Problem med skivbroms=(

Mexi

Medlem
Problem med skivbroms=(
Hej

Kan väl börja med att fråga ifall de finns en tråd med denna topic, så länka gärna=)
Om de inte finns de så har jag en tråd med ett problem!
Jag monterade på mina nya shimano deore bromsar för ett tag sen, min första egna montering.
Frambromsen funkar utmärkt och nyper grymt, däremor bakbromsen är en annan femma... När jag bromsar fullt så nyper den tag med efter nån halv sekund släpper den för att sedan direkt nypa tag igen. Min kompis sa att de förmodligen var olja på skivan. Jag var väldig försiktig med att att få olja på skivan/beläggen men de kanske kom en skvätt ändå? Vad kan de annars vara, all luft är tömd.. nästan helt säker! Vad ska jag göra om de nu är olja på beläggen/skivan?

Hare gött allesammans!

Problem med skivbroms=(
Hehe otur om det är olja på skivan.
Jag råkade ha på lite 5-56 på skivan, bromsarna blev aldrig sig själv igen...
Kan säkert gå att få bort med något lösningsmedel.

/Adam

Problem med skivbroms=(
Prova att gnugga och torka skivan med T-Röd. Funkade hyffsat på min i alla fall.
Har du fått olja på bromsklossarna är det bara att byta har jag för mig.

Problem med skivbroms=(
nje stek dom på spisen.... elda skiten ur dom typ.

bajs jue, jag va ju lååångsam....

Senast redigerad av en moderator:
Problem med skivbroms=(
Vad händer ifall du pumpar lätt med handtaget(några milimeter) och sedan nyper åt kraftigt då? Testa det först innan du börjar riva!

/Erik

Problem med skivbroms=(
Använd inte T-Röd.... använd riktig broms rengöring till skivan... (finns till o med på biltema, men CRC(märke) är bättre) och spruta f-n inte på bromsklossarna!

Mvh. :)

Problem med skivbroms=(
Problem med skivbroms=(
Har använt något liknande till bilen som jag köpte på mekonomen. Kostar inte så mycket. Oj, jag kollade mekonomens hemsida. Det var visst dyrare än vad jag kom ihåg... Men funkar fint gör det.

Bräkleen CRC Bräkleen. Spray 500 ml 41-CR1021 83:-

Problem med skivbroms=(
Varmluftpick brukar duga till upphettning oxå så slipper du förstöra spisen eller en kastrull. Det går snabbare oxå.

Och jag brukar göra detta på organiska belägg även om det inte är lika bra....de funkar ivf tillräckligt för mig.

Problem med skivbroms=(
Man behöver inte ens stekpanna till dem, bara lägg dem på plattan, dra på för kung och fosterland och betrakta den onda röken som stiger från deras plågade metalliska anleten (Ha köksfläkten igång). Efter några sekunder slutar det helt ryka och du kan ta bort dem. Är nog inte bra att värma mer än nödvändigt.

OBS! Ej bra om man kör med resinbelägg. Shimano Standard brukar dock alltid vara metall har jag för mig.

Problem med skivbroms=(
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> de blir som nya efter en tid i ultraljudstvätten
> också. Det blir de mycket renare av än att ligga
> på spisplattan.
>
> /rikard
>

Aha, så det funkade det med? Blev det bättre bromsverkan eller såg dom bara snyggare ut? Trodde det var lite för mkt ingrod avfettning i den där skålen för att det skulle funka på bromsbelägg.

Problem med skivbroms=(
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Skogling: Du hade säkert en spis som var graderad
> med steg 1-12. Tipset gäller bara spisar graderade
> 1-6......

Ok, mollo har en sån där magnetisk spis... Kanske skall testa den ? ;o)

Tillbaka
Topp