Protein vid långkörningar

freddes

Aktiv medlem
Tänkte se om nån har bra tips inför tillskott av protein när man kör längre sträckor.

Planerar lite på hur intaget av föda skall ske genom min resa från Kiruna till Smygehuk i sommar och känner att intaget av kolhydrat och Kcal inte är några problem.

Har läst på lite i olika trådar om att pizza och annan snabbmat funkar på vägen och är enklast, men känner att proteinet är viktigt att få i sig också.
Skall man packa med sig 1kg pulver (whey) och ha med sig så man ger musklerna lite "byggstenar" så man inte förbrukar dom?

Har bara vänner som kört lopp som VR så har inte någon i min närhet att rådfråga.

Räknat lite på att cykla mellan 4-8 timmar om dagen beroende på hur de känns i kroppen och att ett vanligt intag av protein inte är tillräckligt.

Nån med erfarenhet som kan tipsa?

Mjölk! Bra proteinkälla. Lätt att dricka, god kall, och ger vätska och lite "mineraler" samtidigt.
Två liter mjölk ger ca 70 g protein. Tillsammans med övrig kost, så är det mer än tillräckligt.

Jag cyklade Zurich till Grenoble inkl Galibier Lautaret Telegrap samt Croix. Vi hade effektiv cykling 5h om dagen där vi hade med oss all packning (wildcampade).

Utan att känna någon som helst näringsbrist eller liknande så levde vi på en leftovers från middagen till frukost (bestod oftast av rejält saltad pasta samt kött) - kände inte alls av saltet på grund av behovet. Vi lagade extra för att få en smidig och stadig frukost, räckte inte med några mackor.

Till lunch räckte det oftast med att vi stannade nånstans o köpte trekantsmackor o yoghurt för att sedan käka en stadig middag runt 6 snåret.

Stort intag av vatten pga temperatur samt rejäl överdosering av salt i maten.

En mycket lyckad resa där ingen av oss varken kände onödig hunger eller näringsbrist!

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Mjölk! Bra proteinkälla. Lätt att dricka, god
> kall, och ger vätska och lite "mineraler"
> samtidigt.
> Två liter mjölk ger ca 70 g protein. Tillsammans
> med övrig kost, så är det mer än
> tillräckligt.

Skulle dock inte rekommendera 2l mjölk om dagen med X timmars effektiv cykling. Kan resultera i en tämligen orolig mage.

Jag kan annars rekommendera High5 Carb/Protein drink. Det smaker ganska bra och (min) mage har ingen problem med det. Brukar det bland annat i långloppscupen. Så får du båda kolhydrat och protein...

Tror inte heller att du behöver oroa dig för det.
Ät ordentlig middag när du har cyklat klart för dagen, så får du i dig vad du behöver. Med så pass korta cykelpass som 4-8 timmar så har du gott om tid för kroppen att återhämta sig. Kanske till och med hinner med ett mål mat till.

När vi har cyklat långt, flera dygn i sträck med minimalt med vila (3-5 timmar/dygn) har jag några gånger använt http://highfive.co.uk/product/after/energy-source-41 som sportdryck, men jag kan inte säga att det gjort någon större skillnad.

E: Se där, någon annan han för med det tippset.

Senast ändrad:
High5 funkar för mig också, men det viktiga är nog att testa eventuella tillskott under realistiska förhållanden, dvs att äta dom under längre träningspass ett par dagar i rad för att se att inte kroppen reagerar på fel sätt.
Sedan kan det vara bra att ha lite olika varianter med i påsarna också. Just den där smaken/sportdrycken/måltidsbaren som var så fantastiskt ljuvligt god på förmiddagen kan ha förlorat sin charm och smaka apskit framåt kvällen när man ledsnat på den :)

Jag stödjer ViC helt och hållet i ovnstående - att cykla 4-8h om dagen kräver inte en massa tillskott. Enda tillskottet vi använde oss av var vätskeåterställare på kvällen pga den höga värmen och stigningarna.

Problemet med RDI är att det är uträknat för medelindividen. Många som tränar hårt behöver både mer kalorier samt mer protein för uppbyggnad. Sedan finns det en myt att man behöver extremt mycket protein för att bygga muskler. Myten kommer antagligen från bodybuilders som tar anabola steroider som sätter snurr på proteinupptaget. Rena personer behöver inte såpass mycket men 40g/dag kommer inte räcka under en sådan extrem prestation som trådskaparen ska ägna sig åt. EAA eller BCAA är smidigt att ta med sig i pulverform eftersom det räcker med ca 10gram/ intag.

Underskatta inte behovet av kolhydrater. Under Sverigetempot så brände jag ca 50000 kalorier på sex dagar. Det är inte helt enkelt att få i sig 8000 kalorier på en dag. Jag lyckades äta riktig mat ca 2-3 ggr per dag, ca 1.5 kg runekakor och 25 liter sportdryck + ANNAT. Det finns många pizzerior som serverar dubbla calzone. Även i norrlands glesaste inland så går det att dagtid hitta någon matställe, även om det är upp till 15 mil emellan.

High5 har jag hemma och tagit när man kört DH dock brustabletter vilket borde vara hyvens tanke på vikten man sparar.

Tränar 5-6 dagar i veckan inför cyklingen och försöker cykla så mycket som de går på helgerna (vädret är inte riktigt på humör dock). Protein i sig har jag inte problem att dra i mig eftersom jag gör det idag. Men de borde funka med andra ord att få i sig tillräckligt via mjölk till frukost, maten + mjölk om de finns att få där man äter sen dra i sig nåt på kvällen då.

Satt och dividera om de här nämligen med en polare som skall cykla ner till Frankrike om hur man skulle återhämta sig bäst och inte förstöra musklerna pga brist av olika former av näring.
Får helt enkelt leva på kebab :)

Om man ersätter en så stor del som möjligt av energin man gör av med på en sån ansträngning med vanlig mat, gärna med viss variation, så tror jag inte att man behöver vara orolig för några näringsämnen med tanke på mängden av precis allt man får i sig.

Rattnalle skrev:
> Om man ersätter en så stor del som möjligt av
> energin man gör av med på en sån ansträngning
> med vanlig mat, gärna med viss variation, så
> tror jag inte att man behöver vara orolig för
> några näringsämnen med tanke på mängden av
> precis allt man får i sig.

+1. Dock ska man nog tänka på det mättade fettet så man inte överdriver det. Har man som jag svårt att äta mycket under träning/tävling så kan dock protein och kolhydrater i pulver vara ett alternativ.

När jag cyklade Kiruna-Mora för snart tio år sedan cyklade vi 10-16 mil per dag, och vi visste inte bättre än att bara äta massor av mat, och det gick alldeles utmärkt det med. Det var inget monstertempo, men vi körde med racer, bodde på vandrarhem och hade minimalt med packning (ingen plats för en massa pulver och grejer med andra ord). För alla proteinnervösa kan jag dessutom chocka er med att påpeka att vi var tre veganer och vi lever än idag :)

Planeringen kan ju ibland vara halva nöjet, men det är verkligen inte så komplicerat som många verkar tro. Man ska äta riktigt risigt för att drabbas av näringsbrist med tanke på hur mycket man sätter i sig under en resa som denna.

Håller med övriga. Ordentlig mat utifrån vad det lokala utbudet medger till lunch och middag, och sedan ha med sig mackor att bre däremellan.

Protein är inget större problem, finns hamburgerhak i de flesta hålor. Att däremot försöka få sig lite rejäl pasta eller pizza i stället för pommes frites när man är i Norrlands inland är en utmaning. Medtag spritkök och koka pasta på vägen. Från Östersund och söderut ser det bättre ut, men det är ju typ halvvägs.

Skippa "tillskott". Tillskott saknar vetenskapligt stöd. Ät myttiga så väl sammansatta måltider du kan hitta längs vägen och öka mängden så att du kompenserar för den ökade ansträngningen.

R

Denna hysteri runt protein är helt galen. Det är i princip omöjligt att inte få i sig tillräckligt med protein om man äter tillräckligt med mat. (och det gör de flesta) Protein som bränsle under konditionsträning är rätt värdelöst - kolisar är det kroppen vill ha.

erik_k skrev:
> Hade rekommenderat att blanda aminosyror som BCAA
> i sportdrycken eller det du dricker medans du
> cyklar.

För att?

Nästan varenda bensinmack har Pucko och drickyoghurt. Det är lätt att få i sig nyttiga mellanmål med kalorier och protein och det kostar ingen förmögenhet.

KjellF

Kolhydrat skrev:
> erik_k skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hade rekommenderat att blanda aminosyror som
> BCAA
> > i sportdrycken eller det du dricker medans du
> > cyklar.
>
>
> För att?

När aminosyrorna (valin, leucin och isoleucin) når musklerna under hårt arbete kommer kroppen använda mer av dessa och mindre av din befintliga muskelmassa.

Vitargo t ex har BCAA i en variant av sin sportdryck. Inget ovanligt att cyklister, triatleter och löpare intar aminosyror under pass.

"Avsikten med att ge tillskott av grenade
aminosyror vid idrott är att förskjuta
kvoten mellan de grenade aminosyrorna
och tryptofan i perifera cirkulationen
och genom detta påverka serotoninsyntesen
i CNS och därigenom
upplevelsen av trötthet hos idrottaren."

http://ltarkiv.lakartidningen.se/1996/temp/pda12465.pdf

Senast ändrad:
"Vanlig mat" samt massor av mackor (tuber med pålägg är smidigt) däremellan funkar asbra för sån långcykling. Jag gjorde en tur med tält genom Norge och nästan hela Sverige på 8-16 mil per dag (utan snabbmat första veckan, Norge ligger efter på den punkten) utan problem. Energikakor å liknande brukar mest stöka till det i magen men duger till nödproviant. Mycket choklad blev det också har jag för mig ...

Kolhydrat skrev:
> Protein som bränsle under konditionsträning är
> rätt värdelöst - kolisar är det kroppen vill
> ha.

Men du talar ju i egen sak!

En flaska flytande honung och lite trevligt bröd räcker långt. Torkat kött är trevligt, salami funkar bra också. Morötter håller sig många dagar i cykelväskorna. En dag har yoghurt inga problem med trots att du inte har ett kylskåp men efter det brukar det inte alltid vara så gott längre. Osv. Att veta vilka varor som håller bra i cykelväskor när solen ligger på är bra!

Ursprungsfrågan: Beef jerky måste väl vara trevligare än proteinpulver alla dagar i veckan?

Ophiophagus skrev:
> Skippa "tillskott". Tillskott saknar vetenskapligt
> stöd. Ät myttiga så väl sammansatta måltider
> du kan hitta längs vägen och öka mängden så
> att du kompenserar för den ökade
> ansträngningen.
>
> R

Hur menar du att protein i pulverform skiljer sig från den i mjölk. Dumheter!

erik_k skrev:
> Kolhydrat skrev:
> -----
> > erik_k skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hade rekommenderat att blanda aminosyror som
> > BCAA
> > > i sportdrycken eller det du dricker medans du
> > > cyklar.
> >
> >
> > För att?
>
>
> När aminosyrorna (valin, leucin och isoleucin)
> når musklerna under hårt arbete kommer kroppen
> använda mer av dessa och mindre av din befintliga
> muskelmassa.
>
> Vitargo t ex har BCAA i en variant av sin
> sportdryck. Inget ovanligt att cyklister,
> triatleter och löpare intar aminosyror under
> pass.
>
> "Avsikten med att ge tillskott av grenade
> aminosyror vid idrott är att förskjuta
> kvoten mellan de grenade aminosyrorna
> och tryptofan i perifera cirkulationen
> och genom detta påverka serotoninsyntesen
> i CNS och därigenom
> upplevelsen av trötthet hos idrottaren."
>
> http://ltarkiv.lakartidningen.se/1996/temp/pda1246
> 5.pdf

Ännu mer vanligt att inte dricka Vitargo och BC-HAHA och samtidigt kunna prestera toppresultat. Jag föredrar att få i mig komplett protein via mat och inte enstaka aminosyror isolerat i någon hokuspokusblandning som kosttillskottsindustrin försöker tuta i mig att jag behöver.

DT skrev:
> Kolhydrat skrev:
> -----
> > Protein som bränsle under konditionsträning
> är
> > rätt värdelöst - kolisar är det kroppen
> vill
> > ha.
>
> Men du talar ju i egen sak!

