Projektidé cykelleder - nu mer än en idé

Tiki

Aktiv medlem
Har just inlett ett arbete att försöka skapa utmärkta cykelleder i skogarna kring Arvika. Spår ska finnas i olika svårighetsnivå och längd för både "vanliga" turister och de som gillar mera teknisk cykling. Det finns oändligt med kuperad skog och stig kring Arvika som nu bara ligger och ruvar.

Till saken hör att jag sitter mitt i och jobbar med kommunledningen som är tämligen ointresserad av detta. Lyckligtvis finns det några andra aktörer som är intresserade som exempelvis den lokala cykelklubben, ett antal företag inom turismnäringen och inte minst Jansson99(!). Vad det verkar kan det även finnas intresse från Karlstad kommun att rigga ett liknande- eller gemensamt projekt.

Nu är det såhär: En projektbeskrivning har nedtecknats på dryga sidan men jag saknar uppgifter som beskriver sporten för den oinvigde. Några få rader skulle jag vilja flika in

Hur många utövare finns det?
Det finns naturligtvis ett stort "mörkertal" (ej licensierade) cyklister, hur många?
Hur stor är tillväxten av antalet sålda mtb?
Något annan info som placerar in mtb på kartan?

Går det här bra får jag all anledning att fortlöpande uppdatera tråden för att kanske dela med sig av erfarenheter till andra kommuner.

Kan någon svara på någon av ovanstående frågor är jag givetvis mycket tacksam.

/Jonas

Senast redigerad av en moderator:
Börja med lite historia, USA 70-80tal på några rader.

Antalet cyklister är nog svårt att få fram. Jag har känslan av att den betydande delen MTB-cyklister är klubblösa. Skicka ett mail till SCF så kan du få ut hur många cyklister det finns med licens i Sverige, dock så kommer inte licensantalet att visa om det är MTB eller landsväg.

Ring en importör ex "Duells" som importerar Trek, eller Svenska Scott som säljer hmm scott. De borde kunna ge bra uppgifter på antalet mtb-cyklar i landet.

Ta med hur bra det är med cykling sett ur ett folkhälsoperspektiv.

Bra ide!

/Fredde

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur stor är tillväxten av antalet sålda mtb?

Alla som köper TV får en MTB.

Sprockets skrev:
> Tiki skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur stor är tillväxten av antalet sålda mtb?
>
> Alla som köper TV får en MTB.
----------------------------------------------

:-) Nja allt är relativt vad som kan få betraktas som en mtb.

Tack ni som tipsat såhär långt. Jag tar gärna emot fler tankar.

the_TnT skrev:
> 8.616 registrerade medlemmar här på happy:

ojävlar!!..det ökar stadigt...

Härligt Tiki. Jag vill se en led från Töcksfors till Filipstad, genom Kil.
Se samtidigt till att nån röjer upp Vildmarksleden från Molkom till Våffeltanterna och att de får tillbaka köket.

Fixar du det? =)

Bra initiativ fler leder behövs det gör sporten tillgängligare för svenssons synd är som du säger att löpning/vandring/längdskidor har någon slags monopol på leder.

andematt skrev:
> Härligt Tiki. Jag vill se en led från Töcksfors
> till Filipstad, genom Kil.
> Se samtidigt till att nån röjer upp
> Vildmarksleden från Molkom till Våffeltanterna
> och att de får tillbaka köket.
>
> Fixar du det? =)
------------------------------------

Andematt: Själv skulle jag vilja se start och mål på I2 med en kringelkrok runt Vänern till Kinnekulle för att sedan styra upp till Trerikeröset med nedfärd på norska sidan. ;-) Heja våffelgummorna som gör Molkoms bästa våfflor med hjortronsylt!

Kul att nån vill slå ett slag för MTB i Arvikatrakten!

Angående ev intresse för mountinbike kolla med cykelaffären borta vid Fordonsmuseet, hon som jobbar där verkar trevlig och har nog lite koll. På adressen cykla.nu får du kontakt med Arvika ck, det vins tom en avdelning för MTB i forumet. Det borde vara ett stort intresse med hänsyn till att "moderna" vintrar knappast gynnar skidåkning. Hur kul (och dyrt) är det att dra till Torsby och flåsa runt i en tunnel? Vidare har vi ju slalombackar i Rackstad och Skassås, i synnerhet den senare används mycket lite (ingen snökanon) kanske lite downhill!!!!

Göksbolingen du har många poäng där! Ja den gråa och dyra tunneln upplevdes i mina ögon som kul i 10 minuter men visst, det är en träningsanläggning. Alla förutsättningar finns i Arvika med en lång cykelsäsong och bra terräng. Det skulle exempelvis gå att göra världens skönaste spår nedför Storkasberget.

Bra tips att prata med Jernskogs handel, ska göra det.

Järnskogs handel är engagerad i AIS cykelsektion. Du har väl varit i kontakt med Per J, Tiki? Jag tror att vi har ett brödrapar i klubben som kör DH.

Annars är AIS tyvärr en rätt utpräglad LVG-klubb där det går fort på träningarna. Har kört MTB med AIS en gång, då gick det undan på grusväg skulle man kunna säga.....

Jajemän Jansson99, jag har just mailat Per J en projektbeskrivning. Har från annat håll fått signaler att det hela passar väl in i formen för ett Leaderprojekt (landsbygdsprogrammet). En kollega jobbar med den biten så jag ska ta ett snack där.

Min ambition är inte att markera ut leder längs grusvägarna så jag hoppas det finns några fetton även i Arvika.

Tiki skrev:
>
> Min ambition är inte att markera ut leder längs
> grusvägarna så jag hoppas det finns några
> fetton även i Arvika.

Ett fetto i Högvalta anmäler sig. Men det vet Du ju redan.....

jansson99 skrev:
> Ett fetto i Högvalta anmäler sig. Men det vet Du
> ju redan.....
-----------------------------
*Puhh sedär ja nu är vi två fetto i alla fall! :-)

Faktiskt Andematt så är det helt okey idag att ta med cykeln på Reginatågen mellan K-d-Afrika. Bara det inte är knökfullt så funkar det.

Första planeringsmötet är avklarad. De kallade kom, alltså sex stycken engagerade och det känns lovande inför fortsättningen. En är sveriges största kanotuthyrare vi andra är cylister varav två är Happyiter. Var och en har efter mötet fått med sig någon arbetsuppgift att slava med hemmavid. Vi kommer att göra en s.k Leaderansökan i början av januari, fast arbetet har redan påbörjats i liten skala.

Jansson99 bistår med den för Värmland innovativa tekniska finessen - GPS. Den har vi mycket hög tilltro till, GPS:n alltså! Får återkomma mera när vi lämnat in ansökan. Secrets secrets *hysch hysch*....

Möte två klarades av i veckan. Tikis brorsas loklakännedom har genererat en härlig stigkarta som skall penetreras under jullovet.

cykelleder.jpg ht=453

Haha tänkte på något helt annat när ni nämnde ais. Hade de fu mist cykelaAIS så hade vi kunnat tracka fram många fina leder och spår.

Cykel-AIS... Grym idé! Hohoho. Happy-Mårten påväg mot Lunsentorpet med en cola, en lingonruta och en banan i lasten. Hastighet 10km/h. :D

ne men flog jobbar på båt...och stora båtar har nåt radarsystem som kallas AIS tror jag, fattar annars inte heller vad han pratar om !

kör hårt på idé och fortsätt posta framgångarna här !

/mattias

AIS(Automatic Indentification System) är ett system som går över radio. Skickar ut position, kurs, fart och info om båtarna för att andra båtar skall kunna hålla koll på dem genom sitt eget ECDIS(Electronic chart display information system). Större hamnar har ju trafikcenter som hjälper fartyg, de trackar alla båtar och händelser.

Ett cykel-AIS hade varit grymt.

linkan110:
Du kan peta in AIS-information till en radar också. Så räknar den ut positionen på ekon och matchar dem med AIS-informationen.

AIS finns på "små" båtar med, bara man orkar kasha några tusenlappar till det befintliga dgps-system man har ombord (och att det är kompatibelt, tex transas el advetos navsystem). :-) T

Little Stereo: De flesta moderna plottrar är förberedda för light-AIS. Bara att koppla in en AIS-dosa på VHF-antennen så är man all set. :)

Försökte övertala päronen om att det behövs.. men dom såg igenom det och förstod att jag bara ville ha fler prylar ombord. :P

Det är väl ändå ganska overkill med DGPS på en småbåt? Även om DGPS inte går någon "whoho"precision på positionen. RTK eller RTG då snackar vi. Transas har kontor i Sisjön, Göteborg, man kanske skall snacka med dem.

