[Projekt] Bondtrimma Trailhojjen

theBrand

Aktiv medlem
Hej Happy.

Det hela började i höstas när jag läste ett test av Canyon Nerve CF. Det tog inte lång tid att övertyga mig själv att jag var värd en svart och guldig hojj i äkta carbonium. Men så började jag läsa den här tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/2000789/page=1, och började fundera på om inte 69,5 HA var lite brant. Sen dök den här tråden upp http://happymtb.org/forum/read.php/1/2013875/page=1, och jag insåg att jag trivs ju bra med de 69 i HA jag har idag, det passar ju utmärkt på stigarna hemma i kring (kanske lite brant ibland), och med reverbstolpe på Nerve:n så blir det ju bättre. Nu hade jag nästan bestämt mig, fast för samma pengar fick man ju en 1,5kg tyngre Nerve AL+ med flackare AH, mer slag, finare hjul. Beslut, beslut...

Men plötsligt lösten sig allt till det bästa när min fru bestämde sig för att hon behövde ett nytt kamerahus och länsade kontot...

Nå väl, dags för plan B:

Steg 1, Q1 2013:

Cykeln jag har idag ska uppgraderas, jag gillar den i stort, men ibland känns det som lite mer slaglängd fram och något brantare gaffelvinkel skulle behövas. Jag tycker också att den är lite seg vid igångdrag. Och den är för tung, med Hans D monterat klev den över 15kg... (Ramen väger ~3,1kg med dämpare)

Slaglängd och gaffelvinkel löses enkelt genom att ersätta den nuvarande 120mm SR raidonen med en 150mm sektor eller revelation. Med inspiration från geo-tabellen till Banshee Spitty gissar jag på att det kommer ge ca: 1 grad slack i HA. Detta kommer också att spara 300-400g i vikt.
Är en revelation verkligen värd dubbla pengarna?

Sen tänkte jag också byta bakdämpare, ramen ska ha en 184/44mm, den tänkte jag ersätta med en 190/51 kombinera med 6mm (3+3) offset bussningar. Det kommer ge 133mm slaglängd bak, och ca: 4mm sänkt bakände, kanske ytterligare nån halv grad i slack på HA och sadelrör. (Ramen rymmer 650B hjul, så lite extra slaglängd känns inte som ett problem. http://forums.mtbr.com/650b-27-5/sunn-wisdom-frame-anyone-have-803438.html ).
Ramen jag bygger på är en SP konstruktion, ska jag jag ha High/mid/low-tune? Idag med 184/44 dämpare blir utväxlingen 120/44, och hyfsat linjär.
Länk till geo: http://www.chainreactioncycles.com/Images/sizecharts/wisdom s2.pdf

Sega starter kommer att avhjälpas med nya hjul, de nuvarande väger komplett med skivor, kasett, QR, Hans Dampf och slang 5kg (!).
Det här blir första inköpet, hjulen ska vara UST-redo, mer än 19mm inre bredd och väga under 2kg paret. De ska gå att konvertera mellan 15mm QR och 9mm/ alla knepiga bakhjulsstandarder.

Prisklass:2-3kkr
Jag har kikat på:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=79476
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=74&products_id=496
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=74&products_id=664

Steg 2, 2014(?):
Ny ram, gissningsvis en Yeti ASR-5 i carbonium.

Tankar, åsikter, tipps?
Som input vad det gäller hjul kan jag säga att jag väger 67kg, .så de behöver inte vara överdrivet kralliga.
Och just nu är det hjälp med att hitta rätt i hjuljungeln jag söker, då hjul ska beställas omgående, ev. även gaffel.

P.S.
Nej, jag är inte orolig för att ramen ska gå sönder/av/explodera.

asnöjd med min Sektor RL -12 & Stans Flow 26" Hjulen har jag inte provåkt ännu fick dom förra veckan.
Sektor RL (150mm) dugel långt vad jag känt själv & läst. Har den på min Piglet

marran

Aktiv medlem
Rev är framförallt lättare och har bättre rebounddämpning, så den följer marken bättre över rotmattor och liknande. Om det är värt det är omöjligt att svara på. Sektor är en kanongaffel och många kör med den och är helnöjda, så det är inte självklart att det är värt det för dig eller att du ens märker skillnaden.

Det är ett intressant projekt tycker jag. Jag vet att rockshox har ngn tabell på sin hemsida där det står vilken tune du ska ha beroende på länkageutväxling, dvs dämparens slaglängd/hjulets slaglängd, jag skulle gissa att det blir mid men kommer inte ihåg säkert.
Det är alltid halvlömskt att byta dämpare eftersom den även ska passa karaktären, ramen kan vara regressiv eller progressiv i länkaget. Säkrast är ju såklart att köpa custom på t.ex. tftunde, då säger du bara vilken ram du har och så fixar de, men det är även dyrast. Har du tur lirar en standarddämpare fint, har du otur blir det mindre bra. Vad sitter det på för dämpare nu?

Ett alternativ är att köpa en lite fetare luftdämpare typ dhx air, där kan man ställa in bottom out och så själv och på så sätt bättre anpassa den till ramen. Eller en Cane creek Double Barrel air, de ska ju gå att ratta till det mesta bara man har tålamod, men då vart det dyrt igen :)

marran

Aktiv medlem
Förresten, kolla noga så ditt hjul inte tar i sadelröret vid max kompression, eftersom du förlänger slaglängden 5 mm och länkageutväxlingen är drygt 2,5:1 ger det att bakhjulet rör sig runt 15mm mer än det gör nu, men det är ju lätt att mäta.

Det jag skulle vara lite orolig för är att vevlagret stiger onödigt högt, osaggad är ju den nya dämparen + bussningarna lika lång som den gamla dämparen. 30mm längre gaffel ger mellan tummen och pekfingret 15mm högre vevlager osaggat, men med sag blir det såklart lite mindre eftersom den nya gaffeln sjunker ihop lite mer. Jag hade nog testat först att bara köra offset bushings med originaldämparen och nya gaffeln. 6mm offset borde ge runt 15-20mm lägre vevlager, och därmed kompensera höjningen i nosen ganska lagomt. Klart värt att prova tycker jag i alla fall.

Hjul röstar jag på Stans Arch EX, för din vikt och vanlig stigcykling är det väldigt mycket bredd för vikten. Pacenti verkar också ha några intressanta alternativ, kolla actionsports. Nav är ju bara att välja efter plånbok, Hope brukar vara poppis och har rätt bra pris/vikt/prestanda-förhållande

theBrand

Aktiv medlem
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Rev är framförallt lättare och har bättre
> rebounddämpning, så den följer marken bättre
> över rotmattor och liknande. Om det är värt det
> är omöjligt att svara på. Sektor är en
> kanongaffel och många kör med den och är
> helnöjda, så det är inte självklart att det
> är värt det för dig eller att du ens märker
> skillnaden.
>

Jepp, det får nog bli en Sektor, eller en beggad Rev. Folk verkar ju riktigt nöjda med båda.

> Det är ett intressant projekt tycker jag. Jag vet
> att rockshox har ngn tabell på sin hemsida där
> det står vilken tune du ska ha beroende på
> länkageutväxling, dvs dämparens
> slaglängd/hjulets slaglängd, jag skulle gissa
> att det blir mid men kommer inte ihåg säkert.
> Det är alltid halvlömskt att byta dämpare
> eftersom den även ska passa karaktären, ramen
> kan vara regressiv eller progressiv i länkaget.
> Säkrast är ju såklart att köpa custom på
> t.ex. tftunde, då säger du bara vilken ram du
> har och så fixar de, men det är även dyrast.
> Har du tur lirar en standarddämpare fint, har du
> otur blir det mindre bra. Vad sitter det på för
> dämpare nu?

Nu sitter det en lagom osexig SR luftdämpare på, men ramen/cykeln såldes även med RS Ario 3.2.

Jag tänkte ersätta den med en Monarch RT3, såg nu att TFT säljer den för 200£, så då känns det ju lika bra att köpa den där, så får man den rätt tunad från början.

marran skrev:
> Förresten, kolla noga så ditt hjul inte tar i
> sadelröret vid max kompression, eftersom du
> förlänger slaglängden 5 mm och
> länkageutväxlingen är drygt 2,5:1 ger det att
> bakhjulet rör sig runt 15mm mer än det gör nu,
> men det är ju lätt att mäta.
>

Det har jag kollat, tömde dämparen på luft, och det var gott om plats kvar till sadelröret :).

> Det jag skulle vara lite orolig för är att
> vevlagret stiger onödigt högt, osaggad är ju
> den nya dämparen + bussningarna lika lång som
> den gamla dämparen. 30mm längre gaffel ger
> mellan tummen och pekfingret 15mm högre vevlager
> osaggat, men med sag blir det såklart lite mindre
> eftersom den nya gaffeln sjunker ihop lite mer.
> Jag hade nog testat först att bara köra offset
> bushings med originaldämparen och nya gaffeln.
> 6mm offset borde ge runt 15-20mm lägre vevlager,
> och därmed kompensera höjningen i nosen ganska
> lagomt. Klart värt att prova tycker jag i alla
> fall.
>

Jepp, kommer nog prova med offsetbussningarna innan jag köper dämpare, de är ju lite billigare.
Men jag räknar med att vevlagerhöjden kommer bli ungefär samma med sag inräknat. Med sag inräknad höjer jag fronten ca 15-20mm och sänker bak med ca 5mm.

Men jag har lite hängslen och snören att ta av, om jag tycker hojjen blir för låg bak kan jag ju köra med 6mm mindre sag, då hamnar jag ju på samma ställe som utan offset bussningar (fast med lite mer marginal i slutet). Och RS gafflarna brukar väl komma med distanser för att minska slaglängden till 130/140. (Vad är skillnaden på att använda distanserna mot att bara köra med mer sag? Minskar man luftkammaren med distanserna?)

> Hjul röstar jag på Stans Arch EX, för din vikt
> och vanlig stigcykling är det väldigt mycket
> bredd för vikten. Pacenti verkar också ha några
> intressanta alternativ, kolla actionsports. Nav
> är ju bara att välja efter plånbok, Hope brukar
> vara poppis och har rätt bra
> pris/vikt/prestanda-förhållande

Tror du Stans crest blir för klent? De finns ju annars till bra pris kittat och klart hos superstar, tilltalande vikt också :)

marran

Aktiv medlem
Det är skillnad på att ändra slaglängd eller bara köra mer sag. Ändrar slaglängd gör du med distanser precis som du säger, då hindrar du gaffeln från att gå ut längre än till distansen, och kan fortfarande ha hur mycket eller lite luft du vill. Ökar du sag genom att minska lufttrycket kommer du dynamiskt få en lägre dämpare, det är rätt, men det blir även gungigt och du bottnar ut för lätt, så det är sällan en optimal lösning.

Jag tror inte Tf customshimsar Monarch, däremot kan de säkert råda dig om vilken tune de tror blir bäst. Custom har de vad jag minns på Vivid och Fox rp23 och van rc, men det var ett tag sen jag kollade.

Ang Crest har jag ingen aning, brukar du skrota fälgar? Har du någonsin stört dig på att ett par hjul känns flexiga?

theBrand

Aktiv medlem
Jo, jag tänkte mer om distanserna påverkar luftkammaren, så att man, precis som du säger, inte bottnar ut om man kör den med distanserna i. Men vill jag korta den så kör jag nog i distanserna oavsett.

Nej, det stämmer nog att de inte shimsar om dem, men de vet nog vilken tune jag ska ha iaf :)
(Såg nu att de hade en Fox float R från -06 pushad för 180£ iofs...)

Nej, jag har inte skrotat några fälgar hittills, inte känt av att hjul flexar heller. Men å andra sidan vill jag ju inte behöva åka runt och fisköra för att jag är rädd för att hjulen är för veka... Kanske kan vara värt 250g i straffvikt för flowfälgarna att kunna bomba på utan att oroa sig :D

svalgis

Aktiv medlem
Jag kör med 10mm through-axel från Superstar tillsammans med Pro2 Evo i vanliga dropouts, funkar finfint. 21mm måste väl funka? I värsta fall får du dra två varv för att nå ut till kanterna. Att köra med 25mm tejp som sedan viker sig mot väggarna kan väl aldrig sluta väl i alla fall.

theBrand

Aktiv medlem
svalgis skrev:
> Jag kör med 10mm through-axel från Superstar
> tillsammans med Pro2 Evo i vanliga dropouts,
> funkar finfint. 21mm måste väl funka? I värsta
> fall får du dra två varv för att nå ut till
> kanterna. Att köra med 25mm tejp som sedan viker
> sig mot väggarna kan väl aldrig sluta väl i
> alla fall.

Gött mos, då får det bli en sån till bakhjulet, och lite 21mm tejp :)

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag undrar en sak: varför byta bakdämparen? Speciellt om du ska skaffa ett nytt ramkit där bakdämparen ingår inom ett år... en bakdämpare är inte direkt billig!
Jag skulle behålla befintlig dämpare och använda lämplig mängd offset bushing för att få ner vevpartiet tillräcklig.
Hur tänkte du?
/E

svalgis

Aktiv medlem
oberg skrev:
> Jag har tejpat mina TL28or med 25 mm. Här finns
> en bild på fälgens profil:
> http://eriksencycles.blogspot.se/2012/02/review-pa
> centi-tl28-rims-building.html
> 23 mm är ju smalaste stället och inte där
> tejpen ska fästa.

Vadå, tror du att du har nåt att komma med bara för att du råkar ha testat det, PÅ RIKTIGT? ;)

I stand corrected!

theBrand

Aktiv medlem
happymtb.fr skrev:
> Jag undrar en sak: varför byta bakdämparen?
> Speciellt om du ska skaffa ett nytt ramkit där
> bakdämparen ingår inom ett år... en bakdämpare
> är inte direkt billig!
> Jag skulle behålla befintlig dämpare och
> använda lämplig mängd offset bushing för att
> få ner vevpartiet tillräcklig.
> Hur tänkte du?
> /E

Ah, jo, eh...
Jo, dämparen jag har i dag är en low end modell från SR, den funkar iofs helt ok tycker jag, men det vore ju kul att prova något lite dyrare. Och en Monarch RT3 kostar ju inte så fasligt mycket.

Om jag byter till en dämpare med 190/51 från den 184/44 så får jag lite mer slaglängd bak också, vilket känns bra.

Vevlagerhöjden är jag inte så jätteorolig för. Om jag hämtar inspiration från Spitfires geotabell igen så innebär en 150 gaffel ca: 9mm högre BB, vilket ger +4 i BB-offset på min ram.

Sen får vi väl se när/om det blir ett nytt frameset, det beror ju lite på hur nöjd jag blir med resultatet av det här projektet :)
(Men man kan ju iofs gissa att köpsuget kommer smyga sig på så småningom...)

svalgis skrev:
> oberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har tejpat mina TL28or med 25 mm. Här
> finns
> > en bild på fälgens profil:
> >
> http://eriksencycles.blogspot.se/2012/02/review-pa
>
> > centi-tl28-rims-building.html
> > 23 mm är ju smalaste stället och inte där
> > tejpen ska fästa.
>
>
> Vadå, tror du att du har nåt att komma med bara
> för att du råkar ha testat det, PÅ RIKTIGT? ;)
>
> I stand corrected!

Hehe, efter lite forskandes på Daz internätz så visar det sig att 21mm tejp används upp till 23mm fälgbredd, och 25mm tejp från 23mm fälgbredd.

Då får det nog bli 25mm, med lite tur tätar det lite bättre.

Updates i övrigt, ny gaffel inhandlad, kommer med posten från tyskland. Det blev en Sektor RL DP coil. Så nu sitter jag och trycker i mig hemlagad Pizza för att komma upp 72kg :D

Hjul kommer bli de här:
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?products_id=657{16}167{18}169{21}33{10}958

Beställes inom en halvtimme, så om någon har nån sista varning/bättre förslag: Speak now.

happymtb.fr

Aktiv medlem
ok, jag hade missat att du hade en low end dämpare på cykeln. Då är det mer motiverat! ;-)
Posta gärna lite bilder när det blir aktuellt.
Hjulen du beställde borde vara fint, jag antar att du gick på TL28 fälg.
/E

Fliken

Ny medlem
Kan du inte fråga Q? Han brukar ju trimma prylar till Bond.

Sorry tramset, men det är ju ändå helgkväll med lite vin och öl.

theBrand

Aktiv medlem
Yes, TL28 blidde det :)

Dock blev jag lite fundersam när det stod att frakten bara gällde små artiklar. Fanns ju inte så mycket annat att välja heller. Nåja jag antar att de hör av sig om de vill att jag ska betala mer i frakt.

svalgis

Aktiv medlem
Vill minnas att de tar 12 pund för att skicka hjul (gäller ett eller två stycken som jag förstått det), så de återkommer nog med en extra betalningsförfrågan för mellanskillnaden. Fortfarande inga fantasisummor direkt så det jag hoppas du överlever! Hjulen blir nog väldigt bra, spanade länge på dom själv innan jag fegade lite och valde Hope Hoops på FLow EX.

theBrand

Aktiv medlem
Det lät ju inte så blodigt, får hoppas de nyktrat till i morgon så de kan börja bygga mina hjul :)

I dag, på årets första dag, tog jag sista turen med cykeln innan jag börjar demontera inför anländandet av de nya delarna.

Nån tyckte det skulle till lite bilder:

Bilagor

• 2013-01-01_13-30-37_859.jpg
    2013-01-01_13-30-37_859.jpg
    93.4 KB · Besök: 4

theBrand

Aktiv medlem
I ren frustration över att varken BD eller Superstar skickat paket till mig råkade jag beställa ett styre och nya grepp från CRC.

Det blidde ett 780mm Answer styre, kanske lite brett, men det går att kapa om det inte skulle falla mig i smaken. Greppen fick bli Ritcheys foamgrepp, får se hur de gillas. Är det fortfarande hårspray som gäller för att montera grepp utan lockons?

I dag tog jag den definitivt sista turen innan jag får mitt paket från Superstar. Jag har känt av att beläggen börjar bli slut, så jag passade på att beställa nya när jag beställde hjulen. Och idag tog de heeelt slut. Vintercykling på bitvis isiga nedförslöpor blir så mycket mer spännande när bakbromsen tar så dåligt att den inte orkar låsa upp hjulet ens i snö... Och inte har man förstånd nog att slå av på farten heller :D

Men efter avslutad runda fanns det ett mail i inkorgen som talade om att BD skeppat ett stycke RS sektor. Så nu är det bara att börja demontera.

Det där med högre BB kanske inte är så dumt...

2013-01-04_15-12-38_515.jpg

marran

Aktiv medlem
Har läst ikapp nu, jag vill bara hurra lite och tacka för en intressant tråd!

tl28 blir nog finfint, hoppas Tesla-naven håller ihop. Har du hittat ngn info/recension om dem? Kör man mest lokalt och har lite backupgrejer så är det ju helt ok att köra lite lättare/klenare dimensionerat eller testa oprövade kort.

Jag antar att du redan tänkt på det, en kortare styrstam? Den ser rätt lång ut på bilderna, kliver man upp på längre styre brukar man samtidigt gå ner i längd på styrstammen för att få en balanserad styrkombo. Dessutom blir ju den effektiva reachen längre när man har bredare styre, så för att få samma ryggvinkel när man sitter ner måste styrstammen kortas av den anledningen också. Superstar har ju rätt prisvärda 50mm varianter som är lätta och fina har jag för mig, och i en massa snygga färger!

theBrand

Aktiv medlem
Tack och bock :)

Jo, har funderat på att skaffa en kortare stam, den som sitter på är 85mm. Men jag tänkte prova med den som sitter på först, så får vi se hur det känns. Så vet jag om jag vill ha en kort eller en jättekort sen ;)

Jag läste runt lite om Teslanaven innan jag beställde, de verkar hålla ihop, nån här på happy hade haft problem med att kuggkransen till bodyn lossnat på ett switch nav (superstars billigare nav). Annars verkar de ju justea, SKF-lager och allt, men vi får väl se, nån måste ju prova ;)

theBrand

Aktiv medlem
Ja jädrar, ganska samtidigt får jag först meddelande från frun att ett paket har anlänt hemma, det är avlångt, sen mail från Superstar "vi har mycket att göra nu, du får dina hjul tidigast nästa vecka"...

Men, men, hellre att de tar lite längre tid på sig än att de slarvar när de bygger ihop hjulen. Fast det första lär väl knappast vara en garanti för att de undviker det senare...

Tiki

Aktiv medlem
Ser fram emot bilder på bygget när det börjar ta form. *rullar tummarna* Rapportera gärna om du blir något klokare gällande bakdämpare.

theBrand

Aktiv medlem
Den här hittade min fru på trappan när hon kom hem. Smart av posten att bara lämna den där...

Bilagor

• 2013-01-08_20-38-48_9.jpg
    2013-01-08_20-38-48_9.jpg
    99.2 KB · Besök: 5

tmalm

Aktiv medlem
Vad är det för cykel du utgår i från? Ja vill inte vara nån partypooper men du vet attt det är rätt mycket dyrare att köpa cykel i delar än att köpa en hel färdig va? Iofs "rätt" kul att köpa delar o snickra själv förstås. Spännande projekt hur som helst- mer bilder!

/T

theBrand

Aktiv medlem
tmalm skrev:
> Vad är det för cykel du utgår i från? Ja vill
> inte vara nån partypooper men du vet attt det är
> rätt mycket dyrare att köpa cykel i delar än
> att köpa en hel färdig va? Iofs "rätt" kul att
> köpa delar o snickra själv förstås. Spännande
> projekt hur som helst- mer bilder!
>
> /T

Din kalasbajsare!!
;)

Vist kostar det dyrt att bygga av lösa delar, men jag byter ju inte hela cykeln. Snarare "bondtrimmar" jag den lite ;), men om man siktar på prisvärda komponenter och snålar på rätt ställen behöver det inte bli så dürt.

Jag kommer att göra en summering av kostnader och vikter så småningom. Kan börja med att avslöja att gaffeln vägde in på 1996g + 76g Maxlelight, ska väga den gamle så snart jag bänt loss crownrace-brickan. Med lite tur finns det tid till en vägarkväll imorgon.

theBrand

Aktiv medlem
Nu sitter den nya styltan monterad i ramen, lämnade runt 3 cm bonuslängd på styraren (så många distanser jag hade). Det hade nog inte skadat med nytt styrlager, men jag gjorde rent det gamla och tryckte i rejält med fett, så får det bli nytt vid nästa skeppning från valfri webbutik :).

Jag har också hunnit med att väga lite av grejersna som jag monterat av:
Gaffel: 2172g (med stjärnmutter), nya 1996g (utan stjärnmutter, okapad); -176g
Styre: 325g (665mm), nya 335g (780mm, enligt tillverkare); +10g
Grepp: 89g + ändplugg 6g, nya 34g + plugg (enligt tillverkare); -55g
Styrstam: 207g (90mm), nya *spekulationer pågår...*
Distanser: 30g (30mm)
Topcap: 9g + 7g (skruv)
Broms fram: 284g (handtag, slang, ok) + 20g (belägg)+ 12g(skruv)
Bromsadapter: 30g (160-180mm) + 11g (skruv)

Summering hittills: -221g
Jag glömde väga stjärnmuttern, så jag har bestämt att den vägde exakt lika mycket som den avkapade delen av styraren :D.

Nu är det inte något "wheight weenie"-projekt. Men det känns som lika bra att väga grejjerna när de ändå är loss. Det blir så mycket lättare när man köper nytt om man vet vad man har på hojjen. Sen är det lite kul att se var det finns vikt att spara. Dessutom siktar jag på att hamna på under 14kg, innan jag började demonteringen vägde den prick 15kg i min högkvalitativa bagagevåg från BT :).

I övrigt är jag lite besviken på att det inte har kommit några roliga paket till mig än, Superstar skickade i onsdags och CRCs paket var i danmark igår morse :(.

Men nu är det storstädning på gång, jag siktar på att kunna se golvet i barnens rum innan kvällen ;)

(med lite tur hinner jag även montera av krimskramset (däck/slang, skivor, kassett och QRs) från gamla hjulen och väga lite mer sen.)

theBrand

Aktiv medlem
Rensade av hjulen i helgen, passade på att väga lite mer, vägde även stolpe + sadel och vev. Kassetten verkar vara gjord av bly, bytes snarast mot en HG80. Ev får det kanske bli en xt-vev också så småningom.

Skivor: 120g +110g +2*12g (180mm, 160mm, skruv) Lättare än jag räknat med.
Kassett: 451g (SRAM 11-34 9-del med mutter, tror det är PG-950), nya 315g? (HG80 11-34); -136g
Slang: 186g*2, nya ~66g*2 (tejp, gegga, ventiler); -240g
däck: 798g+814g ()Hasse D Pace/Trail-star)
Hjul: 1102g + 940g (bak + fram), nya 1680g (Enligt superstar); -362g
QR-fram: 60g, nya 76g; +16g
QR-bak: 61g, nya 108g; +47g
Pedaler: 372g (paret)
Vev utan BB (fyrkantsaxel): 936g
Sadelklämma: 46g
Sadel: 336g
Stolpe: 279g

-896g

Kan bli tufft att komma under 14kg...

Men nu vill jag att mina paket ska komma, CRCs paket har varit i danmark sedan i fredags morse, och superstar har jag ingen aning om eftersom de inte gett något fraktnummer :/

theBrand

Aktiv medlem
Upptäckte att jag tappat en pigg på ena pedalen, så nu har jag bara en reserv kvar...

Bilagor

• 2013-01-13_22-02-44_220.jpg
    2013-01-13_22-02-44_220.jpg
    72.8 KB · Besök: 6

theBrand

Aktiv medlem
42Hz skrev:
> Ka-bling!

Alla vet ju att guldfärgade komponenter är minst trippelt så snabba ;)

Jag tejpade fälgarna i onsdags och krängde på däcken. 25mm-tejp satt som ett smäck, även om jag hade ett jäkla sjå att få dit den utan bubblor i början. Eftersom jag är lite stönig av mig gav jag mig på att försöka få luft i däcken med enbart en handpump. Resultat: Ett däck gick nästan upp och en finger saknade lite hud...

Nåväl, igår kom styret och handtagen, och jag hade vart förbi Classe och köpt en adapter från presta till shrader. Så jag tog mig ner till macken och lyckades få luft i däcken, hälla i gucka, fylla igen och krama upp däcket på kanten. Funkade skitbra, men det gjorde lite ont i fingrarna, då det var -10 ute vid luftskåpet :D
(Kände på däcken i morse och de hade fortfarande bra tryck, så de verkar ha tätat direkt.)

Sen var det fort hem och plocka ihop allting, insåg när jag monterat styret att jag inte hade nån hårspray hemma för att montera greppen. En snabb sökning på google gav att alkogel funkade bra, och det gjorde det, dock var kombinationen alkogel och avskavd hud inte den bästa...

Soffbilden:
IMG_1182_blog.jpg

En till:
IMG_1183_blog.jpg

Tog en snabbrepa ute i gatan innan jag parkerade den, snabba reflektioner är:
1. 780mm är BRETT!
2. Den röda fjädern är lite för styv för mig, inte mycket, men jag kanske byter till en gul så småningom.

I övrigt har jag hittat RS tabell över bakdämpare, min ram ligger precis i gränslandet mellan Mid och High, vilket ger att jag kommer att köra på en Mid, då jag inte är så värst stor tror jag det kommer funka bra. En mindre setback är att jag har 8mm bult till dämparinfästningen, vilket gör att jag bara kan minska i2i med 4mm. Det innebär i sin tur att jag med en 190mm dämpare kommer att ändra den statiska geon med ca: 5mm högre BB och brantare vinklar, men den dynamiska (d.v.s med sag inräknat) blir samma som innan, fast med mer slag. Hmm, jag kanske skulle nöja mig med en dämpare i rätt storlek trotts allt, beslut, beslut...

Imorn tänkte jag montera nya beläggen som jag glömde igår och lägga locktite på alla bromsbultar samt ta ut cykeln i skogen :).

Ja just det, har lite mer vägningar av hjul med gegga i et.c att posta, ska bara hitta lappen... Hela cykeln vägde in på 14,3kg. Det lär få bli lite fler nya delar så småningom... Jag kommer nog skaffa en kortare styrstam också, ska man gå på 50mm direkt tro?

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Ang styrstam, absolut tycker jag. Om inte ramen är på gränsen till för kort för dig, då kanske totala reachen blir lite väl liten och det blir jobbigt när det ska trampas.

I övrigt, intressant och kul att du är nästan färdig. Dämpare i normal storlek tror jag på

theBrand

Aktiv medlem
Reachen är det nog ingen fara med, tt är 588mm, och jag är 174,5cm så det går nog bra. En 50mm får det bli.

