Problem med trasiga rivnuts

• Trådstartare Trådstartare C60
  • Start datum Start datum

C60

Medlem
Hello, jag har problem med mitt ena flaskställsfäste. Båda rivnuts'en har lossnat och det hjälper inte att försöka spänna upp dem hårdare. Jag vet att det på Västgötaslätten finns någon/något företag som är duktig på att slipa ner och sätta i nya rivnuts...någon som vet vem/var? Har tyvärr tappat bort länken dit. Ram C60...kolfiber!

Bilagor

• Colnago bottle cage bosses.jpg
    Colnago bottle cage bosses.jpg
    165.9 KB · Besök: 178
Senast ändrad:
Här är en som gjorde det på egen hand nyligen:

Borra ur och montera en ny?

Varför inte? Är ju mycket lättare borra i kolfiber än i te.x. stål. Enda anledningen att lämna in den är väl för att få den omlackad samtidigt

Fast här behöver man väl inte ens borra i kolfibern. Borde räcka med att bara borra bort den övre flänsen och sen trillar resten av muttern av bara

Fast här behöver man väl inte ens borra i kolfibern. Borde räcka med att bara borra bort den övre flänsen och sen trillar resten av muttern av bara
Hmm, jag tror att niten är i rostfritt, har försökt att slipa lite och det händer inte mycket. Borra...nää ingen option. Ska inte mkt till förrän man är och naggar i kolfiberlamineringen. Som sagt, jag vet att jag sett ett företag som verkar vara duktiga på just detta, så det hade varit toppen för min del. Colnago vill helst inte befatta sig med ärendet, tyvärr.

borde man inte lägga på en cirkulär "bricka" av kolfiberlaminat kring hålet och förstärka upp den undermåliga infästningen? tänker att med det tunna godset kommer det snart nya sprickor...

borde man inte lägga på en cirkulär "bricka" av kolfiberlaminat kring hålet och förstärka upp den undermåliga infästningen? tänker att med det tunna godset kommer det snart nya sprickor...
Det borde man också göra. Om de som designat kan sitt jobb så borde inga sprickor uppkomma just där. Men jag har fått in sådana jobb och då har jag förstärkt på det sätt och limmat niten också.

Borra eller anvönd en dremel för att slipa bort niten. I med en ny. Limma den nya med 2 komp epoxy samtidigt som du nitar den. Då borde det hålla rätt länge.
Hej, jo jag kanske försöker gå lös med dremel, ifall jag inte hittar nå'n här på västkusten som kan hjälpa till... Jag är inte övertygad om att kolfiberlaminatet är skadat, eller om det bara är färgen som spruckit av att materialet rört sig något.

Låter vettigt! Ska se om jag får tag i ett endoskop, så jag kan se hur det ser ut på insidan. Har kolfibern klarat sig, så är det ju "bara" att slipa bort niten och limma/pressa dit en ny...

Tillbaka
Topp