Projekt/RAW? Trek Session8

Jonrun

Aktiv medlem
Här tänkte jag skriva och visa lite mitt icke genomtänkta projekt med min Trek Session8 2016.
Tanken först vara att strippa färgen och köra RAW på den, men vi får se hur detta slutar. Har lite idéer och behöver säkert lite tips o råd på vägen.
Detta drar säkert med sig byte av allt som det gjorde med min Roscoe8, men ska försöka tona ner lite. Blev ganska (jävligt) dyrt med sistnämnda bågen :/
Bifogar bilder på starten av detta som inte kommer gå jättefort pga jobb, barn och allt....
A2A2F558-FA0D-4770-A6DF-AC1840D51C6C.jpeg
18E59EC8-386B-4EDE-AF2F-8B51C7BECE95.jpeg

Valhalla_

Aktiv medlem
Raw blir skitsnyggt !

En grej man skulle kunna göra är att rawa allt utom det röda kedjestaget och så byta (eller måla) till röd fjäder.

Jonrun

Aktiv medlem
Raw blir skitsnyggt !

En grej man skulle kunna göra är att rawa allt utom det röda kedjestaget och så byta (eller måla) till röd fjäder.
Har lite såna tankar, men lutar mer åt kopparfärgat kedjestag+fjäder. Gaffeln har jag tänkt att behålla svart så jag är inte säker på det än. Är även sugen på matt vit pulverlack på hela utom gaffeln. Har guldiga Hopenav och känner jag mig sj rätt så blir säkert bromsarna det också 😎

Jonrun

Aktiv medlem
Fan vad jag ångrar att jag började med detta :/
Nu är hela cykeln demonterad och hade jag vetat hur jäkla mycket delar det är på en fullgungare så hade jag aldrig startat detta.... Men blir bra i slutändan då den är tillsalu i mycket fint skick och lämnar plats till en Propain Tyee (om jag inte ändrat mig tills dess)

Valhalla_

Aktiv medlem
Hang in there. Kände samma sak när jag gjorde min gambler. Ligg på bara och nöt, plötsligt vänder det när du inser att det bara är lite kvar... :cool:

Eller är planen kanske nu när en tyee ev är på ingång att helt enkelt bara skruva ihop och sälja som den är?

Senast ändrad:

Jonrun

Aktiv medlem
Hang in there. Kände samma sak när jag gjorde min gambler. Ligg på bara och nöt, plötsligt vänder det när du inser att det bara är lite kvar... :cool:

Eller är planen kanske nu när en tyee ev är på ingång att helt enkelt bara skruva ihop och sälja som den är?
Har inte beställt någon ännu då jag inte kan bestämma mig för storlek på hjulen.
Sen så gillar jag att sälja saker som är i toppskick och därför måste jag fullfölja DH projektet till fullo, vill inte ha nån missnöjd köpare :)
Jag nöter på och har hittat en snubbe i samma stad som vattenblästrar, det kanske kan vara nåt att testa eller?!

Jonrun

Aktiv medlem
Under tiden jag funderade så gjorde jag ett hjälmprojekt på min 661 kruka :)
Några före och efter bilder här.....

Bilagor

King_Lake

Aktiv medlem
Jädra vilket snyggt resultat! Vad har du använt för färg?
Det tar tid att Rawa en ram. Men när man väl är färdig så känns det så jädra gött 😁

Jonrun

Aktiv medlem
Jädra vilket snyggt resultat! Vad har du använt för färg?
Det tar tid att Rawa en ram. Men när man väl är färdig så känns det så jädra gött 😁
Först mattade jag ner med 500papper, därefter plastprimer.... Därefter blev det foliering med karbon (som syns dåligt på bilderna) och därefter maskering för det svarta lagret. Efter det mer och ny maskering för kopparfärgen. Sen så putsade jag med fint papper på alla kanter så det ser lite slitet ut och sist 3 lager klarlack.
Sprayfärg från biltema :)

Tog ut allt som gick att ta ut ur hjälmen och maskerade som satan så inget skulle komma in och det gick bra :)

Jonrun

Aktiv medlem
Här framifrån där jag kapade ut och fixade mer luft till munnen när den används om man jämför med orginal :)
619A7CC9-B337-4A23-8198-B20D5F97A9A5.jpeg

Cyklist

Medlem
Gå och köp Beckers Färgborttagningsmedel, gör en yta på golvet av plastfolie, lägg ner ramen och pensla på ena halvan, vänd och pensla in andra och sen linda ihop det hela. Låt stå över natten eller ett dygn, och upprepa processen 2-3 gånger så är färgen borta till 99%.

Ingen vits att stå och skrapa eller slipa om det inte är kolfiber, för sådär kanonkul är det ju inte haha. (y)

+1 på en bra färgborttagning, jag använde Rustoleum och tyckte den funkade kanon. Skrapa det får man göra ändå men bara på de allra värsta ställena!

Valhalla_

Aktiv medlem
Rust-oleum suger. Den där bet knappt alls på min ram. Gjorde bara färgen en liten liten aning mjukare, men inte mer än så.

Vinkelslipen löste mitt problem. :cool:

Tror att de är väldigt olika beroende på lack och färg! den funkade kanon för mig. Vinkelslipen skulle jag absolut inte använt på en hydroformad ram, det är väldigt tunn materialtjocklek på sina ställen och man vill inte ta nåt alls på materialet!

Valhalla_

Aktiv medlem
Kör man vinkelslipen med stålborste eller liknande är man 100% safe.

Rustoleum är sinnessjukt effektiv mot "hemma-lack" typ vanliga sprayfärger. Lossnar medan man tittar på det. Men den lack som scott körde på min gambler (pulverlack eller 2k) -nja. Då biter det skitdåligt.

Jonrun

Aktiv medlem
Köpte nåt annat märke (det enda som fanns) Så nu ligger jag här på soffan o rullar tummarna i väntan på att öppna plastinpackningarna i garaget imorn.
Det luktade starkt så in i helvete och det brukar vara ett gott tecken :)

Jonrun

Aktiv medlem
Var tvungen att peta lite genom plasten nyss hahaa.... En sak är säker ialf och det är att medlet som jag penslade på gjorde jobbet enkelt. Tveksamt om jag ens behöver skrapa en millimeter färg imorgon.
Däremot så börjar det klia lite hjärnan om jag ändå inte skulle ha en matt vit pulverlack på den ist för raw 🤔
Vad sägs? Yes or No?

Jonrun

Aktiv medlem
Nej det är kväll och ibland blir det så här fint på kvällen, ramen kommer imorn då jag inte orkade med finliret på den idag :)
Fattar inte varför bildjäveln vrider sig ibland :/ Men man ser väl ialf ✌
7EAE5C0B-2E5F-4BD8-B507-36A352743BDC.jpeg

Jonrun

Aktiv medlem
Kan bli sent med postning av bilder idag oxå pga livet :) Det är konstigt att färgen ska sitta kvar på dom svåraste ställena, men men.... Trägen vinner :))

Jonrun

Aktiv medlem
En dremel med liten roterande stålborste tar dessa ställen med lätthet.
Kör en andra runda med kemikalier ist :) Ikväll när barnen ligger på sina platser med stängda ögon så ska jag fixa det sista. Så det blir sent idag igen.
Det tog jäkligt bra med byggfläkt framför mina plastinlindade delar 👍

Jonrun

Aktiv medlem
Nej nåt skrapande har jag i stort sett inte pysslat med. Värme och giftiga preparat så gör jobbet sig självt 😎

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer