Program att rita rutter med.

Galileo

Medlem
Hej, söker förslag på bra program att rita rutter med. Har provat alltrails och är väl inte överförtjust i det likaså BRouter som inte heller är precis användarvänligt. Jag skall rita lite nya randonneur sträckor är tänkt så man behöver kunna lägga till waypoints/stämplingsställen osv. Förslag.....

stralle

Medlem
Tidigare använde jag Strava men den funktionen erbjuder de numera endast till sina betalande användare. Sedan dess har jag gått över till att använda Garmin Connect.

Har provat Ride with GPS och Komoot i samband med detta men tyckte då att de saknade funktionalitet och användarvänlighet jämfört med Garmin Connect.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ride with GPS används av mina cykelgrupper, än mer sedan Strava klippte den funtionen.
Privat kör jag Garmin Connect

Vilken funktion har Strava klippt menar du?

Jag behöver också en bra app för att kunna följa rutter.

Både tex Strava och Ride with GPS kostar väl pengar om man vill navigera efter en rutt i appen?

Finns det något alternativ som är gratis men ändå bra?

Jonatan F

Aktiv medlem
Rwgps har några funktioner gratis och några betal. Vet inte vilka i huvudet dock. Men tror det är offline kartor och pushnotisnavigering i alla fall. Jag har kört gratis för några år sedan och det gick då men kan säkert ha ändrats. Nu betalar jag :)

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Vilken funktion har Strava klippt menar du?

Jag behöver också en bra app för att kunna följa rutter.

Både tex Strava och Ride with GPS kostar väl pengar om man vill navigera efter en rutt i appen?

Finns det något alternativ som är gratis men ändå bra?
Jag avsåg att Strava inte har ruttplanering i gratisversionen som nämnts tidigare. Vad gäller RWGPS planerar jag inte utan laddar bara ner inför gruppträningarna. Vad som sker i appar struntar jag i eftersom jag använder Garmin.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag avsåg att Strava inte har ruttplanering i gratisversionen som nämnts tidigare. Vad gäller RWGPS planerar jag inte utan laddar bara ner inför gruppträningarna. Vad som sker i appar struntar jag i eftersom jag använder Garmin.
Ok, nu är jag med. Det går att ladda ner rutterna från RWGPS gratisvariant till Garmin?

Jag velar lite mellan att använda mobilens GPS för navigering (tex för att följa en rutt) + en enklare cykeldator för att få in kadens, tex Cateye Padrone (med kadensmätare) jämfört med någon av Garmins eller Wahoos mer avancerade GPS cykeldatorer som väl kan det mesta, åtminstone om man köper en bundle variant.

Kör man med mobil så är det kanske svårt att slippa abonnemang för att få med funktion för att följa rutter. Slipper man abonnemang från tex Strava eller RWGPS om man har en Garmin GPS eller Wahoo GPS cykeldator så är det så klart ett plus för dessa enheter. Garmin Connect verkar fungera bra om man har en Garmin och då behövs inte abonnemang? Mobilen vill man väl dock oftast (tyvärr) släpa med sig ändå...

Sorry om jag rör till tråden, det är ju skillnad på bästa program för att rita/göra nya rutter vs när man vill navigera efter en viss rutt via tex en Garmin/Wahoo GPS eller en mobil + app.... Topic för den här tråden var väl "Program att rita rutter med."

Senast ändrad:

MtbIte

Aktiv medlem
Garmin Connects egna är ju värdelös, finns ju knappt 50 % av alla stigar med på kartan . jag kör stravas create route verktyg som är helt oslagbar när det gäller att skapa rutter för stigcykling.

jonte987

Aktiv medlem
Det beror nog på var man bor. Hemmavid är OSM en nödvändighet. Jag minns inte vilken nu men de tjänster som erbjuder flera layers på OSM är bäst. (Gärna outdoor / hiking layer)

grondahl

Aktiv medlem
Garmin Connects egna är ju värdelös, finns ju knappt 50 % av alla stigar med på kartan . jag kör stravas create route verktyg som är helt oslagbar när det gäller att skapa rutter för stigcykling.

Jag har dock varit med om att den har gett väldigt konstiga förslag för gravel, typ stigar som inte finns för att knyta ihop olika skogsvägar.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det är väl ganska sällan det ingår stigar på randonneursträckor dock, vilket är vad TS frågar efter...

Frågar också efter möjligheten att lägga till waypoints/stämplingsställen.

Går inte i Strava vad jag vet, som många här rekommenderat.
Går inte i Komoot, stryk den också.

Det går i RWGPS, men är betalfunktion.
Det går i Garmin Connect. Kan också ställas om till OpenStreetMap om man orkar peta på den knappen.

jonte987

Aktiv medlem
+1.
Har förvånadsvärt många av stigar i mitt område.
Det är OSM med flera lager. Nu var det visst inte det som var TS fråga men skit i det.
Bla annat är löparspår utmärkta vilket är bra om man ska undvika dem

torup.PNG

HåkanC

Aktiv medlem

jarek996

Aktiv medlem
Titta på mapy.cz (outdoor) . Finns på engelska .
Jag använder det även i udda länder ( Georgien , Moldova ETC ) och funkar SUPER BRA !
Du kan "rita" i mapy.cz o sen exportera (gpx-format ) till din Garmin ( annat ).
Jak brukar inte "rita" MTB eller ROAD , utan "GÅENDE" , och ev. tittar på profil om jag klarar det med MTB ( gravel) :-))) . Cyklar du landsväg , "rita" med ROAD.
mapy (7).png

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
jag tycker alltrails funkar helt ok även om det var bättre när det var gpsies, bra att kunna göra rutter både på stigar och vägar. Har använt det rätt mycket för att göra mtb-rundor i nya områden och sen skicka rutten till garmin 820/830.

mb5

Aktiv medlem
Den var grym i min mening! Tackar för tipset.
Jag tror att de använder (utanför Tjeckien) ett OpenStreetmap underlag, bara med vackrare rendering än flesta andra. (Åtminstone var det så, inte hundra om de kanske ändrade nåt.) Så kartorna är lika bra eller dåliga som Openstreetmap är. Dvs inte direkt toppen tex i många norrländska glesbebyggda område, men helt okej på många andra ställe. Och jo, ser fint ut och har en del extra tjänster utöver.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer