[Projekt] CyclePro Alien AL

jansson99

Moderator
Forumvärd
När jag började köra MTB i slutet av 80-talet och skaffade min första hoj föll valet på en CyclePro Pinnacle. En såndär MTB med förhöjt kedjestag och lite brutet diagonalrör.

Vilken hoj! Den var busenkel att köra på bakhjulet och klättrade som en bergsget. Tyvärr gav den upp på Sveavägen, av alla ställen, en gråmulen aprildag då sadelröret gick tvärt av där baktriangeln fäste.

Jag har aldrig riktigt kunnat släppa tanken på hojen. Till en början för att jag tyckte att det var den bästa cykel som fanns men nu på senare tid i lite mer nostalgiska banor.

Igår fick jag tag på en ram. En rejält begagnad Cyclepro Alien som var lyxmodellen i aluminium jämfört med min gamla trotjänare.

Min tanke är att i höst och vinter göra i ordning den utseendemässigt så att den ser ut som den hoj jag drömde om, D.v.s. silverfärgad med neonoranga klibbor.

Några frågor kommer automatiskt upp:

1. vart får jag tag på ett produktblad, eller spec. som går att läsa?

2. på bilden har hojen stel gaffel, jag har för mig att den också fanns med dämpare. Någon som vet?

3. Färgborttagning, blästra eller dot-olja?

4. det fasta växelörat är sprucket, Vad tror ni om att fräsa ur dropouten så att jag kan få dit ett löst öra?

IDIOTI, eller hur?

Edit: rättade rubriken

Senast redigerad av en moderator:

hakanf

Aktiv medlem
Kommer ihåg en i klubben som hade en sån på typ mitten av 90-talet (har för mig den fanns typ 93-94 nånting). Hans var nog också med stel gaffel, men han grävde djupt i plånboken och skaffade en RockShox Mag21 till den. Så om du ska ha lämplig gaffel är det väl en sån eller kanske en Manitou om du kan få tag på dem.

Växelörat låter knepigt, men det ska väl som sagt gå att fixa om man så vill

Wilier

Aktiv medlem
Har för mig att den kunde finnas med dämpare fast det är tveksamt om den levererades med det från fabrik. En lämplig dämpare skulle sannolikt vara en Mag20 och inte en Mag21 om jag har någorlunda ordning på årsmodelerna, ramen är från 92 eller 93 kanske?!?

Ett mycket bra projekt, ser fram emot resultatet.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Det blir nog dubbel uppsättning av gafflar. Den stela gaffeln har ett skönt stuk som kan passa fint på glidarturer. Men en dämpad för skogen bör också hänga i meklokalen, eller hur?

Stisse

Ny medlem
Aaargh! Jag har haft Cyclepro-katalogen från -92 (eller om det var -93) men är nu hundra på att den åkt i pappersbingen. Fasen.
Men jag är helt säker på att den fanns orginalspecad med en Mag20:a också (eller om det blev en MAg21?) Tror t.o.m. att det var toppmodellen i katalogen som hade dämp fram och den var nog utrustad med något så grymt som XTR, med 8 kransar bak!
Jag och polaren satt nämligen och dräglade över den katalogen i en tid när 35 mm dämpning fram var übermensch. Vi satt även och fantiserade om hur "enkelt" man skulle kunna bygga om en Alien-ram till heldämpat.

Jag körde lite turer med Frölunda CK för många herrans år sen, -93 eller -94, där var det med en snubbe som hade just en Alien Al, men han hade en helstel gaffel av typen gaffelkrona som en dämpargaffel men med raka stela CrMo-gaffelben, om ni fattar vad jag menar. Vet dock inte om det var en orginalgaffel till Alien Al.

Parentes: i den katalogen såg jag för första gången de första STI-reglagen för lvg-hojar.

Kör hårt, mer såna här projekt! Lägg in rikligt med bilder.

Mental note:
Aldrig, jag säger aldrig, att jag ska slänga cykelkataloger något mer. De ska arkiveras för framtida nostalgi-orgier.

Hittade denna bild i en gammal tidning på kontoret. Gaffeln är guldfärgad och det står Rockshox på den. Jag kan inte mycket om såna där historiska tingestar.

Bilagor

jansson99

Moderator
Forumvärd
terrängcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade denna bild i en gammal tidning på
> kontoret. Gaffeln är guldfärgad och det står
> Rockshox på den. Jag kan inte mycket om såna
> där historiska tingestar.

Skulle Du kunna ordna en bild i färg med lite bättre upplösning så skulle jag bli jätteglad.

jansson99

Moderator
Forumvärd
terrängcyklist skrev:
> Så fort jag hittar en scanner nyare än cykeln
> på bilden...

Haha!

Stisse

Ny medlem
terrängcyklist skrev:
> Hittade denna bild i en gammal tidning på
> kontoret. Gaffeln är guldfärgad och det står
> Rockshox på den. Jag kan inte mycket om såna
> där historiska tingestar.

Där är ju min gamla katalog!! Vad jag letat.... Och vad gör den på ditt kontor?
Mmm, sedär, XTR och Mag20.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Du är snäll, Terrängcyklist, men det är fortfarande dålig upplösning (523x725 pxl)...

Kan Du höja DPI´n på skannern eller skicka mig katalogen. Jag lovar att skicka tillbaka den.

Scand

Ny medlem
Hmmm , flashback från back in the days, polarna hade en den enklare varianten (pinnacle) med ett grönt dischjul på. Måste leta lite bland fotona.

/STEFAN

Plush

Moderator
Forumvärd
jonzén skrev:
> har de löst raken på gaffeln genom att "böja"
> den? cooolt!!!

Nja... mer att raken satt i gaffelkronan. Jag har för mig att det var en Mag 20 på den. Jag hade en Pinnacle som jag satte en Mag 21 på när den kom. Jag polerade ytterbenen på den och klarlackade dom.. blev rätt fräckt. Jag har fortfarande kvar verktygssatsen för att kunna renovera Mag 21 gaffeln. :)

gyo

Ny medlem
Ha Ha kul att se den där katalogen igen.Kolla bara på skenet runt värsting modellen med mag20n.Precis så man upplevde den varje gång man såg cykeln på riktigt.Läste katalogen i två år innan jag hade pengar att köpa min första begagnade Alien Al.Fick tag i den XT utrustade med orange logga samt stel framgaffel.Kommer ihåg att jag var väldigt imponerad av denna hoj.Den var stabil och snabb och sen såg den helt crazy ut!Rak gaffel och gelsadel var inte fel det heller.

Mike å

Aktiv medlem
Ska bli kul att se resultatet av renoveringen.

Min Pinnacle rullar fortfarande som pendlar SS efter lite små fix.
DSC00435.JPG ht=544

Gick ramen möjligtvis av här
DSC00432.JPG ht=544

Eller här
DSC00433.JPG ht=544

ething

Aktiv medlem
Du vill inte köpa en tidstypisk Bell Cyclone hjälm i svart med coolt fadeande gula klistermärken? Har hela 6 ventialtionshål och säkert andra features som jag glömt. Var en värsting runt 92 och kostade otroliga 595:- Ungefär samma veva som Shimano släppte SPD första gången.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Mike å: just det Du har ju en Pinnacle. Det stämmer att ramen gick av där strax under svetsfogen.

eathing: jag avstår maskeradtemat, tack ändå. Hade själv en frigolitBell med Lycraöverdrag när det begav sig.

Här är i alla fall en bild på objektet.

20070809-010.jpg

Senast ändrad:

hakanf

Aktiv medlem
Synd att de satte nya hål för flaskstället - sånt där har jag för mig man kan borra ur och sätta i ny insats. Lacken såg ju rätt ok ut först, men var ju lite skabbig här och var...

Du har inte lust att köpa en knallgul Turbo-sadel? Jag har en liggande hemma... ;)

Jerry

Aktiv medlem
Ett härligt projekt tycker jag att det verkar vara.

Ser fram emot att höra mer om hur det går allt eftersom projektet framskrider.

Herman

Medlem
Kul att se att min gammla ram får en liten facelift.
Det satt en Rockshox gaffel på den när jag köpte den. Den var gul, men med klibbor på.
Lite osäker på om det var en Mag21 eller 20. jag gav den till en klubbkompis som skulle försöka renovera. Tror ju inte att han lyckats, vet om han har den kvar. Annars så kan du få den och försöka skrämma liv i den.

Sen satt det XTR runt om. Hjulen var dock en salig blandning av Xtr och Campa fälgar och något annat.
Styret var i stål, det har jag kvar och så klart var det gängat styrlager som tyvärr är sönder.
Tror att jag har kvar styrstammen, och styret.

Sadelstolpen har jag kört av, men det funkade med en beggad stolpe till min Epic. Och jag tror du kör det oxå? Sadeln finns kvar, men är en skabbig, sliten Vetta eller vad dom hette.

Hör av dig om det är något du behöver som jag kanske har kvar.

återstår bara att önska lycka till. Du kanske behöver det.
Jag kommer följa tråden nitiskt.

// Herman

jansson99

Moderator
Forumvärd
Hej igen Herman

Tack för infon om hojen. Jag är jätteintresserad av gaffeln om den finns kvar.

Jag har fått telefonnumret till en firma i Bromma som svetsar alu. Ska kontakta dem i nästa vecka för att kolla vad de kan göra åt sadelröret, sprickan vid infästningen till växelfästet och de erbarmeligt fula hålen till flaskställen.

