Problem mtb/dirt

Coffe85

Medlem
Problem mtb/dirt
Har blivit sugen på att börja cykla igen, men har alltid kört med en dirt cykel innan. Haft en orange ms isle dirt fantastisk cykel. Men är mer inne på att köpa en mtb vardags cykel för att kunna roa mig och cykla med sambons son. Testade en L mtb och upplevde den som otroligt hög. Är 185 så nu till min fundering hur blir det om jag köper en M och använder den till både lite dirt och ibland som en mtb? Tänker att en mindre cykel passar mig bättre och blir roligare att studsa omkring på, Eller är det bara att bestämma sig för vad man vill köra? Får snart psykiska problem på detta ?

Problem mtb/dirt
M för någon som är 185 låter litet. Skulle snarare titta på en MTB-modell som är dirt inspirerade, tex Marin San Quentin.

Problem mtb/dirt
Kanske även Dartmoor hornet 26” skulle passa i just detta fall, om du tror att det blir mycket Dirt cykling? Kanske lite trist med 26” om det blir mest skogscykling dock, men har ju uppenbarligen gått att cykla på en gång i tiden untan några som helst problem. Finns ju bara i en storlek också tror jag så då är det lättare att välja...

Problem mtb/dirt
Asså tänker när jag cyklar själv kommer jag köra lite mer dirt, men när jag skall cykla med familjen blir det mer ”normal” cykling så då kanske det är ett alternativ tack

Problem mtb/dirt
En gammal helstel (eller kortslagig gaffel) 26" mtb duger väl hyggligt i båda rollerna ? Om man vill ha en cykel som inte känns lång och hög.

Jag har en omodern SS HT29 med breda lätta däck som jag har väldigt roligt med. Inte bra på något sätt, men lätthanterlig, flexibel och går att använda till det mesta. Kass, men kul. Säger inte att det är vad du skall skaffa, men släpper man på att det skall vara optimerat, modernt, tävlingsmässigt och snabbt så går det att använda cykeltyper till saker de inte var ämnade för. Bara en tanke, såga den gärna.

Senast ändrad:
Problem mtb/dirt
Långslagig endurocykel är nog precis exakt vad TS inte ville ha.
Ja men hen får väl rätta sig?

Nej, det är det jag menar även om jag tycker hornet verkar kul.
With 64˚ head tube angle, extra progressive geometry and super strong aluminum construction Horet is a true King of the Hardtails. Looking to run fork with 180mm travel? Here you are! Triple crown fork? Why not! Drops, jumps, downhills and freeride is a walk in the park for the new Hornet.

Problem mtb/dirt
Rätt mycket

Obs, orkade inte mäta ut skala korrekt men nåt sånt här
imageonline-co-overlayed-image (8).png

Problem mtb/dirt
Vad betyder "cykla dirt"? Stora hopp?
Vad kommer du cykla mest?

Jag har både en dirt jumper och en vanlig mtb. Det går ju alldeles ypperligt att hoppa med en vanlig mtb som man inte ska/kan göra något avancerat, däremot är det näst intill omöjligt att köra skog med en dirt jumper.

Problem mtb/dirt
Är kanske hjulstorleken som får det att kännas ännu större? Dirt har väl ofta 26"hjul och du provade 29"are lär det kännas skitstort. Och rätta mig om jag har fel, men är inte dirtjumpers mindre i relation till cyklisten jämfört med mtbs? Blir lättare att kasta runt cykeln och göra coola tricks då.

Problem mtb/dirt
Hittat en annan ram som heter dartmoor two6player, är det något att ha istället för hornet? Lika?
Det är deras riktiga DJ, och jag tror inte du kan köra med växlar på den. Sen finns hornet 26” som är deras ”funbike”, där jag antar att street fightern passar in, båda har möjlighet till växel. Sen finns hornet som ”vanlig” hardcore HT för 27.5”, som skall tåla upp till 180 gaffel, men då blir det en annan typ av cykel.

Problem mtb/dirt
Det är deras riktiga DJ, och jag tror inte du kan köra med växlar på den. Sen finns hornet 26” som är deras ”funbike”, där jag antar att street fightern passar in, båda har möjlighet till växel. Sen finns hornet som ”vanlig” hardcore HT för 27.5”, som skall tåla upp till 180 gaffel, men då blir det en annan typ av cykel.

Missade att kan inte kan köra med bakväxel på den. Jag kör nu (också) helstel och det är roligt, men en mtb blir mer universell med växlar.

Problem mtb/dirt
26-tums hjul om du fortfarande funderar på det, har på en streetcykel som det delvis var frågan om här: fördelen att vara närmast stöldfria.

och riktigt lyxiga cyklar kan gå för humana priser.

nackdel för terräng är ofta förekommande kort och brant framända. men du kan ju undvika köpa just en sådan. den korta framändan är en definitiv nackdel, den branta gaffeln helt ok, bara den sitter långt fram. den långa styrstammen som är typisk för den tidens cyklar vi talar om här, byts för skogsåka lämpligen ut till en kort.

