[Projekt] SS Il Pompino

jofahjalm

Aktiv medlem
[Projekt] SS Il Pompino
Jag har nyligen tack vare lång frustration och tveksam impulskontroll plötsligt köpt mig en ram. Det blev en Il Pompino från On One i storlek smal, i den fina färgen brun.
pompino.jpg

http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOP/on_one_pompino_frame

Den grundläggande tanken är att bygga mig en cykel som inte är för dyr för att man ska kunna lämna den ute samtidigt som den är rolig att cykla på. Samtidigt ska jag också lära mig att skruva ihop en cykel från grunden eftersom själv alltid är bästa dräng.

Jag är lite sugen på att skruva ihop den till en singelspeed cross i stil med denna.
crosspompino.jpg

Sedan är det möjligt att den får ett mtb-riserstyre när det blir vinterväglag.

Eftersom detta var ett fruktansvärt dåligt val rent ekonomiskt tänker jag försöka samla ihop grejer över tid så billigt som möjligt. Jag tänkte utnyttja denna för input om vilka grejer man ska skaffa, vart man hittar billigast möjligt etc. Se det gärna som ett forum för att rösta igenom en happy-korrekt Pompino.

Om någon sitter på något som bör sitta på Pompinon som ni vill sälja eller byta bort får ni gärna höra av er.

En sak jag har börjat leta runt lite efter är en gaffel. Gaffeln som är designad till har 390 mm axel to crown och 45 mm rake. Jag har dock hitta en kina-kolfiber-crosss-gaffel som är 400 mm axel to crown och 45 mm rake. Det borde väll vara funkis? Dessutom, vem vill inte ha en stålcykel med kolfibergaffel?

[Projekt] SS Il Pompino
Alfine-vevar kostar 500 kr från Rosebikes, inkl vevlager och kedjeskydd (vill inte kalla det för bash för det är inte gjort för några smällar).

[Projekt] SS Il Pompino
Tack för tipset. Alfine-vevarna verkar vara riktigt populära och bra för pengarna. Inte det snyggaste vevpartiet, men det kanske man får leva med. Funktion före form!

[Projekt] SS Il Pompino
Det här ska jag följa. Framåt hösten tänkte jag snickra ihop en Pompino som ska ersätta min själlösa hybrid som vardagscykel, och jag tänkte också försöka få någon sorts ekonomi i det hela. En sån här tråd kan ju få en att älta komponentval fram och tillbaka ännu mer, och det är alltid trevligt. Det enda som är spikat är att det blir skivbroms fram och ett On-One Midge-styre, det ser så jävla gött ut.

[Projekt] SS Il Pompino
Midge-styre verkar vara riktigt schysst, ser klart lockande ut. Då blir det till att hitta en ordentligt uppåtåpekande MTB-styrstam att matcha till styret.

Nu när jag har börjat räkna på det inser jag det inte längre är lika lockande att bygga en snygg och stöldbegärlig cykel. Det får bli ett riktigt monster istället.

Ett första steg på den vägen är taget:
pompinosoffa.jpg

Själv hade jag tänkt köra med någon form av canti-bromsar. Är det någon som har ett tips på cantibromsar av god funktion till lågt pris? Denna ramen har inte heller någon lämpligt fäste för en varjerspännare på sadelstaget.

Senast ändrad:
[Projekt] SS Il Pompino
Här är komponenter som jag funderar på att använd till mitt bygge. Om det är något som ni inte tror kommer att fungera eller där jag borde välja något annat är jag mycket tacksam för tips. Jag kan också tänka mig att köpa begagnad om ni har något att sälja. Efter visst övervägande har jag kommit fram till att det blir någon typ av riserstyre. Eftersom jag ska härja med bygget på vintern och gärna vill ha möjligheten att cykla med matkassar på styret får det nog gå bort med bock eller mustasch som annars lockade. Jag vill också hålla alla kostnader nere eftersom att detta ska bli ett bygge som får stå konstant ute.

Vevparti: Shimano Alife. Vill jag ha 39 eller 45 tänder? Eftersom jag bor på Hägerstensåsen och främst cyklar ner till Årstaberg och upp igen funderar jag på att ta 39.
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-alfine-crankset-fc-s500/aid:197331#product_detail_info_tabs 500kr

Bromsar: Clarks V-brake set
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=71560 250 kr

Varjer: Clarks Brake Kit
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47548 105 kr

Styrlager: http://www.rosebikes.se/artikel/stronglight-headset-olight-st/aid:554314 100 kr

Styre: FSA XC-281 XC Riser Bar
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=14563 120 kr

med Ragley Logo Lock On Grip 150 kr
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41525

Styrstam Kore B-52 Stem - Forged Plate 2012
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=79326 181 kr

När det kommer till hjul så har jag ingen aning om vad jag ska välja. Jag funderar på V-Sprint Track Wheels - Quando Hubs - £122
http://www.v-sprintwheels.com/pages/track-wheels.html

[Projekt] SS Il Pompino
Fan va kul! Jag vill också ha en ss-/fixie-cross. Tänkte på det förra hösten, hände inget. Tänker på det nu också. Skulle dock behöva göra mig av med nuvarande fastnavare för att finansiera det. Ska bli kul att följa.

Men hur upplevs pompino/pompetamine i geometri? Inte så rejsiga antar jag? Mer åt hybridhållet? Nån kan väl svara på det här antar jag. Vad finns aknars för låmpliga ramar till ett fixiecross-bygge?

[Projekt] SS Il Pompino
Jag lyckades förstöra bakhjulet på min sunkpendlare vilket har gett ny prioritet åt projekt. Därmed beställdes följande från On One idag:

BTTITLKON-BLK - 1 - Titus LockOn Grips / Black
CHKMS1-BRO-18 - 1 - KMC S1 Singlespeed Chain / Brown / 1/8 in
CSSHIALF-BLK-170-39 - 1 - Shimano S500 Alfine Chainset With Single Chain Guard / Black / 170mm / 39T
HBOOODH-BLK-MTB-318 - 1 - OnOne Oversized Riser Bars / Black / MTB / 318mm Clamp
HSFSOXL2-118-BLK-EXT - 1 - FSA Orbit XL 2 Headset / 1 1/8 inch / Black / External
HSPXALSPACER-118-BLK - 1 - Superlight Headset Spacer Pack / 1 1/8 inch / Black
SASMGOS-STE-BRO - 1 - Selle Monte Grappa Old Sporting Leather Saddle / Steel / Brown
SCQBBOLT - 1 - OnOne Black Alloy 298 mm Bolt Up Seatclamp
SKBMXFW-16-BLK - 1 - Eagle BMX Freewheel / 16T / Black
SPPXSLT3D-272-BLK - 1 - Planet X Superlight Team 3D Forged AlloySeatpost / 272 mm / Matt Black
STOO3DF-80-BLK-6-318 - 1 - OnOne 3D Forged Stem / 80 mm / Matt Black / 6 degrees / 318mm Clamp
WPPXAL30DTR-700-CLI-3232-BLK - 1 - Planet X AL30 D Track Wheelset / 700c / Clincher / 32/32 / Black
WSVELPG-25 - 1 - Velox Pink Grease / 25g Tube

Jag har sedan tidigare beställt en framgaffel från röda kina. I och med detta så hoppas jag på att det som återstår att skaffa är pendaler, däck, slang och bromsar. Är det någon som har ett tips med ett par platta pedaler som det går att trä remmar genom?

För bromsarna funderar jag på dessa http://www.bike-discount.de/shop/k234/a29630/v-brake-lever-set-digit-7-speed-dial-7.html

Jag skulle också gärna ta emot tips på däck. Jag tror jag är ute för några lite bredare slicks, gärna runt 30 mm. Sedan undrar jag hur det är att cykla med 32 mm cx däck på vintern? Funkar det? Jag har testat att cykla med 28 mm slicks med 6,5 bars tryck och det var jag inte i närheten av att fixa. Räcker knobbys och lite lägre tryck?

[Projekt] SS Il Pompino
Tektro cantisar för bockstyre men drar vajer precis som för v-bromsar. Hade vita frogglegs som matchade vita pompinon bättre

Skicka PM

Senast ändrad:
[Projekt] SS Il Pompino
Sista sakerna ska beställas för att kunna bygga ihop en cykel

Från Rose

vittoria randonneur reflex 28mm 2 * 175 kr
Slang 2* 45 kr Räcker 42 mm ventil om fälgen är 30 mm hög?

Räcker det med detta i kabelväg till bromsarna: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-xt-brake-cable-set/aid:40383 Eller saknar jag något då?

http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-sprocket-counterholder-decomposer/aid:114259

Går det att bryta en singelspeedkedja med en sådan här? http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus-chain-rivet-extractor/aid:22800

Är det bara dessa verktyg man behöver för att installera ett hollowtech II vevparti?
http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-bearing-cup-tool-for-hollowtech-ii/aid:114235
http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-crank-cap-tool/aid:114239

Från bike-discount
V-Brake & Lever Set Digit 7 + Speed Dial 7 500kr

Jag har en par sunkiga pedaler och kommer skörda skärmar från min hybrid. Frågan är bara vad man har glömt nu?

[Projekt] SS Il Pompino
Här kommer en vidrigt ful mobilbild på det senaste tillskotten till projektet. Ett extra tack till posten som använde Kärrtorp som utlämningställe när jag bor vid Telefonplan...
utveckling.jpg

[Projekt] SS Il Pompino
En stycken kinagaffel i kolfiber har trillat in. Jag testade att banka in mitt headset utan vettiga vertyg men insåg rätt fort att jag aldrig kommer lyckas. Jag har också konstaterat att min ram blir jätteliten och får jättekort hjulbas med massivt tåöverlapp. Obligatorisk sunkig mobilbild:
528732_10151170565966934_423921121_n.jpg

Jag har inte heller lyckats hitta något verktyg som passar mitt 40krs-frihjul. Därav tänkte jag gå med mössan i hand till LBS och köpa ett shimanofrihjul och böna och be för att få låna bland annat en headset-press.

[Projekt] SS Il Pompino
Du behöver inget verktyg för att montera frihjul, bara för att ta bort det.
För att montera, gänga dit för hand och börja cykla så skruvas det åt.

[Projekt] SS Il Pompino
Ja, men jag vet inte om jag vill skjuta det problemet på framtiden när jag nu är oförmögen att hitta ett verktyg. Det vore ganska surt att ha det problemet senare för att man ville använda sitt 40krs frihjul.

[Projekt] SS Il Pompino
Nu har jag fått hem alla prylarna och börjat bygga. Tyvärr så blev det tvärnit från start. Jag lyckas inte få in vevlagret. Jag har ett hollowtech II lager till mitt Alfine vevparti. På högra drivsidan går det snällt i, men den vänstra sidan tvärvägrar. Självklart har jag gradvis börjat blir mer och mer våldsam, men det vill sig inte alls. Är det normalt att man får en dålig gängning?

[Projekt] SS Il Pompino
Beställde en Pompino ram för en kvart sedan.
Kanske kan jag åka snålskjuts i samma tråd när bygget sätter igång.
Gjorde det enkelt för mig och köpte med tillhörande gaffel, styrlager och headset fitting.
£9.99 för headset fitting, ja tack.

Bilagor

• FROOPV3_P3.jpg
    FROOPV3_P3.jpg
    23.8 KB · Besök: 59
[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag fått hem alla prylarna och börjat
> bygga. Tyvärr så blev det tvärnit från start.
> Jag lyckas inte få in vevlagret. Jag har ett
> hollowtech II lager till mitt Alfine vevparti. På
> högra drivsidan går det snällt i, men den
> vänstra sidan tvärvägrar. Självklart har jag
> gradvis börjat blir mer och mer våldsam, men det
> vill sig inte alls. Är det normalt att man får
> en dålig gängning?

Dum fråga kanske, men jag antar att du skruvar åt rätt håll?

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Nu har jag fått hem alla prylarna och börjat
> bygga. Tyvärr så blev det tvärnit från start.
> Jag lyckas inte få in vevlagret. Jag har ett
> hollowtech II lager till mitt Alfine vevparti. På
> högra drivsidan går det snällt i, men den
> vänstra sidan tvärvägrar. Självklart har jag
> gradvis börjat blir mer och mer våldsam, men det
> vill sig inte alls. Är det normalt att man får
> en dålig gängning?

Gängorna kan behöva rensas (finns bättre term för detta) från metallflis då de skars till i fabriken och eventuell brun färg. Cykelreparatören har ett gängsnitt som passar... En del vill också plana ytan med en brotch men det har jag klarat mig utan.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag är ganska säker på att jag skruvar åt rätt håll. Vevlagret är tydligt märkt och drivsidan gick in utan protest. Att behöva rensa gängorna hos LBS är det jag fruktade. Eftersom jag tydligen inte är så smart kom jag just hem från lbsen där jag betalade 350kr för att installera mitt styrlager. Jag skulle helt klart velat av 10 punds varianten som PRL använde.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Jag är ganska säker på att jag skruvar åt
> rätt håll. Vevlagret är tydligt märkt och
> drivsidan gick in utan protest. Att behöva rensa
> gängorna hos LBS är det jag fruktade. Eftersom
> jag tydligen inte är så smart kom jag just hem
> från lbsen där jag betalade 350kr för att
> installera mitt styrlager. Jag skulle helt klart
> velat av 10 punds varianten som PRL använde.

Det är ju detta som är så kul med att bygga själv... :-)

Det är också nu den där glädjekalkylen verkligen sätts på prov. Först sitter man hemma och räknar med ram, gaffel, styre, hjul och lite andra stora grejer som man behöver. Allt det där lilla samt de där grejerna som sadel som man "tror att jag har i källaren" slår inte igenom i kalkylen på det här stadiet. I jämförelse med allt man "ändå måste byta" på en köpecykel för att få "det preciiis som jag vill ha det" så framstår det som BILLIGT att bygga själv. Ett stort stycke tid (som annars kunde använts för att cykla på den där köpecykeln) senare har man lagt ut en halv förmögenhet på felköp, smågrejor och grejer som man trodde att man skulle klara sig utan -"den här sadeln ser ju inte rolig ut på den annars nya cykeln".

Det är bara att bita ihop och njuta :-)

Jag gillar den lilla ramen (alltid så mycket snyggare att det faktiskt är värt att sitta som en spagetti) och den bruna färgen.

[Projekt] SS Il Pompino
> Det är ju detta som är så kul med att bygga
> själv... :-)
>
> Det är också nu den där glädjekalkylen
> verkligen sätts på prov. Först sitter man hemma
> och räknar med ram, gaffel, styre, hjul och lite
> andra stora grejer som man behöver. Allt det där
> lilla samt de där grejerna som sadel som man
> "tror att jag har i källaren" slår inte igenom i
> kalkylen på det här stadiet. I jämförelse med
> allt man "ändå måste byta" på en köpecykel
> för att få "det preciiis som jag vill ha det"
> så framstår det som BILLIGT att bygga själv.
> Ett stort stycke tid (som annars kunde använts
> för att cykla på den där köpecykeln) senare
> har man lagt ut en halv förmögenhet på felköp,
> smågrejor och grejer som man trodde att man
> skulle klara sig utan -"den här sadeln ser ju
> inte rolig ut på den annars nya cykeln".
>
> Det är bara att bita ihop och njuta :-)
>
> Jag gillar den lilla ramen (alltid så mycket
> snyggare att det faktiskt är värt att sitta som
> en spagetti) och den bruna färgen.

Hehe. Även om jag aldrig lyckades intala mig att det skulle bli billigare att bygga själv har det onekligen dragit iväg med kostnaden. Jag tror det blir att gå med mössan i hand till min LBS imorgon igen. Jag drog iväg ett mail till On One och kollade läget och det erbjöd mig ny ram om jag skickade in den. Men det känns lite väl onödigt. Istället fick jag 10 % på nästa beställning som kompensation. Det tyckte jag var helt ok.

Världens dyraste Pompino blir iallefall fin. Det blir så vackert att man nästan blir tårögd. Tåöverlappet verkar inte heller bli riktig lika illa som jag först fruktade.

[Projekt] SS Il Pompino
Får man plats med 35 mm dubbdäck och skärmar?

Problemsolvers säljer sadelstolpsklämmor med integrerat vajerstop för cantisar om du vill ha det

[Projekt] SS Il Pompino
Jag har sett några som har lyckats på nätet med 35mm knobbys och skärmar, men då är det bra tight. Det finns en nyare version av Pompinon med ytterligare utrymme där jag tror du har bättre chanser att få in det, kan vara värt att kolla. Jag tänker försöka köra 32mm dubbdäck på vintern och hoppas få in det under skärmar.

Tack för tipset, men jag har landat på mini-v.

[Projekt] SS Il Pompino
Det där med dubbdäck och skärmar på Pompino har jag forskat runt en massa om utan att hitta något bra och definitivt svar. Är äckligt nära att trycka på köpknappen på min beställning men hela tanken med cykeln som ruskvädersvidunder faller lite om jag inte får in mina W106 med skärmar.
Lutar väl åt att jag beställer ändå i slutändan, W106 känns trots allt rätt spinkiga och skärmar får man väl alltid dit på något vis (i värsta fall får man väl dela bakskärmen vid sadelstagen och trimma den lite nere vid vevlagret). Allra helst hade jag väl köpt en Cross-Check istället men Pompinon är ju så sjukt billig, och det är alltid trevligt att ha två On-One.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Jag har sett några som har lyckats på nätet med
> 35mm knobbys och skärmar, men då är det bra
> tight. Det finns en nyare version av Pompinon med
> ytterligare utrymme där jag tror du har bättre
> chanser att få in det, kan vara värt att kolla.
> Jag tänker försöka köra 32mm dubbdäck på
> vintern och hoppas få in det under skärmar.

Vilken tillverkare har 32mm dubb?

Min svägerska kör med w106:or och SKS Bluemels skärmar på sin chokladbruna Pomp.

[Projekt] SS Il Pompino
PRL: Jag hörde från LBSen att det ska komma ett Schwalbe Marathon Winter i 32mm. Men nu när jag googlar det hittar jag inget så jag blir osäker. Det finns annars Nokian A10 i 32 mm, men det ser ut att ha ganska få dubbar.

[Projekt] SS Il Pompino
Kör med Schwalbe Sammy Slick 35mm och SKS skärmar, det går fritt. Har en annan cykel med dubbdäck så har inte testat på min, men tycker det finns plats för dubbar om man kollar upp i skärmarna.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> PRL: Jag hörde från LBSen att det ska komma ett
> Schwalbe Marathon Winter i 32mm. Men nu när jag
> googlar det hittar jag inget så jag blir osäker.
> Det finns annars Nokian A10 i 32 mm, men det ser
> ut att ha ganska få dubbar.

Trevligt. Jag levde i tron att 35mm var de smalaste med dubb. Lite dålig info om A10 på suomis hemsida, men nu när jag grävde lite djupare så hittade jag infon.
http://www.suomityres.com/specs.htm

[Projekt] SS Il Pompino
Vevlagren är på plats och nu försöker jag trä igenom vevpartiet utan att få igenom det hela vägen. Finns det några knep man kan prova innan det blir våldsamt?

[Projekt] SS Il Pompino
Det går framåt. Här kommer en förskräcklig mobilbild på hur det ser ut nu.
pompino.JPG

Det är fortfarande lite pyssel med stänkskärmarna kvar att utföras.

Ännu så länge så kan jag konstatera att jag är nöjd, men självgod. Trots att jag köpte en del tunga delar blev jag klart överraskad över hur lätt den blev.

Jag skulle behöva ett par bättre platsformspedaler. Är det någon som har ett tips? De som jag använder nu är gjorde för clips och inte dubbelsida. Med min S-ram och stänkskärm får jag ett ganska ordentligt tåöverlapp, så jag undviker gärna att ha en allt för bred bmx-pedal eller liknande. Nu sitter det på ett frihjul från lbsen som är någon kinahistoria. Det verkar fungera riktigt bra, men förr eller senare måste jag skaffa mig ett från white industries bara för att... Jag tror 39/16 blev en utmärkt utväxling med tanke på att jag bor uppe på en ås.

Till vintern blir det förmodligen Nokian A10 i 32 mm. Det kan nog bli spännande att försöka trycka in under skärmarna.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Jag skulle behöva ett par bättre
> platsformspedaler. Är det någon som har ett
> tips? De som jag använder nu är gjorde för
> clips och inte dubbelsida. Med min S-ram och
> stänkskärm får jag ett ganska ordentligt
> tåöverlapp, så jag undviker gärna att ha en
> allt för bred bmx-pedal eller liknande.

Har beställt ett par sådana här till en kompis http://www.wiggle.co.uk/mks-ct-lite-commuter-pedals/ verkar prisvärda. Återstår att se hur de funkar. Borde dyka upp i början av veckan.
Själv skall jag köra eggbeaters på min Pompino.

[Projekt] SS Il Pompino
Vad är det för skärmar du hittat? De ser fräsha ut. Funderat något kring kompislapp eller skiter du i det, kanske krävs lite fulmek för att få på också?

Tillbaka
Topp