Projekt/RAW? Trek Session8

Ja det är möjligt. Vi får se hur länge det håller. Börjar det spricka och ha sig så tar jag bort det och låter den vara svart. Så något större problem är det då inte. :cool:

Problemet med pulverlack är att det är ovärt. Man köper ju en av rock shox färdigmålad röd fjäder för 300 spänn liksom.

Står lite stilla just nu pga tidsbrist dessvärre. Letar efter lite delar dessutom som tex bakväxel, kassett, ev nytt vevparti eller fint begagnat, kedjestyrare då nuvarande MRP G3 nog har gjort sitt.
Bromsarna är tröga och tråkiga dessutom :/

Har petat i alla nya lager ialf :) Mer än så har det inte blivit, så jag återkommer :)

Här är en liten update.... Inte klart då alltså. Går sakta i coronatider :/

Bilagor

• ADB468B0-2998-4B24-880D-28CBC93115B5.jpeg
    ADB468B0-2998-4B24-880D-28CBC93115B5.jpeg
    55.5 KB · Besök: 471
Ett tips är att byta till N/W drev och vevmonterad bash istället för MRP styraren. För mig var G2 SL alltid smutsmagnet och gjorde oväsen. Ett tips om du ska köpa ny fjäder är Nukeproof SLS. Min var 295 gram lättare än stock marz stålfjäder. Smutta plastspacers gör att de passar flera diametrar.

Ett tips är att byta till N/W drev och vevmonterad bash istället för MRP styraren. För mig var G2 SL alltid smutsmagnet och gjorde oväsen. Ett tips om du ska köpa ny fjäder är Nukeproof SLS. Min var 295 gram lättare än stock marz stålfjäder. Smutta plastspacers gör att de passar flera diametrar.
Tackar för tips :) Kedjestyraren på bilden är däremot en Dartmoor. MRP:n är en smutsmagnet som du säger.
Är som sagt inte klar med cykeln än då en del saker ligger på jobbet i Norge, kan inte åka o hämta dom pga läget i samhället nu :/

Nu måste du ju rawa vevarna också, jobbet är ju delvis gjort redan ?
Hahaha näfan, dom ska jag slita ner naturligt....Orkar inte mer nu :))
När den här jävla coronaskiten är över och man får jobba igen, DÅÅÅ ska jag unna mig nåt riktigt riktigt fint ?
Undrar vad det blir, men tycker verkligen att det luktar som en KolTyye ?
Undrar bara vad som blir billigast?
1. Jag köper en komplett i grundutförande.
2. Köper lös ram och tar alla prylar inkl hjul från min Roscoe och letar upp beg. dämpare och gaffel i fint nyskick.

Vad borde jag satsa på?

Ram brukar vara sketdyrt så enda rimliga vägen till uppgrade verkar vara att köpa billigaste med bra nog bakdämpare och flytta över sin egen rig. Eventuellt kanske det enklaste är att skruva på det man inte gillade och sälja med gamla hojen som komplett.
Om man nu har specifika ideer on vad man vill ha för grejor vill säga.

Fy satan vad jag avskyr SRAM bromsar!!! Nu slänger jag skiten åt helvete. Tröga, fula och värdelösa.
Nope, har inte luft i dom. Bara det gamla vanliga felet, men är less på det!!!!

Ram brukar vara sketdyrt så enda rimliga vägen till uppgrade verkar vara att köpa billigaste med bra nog bakdämpare och flytta över sin egen rig. Eventuellt kanske det enklaste är att skruva på det man inte gillade och sälja med gamla hojen som komplett.
Om man nu har specifika ideer on vad man vill ha för grejor vill säga.
Har ju som sagt allt utom gaffel och dämpare ifall jag köper en ram. Tänker mer på inköpskostnad för dom två detaljerna aka komplett cykel :)

Har ju som sagt allt utom gaffel och dämpare ifall jag köper en ram. Tänker mer på inköpskostnad för dom två detaljerna aka komplett cykel :)
Ja, men ibland kostar en ram nästan som en hel cykel du kan potentiellt sälja Roscoen. Den har väl dessutom inte hjul som passar rakt av.
Vad var det du ville ha? kom just ut en 2019 Capra i L för 10 000 på K&S
EDIT. Ram alltså

OK, ser nu att du vill ha en propain annars verkar detta kanon
Tackar för tips men med mina 168cm så går inte det :) Propain Tyye 650b blir det.
Kör Hope Fortus 35 på min Roscoe som passar rakt av, bara att byta distanser eller vad det heter :)

Det är nog en man av bilden att döma (som nog behöver pumpa framgaffeln lite). :giggle:

Jo det var när jag precis invigde gaffeln efter beg-köp + renovering och basic setup. :) Det är 90 psi i den (140 mm Diamond non-boost) på bilden, men ingen HSC. Numera kör jag med 25% HSC, 50% LSC och 95 psi och den är precis rätt.

Nu är det så här: Jag vill ha singlespeed!
Vad behöver jag för grejer? Mata på nu pöjkar :))
Har Hope Pro4 nav med sram kassett nu om det har betydelse.

Om det är en Sram XD body finns det i princip bara två alternativ för single speed, Gusset XD 1 ER eller Problem Solvers Zinger. På XD body kan man inte få lika små cogs, 16t verkar vara det minsta.

Om det är shimanobody (vilket inte är omöjligt även om du har sram kassett) , då kan du i princip ta vilket löst kassett drev som helst.
Har själv ett Reverse single speed kit (endast shimano body), som kommer med en massa spacers och 13t drev som minsta alternativ. Plus en rohloff kedjespännare: https://www.bike24.com/p212472.html

Tack
Om det är en Sram XD body finns det i princip bara två alternativ för single speed, Gusset XD 1 ER eller Problem Solvers Zinger. På XD body kan man inte få lika små cogs, 16t verkar vara det minsta.

Om det är shimanobody (vilket inte är omöjligt även om du har sram kassett) , då kan du i princip ta vilket löst kassett drev som helst.
Har själv ett Reverse single speed kit (endast shimano body), som kommer med en massa spacers och 13t drev som minsta alternativ. Plus en rohloff kedjespännare: https://www.bike24.com/p212472.html
Tackar, då vet jag lite :)

Läste det här några dagar för sent och har således beställt ett bakhjul med XD body och ett reverse singlespeedkit i tron om att det skulle passa.. min fråga nu är om det är lätt att byta body på hjulet? Jag kan ju lika gärna göra det istället för att skicka tillbaka reversekitet och beställa ett gusset kit..

Läste det här några dagar för sent och har således beställt ett bakhjul med XD body och ett reverse singlespeedkit i tron om att det skulle passa.. min fråga nu är om det är lätt att byta body på hjulet? Jag kan ju lika gärna göra det istället för att skicka tillbaka reversekitet och beställa ett gusset kit..
Enkelt på ett Hope ialf. Har inte så stor erfarenhet dock, så bättre någon annan svarar. Kan köpa ditt kit om du skulle få för dig att sälja det :)

Problem Solvers Zinger är en bättre lösning än många lösningar på Shimano body, för att drevet inte gräver sig ner i bodyn.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp