Protein vid långkörningar

jocke_tuffing skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad skönt att höra att det är naturligt att
> dricka bröstmjölk som vuxen

För att dricka mjölk från kor är mer naturligt menar du?

Verkar sjukt komplicerat detta, vilken tur att jag inte frågade på happy innan jag drog iväg på en liknande resa själv, snacka om teoretiska käppar i hjulet på något som verkligen inte alls är speciellt komplicerat. Att förstå proteinsyntes och näringslära är som tur var ingen nödvändighet för att cykla långt, oavsett vad som verkar vara fokus i den här tråden.

En annan fördel med att äta protein från lagad mat är att i anslutning till köket finns ofta ett uppvärmt utrymme att äta proteinet samt en toalett.

fredrikw skrev:
> Verkar sjukt komplicerat detta, vilken tur att jag
> inte frågade på happy innan jag drog iväg på
> en liknande resa själv, snacka om teoretiska
> käppar i hjulet på något som verkligen inte
> alls är speciellt komplicerat. Att förstå
> proteinsyntes och näringslära är som tur var
> ingen nödvändighet för att cykla långt,
> oavsett vad som verkar vara fokus i den här
> tråden.

Jag är lika förundrad som du.

Det är ingen extremsport som TS skall syssla med. Visserligen är det en väldigt lång cykeltur, men som jag har förstått det i makligt tempo och med humana dagsdistanser. Då är det ju bara att cykla, ha det trevligt och äta när man är hungrig. Om folk kan cykla PBP, LEL, Mille Miglia eller Sverigetempot mer eller mindre i ett sträck på hamburgertallrikar, Runekakor och kall risotto så ska nog det här gå bra också. :-)

Vad gäller kosttillskott som genom studier har en dokumenterad effekt på prestationen hör kreatin, koffein och även beta-alanin börjar få lite kött på benen.

Kosttillskott som är koncentrerad mat i pulver- eller tablettform (protein, omega-3... m.m.) är ju svårt att argumentera mot i annat än vilka mängder man har behov av.

Självklart överlever man på bara mat. Men för de som vill maximera resultat (kan vara små skillnader) så är kosttillskott ett enkelt komplement att handhava till basmaten. För det bör enligt mig handla om komplement och aldrig ersättning av mat. Vad jag kan läsa här ovan har ingen benämnt kosttillskott som ersättning till mat utan just som ett tillskott.

Arsozath skrev:
> jocke_tuffing skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad skönt att höra att det är naturligt att
> > dricka bröstmjölk som vuxen
>
>
> För att dricka mjölk från kor är mer naturligt
> menar du?

Kanske inte, men kossorna är lite bättre på att producera stora volymer. Och billigare i drift än människan.

erik_k skrev:
> Hade det onekligen gjort i mitt fall då jag har
> svårt för stora mängder fast föda vid
> ansträngning.

Det är en ganska stor brasklapp som gör att du hamnar i en helt annan situation från någon som bara blir hungrig av ansträngning.

De 4-8h cykling om dagen som TS beskriver känns inte på något sätt som en extrem prestation som kräver extrema medel. Dessutom gott om tid för att till och med varva ner innan maten.

Jag brukar bli sugen på mjölk under långturer och då dricker jag mjölk, till maten eller "rent". I Italien brukar de se lite förvånade ut när jag beställer "un grande latte freddo" och sen brukar de le när jag "sänker latten" och fråga om det smakade bra, "si molto buona" svarar jag då :-)

Jag har ju inte argumenterat för behovet av kosttillskott någon gång här. Trådskaparen var orolig för intaget av protein. Gav ett tips på hur man kan få i sig det. Det jag har gjort är att motargumentera de som förkastar alla kosttillskott som hokuspokus. Den här tråden fick ju ett sidospår.

Vill man inte äta kosttillskott så låt helt enkelt bli.

Senast ändrad:
Akoa skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Det största problemet med proteinpulver,
> kreatin
> > etc tillskott är att du kan aldrig vara säker
> > på vad de innehåller. Plus att behovet av dem
> > inte är vare sig bevisat eller framtestat på
> > från tillskottsbranschen oberoende
> > undersökningar. Ni kan lika gärna käka
> > sockerpiller, de ger troligen en bättre boost
> > för stunden iallafall. När det gäller TS kan
> > det vara bra om du packar med dig energikakor
> > ifall att du kör slut på krafterna innan du
> > hittar ett matställe, utöver det ska det inte
> > behövas några extra pulverpåsar i packningen.
>
> >
> > Eller vänta nu.. du ska ju cykla. Kanske en
> > termos med suspekt innehåll funkar!
>
> Finns ett flertal tillverkare som testar sina
> produkter mot doping. Att påstå att det inte
> finns vetenskapligt stöd för att proteinpulver
> "funkar" är detsamma som att påstå att vi inte
> behöver något protein alls för att bygga upp
> muskler. Proteinpulver fungerar precis lik bra
> eller dåligt som det protein du får i dig av
> maten.

Trams! Att det finns de tillverkare som påstår sig testa sina produkter mot doping säger INGENTING om vad du faktiskt får i burken du betalar dyra pengar för. Eftersom kosttillskott går utanför den sedvanliga kontrollen med t.ex läkemedel och livsmedel står det dem "i princip" fritt att sälja allt från sockerpiller, råttgift, anabola eller protein. Har ju hänt att det vid stickprover hittas både det ena eller det andra så näääää, det finns faktiskt anledning att vara skeptisk. Speciellt som att det inte har någon som helst betydelse vad som tillverkaren lovat: löftet är värt NADA

Självklart behövs protein som byggsten, men ge mig den vetenskapliga undersökning som otvetydigt ger resultatet att regelbundet intag av random tillskottsproteinpulver gör någon som helst (positiv) skillnad för en normal konditionsidrottare om denne samtidigt äter vanlig balanserad kost?

I övrigt håller jag med fredrikw, sanslöst underligt att det ens går att cykla utan tillskott - om man tror på det som vissa tror på.

Senast ändrad:
grump:

Med dina resonemang... vad handlar du i mataffären? Odlar du allt själv och jagar?

Det finns ju märkningar som ska säkerställa innehållet. Jag väljer att lita på dem på samma sätt som jag litar på märkningarna KRAV och Fairtrade. Matindustrins märkningar har ju dessutom fått sig en törn under den senaste perioden vad gäller köttursprunget.

Märkningar:

Doping-free (100% approved for competing athletes)
GMP (Good Manufacturing Practice)
HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point)

Men grump, alla kanske inte vill, orkar eller har tid att äta "balanserad" kost? Jag tycker matlagning är roligt, men tiden det tar upplever jag som oerhört påfrestande. Jag vill göra bättre saker med den fritid jag har än att stå i köket.

Nu käkar jag inget proteintillskott just nu, men jag har gjort det i perioder, just för att det är enkelt och smidigt, och extremt tidsbesparande! För närvarande dricker jag så mycket mjölk dagligen att jag med råge täcker upp mitt proteinbehov.

Så proteinpulver fyller visst en funktion. Bara för att inte DU gillar det, betyder det inte att det inte gör nytta.

Jag är faktiskt jävligt trött på det ständiga tugget om "äta vanligt" som alltid dyker upp i såna här diskussioner.

Så här tänker jag. Energikakor är bra för de är lätta att ha med och täcker de flesta behoven. Men, man tröttnar på dem rätt rejält, så det är bättre att i möjligaste mån äta riktig (och god) mat, för att spara kakorna tills när de verkligen behövs.

Min enkla erfarenhet från "längre" körningar är några vätternrundor och liknande. Efter att ha bonkat flera ggr på grund av att man tröttnar på kakorna efter några timmar och därefter struntar i att äta överhuvudtaget, är att köra loppet med riktiga smörgåsar i plast i ryggfickan i stället.

Vad gäller protein, så brukar jag sno barnens O'boy och göra en riktigt stor chokladdryck efter längre pass, då får man både vätska, ngt gott, protein och snabba kolhydrater.

grump skrev:

> Självklart behövs protein som byggsten, men ge
> mig den vetenskapliga undersökning som otvetydigt
> ger resultatet att regelbundet intag av random
> tillskottsproteinpulver gör någon som helst
> (positiv) skillnad för en normal
> konditionsidrottare om denne samtidigt äter
> vanlig balanserad kost?

Det är ju det som är grejen. Får du i dig det du behöver genom vanlig balanserad kost så behöver du inte tillskott. De gör då heller inte någon skillnad. Men har du svårt att få i dig tillräckligt av något vare sig det är kolhydrater, fett eller proteiner så kan kosttillskott komplettera den bristen.

Viktminskning med bevarande av muskler är ju inget ovanligt i cykelvärlden. Det är ju en situation när kosttillskott kan underlätta.

erik_k skrev:
> grump:
>
> Med dina resonemang... vad handlar du i
> mataffären? Odlar du allt själv och jagar?
>
> Det finns ju märkningar som ska säkerställa
> innehållet. Jag väljer att lita på dem på
> samma sätt som jag litar på märkningarna KRAV
> och Fairtrade. Matindustrins märkningar har ju
> dessutom fått sig en törn under den senaste
> perioden vad gäller köttursprunget.
>
> Märkningar:
>
> Doping-free (100% approved for competing
> athletes)
> GMP (Good Manufacturing Practice)
> HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point)

Fast det här haltar ju rejält eftersom du inte kan jämföra proteinpulver med livsmedel. Det senare är ju reglerat via lag men det första går inte under den samma. Tillskottstillverkaren kan lova vad de vill utan att bli straffade på annat sätt än falsk marknadsföring, medans om det är fel i märkningen på livsmedel blir det ett jävla liv och dryga böter.

Fliken skrev:
> Så här tänker jag. Energikakor är bra för de
> är lätta att ha med och täcker de flesta
> behoven. Men, man tröttnar på dem rätt rejält,
> så det är bättre att i möjligaste mån äta
> riktig (och god) mat, för att spara kakorna tills
> när de verkligen behövs.
>
> Min enkla erfarenhet från "längre" körningar
> är några vätternrundor och liknande. Efter att
> ha bonkat flera ggr på grund av att man tröttnar
> på kakorna efter några timmar och därefter
> struntar i att äta överhuvudtaget, är att köra
> loppet med riktiga smörgåsar i plast i
> ryggfickan i stället.
>
> Vad gäller protein, så brukar jag sno barnens
> O'boy och göra en riktigt stor chokladdryck efter
> längre pass, då får man både vätska, ngt
> gott, protein och snabba kolhydrater.

Vad man tycker om är ju högst individuellt. Mjölk och oboy eller gainomax blåbär eller banan och ägg. Samma sak i olika former.

geologen skrev:
> Men grump, alla kanske inte vill, orkar eller har
> tid att äta "balanserad" kost? Jag tycker
> matlagning är roligt, men tiden det tar upplever
> jag som oerhört påfrestande. Jag vill göra
> bättre saker med den fritid jag har än att stå
> i köket.
>
> Nu käkar jag inget proteintillskott just nu, men
> jag har gjort det i perioder, just för att det
> är enkelt och smidigt, och extremt
> tidsbesparande! För närvarande dricker jag så
> mycket mjölk dagligen att jag med råge täcker
> upp mitt proteinbehov.
>
> Så proteinpulver fyller visst en funktion. Bara
> för att inte DU gillar det, betyder det inte att
> det inte gör nytta.
>
> Jag är faktiskt jävligt trött på det ständiga
> tugget om "äta vanligt" som alltid dyker upp i
> såna här diskussioner.

Jag har inte påstått att protein inte gör nytta. Det jag påstår är att du kan aldrig vara säker på att du får vad du tror i burken med tillskottspulver. Plus att jag inte heller sett något vetenskapligt bevis på att tillskottsproteinpulver gör någon skillnad för en konditionsidrottare som äter vanlig kost. På vilket sätt stör det dig? Du får väl käka vad du vill, om det bryr jag mig väldigt litet! ;-)

grump skrev:

> Plus att jag inte heller sett
> något vetenskapligt bevis på att
> tillskottsproteinpulver gör någon skillnad för
> en konditionsidrottare som äter vanlig kost.

Har du ens tittat efter något? De kommer ju inte hemskickat med posten.

Ett litet enkelt räkneexempel. Säg 30 km/h, kring 180 W i medeleffekt, 7 h cykling om dagen. Det ger ca 5000 kcal varav minst 150 kcal kommer från nedbrytning av protein. Körs cyklingen i bonkat tillstånd blir det mer. Detta under själva cyklingen, resterande dygnsmetabolism tillkommer givetvis.

Att som någon skrev "klara" sig på mindre resulterar ju ett nettounderskott men det är ju inga problem att med en rejäl kost komma upp i 35 g protein extra om dagen för att kompensera för aktiviteten. Ett tillskott behövs alltså men om tillskottet sker med kosttillskott eller med mat spelar ingen roll.

erik_k skrev:
> grump skrev:
> -----
>
> > Plus att jag inte heller sett
> > något vetenskapligt bevis på att
> > tillskottsproteinpulver gör någon skillnad
> för
> > en konditionsidrottare som äter vanlig kost.
>
> Har du ens tittat efter något? De kommer ju inte
> hemskickat med posten.

Äre sant? Shit också...

Micke S skrev:
> Ett litet enkelt räkneexempel. Säg 30 km/h,
> kring 180 W i medeleffekt, 7 h cykling om dagen.
> Det ger ca 5000 kcal varav minst 150 kcal kommer
> från nedbrytning av protein. Körs cyklingen i
> bonkat tillstånd blir det mer. Detta under
> själva cyklingen, resterande dygnsmetabolism
> tillkommer givetvis.
>
> Att som någon skrev "klara" sig på mindre
> resulterar ju ett nettounderskott men det är ju
> inga problem att med en rejäl kost komma upp i 35
> g protein extra om dagen för att kompensera för
> aktiviteten. Ett tillskott behövs alltså men om
> tillskottet sker med kosttillskott eller med mat
> spelar ingen roll.

+1

Men grump... Det Micke S skrev är ju det vi skrivit hela tiden. Det spelar ingen roll om din näring kommer från vanlig mat eller kosttillskott. Välj det som passar dig bäst.

det stora problemet är väl att hitta 'bra' mat ute på vägarna bland bensinmackar, pizzerior, grillar och vägkrogar.

fast det känns som en helt egen tråd.

erik_k skrev:
> Men grump... Det Micke S skrev är ju det vi
> skrivit hela tiden. Det spelar ingen roll om din
> näring kommer från vanlig mat eller
> kosttillskott. Välj det som passar dig bäst.

Vilka är "vi"?

Vet inte hur många gångar jag måste påpeka för "ni" att det jag pratar om är kosttillskott som PROTEINPULVER ala Whey eller annan RANDOM burk i kosttillskottsbutiken. Innehållet i dessa är inte garanterat på något sätt.

Ingenstans har jag påstått att man inte behöver protein, eller ens tillskott av protein.

freddes skrev:
> Nån med erfarenhet som kan tipsa?

Min erfarenhet är att du kommer klara dig väl på "Mat och potatis"

Grötfrukost, kanske. Viktigt att det är en frukost du kan cykla på. "Dagens" till lunch på en "Grill" och så en energirik middag, kanske en Pizza.

Under cyklingen en banan eller två och så tycker jag att "Mars" funkar bra. Och kanske "sport/energidryck" i flaskorna.

”Räknat lite på att cykla mellan 4-8 timmar om dagen beroende på hur de känns i kroppen och att ett vanligt intag av protein inte är tillräckligt”

Detta säger inte så mycket, att du ska cykla mellan 4-8 timmar om dagen, Ja. Men hur fort/hårt? Det är en viss skillnad.

Men det här är inte raketforskning detta eller har jag missat något. För du ska väl bara cykla ca 10-20 mil om dagen i ett förhållandevis trevligt tempo?

Så "Mat och Potatis" det kommer räcka långt.

Tänk på att lasten på cykeln måste tas som en faktor jämfört med att bara räkna förbränning för typ racercykling som jag gissar att Micke S räknade på. Om du utan vidare funderar på att slänga på ett kg (!) proteinpulver i lasten antar jag att du i övrigt inte är olastad. Jag skulle spara på den vikten och köra på vanlig mat som du köper längs vägen. Så minskar du på förbrukningen också.

Protein finns i tillräcklig mängd i vanlig mat. Det är antagligen anledningen till att man inte får någon effekt av att äta tillskott. Jag utgår från att man äter vanlig mat som utgångspunkt.

Många multisportare på elitnivå kör utspädd blåbärssoppa istället för sportdryck.

Rickard

Alla ni som hänvisar till det extremt luddiga begreppet "vanlig mat" får gärna redovisa vad ni menar med det. För jag tror att om man frågar 100 personer, så får man 100 olika svar. I vissa fall VÄLDIGT olika svar.

geologen skrev:
> Alla ni som hänvisar till det extremt luddiga
> begreppet "vanlig mat" får gärna redovisa vad ni
> menar med det. För jag tror att om man frågar
> 100 personer, så får man 100 olika svar. I vissa
> fall VÄLDIGT olika svar.
+1 eller ännu hellre "nyttig" mat. Va länge sen jag läste en tråd där så många som kan så lite gissar så mycket.

geologen skrev:

Förmodligen är väldigt många av de 100 olika svaren av sådan art att en nutritionist skulle få en hjärtattack :)

Men om vi utgår från att TS tränar ganska mycket utan att i nuläget lida av bristsjukdomar borde hen rimligtvis klara sig på ungefär samma kosthållning men med större mängder. Om TS i nuläget äter proteintillskott är det lika bra att fortsätta med det även under det här äventyret. Om inte är sannolikheten ganska stor att ett allmänt högre matintag täcker det ökade behovet.

Sen att det kan vara lättare och mer praktiskt att äta tillskott än att hitta aptitliga eller näringsriktiga måltider på vissa ställen låter som en rimlig men tråkig sanning.

Brasklapp: Det är ett logiskt resonemang. Jag hävdar inte att det är en absolut sanning.

Senast ändrad:
rickards skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Alla ni som hänvisar till det extremt luddiga
> > begreppet "vanlig mat" får gärna redovisa vad
> ni
> > menar med det. För jag tror att om man frågar
> > 100 personer, så får man 100 olika svar. I
> vissa
> > fall VÄLDIGT olika svar.
> +1 eller ännu hellre "nyttig" mat. Va länge sen
> jag läste en tråd där så många som kan så
> lite gissar så mycket.

Det känns rent spontant som att gissandet kommer från mer än ett håll. Mycket anekdotbaserad bevisföring. Men så frågade TS inte om medicinska sanningar utan om erfarenheter så då får man ta det.

rickards skrev:
> geologen skrev:
> -----
> ni
> vissa
> +1 eller ännu hellre "nyttig" mat. Va länge sen
> jag läste en tråd där så många som kan så
> lite gissar så mycket.

Nyttig mat, speciellt varianten med pommes:

IMG_01561.JPG

DT skrev:
> rickards skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Alla ni som hänvisar till det extremt
> luddiga
> > > begreppet "vanlig mat" får gärna redovisa
> vad
> > ni
> > > menar med det. För jag tror att om man
> frågar
> > > 100 personer, så får man 100 olika svar. I
> > vissa
> > > fall VÄLDIGT olika svar.
> > +1 eller ännu hellre "nyttig" mat. Va länge
> sen
> > jag läste en tråd där så många som kan så
> > lite gissar så mycket.
>
>
> Nyttig mat, speciellt varianten med pommes:
>
>

Pizza med pommes är en klassiker. Jag laddade med två dagen innan Öppet Spår och var inte hungrig ens efter målgång ;)

geologen skrev:

Trams, eller är du så bortkollrad i färdigmatträsket att du inte ens minns hur man sköljer sallad, kokar potatis och rensar samt tillreder en fisk?

Senast ändrad:
grump skrev:
> Trams, eller är du så bortkollrad i
> färdigmatträsket att du inte ens minns hur man
> sköljer sallad, kokar potatis och rensar samt
> tillreder en fisk?

hur löser du det om du är ute på långcykling?

Bra fisk för långcykling är sushi. Eller så gör man gubbröra och har med i en av flaskorna.

mattel skrev:
> hur löser du det om du är ute på långcykling?

Nu kände jag mig tvungen att skapa ett konto och svara på denna tråden. Har varit smyghappy-besökare en längre tid.

Inte för att jag är ett kosttillskottsfan men jag måste ändå till viss del försvara dem i diskussionen ovan.

Just proteinpulver ska dock klassas som Sär-När (mat för särskilda näringsändamål)har jag för mig. Det Grump påstår ovan att det inte skulle vara livsmedel stämmer INTE. LIvsmedelslagstiftningen reglerar även tillskott alltså. Det finns ingen möjlighet att fuska med innehållet m a o. Det kan ju ske ändå med oseriösa företag men det är olagligt!

Däremot finns det studier som gjorts där det inte kan visas att kosttillskott i tablettform har den effekt det förväntas. Detta troligen pga brist på synergieffekter (tänk t ex att man ska dricka apelsinjuice tillsammans med blodpuddingen för att tillgodogöra sig järnet, mjölk motverkar upptag istället).

Ride on, ride on

grump skrev:
> geologen skrev:
> -----
> ni
> vissa
>
>
> Trams, eller är du så bortkollrad i
> färdigmatträsket att du inte ens minns hur man
> sköljer sallad, kokar potatis och rensar samt
> tillreder en fisk?

Definitionen på vanlig mat är alltså, sallad, fisk och kokt potatis. Intressant.

ToddyKrycka skrev:
> Det finns ingen möjlighet att fuska med
> innehållet m a o. Det kan ju ske ändå med
> oseriösa företag men det är olagligt!
>

Det råder väl i dessa dagar inget tvivel om att det fuskas med innehållet i livsmedel även av förment "seriösa" företag.

Tillbaka
Topp