Dumas1935

Medlem
Projekt Skeppshult
Hej!
Helt färsk på detta forum och börjar med att skapa en tråd direkt efter att ha läst runt lite. Jag tänker mig att jag ska totalrenovera en Skeppshult från 60-talet. Jag känner på mig att jag kommer söka flitigt på detta forum och även behöva en del hjälp och glada tillrop, vilket jag hoppas är möjligt här. Det känns ju rätt när det heter Happyride....

Lite bakgrund
Cykeln det handlar om är en Skeppshult. Min far arbetade på 60-talet på sin svärfars elfirma (dvs min morfars firma). I samband med att installationer skulle göras så bestämdes att min far skulle ha tillgång till en tjänstecykel. Denna trampade han runt stan på (Falköping). När jag var liten kommer jag ihåg hur han berättade att han hade så mycket materiel med sig när han cyklade att han inte kunde stanna ordentligt, utan han fick cykla fram till huset han skulle till och stanna genom att "cykla fram i väggen". Pratade med pappa idag och han säger att det bör ha varit mellan 1965-1968 uppskattningsvis. När han senare gick vidare till annat jobb användes den inte längre och han fick behålla den. Den har följt med genom ett antal cyklar och ner jag var liten hade pappa den i stugan som sommarcykel. Mina äldre bröder har också cyklat på den till och från sina sommarjobb medan jag fortfarande var mindre. Framåt andra hälften av 90-talet, när jag var i tonåren, så hamnade den till sist hos mig. Det är den bästa cykel jag nånsin haft! 2004 flyttade vi till Skåne och cykeln kom naturligtvis med. Vid ett antal tillfällen har den fått lite större reparationer/servicar, men tidens tand har gått hårt åt den. De flesta år har den stått ute.

Senast jag använde den var för två år sedan då jag cyklade till och från jobbet på den. Fortfarande min bästa cykel någonsin, men den började bete sig märkligt. Till sist, en dag, när jag var ett par hundra meter hemifrån knäckte det till jättehögt mitt i ett tramtag. Cykeln började "wobbla" och jag tänkte att nu får den stå tills den varit på rep. igen. Det blev ett år i cykelstället framför huset, sen ett år till, och sedan är vi framme vid nu.

Jag behöver en cykel igen och jag tänker att det vore riktigt trevligt om jag kunde få liv i den gamla Skeppshulten igen. Denna gång känner jag att det inte riktigt räcker att lämna in den - den skulle behöva en totalrenovering.

Vision

Jag hoppas på att kunna plocka isär hela cykeln, avfetta och smörja in alla drev och nav osv - blästra ramen och lacka om den från grunden igen. Jag är inte så teknisk, inte alls faktiskt, så jag tror inte jag kan sätta ihop den själv igen, men det har lokala cykelhandlaren sagt att de kan göra bara allt de inte gör är klart (dvs blästra, lacka osv).
Cykeln hade ursprungligen lack i två färger: vit samt guld/brons. Idag är det svårt att ens se var den var vit och var den var guld/brons då hela cykeln är rätt jämnt brun av rost. Jag skulle gärna hitta en nyans som ligger nära den där guld/brons-tonen från 60-talet. Jag tror den skulle bli snygg med den färgen rakt över. Någon som vet vilken färg det är?
Eftersom jag är svag för frontpakethållare med trälåda är det mycket möjligt att jag kommer få på en sådan också.
Min tanke är att få till en cykel som passar mig idag - en modern (oväxlad) cykel, men med tydlig flirt till ursprunget i 60-talet. Hjulen är rätt kassa - så jag räknar med att det kommer bli två helt nya kompletta hjul. Kom gärna med tips om vad man kan söka efter här! Lokale cykelhandlaren pratade om att han har 28" på lager, men jag tänker att det kanske finns olika sorter som ger olika feeling...

Jag tänker mig detta som ett långsiktigt projekt - det är inget som behöver bli klart inom en viss tid, utan lite i taget.

Kom gärna med tankar, idéer och tips! Jag lyssnar på allt, sen bestämmer jag hur jag vill ha det efter eget hjärta.

Bilagor

• Bakre parti.jpg
    Bakre parti.jpg
    481.5 KB · Besök: 294
  • Front.jpg
    Front.jpg
    302.8 KB · Besök: 402
  • Helbild.jpg
    Helbild.jpg
    264.6 KB · Besök: 375

tmalm

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
Kolla "garage, ramjigg o skit"tråden (heter typ så) hade ca noll respons i början men är en episk tråd.
Ge det lite tid, just nu finns inte mkt att reagera på, det blir bättre när du kommit en bit och eller har frågor.

/T

Bonzo

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
Skoj projekt för oss som gillar gamla och enkla saker.

Personligen hade jag nog nöjt mig med att gå över ramen med en slip- eller rengöringssvamp från Scotch Brite och lagt ett lager eller två med klarlack över det.
Det har ändå tagit 60 år att få till den patinan du har, så det känns vansinnigt att täcka över det med ny lack. Vill du ha en cykel som ser ny ut så är det bättre att köpa något utan så lång historia.

Men du gör såklart som du vill och jag kommer följa tråden hur det än blir.

Dumas1935

Medlem
Projekt Skeppshult
Tack för era kommentarer.
Angående patina vs nylackering: hade den fortfarande sett ut som den gjorde för ett decennium sen så hade det kunnat varit en idé, men nu blir jag bara ledsen av att se den i det skick den är nu. Man kan i princip bara se att den varit vit på bakskärmen - på självaste ramen är alla gamla vita områden helt rostbruna.

Jag var i kontakt med Skeppshult och frågade om det gick att få tag i nya emblem osv. Tydligen ska man kunna beställa frontemblemet i metall fortfarande, men alla dekaler är borta. Jag tror dock att den skulle göra sig fint i den guld-brun-bronsiga färgen. Jag är inne på att bakre delen av stänkskärmen ändå ska behållas vit. Inte helt klar med färgsättningen heller.

velovin

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
Låter som ett roligt projekt, men innan du tar tag i annat skulle jag gå till botten med det här:

"Till sist, en dag, när jag var ett par hundra meter hemifrån knäckte det till jättehögt mitt i ett tramtag. Cykeln började "wobbla" och jag tänkte att nu får den stå tills den varit på rep. igen. Det blev ett år i cykelstället framför huset, sen ett år till, och sedan är vi framme vid nu."

Om du har otur så är det ju ramen som gått av, då krävs det mer än bara lite mysigt cykelfix. Kolla utsatta ställen, min erfarenhet av gamla stålisar är att de brukar ge sig runt vevpartiet först.

Dumas1935

Medlem
Projekt Skeppshult
Låter som ett roligt projekt, men innan du tar tag i annat skulle jag gå till botten med det här:

"Till sist, en dag, när jag var ett par hundra meter hemifrån knäckte det till jättehögt mitt i ett tramtag. Cykeln började "wobbla" och jag tänkte att nu får den stå tills den varit på rep. igen. Det blev ett år i cykelstället framför huset, sen ett år till, och sedan är vi framme vid nu."

Om du har otur så är det ju ramen som gått av, då krävs det mer än bara lite mysigt cykelfix. Kolla utsatta ställen, min erfarenhet av gamla stålisar är att de brukar ge sig runt vevpartiet först.
Tack för input! Ska kolla detta!

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult

Kneecap

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
Tjena!

Skeppshult har hjul med stålfälg i rätt storlek. Om dom inte har slutat med dom, vet att Evalds har annars
Helt klart att renovera hojen, bättre kvalitet än det mesta som säljs idag. Har själv en gammal hoj ifrån Linköpings cykelfabrik Gripen. Tyvärr var hjulen helt slut så blev en uppsättning med stålfälg från Skeppshult. Rullar hur fint som helst!
Lycka till!

