delar på ventilen sen tar man bort den stelnade vätskan med fingrarna. När där är för mycket så blir det bra segt att pumpa.

CEHG 2023-01-16

Jag undrar hur dunlop blev standard i Sverige på vanliga cyklar förr i tiden. Sämsta ju. Föredrar Schrader alla dagar i veckan. Stör mig på den nervösa presta-ventilen vars pinne vill släppa ut luft vid pumpning bara man tittar på den.

ambientzz 2023-01-11

Lösningen på klibbiga cores är ju typ detta. Tycker aldrig rengöring blir riktigt bra. https://www.bike24.com/p295821.html

Berk 2023-01-11

Jag köpte en gång en ny (dyr) tubeless ventil par innan jag kam på att jag kan byta bara ventilen själva med den från en gammal slang.

GoranS 2023-01-11

För min del är nr 6 på listan den enda som jag haft elände av och det beroende på okunskap om att konen på vissa slangar inte är ordentligt fastdragen. Efter att ha lärt mig det och sett till att de sitter ordentligt fast är det inte heller något pro...

Rattnalle 2023-01-11

Jag sparar alltid ventilen från trasiga slangar till vardagscyklarna och byter när det blir för illa istället. Aldrig lyckats få ur det där som är inuti.