Prorace eller kinaram?

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Ska man köpa en ram där man får en garanti som man faktiskt kommer ha en chans att utnyttja men där ramen kanske är sämre än kinaramen men framförallt så är den dyrare?

Eller ska man testa "kinaramar"? Då tänker jag Velobuild för jag har varit i kontakt med Dengfu och de är inte alls billigaste alternativet, de är faktistk dyrare än Velo. Nu fick jag aldrig reda på fraktkostnaderna hos dengfu men ramen skulle kosta 450 dollar. http://www.velobuildmall.com/products/2017-toray-800-carbon-fiber-aero-road-frame-vb-r-068-hot-sale

Cykelram räknas som cykeldel och inte hel cykel? För räknas det som hel cykel ska man betala antidumpningstull på 60+% vid sidan av momsen på 25%.

CBrandel

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Skulle satsat på en Kina-ram av en "bra" återförsäljare. Vet inte om Velobuild ingår inom det då jag aldrig gjort någon research på dem.

De flesta brukar kunna erbjuda frakt där både tull och moms ingår för inte en så stor summa.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Skulle satsat på en Kina-ram av en "bra" återförsäljare. Vet inte om Velobuild ingår inom det då jag aldrig gjort någon research på dem.

De flesta brukar kunna erbjuda frakt där både tull och moms ingår för inte en så stor summa.
Ska svara supporten på Dengfu direkt och fråga om de har prepaid, det brukar de annars skylta med rätt så ordentligt och jag har bara hittat det på Yoeleo, Yoeleo är jag inte intresserad av då de är lika dyra som "normala ramar". WInspace är ett annat kinesiskt företag som verkar ha gått över till att bli mer etablerade och därmed så höjer de priserna?

Ska fråga de på Dengfu om de har prepaid.

CBrandel

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Hör med Tantan annars, deras hemsida är riktigt aids men vet att de har prepaid frakt och verkar ha hygglig kvalité vad jag läst mig till. 🙂

kroem

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Du kan få tax prepaid på de flesta ställen, tänk bara på att det kan ta lång tid med frakten då.

Jag köpte min senaste gravelram från Winow (som säljer Tantan) med tax prepaid, och min ram innan från Velobuild, också med tax prepaid.

CBrandel

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Du kan få tax prepaid på de flesta ställen, tänk bara på att det kan ta lång tid med frakten då.

Jag köpte min senaste gravelram från Winow (som säljer Tantan) med tax prepaid, och min ram innan från Velobuild, också med tax prepaid.

Vilken ram köpte du av Winow? Var nyss inne och tittade på deras hemsida men de skrev inte ut priser.

CBrandel

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Om du måste fråga priset jag du inte råd ;)

Nä, men du kan hitta priserna i deras Aliexpress-affär. Eller bara skicka ett mail till dom. Jag köpte en GR039-ram.

Haha 😂.

Den ramen jag kikade på faktiskt. Eller WL-GF20, men GR039 är finare rent estetiskt.

Om det inte är för mycket begärt skulle du vilja dela med dig av ditt intryck av ramen? 😅

kroem

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
HAR du inte råd skulle det såklart vara...

Mitt intryck är bra, inga skavanker eller så. Kan inte säga för mycket, har inte kunnat testa den för jag väntar på ett nytt styre. Hyfsat frustrerande kabeldragning internt, men det visste jag om...

Kan dock inte riktigt rekommendera Winow/Tantan vad gäller kommunikation och så, ibland svarade dom inte alls etc. Men om man kommer över det så kör bara ;) Vet inget om garantin ...

Belse

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Har bestallt av Deng Fu, Hong Fu, och Yishin, och alla har funkat bra och bra kvalite på delarna. Dom har förbetalda alternativ alla tre så bara att maila med dom så går du veta summan.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Har bestallt av Deng Fu, Hong Fu, och Yishin, och alla har funkat bra och bra kvalite på delarna. Dom har förbetalda alternativ alla tre så bara att maila med dom så går du veta summan.
Kanske köper en cykel därifrån, jag menar kostar det bara några tusen kan jag se det som erfarenhet, både gällande storleken och kinaramar. Men det är klart hade jag ett överflöd av pengar skulle jag nog klickat hem en "riktig cykel". Nu behöver jag dock bara en ram.

Vet du vad det kostade? Det verkar ju vara helt olika beroende på vem man frågar, en person påstod att de kostade runt 250 dollar på Dengfu och de tillsammans med Hengfu var bästa för de var billigast men ja jag fick 450 dollar som svar ifrån dem och det är då vad Velobuild tar.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Svar från tullen, det är ju inte direkt uppgifter som gör mig extatisk. Med sådana enorma avgifter kommer en ram ifrån Kina bli precis lika dyr som vilken vanlig ram som helst. Nu är frågan om prepaid kan förinta dessa avgifter och HUR gör de det?!?! För om jag betalar 100 dollar extra till leverantören för att få prepaid hur är det möjligt ens? Reglerna är ju kvar och om prepaid var så smart skulle det väl stått med röda bokstäver på varje kinesisk hemsida?

"I och med att du skriver att tullavgiften är 63 procent så gissar jag att du har tittat på vilka avgifter som du behöver betala om du beställer en cykel från Kina. Det som gör att det är så hög tullavgift på en cykel från Kina är att du utöver tullavgiften på 14 procent även behöver betala slutgiltig antidumpningstull* på 48,5 procent. Antidumpningstull är en extra tullavgift som tillkommer när exportören säljare sin vara för ett lägre pris än på hemmamarknaden.

Även när du beställer en cykelram från Kina behöver du betala slutgiltig antidumpningstull på 48,5 procent. Tullavgiften är på 4,7 procent (betalas om kostnaden för cykelramen överstiger 1600 kronor). Utöver det behöver du även betala moms på 25 procent.

Antidumpningstullen är något som är specifikt just för Kina. Så om du kan hitta cykelramen i ett annat land behöver du bara betala tullavgift på 4,7 procent samt moms på 25 procent när den kommer till Sverige.

Tullavgift (och antidumpningstull) beräknas på kostnaden för varan + eventuell kostnad för frakt. Momsen beräknas på kostnaden för varan + eventuell kostnad för frakt + tullavgiften + eventuell antidumpningstull."

CBrandel

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Det finns lite olika sätt som de kan kringå det på.

Antingen tulla in i ett annat land inom EU med förmånligare regler. Eller att helt enkelt "fuska" på tullsedeln.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Det finns lite olika sätt som de kan kringå det på.

Antingen tulla in i ett annat land inom EU med förmånligare regler. Eller att helt enkelt "fuska" på tullsedeln.
Det finns det säkert men det hela gör att det mest snurrar i huvudet på mig. När man sedan får svar ifrån de kinesiska företagen vilka säger rakt emot det de (förmodligen) vill ha sagt blir man ju inte mindre skakig.

Jag har såklart letat med lykta och stearinljus efter ramar inom EU men ja, på toppen av detta verkar det just nu råda en skrikande brist på allt sånt här, förmodligen covid. Skulle ha köpt från Merlin förra året då hade de massor av ramar.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Nu fick jag svar ifrån Prorace att ramen ska väga 790 gram. Wow. Jag kommer köpa den med all sannolikhet. Kunde ju önskat sig en geometrikarta men aja man kan väl inte få allt...

Nuvarande cykel väger liksom runt 2000gram (570 framgaffel) så allting därunder är ett steg framåt.

Tack för alla svar.

kroem

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Sure, men 790 låter ganska kryddat...

Alltså du behöver inte oroa dig för avgifter. Förstår att du söker lite anledning att inte köpa direkt från Kina. Det finna massa anledningar, men extra kostnader vid frakt är det INTE (om du köper Tax Prepaid)

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Sure, men 790 låter ganska kryddat...

Alltså du behöver inte oroa dig för avgifter. Förstår att du söker lite anledning att inte köpa direkt från Kina. Det finna massa anledningar, men extra kostnader vid frakt är det INTE (om du köper Tax Prepaid)
Well, tullverket säger annorlunda. Visst det kan vara så att de flesta slinker igenom men njaa det är helt enkelt inte detsamma som att det är så. Gällande prepaid har jag skrivit till dem och frågat då jag är intresserad av reglerna.

Har även frågat dem varför deras svar skiljer sig ifrån deras kalkylator som säger att cyklar ska ha antidumpningstull medan delar inte ska ha det. Jag är tyvärr inte så mycket för anekdoter och liknande jag vill veta reglerna.

ooms

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Tullverket har väl inga speciella regler för prepaid, det är väl en överenskommelse/transaktion mellan avsändaren/säljaren och transportören kring hur avgifterna ska hanteras. Transportören är ju alltid skyldig att se till att avgifterna betalas in.

kroem

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Med prepaid så tullas det i annat EU land, så du får skriva till tullverket i det landet. Paketet som kommer till Sverige skickas från EU land och därför behöver du inte betala tull+moms extra.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Med prepaid så tullas det i annat EU land, så du får skriva till tullverket i det landet. Paketet som kommer till Sverige skickas från EU land och därför behöver du inte betala tull+moms extra.

Är det inte en möjlighet att de bara skriver ner värdet och betalar för mindre värdet? Om tullen sedan bustar den nöten så står du där och måste tulla för riktiga värdet.

Tullverket svarade mig idag och skrev bara att om exportören har valt att betala skatten är det något som köpare och säljare får stå för. Nötkrämens själva kärna nu är vad prepaid stödjer sig på för lagregler, jag såg här på forumet att någon föreslog att det handlade om incoterms.

Jag tror jag ska ta någon kinessäljare i högen och fråga om din tes stämmer. Jag tvivlar. De brukar skryta rätt ordentligt om när de har varulager inom EU. ICAN bicycle har varuhus på lite olika ställen och de skryter rätt ordentligt om det på sin hemsida.

jonte987

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
ja, det var väl det Ooms sa....
Sen om säljaren ska betala, fuskar, och åker dit så kan även vi som inte jobbar med logistik räkna ut att det blir knas.

ooms

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Är det inte en möjlighet att de bara skriver ner värdet och betalar för mindre värdet? Om tullen sedan bustar den nöten så står du där och måste tulla för riktiga värdet.

Tullverket svarade mig idag och skrev bara att om exportören har valt att betala skatten är det något som köpare och säljare får stå för. Nötkrämens själva kärna nu är vad prepaid stödjer sig på för lagregler, jag såg här på forumet att någon föreslog att det handlade om incoterms.

Jag tror jag ska ta någon kinessäljare i högen och fråga om din tes stämmer. Jag tvivlar. De brukar skryta rätt ordentligt om när de har varulager inom EU. ICAN bicycle har varuhus på lite olika ställen och de skryter rätt ordentligt om det på sin hemsida.
Ofta är det så de gör, de sätter upp ett ”kontor” i EU som sköter importen. Mina Bladexhjul gick via Holland, kunde först se hur de gick med DHL (eller om det var UPS) till Holland, sedan fick det nytt trackingnummer efter ett par dagar i Holland och gick med UPS (eller om det var DHL) till mig. Jag bryr mig inte hur de löser det, går det den vägen så är det en EU-försändelse som kommer till mig, dvs Tullverket har inte ett skit med det att göra.

Men om det är prepaid direkt till Sverige (till mig som kund) så är det en deal mellan säljaren och transportören. Ex.vis som Wish och Postnord har.
Tror Postnord erbjöd den dealen till Aliexpress också, men de tackade nej (ville väl inte hantera en massa admin).
Och det finns väl inga lagregler ang prepaid. Lagreglerna säger att tull och moms skall in, sedan hur de betalas in struntar väl Tullverket i.

Senast ändrad:

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Annars finns ju Yoeloe, levererat från Tyskland utan kostnad. Det är en jävla synd de inte har BSA. 4000 extra men då har man tyska papper på att det är säkra grejer. :rolleyes: Disclaimer: jaaa "4000 extra", det kan ju i praktiken vara betydligt mindre skillnad då ingen kan vara säker på att inte åka dit på alla dessa avgifter som Tullverket så gärna vill ge en.

Allt jag vet är att det är en djungel det här. Jag har i alla fall märkt att covidläget verkligen märks för utbudet är kraftigt begränsat men det har jag inte tid att bry mig om för jag behöver verkligen en ram.

kroem

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Bestäm dig bara, och köp, ut och cykla! :) Det är dock precis samma sak - Kinaram tullad i nåt EU land eller Kinaram tullad i UK från Merlin. Ser har Prorace satt en logga på... Och blåljuger om vikten... :D

Om du köper från en seriös säljare så skrivs inte värdet ner, utan tullas i annat land. Det är inte anekdotiskt, det är vad produkten är.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Bestäm dig bara, och köp, ut och cykla! :) Det är dock precis samma sak - Kinaram tullad i nåt EU land eller Kinaram tullad i UK från Merlin. Ser har Prorace satt en logga på... Och blåljuger om vikten... :D

Om du köper från en seriös säljare så skrivs inte värdet ner, utan tullas i annat land. Det är inte anekdotiskt, det är vad produkten är.
Mjoo det börjar bli dags för just det. Det är bara synd inte fler recenserar sina köp, enligt Velobuild har 333 personer köpt en ram där bara 5 personer recenserar och det är på deras "partiska hemsida". Hur jag än gör kommer jag få mig lite erfarenhet, jag har kört samma ram i snart 10 år så har inte erfarenhet. :sneaky:

ooms

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Mjoo det börjar bli dags för just det. Det är bara synd inte fler recenserar sina köp, enligt Velobuild har 333 personer köpt en ram där bara 5 personer recenserar och det är på deras "partiska hemsida". Hur jag än gör kommer jag få mig lite erfarenhet, jag har kört samma ram i snart 10 år så har inte erfarenhet. :sneaky:
Oftast är det väl de som är missnöjda som tar sig tid att recensera.

rouster

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?

Att sån där prepay går vi annat EU-land och tullas där det råkar vara billigast är ju standard, inte bara när det gäller cyklar.

mkl

Medlem
Prorace eller kinaram?
Prorace eller kinaram?
Det ska erkännas att jag aldrig varit särskilt intresserad av kolfiberram... Efter att ha följt Hambini och Peak Torque på tuben har detta redan låga intresse sjunkit med cirka 500%. Då ska man ta i beaktning att de främst tittar på stora tillverkares ramar. De där Kinaramarna gissar jag är ett ännu större gamble med förvärvade penningar.

Så, som svar på din fråga: Fairlight Strael 2.0 eller Surly Midnight Special. 🤪

Senast ändrad:

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Det ska erkännas att jag aldrig varit särskilt intresserad av kolfiberram... Efter att ha följt Hambini och Peak Torque på tuben har detta redan låga intresse sjunkit med cirka 500%. Då ska man ta i beaktning att de främst tittar på stora tillverkares ramar. De där Kinaramarna gissar jag är ett ännu större gamble med förvärvade penningar.

Så, som svar på din fråga: Fairlight Strael 2.0 eller Surly Midnight Special. 🤪
När jag fick höra att det tar 50 dagar för Yoeleo att skicka en cykel ifrån Tyskland gav jag upp. Dessutom läste jag en lång tråd på Reddit igår om hur dåliga kinesiska ramar är och hur icke-existerande supporten är om man möter problem. Med tanke på att de flesta (alla förutom en) inte ens kan skriva förståelig engelska har jag gett upp det här med kinesisk kolfiber.

Just nu letar jag aluminiumram som kostar så lite som möjligt. Cyclegear har en för 1900 kr, tyvärr utan framgaffel. Wiggle har en med framgaffel för 3000 men slut i min storlek.

Lärdomen från detta: Fucka inte upp under denna Brexit-Covid-nödsituation som vi har nu för ni kommer inte hitta ett piss, i vart fall inga ramar.

CBrandel

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
När jag fick höra att det tar 50 dagar för Yoeleo att skicka en cykel ifrån Tyskland gav jag upp. Dessutom läste jag en lång tråd på Reddit igår om hur dåliga kinesiska ramar är och hur icke-existerande supporten är om man möter problem. Med tanke på att de flesta (alla förutom en) inte ens kan skriva förståelig engelska har jag gett upp det här med kinesisk kolfiber.

Just nu letar jag aluminiumram som kostar så lite som möjligt. Cyclegear har en för 1900 kr, tyvärr utan framgaffel. Wiggle har en med framgaffel för 3000 men slut i min storlek.

Lärdomen från detta: Fucka inte upp under denna Brexit-Covid-nödsituation som vi har nu för ni kommer inte hitta ett piss, i vart fall inga ramar.

Att de skulle vara av dålig kvalité tycker jag inte är konsensus alls.

Men att man inte får "support" kan jag köpa. Det är en stor del av kostnaden för en märkesram, de är inte dyra att tillverka men att ha vettig support är dyrt.

Själv kan jag knappt förstå vad för sorts support man skulle behöva på en cykelram, inte speciellt high tech med många rörliga delar.

Många gillar säkert säkerheten som support ger dock, each to their own 👍.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Att de skulle vara av dålig kvalité tycker jag inte är konsensus alls.

Men att man inte får "support" kan jag köpa. Det är en stor del av kostnaden för en märkesram, de är inte dyra att tillverka men att ha vettig support är dyrt.

Själv kan jag knappt förstå vad för sorts support man skulle behöva på en cykelram, inte speciellt high tech med många rörliga delar.

Många gillar säkert säkerheten som support ger dock, each to their own 👍.
Går ramen i sönder vill man kunna påpeka detta och bara det att behöva skicka tillbaks ramen till andra sidan jorden är en rätt skrämmande tanke. Support ur ett rent reklamationsperspektiv. Och med tanke på att 1 av kanske 6 personer jag har pratat med inte ens kan uttrycka sig eller förstå grundläggande engelska har jag oerhört svårt att se att saker förbättras om man väl står där med en trasig ram. En kille på nätet tyckte han hade fått en bra ram det var bara det att de där "wireadjuster" (vad fan heter de på svenska?) och sadelstolpen glappade lite. Ja.... Det kan man såklart se som mindre defekter i min värld är det massiva fel.

Min slutsats är att det är en risk och upp till var och en om man vill ta risken.

Hurra för Ribble, Doran och andra dock, tyvärr har den här jävla brexiten och coviden fuckat upp totalt.

ooms

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Min erfarenhet av att handla fr Kina är att de är extremt serviceminded och måna om sitt rykte. Ett sabbat rykte och deras framtid är att leva på gatan, så man kan ju förstå att de är måna om sina kunder. Inga sociala skyddsnät där inte, är nog det mest kapitalistiska land jag stött på.

Med det sagt, visst krävs det lite mer research för att handla därifrån, men gör man den är kvaliteten absolut inga problem. Och de få ggr det ändå blir nåt fel, brukar de lösa det smidigt.

Sedan får man ju också ha i åtanke att det finns många och stora krafter som har ett intresse av att snacka ner kinesiska produkter, så att lita på en reddit-tråd som nån slags sanning skulle inte jag göra.

moros

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Vi får se hur det går. Har själv en kinaram på ingående. Är inte så orolig.

Har du kollat begagnat? Tycker det dyker upp allt från enklare varianter till high-end rätt ofta här på k&s. Visst det skall ju passa i plats och storlek såklart. Om du efterlyser lite här och skriver ut vilken typ av ram och storlek och plats så får du säkert några råd.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Min erfarenhet av att handla fr Kina är att de är extremt serviceminded och måna om sitt rykte. Ett sabbat rykte och deras framtid är att leva på gatan, så man kan ju förstå att de är måna om sina kunder. Inga sociala skyddsnät där inte, är nog det mest kapitalistiska land jag stött på.

Med det sagt, visst krävs det lite mer research för att handla därifrån, men gör man den är kvaliteten absolut inga problem. Och de få ggr det ändå blir nåt fel, brukar de lösa det smidigt.

Sedan får man ju också ha i åtanke att det finns många och stora krafter som har ett intresse av att snacka ner kinesiska produkter, så att lita på en reddit-tråd som nån slags sanning skulle inte jag göra.
Det stämmer bra det, cykelindustrin är i mångt och mycket lite av en pajasbransch där man väl mest rånar kunderna en det kan gå för långt åt andra hållet. Ett mellanting vore bra och det är därför jag vill hylla vissa aktörer men det krävs fortfarande något mer än det som är idag. Det ska kontrolleras och det de ska ha alla papper som de stora aktörerna.

Här är en länk från personer som var involverade i velobuild, alltså människor som har sysslat med kinesramar. Det verkar förövrigt vara något de flesta "experter" som har varit i Kina och förhandlat säger, nämligen att det fulas en hel del beroende på vem det är som köper. Och som pengaöverförande svensk har du i stort sett NOLL kraft. Vad ska du göra? Skriva en arg recension på något forum?

https://www.reddit.com/r/Velo/comments/6hk5pp från tråden:

Man kan säkert få bra grejer ifrån Kina, du kommer ju dock alltid få leva med en viss osäkerhet om kvaliteten För mig som är rätt fattig är det dock rätt mycket pengar (4000 kr) att experimentera med. Och skulle jag fått en ram där sadelstolpen hela tiden åkte ner skulle jag ha varit allt annat än nöjd, men det verkar var sånt som räknas som småskavanker. Jag menar skulle du fått en ram ifrån ett erkänt märke där den åkte ner hela tiden då skulle du fått en ny ram.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Vi får se hur det går. Har själv en kinaram på ingående. Är inte så orolig.

Har du kollat begagnat? Tycker det dyker upp allt från enklare varianter till high-end rätt ofta här på k&s. Visst det skall ju passa i plats och storlek såklart. Om du efterlyser lite här och skriver ut vilken typ av ram och storlek och plats så får du säkert några råd.
Har kollat här på Happyride och typ alla verkar gravt överskatta värdet på en begagnad cykel. Nu gillar jag inte Durianrider men han gjorde några videosar där han gick igenom begagnatmarknaden och genomgående så verkar folk överprisa sina begagnade cyklar.

ooms

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Har kollat här på Happyride och typ alla verkar gravt överskatta värdet på en begagnad cykel. Nu gillar jag inte Durianrider men han gjorde några videosar där han gick igenom begagnatmarknaden och genomgående så verkar folk överprisa sina begagnade cyklar.
Blir de sålda så är de ju inte överprisade. Det är marknaden som bestämmer priset, inte du eller Durianrider.

Woodknocker

Medlem
Prorace eller kinaram?
Blir de sålda så är de ju inte överprisade. Det är marknaden som bestämmer priset, inte du eller Durianrider.
Hur vet du att de blir sålda då?!

Jag beskyller inte de, jag menar köper man cykel ifrån svensk affär är cykeln redan gravt övervärderad, jag skulle också försökt med ett högt pris. Pruta ner 10000-20000 är dock inget jag tänker försöka mig på.

CBrandel

Aktiv medlem
Prorace eller kinaram?
Hur vet du att de blir sålda då?!

Jag beskyller inte de, jag menar köper man cykel ifrån svensk affär är cykeln redan gravt övervärderad, jag skulle också försökt med ett högt pris. Pruta ner 10000-20000 är dock inget jag tänker försöka mig på.

Detta med överpris på begagnatmarknaden är inget som bara rör cyklar tyvärr.

Även elektronik (främst datorkomponenter), hus, bilar mm går får helt sjuka priser.

Ofta är det så nära nypris att jag inte förstår hur någon kan välja begagnat.

Men som @ooms säger, så är det upp till marknaden att sätta priserna.

Och grejorna säljer som smör trots allt, ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Men man får väl glädjas å säljarna vägnar 😅.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer