problem med Ultegra 3x9 växlar

Kosmos02

Medlem
Hej

Har kört fast med mitt lvgprojekt.

Har fyndat delar och satt ihop en ny landsvägshoj lagom till att våren kommer.

Problemet är att jag har en 3x9 ultegra setup men ett FSA gossamer compact vevparti.
Lyckas inte få till framväxeln så att det fungerar på ett tillfredställande sätt. Jag har följt parktools guide och har meckat med cyklar en hel del.

Finns det någon som har stött på liknande problem och har en lösning?
Jag funderar på att köpa ett nytt FSA gossamer men tredelat i förhoppning om att det ska lösa problemet.

Då uppstår emellertid frågan om ett nytt vevparti med klingor gjorda för 10 speed kedjor går bra ihop med en 9 växlad kassett.

Tacksam för hjälp.

Mvh

Ivar Nelson

Hej Ivar,
Jo jag känner igen svårigheten med att få ett 3v STI-reglage att växla snyggt med två drev. Jag brukar ställa växellägena efter de två innersta och blockera det yttersta.

Det var inga problem med 10v kassett och kedja med 9v vevparti.

Jag råkade ut för samma sak med FSA vevparti och 3x9 105. Fast jag använde inte STI utan bar-end reglage. Kunde inte ställa in så att det gick att antingen växla upp till största drevet alternativt ner till minsta i fram. Och då är ju inte bar-end reglage indexerade. Jag fick lösa det genom att flytta en av distanserna till vevlagret till motsatt sida på ramen. Mitt vevparti sitter 2 mm snett helt enkelt, då gick det att få till växlarna. Sedan köpte jag ett shimano vevparti Deore (mtb)men tyvärr så löste det inte problemet.

Sökte en hel del efter detta och jag förstod att problemet är vanligt när man blandar mtb och lvg komponenter, hittade en tabell på shimano tech docs om detta problemet oxå. Tyvärr sparade jag inte länken. Det börjar ju bli svårt att hitta 3 delade lvg vevpartier, alla kör kompakt nu. Men med full packning på cykeln är det ju gött att kunna gå ner till minsta i fram. Jag borde ha satsat på en hel mtb drivlina istället. Får se om jag byter ut bakväxeln och vevlagret någon gång.

Tack för tipsen.

Jag har kontaktat killen jag köpte växelgruppen av så jag ska höra vilket drev han körde med.
Har BB86 presslager. passar de med shimanodrev också? är ju något av en djungel.
Jag har försökt få till att köra på reglagets två inre stop men det är inte tillräckligt omfångsrikt. att sätta en distans innanför drevet som PappaG föreslår kan vara en bra lösning då mitt problem består i att växelförarens yttersta läge är en smula för långt ut.

Kampen fortsätter!

Testade just att göra två distanser av mjölkpaketskartong och lägga på drevsidan av vevpartiet. blev bättre! nästan helt bra!
ska se mig om efter något som är lite mer beständigt.

Tillbaka
Topp