[Projekt] Bondtrimma Trailhojjen

kimlill skrev:
-------------------------------------------------------
> Gud vad trevlig sunnen ser ut nu da :) min Kona
> börjar också bli guldig !!

Tack Kim!
Som sagt, alla vet ju att guld är snabbast :)
Det ska bli kul att få se Konan igen, bara isen försvinner snart så man kan cykla på i2.

Cykeln i trim och dottern finputsar hojen - ser lovande ut inför säsongen.

Ps. Slog till på RP23:an med kashima igår på CRC för 1500 stålars. Får se hur den beter sig på cykeln?

Tiki skrev:
> Cykeln i trim och dottern finputsar hojen - ser
> lovande ut inför säsongen.
>
> Ps. Slog till på RP23:an med kashima igår på
> CRC för 1500 stålars. Får se hur den beter sig
> på cykeln?

Gött, såg den på CRC också, det var väl en midtune så den borde ju passa ditt länkage, iaf om man ska tro Rocksås :)

soderblom skrev:
> Fin cykel!

Tack :)

> Men kan vi inte få en bild på GTV'n också?

Hehe, njae, då blir det kanske en sån där skryttråd ;)
Bilen kommer dock av avyttras, för att skapa mer utrymme i garage, plånbok och fritid för cyklar.

Jag tycker även att Sunnen har blivit värd lite lift åka Bryngfjorden och eventuellt om den vågar sig med till Säfsen eller liknande till sommaren tror jag skulle kunna vara riktigt trevligt :)

Senast ändrad:
kimlill skrev:
> Jag tycker även att Sunnen har blivit värd lite
> lift åka Bryngfjorden och eventuellt om den
> vågar sig med till Säfsen eller liknande till
> sommaren tror jag skulle kunna vara riktigt
> trevligt :)

Absolut Kim!

Vi lovar att plinga till i Arvikatråden Jonas, men då får du lova att du kommer och cyklar lite med oss i Karlstad nån gång också ;)

Jag tog min sjuka hals och tog en tur med nya styrstammen Absolut Kimmonterad. 65mm kändes spot-on, den veviga känslan jag kände med den gamla stammen var borta, samtidigt som det inte blev för trångt.

IMG_0154.jpg

Note to self: Storklinga funkar dåligt som Bash...

IMG_0157.jpg

Fick ett manligt köttsår på höger vad :|

Kort styrstam is da sheat tycker iaf jag :) till våren tycker jag vi försöker samla ihop ett fint stiggäng o försöka köra någorlunda regelbundet Tiki är varmt välkommen också såklart

kimlill skrev:
> Kort styrstam is da sheat tycker iaf jag :) till
> våren tycker jag vi försöker samla ihop ett
> fint stiggäng o försöka köra någorlunda
> regelbundet Tiki är varmt välkommen också
> såklart

+1 på den :)

>
> I övrigt har jag hittat RS tabell över
> bakdämpare, min ram ligger precis i gränslandet
> mellan Mid och High, vilket ger att jag kommer att
> köra på en Mid ...

Var hittade du info om vilket fabriksinställning på dämparen som rekomenderas till din ram?

StinkySupreme skrev:
> >
> > I övrigt har jag hittat RS tabell över
> > bakdämpare, min ram ligger precis i
> gränslandet
> > mellan Mid och High, vilket ger att jag kommer
> att
> > köra på en Mid ...
>
> Var hittade du info om vilket fabriksinställning
> på dämparen som rekomenderas till din ram?

Här: www.qbp.com/diagrams/TechInfo/monarch.pdf

Ratio är slaglängd hjulaxel/slaglängd dämpare. Sen får man mäta/uppskatta om man har stigande, fallande eller rak utväxling på länkaget.

Jag bedömer att jag har rak utväxling och min ratio är 120/44=2,72, vilket enligt RSs tabell betyder mid-tune.

StinkySupreme skrev:
> Åh f-n! Man behöver tänka själv också. Tack
> för svaret.

Jo, jag försöker också undvika det, men ibland måste man ju ;)

> Tycker cykeln blev snygg, hoppas du läker ihop
> utan ett alltför manligt ärr ;-).

Tack :)

Hämtade ut en ny drivlina idag, totalt 1697g inklusive vevlager, kassett, kedja, reglage och växelförare. Let the guessing begin ;)

svalgis skrev:
> Ingen aningom vad en komplett drivlina brukar
> ligga på men, XX1?

Inte riktigt, men lite xx1 blir det iaf :)

Bilagor

• 2013-04-29_22-22-52_764.jpg
    2013-04-29_22-22-52_764.jpg
    83 KB · Besök: 40
Sernevi skrev:
> Kul att hela världen får sina XX1-vevpartier
> utom jag som väntat i över en månad.
> Tyskjävlar.

Hehe, jag hade också väntat en månad på de här grejjorna :)

(Fast jag beställde iofs från CC)

42Hz skrev:
> Tur det är XX1 och inte X0! ;)
>
> https://lh6.googleusercontent.com/-71q1bLe_jGk/UX6
> fM9gBoSI/AAAAAAAAJq4/frZ4xVezT8I/w673-h897/207156_
> 594317477253198_1450331580_n%255B1%255D.jpg

Jupp, sånt där händer aaaaaaldrig med XX1 :D

Nu ska jag bara få av det gamla vevlagret också... nåja, ena koppen har lossat iaf, alltid något.

Ny sitter grejjersna på cykeln, den vägde in på 12,9kg utan pedaler (13,25kg med). Dock har jag haft lite funderingar runt bredden på styret. Kommer att köra med lockons ett tag nu och testar att sätta de på 740mm, så får vi se hur det känns. Gissar på att jag kommer hamna på 760mm så småningom.

Bilder och provkörningsrapport kommer om nån vecka, när kroppen har lagat sig lite :)

Nu är cykeln ordentligt provkörd, jädrar i berget vad bra det blev!!
Totalt har cykeln tappat ca 2kg och väger nu 12,9 kg utan pedaler. XX1 veven ihop med type2-växelföraren fungerar sjukt bra. Inget kedjerassel alls, inga problem med kedjehopp/tapp. Växlingarna rullar på göörsmidigt, och att gå från 11-34 till 11-36 gjorde den lilla skillnaden som behövdes för att jag inte längre skulle tveka på om lägsta växeln räcker till.

Cykeln kändes mycket lättare att få med sig över hinder och kasta runt böjarna :).

Det enda problemet jag hade var att jag drog in lite grenar i kedjan några gånger, vilket resulterade i spökväxlingar. Men det gissar jag löser sig under säsongen...

Blev grymt fula mobilbilder, men jag har lite för fullt upp för att hinna släpa med mig en riktig kamera ut i skogen...

Tyvärr så var medium-cage slut hos leverantören, så jag gick på en longcage. Verkar hittils funka lika bra.
2013-05-12_18-11-07_311.jpg

Hade lite svårt att bestämma om jag skulle kapa styret eller inte, så jag körde med lockons inflyttade 2cm på varje sida (740mm). Justerade sedan ut de efter halva turen.
2013-05-12_18-32-44_6.jpg

När jag väl känt på 740mm en stund blev det uppenbart att bredare är bättre, 780mm it is.
2013-05-12_19-08-47_91.jpg

Nu ska jag bara montera tillbaka ritchey-greppen och toppa upp geggan i däcken lite inför Grycksbo MTB Enduro i helgen :)

Det kommer bli en bra sommar...

kimlill skrev:
> gött sj så kikar jag efter lättare hjul. blir
> nog några billiga fulcrum tror jag :-)

Hade vist missat dett här :)

Jag är görnöjd med mina TL28 på tesla-nav från superstar, gick lös på typ 2,5kkr tror jag. De är inte 100% raka dock, men inget blodigt :)

Håhåjaja, tiden går saker händer...

Cykeln ska under hösten få nya bromsar (http://happymtb.org/forum/read.php/1/628856/2170622#msg-2170622).

Det blir nog ett sett med SLX-bromsar, jag vill eg. ha Formula, men tycker inte riktigt det är värt pengarna när SLX är så bra.

Sen har jag funderat hårt och länge kring dämpare...

Dämparen jag har nu har två problem:
1. Vid upprepade snabba stötar chokar den och blir rejält styv.
2. Vid kraftiga stötar orkar inte riktigt returdämpningen med och det blir lite rodeo över det hela.

Då är frågan, ska jag köpa första billigaste Monarch R? Den saknar både lockout och ställbar lågfarts kompression. Fast jag använder aldrig lockouten idag, och ställbar lågfart har jag ju inte heller.
Ett annat alternativ är Monarch RT3 som har 3 extra lägen mellan öppen och låst, precis som RS-gafflarna. Dock kostar den nästan det dubbla.

Sista alternativet är att gå på en CCDB Air CS. jag är grymt sugen på en DB, men då börjar det bli ganska dyrt, och frågan är om inte en helt ny ram är mer intressant i så fall...

Som det är nu lutar det åt en Monarch R.

Och idag när jag skulle se över ekerspänning och finjustera hjulen lite upptäckte jag att jag fått en lite buckla på framfälgen. Den kom nog för nån vecka sedan när jag var ute och körde i regnet, hade riktigt lågt tryck för att få fäst och minns att det tjongade till ganska rejält i fälgen vid något tillfälle. Däcket verkar dock inte ha några problem med att hålla luften, så jag tror att det är bättre att låta det vara än att försöka rikta, eller?

Om jag får för mig att byta fälgen, finns det något prisvärt bombproof alternativ till TL-28? Flow EX?

Tillbaka
Topp