Profilmått mtb-däck

liamo

Ny medlem
Profilmått mtb-däck
Varför skrivs inte profilmått ut på MTB-däck?

Bildäck har ju ett profilmått som är procenten av däckets bredd. Finns det en satt standard för detta när det kommer till MTB-däck? D.v.s. ökar "profilen" med däckets bredd och finns det nån formel för att räkna ut det!

Kill-gissar man annars omkrets innan köp av nya däck?

Profilmått mtb-däck
Stämmer inte alltid. Mina 3-tums plusdäck är t.ex. ca 75 mm breda men bara ca 65 mm höga.

Profilmått mtb-däck
Ca 100% är tillräckligt nära sanningen.

Man bör väl alltid mäta höjden från BSD och inte från fälgkanten där däck möter fälg.

Samma däck blir olika brett på olika breda fälgar, samma däck blir bredare på en fälg med lägre kanthöjd men samma inre bredd. Däckets höjd påverkas i betydligt mindre grad av fälgen bredd eller kanthöjd/form.

Jag förmodar att däcktillverkare återanvänder exakt samma casing till flera olika modeller/mönster i samma serie, t.ex. ett framdäck med högre klackar och ett lättrullande bakdäck med lägre klackar mitt i slitbanan. De får då olika höjd men samma bredd.

Osv.

Profilmått mtb-däck
så länge däcken har vanlig diagonal stomme är ju profilen given, exkl däckmönstret.

men diverse förstärkningar i både sidovägg och däckbana kan tänkas ändra på det.

men inte mycket vad vi sett hittills.

intressantaste måttet för mig är bead-to-bead även kallat b2b. då ser man lätt vilket mått däcket -egentligen- har. lätt för ven som helst att mäta, och det finns jömförelsetabellet på nätet, t ex mtbr. vad som står på däcksidan ser jag bara som en fingervisning.

Profilmått mtb-däck
tycker det låter som ett rätt normalt mått?

höjden utgör mindre än däckets cirkelform eftersom innerdelen är sas bortkapad. särskilt märks det med moderna fälgar med låga sidokanter.

Tillbaka
Topp