Angående openstreetmap så brukar jag ägna ett par månader per år att bidra med kartdata. Det pågår ett importprojekt för alla NVDB-vägar (jag har gjort import-skriptet som används):
Det går dock lite segt för vi har inte fått så många att hjälpa till. Detta är också bara för att bygga upp och öka kvalitén på vägnätet, vill man ha MTB-stigar måste man ju lägga in dem från andra källor.
Grejen med OSM är att många som håller på har egentligen inte som mål att göra en användbar karta för slutanvändare så snabbt och effektivt som möjligt (då hade NVDB varit importerad sedan länge), utan man har det som ett trivsamt tidsfördriv, och då kan det vara mysigare att sitta och klicka ut noder manuellt från ett flygfoto än att sammanfoga existerande publikt kartdata även om man kartlägger 10 ggr snabbare och med mycket högre kvalité på det sättet.
OSM som projekt på internationell nivå är tyvärr lite dysfunktionellt, den tekniska plattformen står typ helt still, om jag minns rätt uppdaterades API:t senast 2008. Kartdata kommer emellertid in i en strid ström så det funkar, det är bara synd att kartläggarnas insatser skulle kunna förvaltas så mycket bättre om projektet hade vettig ledning.