Problem med skivbroms.

kaipartai

Ny medlem
Problem med skivbroms.
Håller på att byta bromsbellägg på Shimano XT-broms, får inte isär kolvarna tillräckligt för att få plats med nya bellägg och skiva! Dvs, när jag trycker in kolven på ena sidan, åker den på andra sidan ut! Det är stört omöjligt att bända isär dem mer! Har kollat på Parktool och har även bytt belägg tidigare, men har inte stött på det här problemet förut, vad göra?

Problem med skivbroms.
Prova med en ringnyckel att bända försiktigt så att båda kolvarna går tillbaka samtidigt.

Det är inte så att du luftat din broms med halvslitna belägg i?

I så fall kan det ju vara lite för mycket olja i systemet och följaktligen så bör du ta bort lite olja.

Problem med skivbroms.
Hade reservoiren öppen, men det kom ingen olja, det borde det väl ha gjort om det varit för mycket? Dessutom är den aldrig luftad, ny sedan oktober.

Problem med skivbroms.
Jag har faktiskt varit med om att bromsar som aldrig luftats fått just detdär problemet utan att det är extrama utomhustemperaturer.

Då har det hjälpt att lätta på locket så att lite olja siprar ut.

Min fråga är därför om DOT-vätska ökar i volym när den binder vatten? Vad säger kemisterna?

Problem med skivbroms.
Hade du locket öppet upptill (handtaget) och det sipprade inte ut någonting när du tryckte tillbaka kolvarna?

Det låter nästan lite besynnerligt.

Testa att öppna blödningsnippeln på oket litegrand och se om det hjälper.

Ville: Ja DOT-vätska ökar i volym när den till sig luft och vatten (vilket den gör med tiden). Men DOT är ju inte riktigt orsaken här kanske. :)

Tillbaka
Topp