Problem mtb/dirt
Hallå dirtjumpers!

Här i trakterna byggs det nu mänskliga hopp. (Emil Johanssons slopestylehopp är "inte riktigt jag")
En pump-bana ska kommunen ordna och jag har upptäckte en lokal dirt mindre än 1km från bostad. Dessutom bygger ungarna i kvarteret hopp

DAGS ATT SKAFFA EN CYKEL TILL !!!?

Jag letar efter en storlek som passar mig (och förhoppningsvis) barnen på en dirt jump. Jag är MTB-are och kan inga BMX-trick än, om nu det spelar in i val av storlek.

Jag har hittat både begagnat på blocket och nytt i olika storlekar.
Men det verkar finnas "L" och "M" bland det jag hittat. Skillnad i "reach" är ca. 20mm, när jag lyckats gräva data.

Jag är 178cm. Kan jag välja en DJ med "M"-geometri från tabellen? (Jag kommer ha tabellen som referens i mitt letande efter DJ)

Tusen tack för bra input tidigare i tråden!

Bilagor

• 339B2975-4E46-423D-B92F-4DDFDAE77E89.png
    339B2975-4E46-423D-B92F-4DDFDAE77E89.png
    22.7 KB · Besök: 88
Problem mtb/dirt
Om du vill att dina barn ska kunna använda samma cykel är nog medium bättre, men rent storleksmässigt är nog L att föredra om man är så lång som dig.

Problem mtb/dirt
Hallå dirtjumpers!

Här i trakterna byggs det nu mänskliga hopp. (Emil Johanssons slopestylehopp är "inte riktigt jag")
En pump-bana ska kommunen ordna och jag har upptäckte en lokal dirt mindre än 1km från bostad. Dessutom bygger ungarna i kvarteret hopp

DAGS ATT SKAFFA EN CYKEL TILL !!!?

Jag letar efter en storlek som passar mig (och förhoppningsvis) barnen på en dirt jump. Jag är MTB-are och kan inga BMX-trick än, om nu det spelar in i val av storlek.

Jag har hittat både begagnat på blocket och nytt i olika storlekar.
Men det verkar finnas "L" och "M" bland det jag hittat. Skillnad i "reach" är ca. 20mm, när jag lyckats gräva data.

Jag är 178cm. Kan jag välja en DJ med "M"-geometri från tabellen? (Jag kommer ha tabellen som referens i mitt letande efter DJ)

Tusen tack för bra input tidigare i tråden!
Om det är intressant att lära sig några trick så är kortare lättare och smidigare, annars kvittar det nog, mer av en smaksak. Är det kony dirten du hittat?

Problem mtb/dirt
Om det är intressant att lära sig några trick så är kortare lättare och smidigare, annars kvittar det nog, mer av en smaksak. Är det kony dirten du hittat?
Hallå Emil (namne) !!

tack för svar/råd. Nu måste jag nog slå till om du säger så! Storl. M kan funka alltså! Sen kan jag ju modda med styrstam om det behövs.

Dirtcykling blir början på något nytt kul efter 47. (Om jag inte slår sönder mig)
Det är alltid skönt att få känna sig helt nybörjare?.

Jag vet inte vad dirten där jag bor kallas, men den ligger intill järnvägen.
(Kryptiskt, men jag vet inte om de som byggt den -vet inte vilka/vem- vill att exakt position yppas på forat.)

ride on!

/Emil

Problem mtb/dirt
Om du vill att dina barn ska kunna använda samma cykel är nog medium bättre, men rent storleksmässigt är nog L att föredra om man är så lång som dig.
Tänker så också, men hoppas att det går att "modda" en "M"-ram med t.ex. längre styrstam om det behövs. 40 eller 50mm lång stam kanske inte förstör känslan helt ?

Problem mtb/dirt
35 och 40mm stam är inte ovanligt, men kortare är bättre när det gäller dirt, man vill lätt kunna hänga bak vikten. Reglerna när det gäller övriga cyklar blir lite svåra att applicera när den är gjord för att cykla ståendes... I luften. Helt bekvämt blir det inte liksom

Problem mtb/dirt
Det var inte lätt att hitta en dirt jumpcykel men jag tror jag äntligen hittat en nu.

Vad har man för pedaler (som dirt-nybörjare) ?
Samma som på mtb, eller tänker man annorlunda här?

Spontant tänkte jag prova t.ex. biltemas, eller någon billigare variant i nylon, med inte så aggresiva piggar som på mtbn.

Tillbaka
Topp