[Projekt] SS Il Pompino

[Projekt] SS Il Pompino
Nä, utväxling är ju högst personligt utifrån alla parametrar. Själv trampar jag just nu 46/16 med 165-vevar. Ger ett gain ratio på typ 5,9-6,0 med dubbdäcken. Tungt i modden trötta dagar, så jag skulle gärna ha lite lättare eftersom jag aldrig trampar ur. Å andra sidan har jag trampat lättare hela snöfria delen av året så det skadar inte att variera och få lite styrketräning :)

[Projekt] SS Il Pompino
Wheer skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä, utväxling är ju högst personligt utifrån
> alla parametrar. Själv trampar jag just nu 46/16
> med 165-vevar. Ger ett gain ratio på typ 5,9-6,0
> med dubbdäcken. Tungt i modden trötta dagar, så
> jag skulle gärna ha lite lättare eftersom jag
> aldrig trampar ur. Å andra sidan har jag trampat
> lättare hela snöfria delen av året så det
> skadar inte att variera och få lite
> styrketräning :)

Det var starkt. Har di någon uppfattning om din kadens?

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Det var starkt. Har di någon uppfattning om din
> kadens?

För låg, men jag har inga siffror. Som sagt gillar jag dock omväxlingen, efter att ha trampat som en Duracell-kanin snöfria delen av året. Men om man räknar baklänges utifrån distans, utväxling och dubbdäck så landar det nånstans runt 70 (möjligen uppåt 80) i snitt under pendlingarna just nu.

Det har blivit mycket stående uppförsbackar senaste veckan då jag känt mig lite hängig, och då upplever jag det som sagt lite för tungt. Är det däremot snöfritt, man är pigg och kry och det sitter slicks på så ger det bra kadens för mig (på platten och i nedförsbackar). Då ligger man teoretiskt i drygt 32 km/h vid kadens 90.

Men allt kommer ner till personlig preferens. Jag föredrar att trampa segt vissa partier för att kunna kötta andra sträckor ;)

[Projekt] SS Il Pompino
Jag kör med 42/16 på suomi A10. Ganska låg kadens, men jag ser det som styrketräning inför sommaren. Tycker det är ganska bra med låg kadens när det är stötigt underlag. Vissa cykelbanor liknar ju tvättbrädor för tillfället. Försöker tänka Pavé för att peppa mig lite.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag har aldrig kört dubbat tidigare har är troligt nöjd med hur bra det funkar med A10:orna. Däremot så tycker att däcken är onödigt läskiga just när det är spårigt. Det känns som den kantiga profilen på däcket gör att bakhjulet ofta lägger sig i ett eget fryst spår och att det är onödigt svårt att dra bakhjulet rätt.

Annars är det stor framgång med mitt pompinomaterialande. Jag fick just hem det här framhjulet från crc för 232 kr. Det ska vara ett kosmetiskt defekt demoex, men det ser finfint ut.
bild1.JPG

Extremt imponerad över vad man kan få för 232 kr. Hjulet känns välbyggt och stadigt.

Nu har jag framhjulsamlingen komplett :) Dubbat på ett hemskt skithjul. Detta hjulet ska få 28mm slick och sedan tubhjul på söndagar.

Det slutar dessutom inte här. Jag har ett rött mary bar på igång. Både lite komfort och vårflärd.

[Projekt] SS Il Pompino
pompino.jpg

Idag utnyttjade jag plusgraderna till att få in min cykel och justera bromsklossarna. Allt salt/rost-kladd måste vara nyttigt för cykeln? Som någon form av mycket snabb impregnering.

[Projekt] SS Il Pompino
Dags för en uppdatering.

Vintern fullkomligt våldtar min cykel. Satte just på vinterns tredje uppsättnings brombelägg efter att ytterligare ett par hade nötts ner in till metallen. Jag var även tvungen att byta slang på bakhjulet eftersom vintern hade ätit upp prestaventilen såpass den förstördes när jag skruvade upp den.

Är det någon som pendlar varje dag genom saltslasket, utan att dagligen tvätta cykeln, och som kan säga något om hur skivbroms står sig i jämförelse? Annars överväger jag vanliga cantisar då jag tänker mig att de rör sig mer och därför inte kommer kräva att man justerar kabeln lika ofta. Jag har absolut inga krav på bättre modulation eller bromskraft jämfört med mina mini-v. Det är däremot tråkigt att behöva justera kabel och hålla på att mecka.

Och så bjuds det en vidrig mobilbild på detta:
pomp201302.JPG

Hur går det för er andra?

[Projekt] SS Il Pompino
Go fixed så slipper du byta bromsbelägg hela tiden, jag kör med både bak å frambroms men använder dem bara i "nödfall"... har inte bytt belägg på 3 år...

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Dags för en uppdatering.
>
> Vintern fullkomligt våldtar min cykel. Satte just
> på vinterns tredje uppsättnings brombelägg
> efter att ytterligare ett par hade nötts ner in
> till metallen.

> Är det någon som pendlar varje dag genom
> saltslasket, utan att dagligen tvätta cykeln, och
> som kan säga något om hur skivbroms står sig i
> jämförelse?

Pendlat varje dag i ganska precis ett år nu på samma cykel, dock inte speciellt långt, mellan 4 och 6 km enkel resa beroende på hur jag kör och var jag ska. Tvättat cykeln en gång i våras och en gång i höstas. Cykeln har Avid BB5 skivbromsar. Bytt bromsbelägg noll gånger. Justerat bromsarna totalt en gång, men det börjar snart bli dags att göra det igen. Kommer aldrig köpa fälgbroms igen.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag är inte helt sugen fixed eftersom jag bor på hägerstensåsen och bara cykla upp och ner för den. Det är också oklart vad jag skulle använda för att hålla fötterna på plats som funkar med vinterskor. Dessutom har det under långa perioder under vintern varit sådant väglag att jag aldrig skulle ha fixat att ta mig fram med fixed. Eftersom cykeln är en vital del av min jobbpendling går det bort att inte kunna ta sig fram.

Ett alternativ är att byta ut framgaffeln mot något som tar en skivbroms och bara köra skivbroms fram. Det är troligen inte något som jag kommer ta tag i fören nästa vinter, jag hoppas denna ska vara över snart och under alla perioder förutom atomvintern är jag jättenöjd med bromsarna.

[Projekt] SS Il Pompino
Peter_K skrev:

> Pendlat varje dag i ganska precis ett år nu på
> samma cykel, dock inte speciellt långt, mellan 4
> och 6 km enkel resa beroende på hur jag kör och
> var jag ska. Tvättat cykeln en gång i våras och
> en gång i höstas. Cykeln har Avid BB5
> skivbromsar. Bytt bromsbelägg noll gånger.
> Justerat bromsarna totalt en gång, men det
> börjar snart bli dags att göra det igen. Kommer
> aldrig köpa fälgbroms igen.

Ser din kedja lika illa ut som min? Nu har jag iofs varit på kedjan med 5.56 under vintern många gånger, men den verkar helt upplösas och kladdar ner resten av cykeln. Är detta något som man ska leva med eller är det jag som har köpt en kass kedja?

[Projekt] SS Il Pompino
ang fixed och backar så går det fint med lite träning, jag kör vanliga pedaler (utan clips/straps)...
kör regelbundet ganska branta backar, i västa fall får man sätta fossingarna på ramen och använda bromsarna! :)

men visst, det är ju lite mer dödsförakt :)

Skivbroms fram borde funka fint!

Till kedjan, trasa och finish libe green wet lube en gång i veckan så mår den bra!

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
>
> Ser din kedja lika illa ut som min? Nu har jag
> iofs varit på kedjan med 5.56 under vintern
> många gånger, men den verkar helt upplösas och
> kladdar ner resten av cykeln. Är detta något som
> man ska leva med eller är det jag som har köpt
> en kass kedja
?

Kanske snarare kasst smörjmedel. Pendlar dagligen 2x15km. Kan inte påminna mig om att jag någonsin tvättat en pendlarcykel. Den enda egentliga skötseln är att jag oljar in kedjan när den börjar gnissla för mycket, använder dock inte 5-56 utan FinishLines röda olja.

Byter bromsbelägg (skivbromsar) ungefär vart ett och ett halfte år. Drivlinan brukar hålla runt två år innan det är dax att byta kedja och drev.

//j

[Projekt] SS Il Pompino
PerFormance skrev:
> ang fixed och backar så går det fint med lite
> träning, jag kör vanliga pedaler (utan
> clips/straps)...
> kör regelbundet ganska branta backar, i västa
> fall får man sätta fossingarna på ramen och
> använda bromsarna! :)
>
> men visst, det är ju lite mer dödsförakt :)
>
> Skivbroms fram borde funka fint!
>
> Till kedjan, trasa och finish libe green wet lube
> en gång i veckan så mår den bra!

Med problem med att ta sig fram på fixed så tänkte jag mer på när det är spårigt och/eller isigt i snön. Det är ofta hårigt nog att försöka hålla sig upprätt även med ett frihjul.

[Projekt] SS Il Pompino
jesperC skrev:

> Kanske snarare kasst smörjmedel. Pendlar dagligen
> 2x15km. Kan inte påminna mig om att jag någonsin
> tvättat en pendlarcykel. Den enda egentliga
> skötseln är att jag oljar in kedjan när den
> börjar gnissla för mycket, använder dock inte
> 5-56 utan FinishLines röda olja.
>
> Byter bromsbelägg (skivbromsar) ungefär vart ett
> och ett halfte år. Drivlinan brukar hålla runt
> två år innan det är dax att byta kedja och
> drev.
>
> //j

Kan de vara så att 5.56 är boven? Det kändes som att rosten helt spårade ur när jag började använda det. Jag har ny kedja och ett nytt frihjul som åker på så fort jag tror det finns en chans att vintern håller sig borta.

[Projekt] SS Il Pompino
Den är inte vacker cykeln just nu. Har spolat av den ett par gånger, men det känns lite bortkastat.

Pumpade däcken ikväll och märkte precis som du att saltet håller på att äta upp ventilerna. Lade en droppe olja på gängorna där för att se ifall det går lättare nästa gång.

Bromsbeläggen(Kool Stop Salmon) ser ut som om de kommer att klara hela vintern. Kör varje dag, 6km enkel, alltså 12km TrT.

Kedjan ser jag till att hålla smörjd och avtorkad, körde Finish Line Green ett tag men tyckte det blev en jävla gegga på köpet. Kör nu på White Lightning Epic som jag hade liggandes. Får smörja oftare, men slipper geggan.

[Projekt] SS Il Pompino
Har inte tvättat min sen den byggdes. Har skivbroms fram och ingen broms bak. För pendling är skivbroms helt grymt har jag insett. Tappade kedjan i helgen och märkte då att en broms (vilken som helst är bra att ha).

[Projekt] SS Il Pompino
Det är skönt att höra att andras cyklar också lider. Det skulle kunna vara så enkelt att jag helt enkelt har köpt kassa bromsbelägg. De jag har gått igenom är beläggen som kom med mina avid digit 7, några billiga trektro och ett par olika clarks. Alla beläggen kostade under 40 kr/st om jag inte minns fel (med själva hållaren som inte var utbytbar). Det känns inte som man ska behöva ta till skivor till en enpetare som används för pendling.

Ni som kör med fälgbroms, har ni fått byta ut några fälgar? Om så, hur ofta?

[Projekt] SS Il Pompino
556 är rostlösare. Använd aldrig den på kedjan! Torkar ut! Skivbromsar är grejen på vintern! Har en fram på vibterhojjen! Det enda som funkar på vintern!

[Projekt] SS Il Pompino
Med ny kedja som smörjs och torkas av regelbundet med röd eller grön Finishline borde det funka klart bättre. Min erfarenhet är att man ska torka av ofta.
Beläggen tror jag helt klart är dålig kvalitet. Det brukar ibland finnas BBB-kit med brosmsskor för utbytbart belägg till bra pris. Dom beläggen är oftast lite tjockare så håller längre och går snabbare/enklare att byta också.

[Projekt] SS Il Pompino
Akoa skrev:
> 556 är rostlösare. Använd aldrig den på
> kedjan! Torkar ut! Skivbromsar är grejen på
> vintern! Har en fram på vibterhojjen! Det enda
> som funkar på vintern!

Jag trodde 5.56 skulle motsvara WD-40? Eller menar du att det heller aldrig ska användas? Jag funderar annars på att skaffa något wet lube.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Ser din kedja lika illa ut som min?

Nej. Håller med folk som redan skrivit om att kedjeolja och hyfsat regelbunden avtorkning/rengöring av kedjan är bra grejer.

[Projekt] SS Il Pompino
Ja egolapp skonar ramen rejält. Ta en mjuk om du kör mkt i snö så skramlar det inte. Jag gjorde en av en halv neoprenmusmatta från Classe O. Blev rätt bra och riskerar inte att fastna i grejer.

[Projekt] SS Il Pompino
Wd40 kan jag inget om men wetlube är bra om du rengör ofta eftersom det fastnar mycket smuts i den. Annars dry lube och smeta på ofta.

[Projekt] SS Il Pompino
En fulego gör man lätt av lite silvertejp. Det blir bra konsistens av det...

Appropå fälgar skulle jag säga att jag bytt fälgar på vinterhärket uppskattningsvis vart 3e år. Och då byter jag bromsklossar 2ggr på en vinter. Så 3 bromsklossar per vinter och nya fälgar vart tredje år. Bytte faktiskt fälgar igår. Annars är det "if it works, don't touch it" som gäller för vinterhärket. Jag börjar fundera lite på om det är dags att skaffa ny ram, för den håller på att rosta ihop. Det är en Kona Kilauea från 98 och den är svår att byta ut till något bättre liksom. Om det gick skulle jag köpa en likadan fast i bättre skick...

[Projekt] SS Il Pompino
Tack för alla tips! Egolapp, ny olja och bättre klossar är slutsatsen. Jag unvek egolappen då jag redan hade ett stort tåöverlapp, men det får gå.

[Projekt] SS Il Pompino
Det är dags att vårstäda pendlaren. Planen är att pensla hela ramen med naturavfettning. Kommer detta a) inte få rent cykeln b) få rent cykeln c) ta bort lacken?

[Projekt] SS Il Pompino
Hello Kitty på en cykel, det är klass! Jag skulle kanske sätta det på min vita Canyon-mtb som hyllning till dottern. Var hittade du dekalerna, hur är dom fastsatta?

/Andreas

[Projekt] SS Il Pompino
Jag tror inte dottern behöver mer Hello Kitty, jag kom precis hem från resa till Japan, jag verkar däremot smittats på ett oroväckande sätt:).

/Andreas

[Projekt] SS Il Pompino
Det är bara att ge efter, ingen kommer ur det träsket.

Själv har jag vårstädat Pompinon idag. Det blev ny kedja, nytt frihjul och nytt styre. Vintern kostade mig kedjan, frihulet, 4 par bromsbelägg och ett antal lampor.
bild19.JPG

[Projekt] SS Il Pompino
Mitt nya Mary bar är helt fantastiskt. Detta och den nya drivlinan gjorde att Pompinon känns som en helt ny cykel. Jag har även Jagwire Noodles med cable adjusters på ingång till bromsarna.

[Projekt] SS Il Pompino
Nu slängde jag på ett sturmey archer, men jag vet inte hur bra det håller. Det var billigt och det känns som kvalitet när man pillar på det. Det sägs också ganska goda saker om det på nätet. Shimanofrihjulen tycker jag man ser mycket blandat om, det kanske är från ex till ex? Det förra var ett Dicta och det var riktigt dåligt.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag funderar på att köpa en pompino-ram, men on-one har bara S,M,L i lager som det ser ut nu. Jag är 191cm lång så jag antar att det är en XL om jag bör ha, eller?

Hur är de i storlekarna?

Tillbaka
Topp