(stavar som en kratta)

OK, då vet vi vad AIS betyder inom sjöfarten, men nu skippar vi båtsnacket i den här tråden och inriktar oss på härligt flowiga tracks i västsverige istället. ;-)

Det sitter ais transponders i dom flesta entrepenadmaskiner nu för tiden med, en sådan kostar ca 6000kr och bla Stockholm entrepenad använder det (fd gatukontoret) för att hålla reda på vilka gator som plogats/sandats/sopats eller vart fordonet är någonstans. En sån kan inte vara så svår att applicera på en cykel för att "tracka" stigar.
Själva iden med ett stigsystem som är väl utmärkt och med varierad svårighetsgrad låter riktigt trevlig, att få till dom i kuperade marker med ordentlig fallhöjd så man får ordentlig fart låter ännu trevligare. I kombination med tex när liggande stugby skulle jag gärna semestra på en sådan plats (gärna med annan familjevänlig sysselsättning inom rimligt avstånd.

Flog -med små båtar menar jag mindre yrkessjöfart, jag jobbar på en förhållandevis liten arbetsbåt men som använder dgps dagligen för att få ut nya sjömärken, bojar, farledsmarkeringar eller andra anledningar då kravet på en position är höga. ATt båten inte är större än gränsen för att klassas som skepp är då av mindre betydelse :-) T

Men DGPS ger ju bara 0.5-5m noggranhet. Kanske räcker för er. Vad är det får båt?

Finns det ingen funktion i google maps där man kan dela rutter och gps-tracks? Det hade ju varit guld värt för att bygga en databas över leder och cykelspår i Sverige.

En sån där AIS-manick skulle jag behöva sätta på en del prylar jag har hemma. Vissa saker hittar man fan aldrig när man behöver dom. Då skulle det vara gott att bara spåra prylen. Fast det kanske är tillräckligt noggrannhet för att hitta lägenheten? Äsch.

12 inlägg ovidkommande AIS-snack!

För att styra in tråden i rätt riktning igen så svarar jag på flogs fråga om Google maps. Två Happyiter skapade för några år sedan http://www.stigoteket.se där man kan ladda tracks till och från sin GPS.

I vårat projekt har vi Stigoteket som ett av flera tänkbara alternativ för lagring och spridning av våra färdiga leder.

Stiligt arbete där Jansson99. Ser nu framemot att få reka med hjälp av denna karta. Lite mycket blå-grönt i min smak men det ska vi nog kunna få ordning på över tiden. :-)

Ps. Upplysning, färgkoderna symboliserar följande:

Grönt: Asfalt
Blå: Grusväg
Röd: Bredare normalsvensk kvalitetsstig.
Svart: Busig stig som lämnar inget att önska. ;-)

För den som inte är insatt i det hela - projektet fokuserar iaf inledningsvis på turister och newbies.

Edit: Stiggradering

Gott fick idag besked om att projektet beviljats stöd. Då i form av ett Leaderprojekt som administreras under Jordbruksverket. Vi har en projektbudget på 220 000 kr och det hela ska pågå lite drygt ett år.

jansson99 skrev:
> Woooooohaaaaa!
>
> Vad ska vi köpa? Vad ska vi köpa?

Erkänn att ni behöver en avlönad testare. CV skickas på begäran.

jansson99 skrev:
> Woooooohaaaaa!
>
> Vad ska vi köpa? Vad ska vi köpa?

En heldämpad cykel, i moderiktig färg, anpassad för cyklister med data: 172.5 cm och 59.6 kg att skänka till lämplig kandidat för objektiv testcykling och utvärdering av lederna!! Och fikabröd..

Hörrni. Det är inte bara linslusen Tiki som har fixat ihop det här. Han visste att vi kunde söka pengar och kom med ideén, men vi har varit flera personer som har jobbat fram ansökan.

Jag vill också bli grattad! ;-)

Tillbaka
Topp