Projekttråd DYI lackning Canyon Spectral

rallychrille

Aktiv medlem
halloj!!

tänkte att det skulle vara kul att dela mitt "lilla" dyi projekt här som precis startat, jag kommer uppdatera under jobbets gång. (om någon ens kommer tycka det är kul att följa.. 🤔😁)

jag har en 22 spectral alu som jag fullständigt avskyr färgen på, fast färg och färg, svingen och halva ramen är mattsvart och andra halvan är klarlackad obehandlad aluminium, kanske låter lite kryddigt men jag gillar det inte alls

färgen jag kommer köra kommer vara cannondale jekylls mörklila fast utan kamelont-effekten, eller något liknande

hittils har jag hunnit riva cykeln så gott som, har bakbromsen kvar som jag tyvärr måste kapa slangen på så jag lär fixa en liten plastplugg till slangen

senare i veckan ska jag lämna in ramen och svingen hos min lokala och få alla lager urpressade, kikade på ett eget kit men kändes lite dyrt för något jag antagligen inte kommer göra igen, kände att ångesten kröp på redan efter jag börjat riva cykeln 🤷

och nej jag blir inte bättre av en snygg cykel, men lite kul är det väl att ha snygga prylar 😎

Bilagor

• 20221123_164908.jpg
    20221123_164908.jpg
    597 KB · Besök: 124
  • 20221123_175216.jpg
    20221123_175216.jpg
    578.6 KB · Besök: 110
  • 20221123_181002.jpg
    20221123_181002.jpg
    447.9 KB · Besök: 122
  • 20221123_161002.jpg
    20221123_161002.jpg
    483 KB · Besök: 125

rallychrille

Aktiv medlem
Sådär, alla lager urpressade och ramen är slipad, uppruggad med 600-papper iallafall, ska nu påbörja maskering, kommer nog ta en liten stund 🤷 men vädret är ju inte superfint så känner knappast någon stress

20221201_162021.jpg
20221201_162034.jpg

Coffe

Aktiv medlem
Det är lättare att använda scotchbrigt duk för att komma åt i fogarna om du bara behöver rugga upp ytan. Blir nog bra det där

rallychrille

Aktiv medlem
Det är lättare att använda scotchbrigt duk för att komma åt i fogarna om du bara behöver rugga upp ytan. Blir nog bra det där
smart, hade inget sånt så jag tar mina chanser, tror jag fått till det rätt ok, fick höra att jag inte ens behövde slipa på originallacken så jag tror detta funkar

rallychrille

Aktiv medlem
Vad ska du köra för färg (dvs märke, inte nyans? Och hur gör du med loggor och klarlack?
20221202_003230.jpg

här är färgen, allt är köpt på en bil-lack firma, klarlacken är en 2k, det skulle tydligen vara bra skit och det kostade därefter

stora loggan på varje sida av ramen ska jag göra lite mindre, har köpt klibbor ifrån canyon, primern är mörkgrå, så jag kommer ha primern som "logo-text", tror mörk metallic-lila med mörkgrå solid text kommer se stilrent ut

hoppas jag 🤔

rallychrille

Aktiv medlem
vill tillägga att jag har tittat galet mycket på en snubbe på youtube som heter ETOE, för er som blir sugna att göra något liknande, han har riktigt bra tutorials och verkar sjukt vass på både "riktig" lackning samt diy med burk

Valhalla_

Aktiv medlem
vill tillägga att jag har tittat galet mycket på en snubbe på youtube som heter ETOE, för er som blir sugna att göra något liknande, han har riktigt bra tutorials och verkar sjukt vass på både "riktig" lackning samt diy med burk
Du har ju även @Jonas Bleckert , som har en bra yt kanal där han målar ramar osv: https://youtube.com/@MYnextDIYbikePROJECT
Kan vara värt att lika in där också, om du inte redan gjort det.

I övrigt vad gäller 2k lack, se till att ha mycket god ventilation. Det är starka grejer och man kan bli yrslig och konstig av det.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
här är färgen, allt är köpt på en bil-lack firma, klarlacken är en 2k, det skulle tydligen vara bra skit och det kostade därefter

stora loggan på varje sida av ramen ska jag göra lite mindre, har köpt klibbor ifrån canyon, primern är mörkgrå, så jag kommer ha primern som "logo-text", tror mörk metallic-lila med mörkgrå solid text kommer se stilrent ut

hoppas jag 🤔
Ja, 2k ska det vara. Men var noga med säkerheten och ha ett bra ställe att spraya på. Giftigt som satan att andas in, brandfarligt och sen blir det som en kletig hinna i hela rummet. Så undvik vardagsrumsgolvet. 👍

Lite self promotion men jag går igen en del i denna videon. 👍

rallychrille

Aktiv medlem
Ja, 2k ska det vara. Men var noga med säkerheten och ha ett bra ställe att spraya på. Giftigt som satan att andas in, brandfarligt och sen blir det som en kletig hinna i hela rummet. Så undvik vardagsrumsgolvet. 👍

Lite self promotion men jag går igen en del i denna videon. 👍

jahaaa det var du som gjort dessa videos, har redan kikat ett par videos sen innan, kul!!

ja nej det blir inte i vardagsrummet, kommer hålla på till på lagret på jobbet, mask har jag

men då när jag har dig på tråden, bokstavligen, hur gör du när man får apelsinskal på klarlacken, är det våtsandpapper som gäller o sen lägga ett nytt lager ännu blötare eller blir det våtsandpapper + polering som på när man lackar bil? har lackat en del detaljer från bilar, typ backspegelkåpor som blivit helt utan apelsinskal utan bearbetning så jag är ju inte helt ute o cyklar

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
jahaaa det var du som gjort dessa videos, har redan kikat ett par videos sen innan, kul!!

ja nej det blir inte i vardagsrummet, kommer hålla på till på lagret på jobbet, mask har jag

men då när jag har dig på tråden, bokstavligen, hur gör du när man får apelsinskal på klarlacken, är det våtsandpapper som gäller o sen lägga ett nytt lager ännu blötare eller blir det våtsandpapper + polering som på när man lackar bil? har lackat en del detaljer från bilar, typ backspegelkåpor som blivit helt utan apelsinskal utan bearbetning så jag är ju inte helt ute o cyklar
Ja, kul.

Ja, om du har bra med material på, typ 2 omgångar med 2k klarlack så kan du slipa och buffa upp det precis som på bildetaljer.

Med sprayburk har men mindre ”verktyg” för att undvika apelsinskal jämfört med en färgspruta, där man kan reglera både tryck, mängd material samt reducera materialet. Men ett bra knep är att sätta sprayburken i en bytta varmt vatten i ca 20’min innan man målar så den är ca 25 grader varm. Då får man dels en vättre viskositet på materialet och dels lite högre tryck jämfört med om du sprutar en burk som är 15-17 grader. 👍

rallychrille

Aktiv medlem
färg lagd och klarlack på, nu är nog varenda hjärncell bortbränd då jag inte hittade masken 👍👍 stickersen jag köpte från canyon var inte kontur-skurna runt bokstäverna så jag kunde inte använda dom för loggan, så då bestämde jag mig för att köra lite sleeper o köra utan logga, färgen blev riktigt bra, blev väl nått apelsinskal här o var men i helhet blev det riktigt bra, jag är nöjd
20221203_141157.jpg
20221203_141149.jpg

rallychrille

Aktiv medlem
färg lagd och klarlack på, nu är nog varenda hjärncell bortbränd då jag inte hittade masken 👍👍 stickersen jag köpte från canyon var inte kontur-skurna runt bokstäverna så jag kunde inte använda dom för loggan, så då bestämde jag mig för att köra lite sleeper o köra utan logga, färgen blev riktigt bra, blev väl nått apelsinskal här o var men i helhet blev det riktigt bra, jag är nöjd
Visa bilaga 596667 Visa bilaga 596668
såg nu att dom där fotona var från första vändan klarlack, sådär mycket apelsinskal blev det definitivt inte på andra vändan

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
jag våtslipade endast primern, metallic färg ska man tydligen absolut inte våtslipa enligt lackfirman jag köpte grejer av, klarlacken kommer jag nog bara polera
”normalt” sett så våtslipar man mellan två klarlackslager. Dvs 1 lager klarlack (1tunt lager och sen ett lite tjockare) och sen tork 24 h sen våtslip med typ 800 eller 1000g och sen ett lager till. Har dock aldrig riktigt fått det förklarat varför man ska slipa emellan (givet att man inta har (mycket) apelsinskal). Däremot finns en risk att lacken spricker om man lackar för mycket på vartannat.

Men finkade det så är det ju bara att vara nöjd. 😃👍

Ser ut som att du har en del apelsinskal men det är bara att låta det torka helt nu och sen slipa med fint sandpapper och buffa.

rallychrille

Aktiv medlem
”normalt” sett så våtslipar man mellan två klarlackslager. Dvs 1 lager klarlack (1tunt lager och sen ett lite tjockare) och sen tork 24 h sen våtslip med typ 800 eller 1000g och sen ett lager till. Har dock aldrig riktigt fått det förklarat varför man ska slipa emellan (givet att man inta har (mycket) apelsinskal). Däremot finns en risk att lacken spricker om man lackar för mycket på vartannat.

Men finkade det så är det ju bara att vara nöjd. 😃👍

Ser ut som att du har en del apelsinskal men det är bara att låta det torka helt nu och sen slipa med fint sandpapper och buffa.
aa det blev apelsinskal, men inte alls lika mycket på lager nr 2, glömde fota när det var helt färdigt, ska slipa o polera någon dag sen

rallychrille

Aktiv medlem
sådär, nu är det våtslipat (i badkaret 🤓) med 1500, 2000 och 3000, så snart blir det buffning/polering

har detta medel liggandes, borde funka bra;

blir väl att köra jäävligt försiktigt med polermaskin på de "stora" ytorna sen handpolera där jag inte kommer åt med maskin, har dock bara våtslipat på dom synliga ytorna, känns ju rätt overkill att få det spegelblankt på insida av svingen 🤪
20221207_170231.jpg

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
sådär, nu är det våtslipat (i badkaret 🤓) med 1500, 2000 och 3000, så snart blir det buffning/polering

har detta medel liggandes, borde funka bra;

blir väl att köra jäävligt försiktigt med polermaskin på de "stora" ytorna sen handpolera där jag inte kommer åt med maskin, har dock bara våtslipat på dom synliga ytorna, känns ju rätt overkill att få det spegelblankt på insida av svingen 🤪
Visa bilaga 597233
grymt. Och som du säger, på insidan av svingen och andra områden blir det inte alls så synligt. 👍

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Canyon-loggan kommer inte saknas. Ska du bara smacka ihop allt och låta den vara lila med svarta detaljer eller har du börjat snegla på nån accentfärg.
Skulle vara kul att få se mer bilder sen också som visar lacken under lite olika ljusförhållanden.

rallychrille

Aktiv medlem
Canyon-loggan kommer inte saknas. Ska du bara smacka ihop allt och låta den vara lila med svarta detaljer eller har du börjat snegla på nån accentfärg.
Skulle vara kul att få se mer bilder sen också som visar lacken under lite olika ljusförhållanden.
blir nog bara en liten vit klibba på varje sida, ja det blir lite ute-bilder när hojjen är komplett igen

Topp