Dumas1935

Medlem
Projekt Skeppshult
Vände på cykeln och tog lite bilder. Behöver hjälp av er som
20201020_141444.jpg
20201020_141449.jpg
20201020_141626.jpg
vet hur det ska se ut. Min tolkning är att ramen är hel men att en ring av något slag vid bakhjulet har kraschat. Håller ni med i min analys?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Projekt Skeppshult
Nä, ska du ändå byta hjul så spelar det ingen större roll men det är ju skönt att veta vad som hände.

Varför vill du byta hjul annars?

mamme1

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
Kolla "garage, ramjigg o skit"tråden (heter typ så) hade ca noll respons i början men är en episk tråd.
Ge det lite tid, just nu finns inte mkt att reagera på, det blir bättre när du kommit en bit och eller har frågor.

/T

Projekt Skeppshult
Följer! Ska köpa en beggad från 2017 idag, folk verkar inte lyriska men gillar att de kan slitas snygga som ett par gamla jeans. Hoppas de rullar bra, kanske nått för vättern? Vore kul att cykla förbi några undermåligt tränade dyrcyklare på en sån. Kan man sätta på snabba hjul med racerdäck på en sån?
Kul projekt iaf, lycka till!!

Dumas1935

Medlem
Projekt Skeppshult
Följer! Ska köpa en beggad från 2017 idag, folk verkar inte lyriska men gillar att de kan slitas snygga som ett par gamla jeans. Hoppas de rullar bra, kanske nått för vättern? Vore kul att cykla förbi några undermåligt tränade dyrcyklare på en sån. Kan man sätta på snabba hjul med racerdäck på en sån?
Bild på åket! :)

gtbiexil

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
Inspiration på temat:

Dumas1935

Medlem
Projekt Skeppshult
Svårt med färger på en skärm, men googla typ "RAL shart" så får du många färger i alla fall.
Tack för svar.
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Nyanserna tänker jag att jag kan titta på när jag hittat vilket typ av färg det ska vara. Det jag söker efter nu är vilket typ av sprayfärg jag ska se och sen i nästa steg så tittar jag på nyanser.

Ska man till färghandlare? Biltema? Cykelhandlare? Billackerare?

velovin

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
Tack för svar.
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Nyanserna tänker jag att jag kan titta på när jag hittat vilket typ av färg det ska vara. Det jag söker efter nu är vilket typ av sprayfärg jag ska se och sen i nästa steg så tittar jag på nyanser.

Ska man till färghandlare? Biltema? Cykelhandlare? Billackerare?

De som kan det där med att lacka kommer garanterat säga att du måste göra det hos en lackerare. Själv har jag bara kladdat med sprayburkar, och det blev som väntat dåligt. Fult, och satt inte kvar på ramen.

Spray.bike har ju många festliga burkar till salu, men resultatet blir vad jag förstått inte lika bra som de själva utger.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
Tjena!

Använder man 2k lack så kan man få ett bra resultat själv. @AlfaAlfa har bra koll på detta

Precis! Kör 2k, eller i alla fall avsluta med ett lager 2k klarlack. Det ÄR det värt när du stått och slitit med att få bort lack, slipa och sedan lackera. Med en 2k lack/klarlack så får du en lack som tål stryk bättre, rengöringsmedel osv. PM:a om du vill ha hjälp eller mer info!

Får jag också tipsa om att lämna in den för blästring och pulverlack? Brukar gå på runt 1000 lappen, brukar vara jämförbart med kostnaden för slippapper, sprayfärg och övrigt material. Då blir du dessutom av med mycket rost vid blästringen samt att du får en tålig bra lack! De flesta pulverlackerare jobbar med Ral eller NCS färgskalor.

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
Projekt Skeppshult
intressant tråd har helt missat denna helt klart värd o följa
hör av dej via pm om du behöver få tag på delar ja kan nog skaka fram delar tex lite bättre skick på cromdetaljerna runt styret styrlager etc finns i sthlm men finns ju postgång ;)

Topp