Projekt: fulracer

Enber

Ny medlem
Det börjar bli rätt många rådar med bilder på dyra prylar liggandes ovanpå vågar här...

Finns det ingen som lockas av utmaningen att bygga en hoj med bra "prestanda" för minsta möjliga peng? Då menar jag inte gammalt junk från 60/70-talen som väger ton med reglagen nere på ramen och växlar som rasslar oavsett vad man gör. Jag tänker mig något 10x2-växlat men samtidigt "fult" och billigt. Något man kan låsa i en stolpe på stan.

Jag har utan att ha hållt på med cykling särskilt länge dragits med i prylhetsen och "råkat" få större delen av ett broms/växelsystem liggandes i hyllorna, t.ex. ett FSA Gossamer vevparti och ett par tektrobromsar. Perfekta fulgrejor!

Så nästa steg är att skaffa allt det jag saknar, just nu är det viktigaste målet en ram. Jag funderar för tillfället på denna som kostar ungefär som en flaskhållare i kolfiber gör på CC:

http://www.ebay.de/itm/Rennrad-Rahm...ort_Radsport_Fahrradteile&hash=item3f14c4b742

Den ser lite halvmysko svetsad ut vid sadelröret, men det borde väl funka? Eller ska man satsa på något bättre för att undvika ramhaveri? Vad tror ni för övrigt om att köpa något billigt bil/båtvax och vaxa den för att skydda mot salt och skit, samt behålla lite av glansen, eller måste man lacka en sån ram?

Jag siktar på att lägga max 3000:-, kom gärna med funderingar angående ramen eller lite egna erfarenheter kring era fulprojekt.

Äntligen! Tycker det har spårar ur lite när man tycker att en cykel under 15 papp är snik osv. Tyvärr är jag likadan själv. Men det här kan ju ge lite nya perspektiv kanske. Ska bli kul!

De flesta av oss har väl en (eller många fler) projekthojar/fulcyklar/kalla-det-vad-du-vill... Cyklar för regniga dagar, cyklar bara för att vi ville bygga dom, reservcyklar, eller helt enkelt cyklar för att det blev så mycket delar över efter uppgradering av fincyklarna att det verkade självklart att skruva ihop en ny cykel av dom.

Anledningen att du inte ser trådar med dom? Vi har dom alla och väldigt få av dom är på något sätt intressanta nog att visas upp. Ingen vill se din gamla minibuss-häck på bilsportforumet heller ;)

Senast ändrad:
Dessutom ÄR de tråkigare att cykla på än en finhoj. Dels för att det är roligare att cykla på en fin cykel, dels för att funktionen är sämre. Jag har uppgraderat flera av mina fulhojar så att de inte längre kan kallas det för att få tillbaka lite cykelglädje. Sedan har de flesta fått erfara att något som är ebayat hem och kostade väldigt få kronor försvinner lika lätt som något fint, och vips så är det där gratisarbetet man la ned på att få ihop hojen en kostnad.

Angående ramen du länkar till så är det ju inte mycket kärlek nedplöjt i det där arbetet, men är det inte helt kassa svetsar så kommer nog ramen hålla ihop (det är i alla fall mycket gods!). För det priset kan du ju köpa två och ha en i reserv.

Miss L: Huret är säkert inga dåliga grejor, och med mig på en ramväxlad hoj är det garanterat skit bakom spakarna som är det största problemet :). Jag ville bara få fram en bild av det jag letar efter och prioriterar till min fulhoj.

Visst håller jag med om att det är roligare ju finare hojen är. De turer jag hittils hunnit ta på min finhoj har varit fantastiska. Men jag känner också att jag drar mig för att ta cykeln till jobbet, för jag undrar om den kommer få vara i fred där. Då hade det varit skönt med en hoj som har i stort sett samma växelfunktion, som bara väger 2-3 kilo mer, har de snabba däcken och geometrin hos en racer o.s.v. Mycket av det som gör min finhoj till just en finhoj är just att jag håller den i gott skick med ren drivlina o.s.v. En fulräser tänker jag mig snarare ett underhåll som sker när funktionen i växlarna börjar försämras för mycket, inte så mycket för att hålla slitaget nere.

Tycker det är få bilder på era fulprojekt här med tanke på hur många ni verkar ha liggandes i garaget :).

Ingen var ju helt till sig över den där ramen, men kärlek är ju inte det jag letar efter, snarare tvärt om. Jag är dock lite orolig för vad som händer med alutminiumet om jag lämnar det orört. Kommer den dö av vägsalt och annat skit? Och kan jag skydda den utan att behöva göra nån (i sammanhanget) dyr lackering?

Funderar även över denna: http://www.ebay.de/itm/Rennrad-Rahm...ort_Radsport_Fahrradteile&hash=item3f142dfed8

Då får jag ju både lack och styrlager med den, men den kräver att jag övertalar en tysk om att han vill skicka den till Sverige :).