JA! :-)

Kolhydrat skrev:
> erik_k skrev:
> -----
> > Kolhydrat skrev:
> >
>
> > -----
> > > erik_k skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Hade rekommenderat att blanda aminosyror
> som
> > > BCAA
> > > > i sportdrycken eller det du dricker medans
> du
> > > > cyklar.
> > >
> > >
> > > För att?
> >
> >
> > När aminosyrorna (valin, leucin och isoleucin)
> > når musklerna under hårt arbete kommer
> kroppen
> > använda mer av dessa och mindre av din
> befintliga
> > muskelmassa.
> >
> > Vitargo t ex har BCAA i en variant av sin
> > sportdryck. Inget ovanligt att cyklister,
> > triatleter och löpare intar aminosyror under
> > pass.
> >
> > "Avsikten med att ge tillskott av grenade
> > aminosyror vid idrott är att förskjuta
> > kvoten mellan de grenade aminosyrorna
> > och tryptofan i perifera cirkulationen
> > och genom detta påverka serotoninsyntesen
> > i CNS och därigenom
> > upplevelsen av trötthet hos idrottaren."
> >
> >
> http://ltarkiv.lakartidningen.se/1996/temp/pda1246
>
> > 5.pdf
>
>
> Ännu mer vanligt att inte dricka Vitargo och
> BC-HAHA och samtidigt kunna prestera toppresultat.
> Jag föredrar att få i mig komplett protein via
> mat och inte enstaka aminosyror isolerat i någon
> hokuspokusblandning som kosttillskottsindustrin
> försöker tuta i mig att jag behöver.

Vad är honuspokus i eaa? Används inom sjukvården. Läs på innan du går på magkänsla.

Akoa skrev:

> Vad är honuspokus i eaa? Används inom
> sjukvården. Läs på innan du går på
> magkänsla.

Kul att du skriver magkänsla. Jag har faktiskt provat EAA för länge sedan och blev förvånad över hur illa det smakade. Smaken kan beskrivas som besk, unken och rutten. Fick dessutom magknip efteråt. Måste vara bra grejjer det där. Men ska jag vara helt ärlig så måste jag nog säga att jag föredrar mat alla dagar i veckan. :-)

EAA i sjukvården, intressant, i vilket syfte?

Kolhydrat skrev:
> ...
>
> EAA i sjukvården, intressant, i vilket syfte?

Kanske för att bota den allvarliga och väldigt vanliga åkomman proteinbrist.

//j

Akoa skrev:
> Ophiophagus skrev:
> -----
> > Skippa "tillskott". Tillskott saknar
> vetenskapligt
> > stöd. Ät myttiga så väl sammansatta
> måltider
> > du kan hitta längs vägen och öka mängden
> så
> > att du kompenserar för den ökade
> > ansträngningen.
> >
> > R
>
>
> Hur menar du att protein i pulverform skiljer sig
> från den i mjölk. Dumheter!

Bra och väl sammansatt kost innehåller det kroppen behöver. Att äta någon del av kosten i pulverform blir då helt onödigt och riskerar bara att krångla till sammansätingen.

Det finns inget vetenskapligt stöd för att tillskott ger bättre effekt än vanlig mat. Men det finns många bevis för att tillskott är betydligt dyrare än vanlig mat.

En sjukgymnast jag gått till några gånger deltog i ett test där han och några andra fick äta vanlig nyttig mat. En annan grupp riktade in sig på att äta tillskott efter tillskottskonstens alla regler. Alla följde sedan samma träningschema(har förmig att han sa tremånader). Därefter mättes tillväxten i muskelmassa och gruppen som ätit nyttig mat hade ökat mer i muskelmassa än kosttillskottgruppen.

Så, krångla inte till det. Laga matt med bra råvaror, ät rikligt med frukt och grönt och se till att få i dig lagom med kolhydrat, fett och protein.

Kolhydrat skrev:

> Kul att du skriver magkänsla. Jag har faktiskt
> provat EAA för länge sedan och blev förvånad
> över hur illa det smakade. Smaken kan beskrivas
> som besk, unken och rutten. Fick dessutom magknip
> efteråt. Måste vara bra grejjer det där. Men
> ska jag vara helt ärlig så måste jag nog säga
> att jag föredrar mat alla dagar i veckan. :-)

Smaken är inte så mycket att diskutera. Behovet av proteiner och aminosyror är nog svårt att argumentera mot. Mängden kan dock vara något att diskutera och det låter jag vara osagt. Personligen har jag lättare att få i mig flytande näring vid ansträngning. Kosttillskott underlättar också för mig som vill ha lite kontroll över matintaget. Är själv inte så stor i maten och då hjälper kosttillskott mig att få i mig det jag behöver under intensiva träningsperioder.

Trådskaparen undrade om proteiner under långvarig ansträngning. Då gav jag ett tips om aminosyror i sportdrycken. Föredrar man ost, ägg eller fläsklägg så kör på det.

Instämmer på rätt kosthållning -pulver och hårt processade ersättningar litar jag inte på.
Hör till dom som även är dryg på kolhydrater.(LCHF)

Min uppfattning är att det är absolut bäst.
För extra energi nyttjar jag eskimåvarianten med extra animaliska fetter.
Ost,ägg som skrevs om är klassiska protein källor.
Ligger på ca:75gr. Kolhydrater per dag vid flerdagars turer, 5-15 en normaldag.

Jag säger inte vad du bör/ska göra men ville bara påpeka att protein i pulver eller "shake" form är tämligen onödigt.

Jag förstår inte detta hatet mot proteinpulver. Det är ju inte mer processat än både mjölk och ost. Speciellt inte Whey som är det vanligaste proteinpulvret, och det är ju inte så konstigt eftersom det är billigt. Och varför är det det då? Jo för att det är en restprodukt från ostproduktion. När man gör ost delar man på vasslen och kaseinet i mjölken, bägge är bra naturliga proteiner som finns både i bröstmjölk och komjölk. Vasslen kan man göra Whey av, och kaseinet är en viktig del i osten. Var fan kommer problemet in?
Och nästan alla mjölk som köps är ju också processad genom homogenisera och pastörisering.

Till trådskaparen. Om du tror att du inte kommer kunna få i dig tillräckligt med protein, ta med lite proteinpulver, det är det absolut billigaste alternativet. Överkonsumtion är dessutom helt ofarligt eftersom det ändå bara blir bränsle av de.

Det största problemet med proteinpulver, kreatin etc tillskott är att du kan aldrig vara säker på vad de innehåller. Plus att behovet av dem inte är vare sig bevisat eller framtestat på från tillskottsbranschen oberoende undersökningar. Ni kan lika gärna käka sockerpiller, de ger troligen en bättre boost för stunden iallafall. När det gäller TS kan det vara bra om du packar med dig energikakor ifall att du kör slut på krafterna innan du hittar ett matställe, utöver det ska det inte behövas några extra pulverpåsar i packningen.

Eller vänta nu.. du ska ju cykla. Kanske en termos med suspekt innehåll funkar!

Senast ändrad:
Kolhydrat skrev:
> Akoa skrev:
>
> > Vad är honuspokus i eaa? Används inom
> > sjukvården. Läs på innan du går på
> > magkänsla.
>
>
> Kul att du skriver magkänsla. Jag har faktiskt
> provat EAA för länge sedan och blev förvånad
> över hur illa det smakade. Smaken kan beskrivas
> som besk, unken och rutten. Fick dessutom magknip
> efteråt. Måste vara bra grejjer det där. Men
> ska jag vara helt ärlig så måste jag nog säga
> att jag föredrar mat alla dagar i veckan. :-)
>
> EAA i sjukvården, intressant, i vilket syfte?

I syfte att bibehålla muskelmassa hos komapatienter bl.a.

Att avfärda något som hokuspokus pga. magknip och att det smakar konstigt är inte speciellt seriöst. Jag tycker mjölk smakar illa och jag vet många som mår skit i magen av det. Men det är "naturligt" = bra. Precis som flugsvamp.

grump skrev:
> Det största problemet med proteinpulver, kreatin
> etc tillskott är att du kan aldrig vara säker
> på vad de innehåller. Plus att behovet av dem
> inte är vare sig bevisat eller framtestat på
> från tillskottsbranschen oberoende
> undersökningar. Ni kan lika gärna käka
> sockerpiller, de ger troligen en bättre boost
> för stunden iallafall. När det gäller TS kan
> det vara bra om du packar med dig energikakor
> ifall att du kör slut på krafterna innan du
> hittar ett matställe, utöver det ska det inte
> behövas några extra pulverpåsar i packningen.
>
> Eller vänta nu.. du ska ju cykla. Kanske en
> termos med suspekt innehåll funkar!

Finns ett flertal tillverkare som testar sina produkter mot doping. Att påstå att det inte finns vetenskapligt stöd för att proteinpulver "funkar" är detsamma som att påstå att vi inte behöver något protein alls för att bygga upp muskler. Proteinpulver fungerar precis lik bra eller dåligt som det protein du får i dig av maten.

Tillbaka
Topp