[Projekttråd] Bygge av allmän pumptrack i byn

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Nu jäklar ska här byggas pumptrack! Jag vill åstakomma en pumptrack för allmänt bruk på kommunal mark i byn jag bor i. Syftet är, bortsett från det rent egoistiskt roliga att ha en pumptrak i närheten, att ordna ett ställe som främjar utehäng och motion för den lokala ungdomen och förhoppningsvis dess föräldrar. Dessutom ser jag det som en inkörsport till tyngre cykling.

Min förhoppning är att kommunen kan bidra med lite material i form av grus (utöver platsen då) och ett par staketstolpar då platsen ligger i en hage som måste tullas lite på. Allt är dock förhandlingsbart.

Har börjat med att hitta ett lämpligt ställe på kommunal mark och tagit en första kontakt med kommunen, varpå jag direkt blev uppmanad att kontakta polisen för ett tillstånd för användande av allmän plats. Fick direkt tillbaka ett inbetalningskort på 700kr som krävdes för att polisen skulle kolla på ärendet. Någon som har gjort en liknande resa och kan bekräfta att detta behövs?

Har personligen ingen erfarenhet av att bygga pumptracks och beställde därför ”Welcome to pump track nation” och en färdig ritning på banan ”Pumptopia” från Lee likes bikes.

Uppdaterar tråden löpande med fram- och motgångar. Under tiden tar jag tacksamt emot alla tips och erfarenheter och allmänna heja-rop!

Senast ändrad:
Bort med allt organiskt material och ersätt med näringsfritt material.
Gör du inte detta så kommer banan att bli kortlivad då den med största sannolikhet kommer att bli igenväxt.
Kör hårt!

Kommunen vill bara slippa dig om de skickar dig till polisen. Polisen är det du ska prata med om du t ex vill anordna ett arrangemang på allmän plats. Inte för att bygga något så permanent som en pumptrack på kommunens mark. Jag hade frågat igen om kommunen verkligen fattar vad det är du är ute efter.

Håller med Rattnalle. Polisen har inte ett smack med det att göra om du och kommunen kommer överens om vad marken ska användas till.

Rattnalle sa:
Kommunen vill bara slippa dig om de skickar dig till polisen. Polisen är det du ska prata med om du t ex vill anordna ett arrangemang på allmän plats. Inte för att bygga något så permanent som en pumptrack på kommunens mark. Jag hade frågat igen om kommunen verkligen fattar vad det är du är ute efter.

+1000. Sådant tillstånd är för om du vill ordna en liten manifestation några timmar på en söndagseftermiddag. Du vill komma i kontakt med kommunens kontor för idrott and anläggningar.

Senast ändrad:
Du behöver ha ngn form av lov från kommunen, troligtvis marklov då det sannolikt inte finns stöd i detaljplanen (om det är detaljplanerat område?) för en pumptrack. Jag antar att kommunen är markägare? Isåfall kan det ju tänkas att du även vill skriva ngn form av nyttjanderättsavtal för marken och därmed även ansvara för driften av anläggningen?

Härligt med alla tips redan! Tackar!

Har fått kontaktuppgifter till en jordbruksförvaltare som sitter på mark- och exploateringskontoret. Ska ta ett snack med honom på måndag.

Gällande läget så är det på kommunens mark, men det verkar inte ingå i någon gällande eller pågående detaljplan.

Ska definitivt kolla upp arvsfonden!

Inspirerande film från arvsfonden:

Det här är ett litet samhälle där den enda aktiviteten för ungdomar i princip är att spela fotboll. Tydligen kan man ringa till arvsfonden och bolla projektidéer. Ska också göras på måndag!

Detaljer!
Lite sånt här håller ju vi i Stockholms Stigcyklister på med. Kan bara varna för att kommunens kvarnar kan mala låååångsamt. Man får ha tålamod och försöka få till möte med rätt personer.

Om du får någon på tråden, fråga om denne är rätt person att prata med. Om inte fråga om namn och nummer till rätt person. Denna frågesport kan pågå ett tag.

Du behöver nog starta en förening för pumptracken. Har ej erfarenhet av att göra det själv, men åker åker rullbräda och på små orter där det finns skatepark/hall, har involverade fått starta en förening för underhåll/drift och tillsyn, och på detta sätt har kommunen stått för annat (mark, material).

Hör med din lbs om hen kan tänka sig att vara med och sponsra (grus). Även andra lokala handlare kan oxå tänka sig sådant. Många vill men blir aldrig tillfrågade. Lokala bankkontor brukar ha pengar avsatta för olika projekt.
Genom att tigga via en förening så blir fler positivt lagda att skänka en slant.

Om ni har tillställningar/invigning, se till att sälja nyttiga grejer onte skräp o godis. Hjälp till att visa upp pumptracken som en nyttig sportarena - inte en hobby för laglösa ungdomar som käkar godis o skräpar ner (som äldre gärna ser det som).

Kolla om någon förening har mark som de arrenderar och om de är intresserad att ha någon cykelsektion i klubben, för utan en förening är det förmodligen svårt att få bidrag.
Kontakta sedan sponsorer och knyt upp så många du kan tex maskinuthyrare, grus leverantörer, byggföretag mm. Har man en klar idé så är det enklare när man kontaktar kommunen eller andra bidragsgivare.
Det vi har lärt oss när vi startade Brunflo bikepark är att har man en bra idé så ställer folk/företag upp hur mycket som helst.
Vårt ledord har varit ”spontanrörelse” , man ska kunna komma och gå som man vill, inga tider att passa.
Vi har siktat in oss på mer utförscykling, men har även en pumptrack under uppbyggnad.
Det bästa vi gjorde var att kontaktade Ulf Olofsson på Trailsolution https://trailsolution.com/.
Han var till mycket stor hjälp att komma igång.

https://m.facebook.com/groups/1235445126482525

Platsen ligger precis granne med den lokala idrottsföreningens anläggning, så jag har funderingar på att fråga om de kan tänka sig en pumptrack-sektion. Känns enklare att gå via en befintlig förening än att starta en ny.

Jag är också ute efter en spontanrörelse, inga fasta tider, man ska kunna hänga där när man vill. Sen tänker jag mig givetvis att det ska arrangeras introdagar där man visar hur banan ska användas och där man kan få till något slags engagemang hos allmänheten, både för att kunna få hjälp med skötseln, men också för att öka förståelsen för arbetet som krävs att hålla banan i skick och när det inte är lämpligt att använda den.

Fick, via en mycket tillmötesgående receptionist, tag på en engagerad och trevlig kontakt på Kultur och fritid. Han hade massor att göra just nu men om ett par veckor ville han väldigt gärna hjälpa till med det här och jag kunde hälsa representanten på exploateringskontoret att Kultur och Fritid var mycket positivt inställda. Kul!

En materialfråga under tiden. I Lee likes bikes handbok står det att man, om man ska frakta dit material, ska använda "topsoil" eller "Clay loam". Det sista ska vara bäst för att det packar bäst, jag är orolig att det blir ett lerbad i regniga Sverige och googlar jag ingredienserna så får jag fram att det är matjord eller lerjord han snackar om, hur funkar det med att inte växa igen?

Samtidigt så tror jag ju att Lee vet vad han snackar om.

Jätte intressant, uppdatera gärna mycket om hur det går! :) Sitter med liknande planer på våran ort, vi har redan påbörjat ett bygge av typ singletrack på kommun mark och med lokala idrottsföreningens välsignelse. Detta har vi dock gjort helt på egen hand så länge och själva stått för maskiner och röjning.

Möjligheten för att söka bidrag till nuvarande bygge och en pumptrack vore ju riktigt bra.

+1 Kul att se såna här initiativ! Jag är själv involverad i en liknande process och kommer följa tråden med spänning.

liten uppdatering. Har nu fått tag på markförvaltaren på kommunens mark- och exploateringskontor. Även detta verkade vara en superbra kontakt och han tyckte också att det här var något vi borde försöka driva igenom. Detta är alltså ett stort steg framåt då det är denna person som avgör om jag får använda marken eller inte.

På frågan om polisens tillstånd behövdes eller inte så var svaret ja och nej. I det här fallet behövdes det inte då marken inte ligger inom detaljplanerat område, hade den gjort det så hade det antagligen behövts.

Nu ska jag sätta ihop ett dokument som presenterar planen för banan, hur den ska se ut och hur jag tänker mig att den utvecklas.

Banan kommer ligga i Torna-Hällestad, ca 1,7 mil öster om Lund.

Det är den här banan jag vill bygga:

Senast ändrad:
Dirty_rider sa:
Lerjord funkar inte här nere, vad du behöver är stenmjöl eller liknade bärlager.

Har funderat på det där och även frågat Lee likes bikes, som menar att lerjord blir ok men att det är en avvägningsfråga. Snackade med han som byggt Vinco i Ystad som också tipsar om stenmjöl. Hur formbart blir det och bygger man isåfall med vanligt bärlager under? Låter tufft att modifiera?

Sätter också mina ören på stenmjöl, det blir hårt.

Där finns en lokal markentreprenör i Hällestad som har/hade en egen motocrossbana på baksidan av huset som bör ha bra koll. Ska kolla med honom.

Raggamuffin sa:
Sätter också mina ören på stenmjöl, det blir hårt.

Där finns en lokal markentreprenör i Hällestad som har/hade en egen motocrossbana på baksidan av huset som bör ha bra koll. Ska kolla med honom.

Jupp, jag känner honom, har köpt tomten jag bor på av honom också. Snubblade faktiskt på hans crossbana häromdagen, ett par rejäla hopp där.

CAD-apa som jag är kunde jag inte låta bli att göra en CAD-modell över banan.

iso3.JPG

Goda nyheter! Jordbruksförvaltaren såg inga problem med bygget och det enda som behövdes var ett arrendeavtal mot en symbolisk summa. Jag ombads speca mer specifikt var banan borde byggas. Jag har två alternativ som jag tycker är bra på olika sätt där alternativ 1 är lite bättre.

1 är bättre då det ligger i en svag sluttning på en höjd, dvs det går att dränera och det är bara vatten direkt från luften som samlas där. Det ligger också mer centralt i byn. Nackdelen är att det blir svårare att komma åt med materialleveranser.

2 är helt platt och ligger på botten av sluttningen som nämns ovan, dvs att allt vatten från sluttningen hamnar här. Ska man dränera här får man gräva stora gropar med stenkross. Fördelarna är att det ligger bredvid den befintliga idrottsanläggningen som jag har tänkt fråga om de vill ha en pumptracksektion. Borde också vara lättare att komma till med materialleveranser. Får se vad kommunen har för synpunkter.

6AE072EE-5622-436F-BFC5-DA9F7D531E47.png

Kul att det går framåt! Jag har haft en pumptrack på g i Dalby men där tog det stopp när kommunen skulle börja gräva, de hade inte tid verkar det som. PM:a gärna vem du har kontakt med!

Det går framåt, sakta men säkert. En enig styrelse i idrottsföreningen beslutade att pumptracken var något att satsa på och som av en händelse visade det sig att föreningen redan har arrende från kommunen på platsen där banan ska byggas och kommunen har uppdaterat arrendeavtalet med att en pumptrack får anläggas :)

Följer.
Kul att det går framåt för dig.

Kan vara så att jag lånar din idé och köper samma ritning då vi jobbar med kommunen här för att göra något. Vi har dock redan en plats att tillgå då några byggde hopp eller snarare jordhögar för att cykla på för ett antal årsedan.

Tumme upp till dig

Whooohooo!!! Länge sedan jag uppdaterade här, har väntat på svar på bidragsansökan. Idag fick jag i alla fall veta att vi får 150 000 kr från Sparbanksstiftelsen till bygget!!! Stort tack till Sparbanken!

Tillbaka
Topp