Jag vill påstå att fulhojen kan ge lika mycket glädje som finhojen. Jag äger inte ens något som i dessa sammanhang skulle kallas som finhoj, värdet på den finaste (mtbn) är väl sådär 4k på sin höjd. Men min frankensteinhybrid som förfulats med biltemas komfortstyre och waldkorg har sin charm och är rolig på korta sträckor till affären etc. Min gamla peugeot-racer som nu går som ss-fulcross gillar jag bara mer för varje dag, och då för 300pix i inköp och cirka 2000pix för uppgradering (nya hjul största posten). Använder den till dagliga pendlingen plus en och annan extra runda. Med detta vill jag bara uppmuntra och säga kör på! :)

Angående ramvalet skulle jag leta efter något begagnat. En hoj som redan är sliten i lacken känns, iaf för mig, säkrare att lämna låst på stan och liknande.

För mer inspiration i ämnet "fulhojar" (för mig innehåller dessa tråder även många finhojar):
http://happymtb.org/forum/read.php/1/960889
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018819

Jag går i varje fall igång på ett sånt här projekt. Gasa på, ramen var ju riktigt ful som racer men passar nog utmärkt till lvg-pendling. Ska du åretruntköra den i snöslask och vägsalt kan du gott kosta på dig en billig preparering av ramen, men det vore ju fint/fult/projektkonceptuellt om du inte lackar den i någon färg utan låter aluminiumet tala.
3000:- låter som en utmaning, det kommer bli spännande!

Projektet går vidare!

Har införskaffat en ram som såg aningen bättre ut för 59 €, den ligger på nån sorting hub i Malmö...

KGrHqFh8E7R0IZMBPBZnBs3g60_12.jpg

Kommer att behålla den "RAW:ad", men jag funderar över vad man kan göra för att hålla den hyfsat fri från vägsalt å annat skit. Just nu lutar det åt Biltema båtvax för 50:-, eller borde jag köra något annat? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Batvard/Batvax-30562/

Funderar även på lite silikonspray, eftersom jag inte tänker lacka den och det kanske håller smutsen borta bättre.

mn: kan tänka mig klarlack, men jag har läst att det ska vara nån speciell variant för att det ska sitta ordentligt, och att det kan börja lossna med tiden och då blir det ett jäkla jobb att få bort allt så man kan göra om det. Men jag vet inte, har aldrigt gjort detta förut, så jag är öppen för förslag.

Jag tänkte spamma vidare i denna tråden som någon sorts bygg-blogg tills hojen är klar :).

Idag kom ramen!

Hittils är 2300:- spenderade och det är inga större inköp kvar. Budgeten på 3000:- kommer kanske överskridas, men inte med mycket.

Kvällens stora huvudbry blev färgvalet. Eftersom jag ändå kommer behöva köpa lite småpryttlar från Tyskland så kan jag även köpa färgglada vajerhöljen för samma pris som svarta på Classe. Men vilken färg (försök bortse från mina PS skills)?

Bilagor

• blå.jpg
    blå.jpg
    52.5 KB · Besök: 35
  • gul.jpg
    gul.jpg
    52.2 KB · Besök: 34
  • orange.jpg
    orange.jpg
    52.3 KB · Besök: 33
Men vafan. Förutom att rött har fallit i onåd så är min finracer smockfull med röda detaljer, så det är jag trött på. :)

Grönt är jag sugen på, men det verkar stört svårt att hitta vajerhöljen i den färgen, iallafall om de ska hålla budgeten på 200:- inklusive frakt.

Tråk-kommentar pga snygg-bygge (aka "beröm"!):
Får du behålla den om du låser fast den i en stolpe på stan, om den blir för iögonfallande/för snygg?
Dina glada lindor och vajerhöljen gör ju att man ser den och blir sugen... Hojen ser ju redan betydligt piffigare ut än de flesta på-stan-härkena i cykelställen!

Kul projekt ändå!
Om du vill och orkar, lägg gärna upp din "plocklista" och vad grejorna har kostat, när bygget är klart. Vore intressant att läsa och inspireras från!

Hur går det med denna?? Vad är det för gaffel??

(tycker du ska köra tråksvart linda/kablage rakt av...)

Senast ändrad:
Hehe, nu två veckor senare vaknade ni till, men det är försent! :).

Det blir guldhöljen och en "ockra"-linda som jag hoppas ska matcha, d.v.s. lite åt orange-hållet. Jag tänkte på att köra rosa ett tag men var inne på att det var aldeles för mycket "fixie-kidz" över det, så detta får ses som en kompromiss. Jag är lite avig till att köra bara svart, det blir förvisso "rent" och ganska snyggt, men också lite opersonligt och för enkelt. Det kommer förstås att vara korkat ur ett stöldbegärlighetsperspektiv, men men.

Projektstatusen just nu är att posten har tagit mitt paket och släpper det på måndag. Efter det tänkte jag samla ihop alla delar och fundera ut mer exakt vad det har kostat. Sen blir det byggbilder o.s.v.

Gaffeln är kolfiber och köptes av en trevlig happyit för 300:-.