Ramen skall blästras och lackas om till silverfärg och nya orange dekaler skall fixas. Visst var det väl så att den silverfärgade modellen var lackad? Eller var det borstad alu?

hakanf

Aktiv medlem
tror den silvriga var lackad, faktiskt

Kolla med Hallmans om de har kvar förlagorna till dekalerna så kanske du kan få eps-filer eller liknande att skicka in till dekalfirma

Herman

Medlem
Jag ska kolla med han som fick ta hand om gaffeln vad som har hänt.
Finns den i liv så får du som sagt var ta hand om den.

Återkommer

// Herman

jansson99

Moderator
Forumvärd
Wilier skrev:
> Synd att lacka om något så snyggt.

Har Du studerat detaljerna?

20070809-017.jpg

20070809-018.jpg

20070809-022.jpg

Senast ändrad:

Wilier

Aktiv medlem
jansson99 skrev:
> Wilier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Synd att lacka om något så snyggt.
>
> Har Du studerat detaljerna?
>

lacka om den!

oxr

Aktiv medlem
4. Fräsa ur, eller gå lös med fil, tror jag på. Leta rätt på ett öra som fungerar och som sparar så mycket material på dropouten som möjligt.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Precis så funderade jag på att göra. Vad ska jag välja för öra?

Alien_dropout.JPG ht=544

Alien_dropout_cad.jpg ht=543

Senast redigerad av en moderator:

Herman

Medlem
Gaffeln är tyvärr borta.
Det var ett hopplöst projekt tyckte han.
Dock trodde han att det var en Judy av tidig modell.

Han har tyvärr slängt den.

// Herman

oxr

Aktiv medlem
jansson99 skrev:
> Precis så funderade jag på att göra. Vad ska
> jag välja för öra?
>
>
>
>

Kolla på derallieurhanger och se vad som passar profilen på dropouten, och välj sedan en modell med små skruvanslutningar.

Pata2

Ny medlem
Om du inte lyckas hitta en gaffel så kan en sväng till cykel-expo i Solna vara en ide. Jag var där idag och de hade en ansamling av äldre gafflar både stela samt även några dämpade med vajerstopp för cantibromsar etc.

Jon_F_B

Ny medlem
Jag har själv en gammal cyclepro som fortfarande rullar. En ultralite från 93-94 nånting. De gjorde ju riktigt fina cyklar där ett tag. Jag har en annan gammal ram med lite speciell geometri som nån kanske vill förbarma sig över? Haro Extreme Comp från kanske 92? Skänker bort den mot fraktkostnad om nån tycker att det vore kul att bygga vidare på?

Lycka till med bygget!

haro.jpg ht=450

E

emil l

Guest
Kul projekt.

Kika med cykelcentrum i Borlänge. De har en hel massa saker i källaren och där ligger det säkert något som passar till ditt bygge. De har sålt CP så långt tillbaka man kan tänka sig.

/ E

jansson99

Moderator
Forumvärd
Operation färgbortagning har påbörjats. 1 st. Nitor, färgbort inköptes för cirkus 70 kronor.

20070916-001800x600.jpg ht=600

Jag applicerade ivrigt och lätt planlöst, men med lite återhållsamhet tror jag att 2, högst 3, burkar räcker till en ram. Nu blev det lite som för ekorren i "Ice-Age", jag visste inte riktigt vart jag skulle börja ta bort färgen. Här, där, eller varför inte på andra sidan.......

20070916-002800x600.jpg ht=544

Färgen krullade sig där medlet fick chans att krypa in under lacklagren.

20070916-003800x600.jpg ht=544

Svetsfogarna borstades lätt rent med en fin mässingsborste.

20070916-004800x600.jpg ht=544

Rören skrapade jag rent med en vanlig isskrapa i plast. Den blir lite slö efter ett tag, men vässas lätt genom att man drar lite på den med en metallfil.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Projektet står inte helt still. Jag köpte några alldeles för moderna småprylar till hojen på Happy´s Yardsale. De ska jag ha bara för att få cykeln rullande.

Men det hände något roligt i förra veckan. Jag hittade en vit Rock Shox någonting från tiden det begav sig i en källarlokal i Solna. Jag erbjöd mig att köpa den, men fick en länk till happy´s köp och sälj som svar.

Så nu står jag här med en Rock Shox Mag 21 från början av 90-talet. Perfekt!

20080110-001.jpg ht=491

Stampe

Ny medlem
Åh vilket skönt projekt jansson99!! Pinnacle, svart med gröna dekaler, var även min väg in i Mtb. Delar från 90-talet måste det ligga i var och varannan källarlokal, t.o.m har nog lite broms och växelprylar om du saknar.

Ta bort färg har jag oxå gjort inkl efterföljande maskinpolering. Hualigen vilket skitigt jobb...

jansson99

Moderator
Forumvärd
Min fru är inte ritigt lika entusiastisk som Du, Stampe. Men så förstår hon sig inte på cykling heller....

Jag har i princip bara ramen och gaffeln så alla delar är välkomna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer