Håhåjaja, tiden går saker händer...
Cykeln ska under hösten få nya bromsar (
http://happymtb.org/forum/read.php/1/628856/2170622#msg-2170622).
Det blir nog ett sett med SLX-bromsar, jag vill eg. ha Formula, men tycker inte riktigt det är värt pengarna när SLX är så bra.
Sen har jag funderat hårt och länge kring dämpare...
Dämparen jag har nu har två problem:
1. Vid upprepade snabba stötar chokar den och blir rejält styv.
2. Vid kraftiga stötar orkar inte riktigt returdämpningen med och det blir lite rodeo över det hela.
Då är frågan, ska jag köpa första billigaste Monarch R? Den saknar både lockout och ställbar lågfarts kompression. Fast jag använder aldrig lockouten idag, och ställbar lågfart har jag ju inte heller.
Ett annat alternativ är Monarch RT3 som har 3 extra lägen mellan öppen och låst, precis som RS-gafflarna. Dock kostar den nästan det dubbla.
Sista alternativet är att gå på en CCDB Air CS. jag är grymt sugen på en DB, men då börjar det bli ganska dyrt, och frågan är om inte en helt ny ram är mer intressant i så fall...
Som det är nu lutar det åt en Monarch R.
Och idag när jag skulle se över ekerspänning och finjustera hjulen lite upptäckte jag att jag fått en lite buckla på framfälgen. Den kom nog för nån vecka sedan när jag var ute och körde i regnet, hade riktigt lågt tryck för att få fäst och minns att det tjongade till ganska rejält i fälgen vid något tillfälle. Däcket verkar dock inte ha några problem med att hålla luften, så jag tror att det är bättre att låta det vara än att försöka rikta, eller?
Om jag får för mig att byta fälgen, finns det något prisvärt bombproof alternativ till TL-28? Flow EX?