Nu har jag har fått ihop en lista över alla delar som jag hade, det jag köpte och vad det kostade. Som ni ser överskred jag budget med nästan 400:-, men jag kan skylla en hel del av det på fåfänga från min sida. T.ex. köpte jag en färgglad styrlinda trots att jag har en svart liggandes. Jag ville även att hojen ska ha bra växlingsprestanda, vilket lett till att jag köpte en dura-ace kedja trots att jag hade en annan liggandes (KMC, som jag inte fått att växla perfekt).

I övrigt har jag köpt ultegra växelreglage som jag satte på min finracer och flyttade över de gamla 105:orna till fulracern. Tycker inte att alla 700:- som reglagen kostade ska bokföras på fulracern eftersom jag fått en uppgradering på finracern.

Potentiellt hade projektet kunnat kosta strax över 2700:- om jag hade snålat mer och haft turen att hitta 105-reglage som kanske hade varit lite billigare.

I lådorna:
Framväxel
Bromsar
Vevparti+vevlager
Sadel
SPD-pedaler
Kassett
Slang
Däck

Köpt:
Ram+styrlager 820:- ebay
Hjul 500:- beg
Framgaffel 300:- beg
Sadelklämma 110:- tyskland
Vajerset 190:- tyskland
Spacers 65:- tyskland
Kedja 240:- tyskland
Bakväxel 100:- beg
Plastbit t. ram 20:- tyskland
STI-reglage 700:- beg
styrlinda 80:- tyskland
Kedjelås 50:- tyskland
Styre+stam 70:- beg
Sadelstolpe 80:- biltema
Båtvax t. ram 50: biltema
Summa: 3375:-

Onödiga kostnader:
Styrlindan -80:-
Kedjelås -50:-
Dyr klämma -60:-
Dyrt vajerset -20:-
Kedja -240:-

Bokföring
STI-reglage ultegra till 105 -200:-

Potentiell summa: 2725

Kul projekt. Ser fram mot färdigt resultat. Jag byggde en CX pendlare för ca 3000:- Kul att bygga billigt också och ändå få ett bra resultat.

Okej, här kommer resultatet!

Har provcyklat den lite och är nöjd med känslan. Trots att det är en gammal sliten 105-bakväxel som förre ägaren verkar ha torktumlat regelbundet (modellserie 5500, som egentligen är 9-växlad), och som jag dessutom fick brottas lite med för att den skulle funka, så växlar den nu riktigt fint över alla 10 bakre drev. Jag gillar även hur färgen på "105"-dekalen matchar höljen och linda ganska väl. Antalet spacers är ett resultat av att ramen har så kort styrrör (den ser ju ut att ha omvänd slopande geometri), jag ska överväga att korta gaffelröret något när jag har testat den ett tag.

En kompaktkamera och starkt solsken gjorde det svårt att fota utomhus, så det blev mest inomhusbilder. Kom gärna med förslag om ni tycker jag har missat något eller ser någon utvecklingspotential!

Bilagor

• DSCF7493liten.jpg
    DSCF7493liten.jpg
    93.5 KB · Besök: 32
  • DSCF7507liten.jpg
    DSCF7507liten.jpg
    81.3 KB · Besök: 43
  • DSCF7510liten.jpg
    DSCF7510liten.jpg
    105.8 KB · Besök: 33
  • DSCF7511liten.jpg
    DSCF7511liten.jpg
    120.7 KB · Besök: 36
Meh! Den blev ju imponerande snygg! Kul! Grattis! Bra bygge! Jätteschysst att du delade med dig av bygglista och priser, mycket inspirerande!
Hoppas du får njuta av den, ingen äcklig skurk.

Bra jobbat Enber! Tänk vad mycket kul du kan ha med den där utan att nån perfektionistångest sätter käppar(pumpar?) i hjulet. Lite samma stuk som min dinousaur fast finare och sportigare.

Hah, vilken kostnadsslakt det ändå hamnade på, bra jobbat! Med en lite mer diskret geometri och drop på styret kan den få godkänt på snyggskalan också.

Tack för berömmet! Om SMHI har prognosticerat rätt så får den börja sin tjänst som pendlarhoj på Stockholms gator imorgon, det är fritt fram att hälsa :).

Geometrin blir ju svår att åtgärda utan svets, möjligen sätter jag sågen i gaffelröret, men jag tror jag behöver lite mer vighet och bålstyrka först, den har redan mer raceig sittställning än min finracer :).

Roy Mance skrev:
-------------------------------------------------------
> Coolt! För övrigt ska du pulverlacka ramen. Det
> går tydligen att lägga på klara skikt om man nu
> vill behålla raw-känslan. Det finns bl.a. ett
> gäng utanför Umeå som gör småjobb utan att
> det blir allt för dyrt. Är lite sugen själv på
> att skicka upp lite delar och få hojen lite egen
> i utseendet.
>
> https://www.facebook.com/Tjbpulverlack/photos

Stål, visst, men pallar aluminiumet verkligen temperaturen under härdningen?

Tillbaka
Topp