Kollade just på ASR-5s geo, den har 72 graders sadelrörsvinkel, vilket gör att jag känner att offsetbussningar med en 184mm dämpare kanske inte är fel... Det skulle ju inte skada att få ner BB lite, det blidde lite högt nu. Men ska som sagt prova i skogen först :)

theBrand

Aktiv medlem
Tiki skrev:
> Riktigt snygg och potent hoj du skapat. Den blir
> helt kanon när det blir 35 grader varmare ute.

:D

Förresten, har du sett den här Tiki: www.qbp.com/diagrams/TechInfo/monarch.pdf

Där borde du kunna tyda ut vilken tune du ska ha, det stod väl 2,4-2,7 på din gamla dämpare?
Ser ut att landa på Mid oavsett om du har rising, falling eller flat utväxling i länkaget.

Tiki

Aktiv medlem
Tack för tipset men det var den tilltänkta dämparen Fox RP23:an som lämpade sig bäst för länkage med 2,5-2,7. Vad är "wheel travel" i formeln wheel travel dividerat med shock travel? Vi kan ta det i PM så slipper jag kapa tråden.

theBrand

Aktiv medlem
Premiärturen avklarad, bilder och reflektioner kommer ikväll.

Före/efter

Bilagor

• 2013-01-04_14-33-41_15.jpg
    2013-01-04_14-33-41_15.jpg
    111.7 KB · Besök: 7
  • 2013-01-20_11-32-14_716.jpg
    2013-01-20_11-32-14_716.jpg
    117.5 KB · Besök: 5

theBrand

Aktiv medlem
Nu så...

Det var alltså dags för en premiärtur på cykeln. Min fru hade vänligheten att låta mig få låna hennes gamla kamera och ett objektiv. Tyvärr gör ju inte kläderna mannen, men jag hade roligt iaf :)

Cykeln kändes pigg och rapp, 780mm styret kändes lite stort i början, men efter en stund kändes det hur bra som helst. En kortare styrstam kommer dock behövas. Rocksåsgaffeln var hur skön som helst, inte en tillstymmelse till stickion, att köra på stålfjäder var helt klart rätt val. Jag kom på mig själv med att låta bli att jobba med kroppen och bara bomba in i saker, för att kunna förundras över hur mycket den svalde. Jag märkte ingen försämring alls vid klättringar, även om det var mycket is ute, så de värsta klättringarna var inte aktuella.

Bromsarna tar numera också, bakskivan var skev så jag fick plocka en ur skrotlådan (som också var lite skev visade det sig..). Men jag funderar på att skaffa nya skivor både fram och bak, det är lite klent med material i de jag har, blir nog 180mm bak också när jag ändå byter.

IMG_0040.jpg

IMG_0048.jpg

Ritcheygreppen var precis så sköna som jag hoppats!
IMG_0050.jpg

IMG_0061.jpg

Answerstyret på 780mm satt som ett smäck, trodde det skulle kännas bökigt mellan träden, men det störde inte alls.
IMG_0065.jpg

theBrand

Aktiv medlem
Efter att ha varit jourhavande sjukvårdare för min influensasjuka familj hela veckan, blev det lite plåster på såren när det kom paket från Superstar. En 50mm styrstam, två 180mm skivor och en 180mm bromsadapter till bakhjulet.

Tyvärr hade Superstar klantat sig lite och skickat en 65mm stam, och jag hade klantat mig och klickat på en typ-3 adapter i stället för en typ fyra.
Missen med styrstammen såg jag direkt, men jag monterade den ändå, får väl prova med den och se om jag tror att en 50mm skulle funka bättre.
Bromsadaptern upptäckte jag inte förr än jag monterat loss skiva och ok. Blev lite less så jag monterade tillbaka den gamla skivan och riktade upp den till nära nog rakt skick. Jag får väl beställa en ny adapter, men jag misstänker att skivorna kommer ligga på hyllan en stund...

Skrotskivan som jag monterade av:
IMG_0088.jpg

Dottern som gjorde mig sällskap i garaget och passade på att putsa lite på sin hoj:
IMG_0091.jpg

Hoppas jag vaknar utan feber och halsont imorn, så jag kan ge mig ut och prova :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer