Protest mot Långloppscupens förändring av damklasserna

Kattis

Medlem
Nu dräller det ju inte med brudar här på happy (tyvärr) men jag vet att ganska många är inne å läser. Ja, såvida inte alla kollat på de första sidorna av tråden ”Cykel+Flicka=Luktar_gubbrunksbild” och blivit avskräckta ;)

Detta gäller Långloppscupens förändring av antalet damklasser. Till denna säsong har alla de kvinnliga tävlingsklasserna slagits ihop till endast EN Damklass http://www.langloppscupen.se/nyhetsarkiv/ny-damklass__167

Jag känner direkt att motivationen att köra dessa lopp gick ner ordentligt och tycker verkligen det känns oinspirerade att tävla i samma klass som eliten, det är verkligen inte att tävla på lika villkor som det så fint står på LLCens hemsida. För mig är signalen tydlig: De tjejer som ska köra långlopp måste var elitcyklister och de som gillar att tävla men som inte är elit gör bäst i att köra andra lopp. Jag tycker att detta beslut osar som den gamla och JÄVLIGT felaktiga uppfattningen att kvinnor generellt inte gillar att tävla och därför kan de som inte gör en elitsatsning lika väl köra i motionsklass. Jag blir grymt irriterad och är fullkomligen övertygad om att detta verkligen inte främjar kvinnligt deltagande i långloppscupen. Signalen som sänds ut lockar verkligen inte fler kvinnor till cykelsporten, skittrist!

De ”legitimerar” detta beslut utifrån resultatet av en intresseundersökning bland kvinnliga deltagare, men anmärkningsvärt nog verkar ingen i vare sig D30 eller D40 som jag pratat med blivit tillfrågad. Finns det någon här som har varit det? Isf vore det jätteintressant att höra hur ni resonerar!! Jag kan förstå att veteranklasserna slås ihop och att juniorerna flyttas upp till elit, men att slå ihop alla till en klass känns för mig helt klart som ett steg tillbaka för cykelsporten på damsidan! Detta beslut berör ju bara damklasserna och herrarna fortsätter ju att tävla med samma klassindelning som tidigare.

Vi är några som redan hört av sig till långloppscupen och klagat på detta beslut men jag hoppas att vi kan bli fler! Om ni också tycker att detta beslut känns helt galet tycker jag ni ska skicka en några rader till långloppscupen (adressen hittar ni längst ner på sidan Pressinfo).

//Kattis

Å killar, vad sägs om att träna lite impulsbehandling här och försök hålla denna tråd städad, spara gärna på alla era ”kvicka” kommentarer, tack på förhand!

Jag håller fullständigt med om detta. Om de ser att deltagarantalet i respektive klass är på nedåtgående så förstår jag inte riktigt hur de kan komma på att lösningen på detta är att göra det svårare att konkurrera om topp-placeringarna.

De borde väl ändå kunna ha 2 tävlingsklasser, slå ihop junior och elit till 1 och alla veteranklasser till 1 om de nu måste slå ihop tävlingsklasserna.

Har det inte bara att göra med deltagarantal. Det krävs väl i någon mening en viss kritisk massa för att motivera klassificering. Lite grann som antalet berättigade kategorier på cykelforum ;)

Och vad är egentligen skillnaden på D30/D40 etc och Motionsklassen? Ja, det gäller herrar med för den delen. Är inte den här åldersindelningen bara ett sätt att placera in avdankade tävlingscyklister som inte längre platsar i "elit"?

Justus skrev:
-------------------------------------------------------
> De borde väl ändå kunna ha 2 tävlingsklasser,
> slå ihop junior och elit till 1 och alla
> veteranklasser till 1 om de nu måste slå ihop
> tävlingsklasserna.

Håller med dig Justus och även om Kattis skrev. Är det mindre än tre deltagare eller vad det är så kan jag förstå att man slår ihop de så men inte annars. Hoppas ju även på att damklassen kommer växa, vore roligt.

Rippa: Roligt att tävla med folk i sin ålder som satsar lite kanske? Se bara på H50 där Benny Andersson började tävla när han var över 40 så ingen avdankad elitcyklist precis men ändå går det riktigt fort när han kör.

cerro skrev:

> Rippa: Roligt att tävla med folk i sin ålder som
> satsar lite kanske? Se bara på H50 där Benny
> Andersson började tävla när han var över 40
> så ingen avdankad elitcyklist precis men ändå
> går det riktigt fort när han kör.

Ja men hur står ålder i relation till prestation - egentligen. Jag har cyklat skiten ur mången 20 åring, men får även rå-däng av lika många. På samma vis som jag lätt hänger av vissa 50 åringar, men samtidigt blir rastad av andra

På BST 2008 var det bara 15 damer som körde tävlingsklass. Hade det varit aktuellt för mig hade jag helt klart föredragit att de slagit ihop alla klasser till en.

Jag tycker personligen att det är grymt mycket roligare att få fightas om en tionde plats än att hoja omkring helt ensam mot en garanterad pallplats. Hellre ett bra race än en enkelt förtjänad buckla på hyllan, så att säga.

/Dag

Jag tycker det bara behövs tävlings- och motions-klass, både bland herrar och damer.
Uppdelningen i olika åldersgrupper känns helt irrelevant.

Antingen kör man tävlingsklass och jämför sig mot alla andra eller så kör man utan något som helst intresse för placeringar och tider och kör motion, typ, ungefär.

Det är väl två klasser, en tävling och en motionsklass?
I vasaloppet är det ganska många som tävlar, trots avsaknad av åldersklasser.

Nu har jag inte lusläst tråden, men att bara ha en tävlingsklass förstår jag inte vitsen med, varför?
Fattar jag det rätt att man bara har en damklass och en dam motionsklass?

Själv kan jag bara välja mellan damelit eller motion, än så länge.

Tycker det är konstigt för det är ju inte såmycke extrajobb med fler klasser i MTB. Om man jämför med tex orientering där varje klass har separat bana som skall tryckas, hängas ut i omgångar och tas in, då kan man ju förstå att man inte kör klasser med färre än 3 pers, men oftast är det väl ändå samma bana på MTB.

Tråkigt för damklassen tycker iaf jag.

/ Lisa

Hej Kattis,

Jag håller med dig - det är för jävligt att det alltid är på damsidan som det ska försämras..
Det som förbryllar mest är ju sättet som de informerar på;

”En ny klass gör entré i Långloppscupen 2009 - Tävlingsklassen "Damer" ersätter de tidigare damklasserna.
Klassen ”Damer Motion” finns givetvis kvar som tidigare.”

Det är ju ingen ny klass utan en sammanslagning av alla tävlingsklasser. Men budskapet är tydligt – veterantjejer hör hemma i motionsklassen!

Samtidigt undrar man från arrangörshåll varför inte fler tjejer är med och tävlar? Hur svårt kan det vara att förstå att om man inte erbjuder elit och veteraner var sin klass på damsidan så kommer det bli färre som kör? För är man över trettio och vill tävla är inte motionsklassen ett alternativ. Men att då bli tvingad till att köra i en klass som man inte har en suck att ta placering i - det tar ju bort det intressanta ur tävlingen? Veteranklassen behövs!

kan hålla med om att det är ett dumt o kanske lite onödigt beslut. men samtidigt, varför kör du? för att komma etta i D30 eller liknande, eller för att du tycker det är kul o kör lopp mot dig själv? förstår problematiken.

o får väll hålla med Justus.

o det dåliga i detta, är väll att det inte sker på båda sidor så att säga. men som nån sa, kan ju ha o göra med deltagarantal med.

Oj här har det diskuterats, roligt!
Jag gillar att tävla, trots att jag varken är eller har varit elitcyklist, ska det betyda att jag inte ska kunna tävla mot/med tjejer på samma villkor? I tävlingen ingår ju samtidigt att du tävlar mot dig själv men för att höja din egen prestation behöver du ibland peppning utifrån, som i detta fall är andra tävlande. Du höjer ju din egen prestation oerhört och samtidigt gillar jag att släppa fram tävlingsmänniskan i mig, bli sporrad att ge allt jag har och lite till. Och nej, detta är inte ett utspel för att jag vill möga runt och vinna förstapris (även om det nog för alla är en härlig känsla att stå på pallen) utan för att det är en så uppenbar försämring av tävlingvillkoren för oss kvinnliga icke-elit. Om nu cykelsporten i allmänhet hade haft två klasser, elit och motion hade jag fått finna mig i det men nu när man faktiskt försämrar villkoren så radikalt och gör det med en så "lökig" ursäkt och dåligt underbyggt beslut blir jag förbannad. Samma sak på herrsidan hade det skrivits spaltmeter om, helt otänkbart, men helt ok att köra över kvinnorna i sammanhanget. Vi gillar ju uppenbarligen inte att tävla så det är bara att skita i vad vi tycker bara för att vi är så få. Men samtidigt skriver de att de vill se fler kvinnor, borde man då inte lyssna mer till hur vi ser på saken? Jag kan verkligen förstå, som jag skrev tidigare, att en elit och en veteranklass skulle var grejen om de nu tycker att deltagarantalet är för litet. Men det är faktiskt inte den anledningen som anges på hemsidan! Utan någon undersökning som inte verkar så grundigt utförd.

Jag tror som sagt verkligen inte att detta lockar fler tjejer till långloppen. Det skulle behövas bättre PR och dessutom kvinnor som pratar hur jävla roligt är att tävla i långloppscupen och att man faktiskt inte behöver vara elit för att ställa upp, något som inte är helt självklart om man inte hängt i cykelkretsar så mycket. Å ärligt tror jag inte att någon tycker att det är speciellt kul att tävla mot andra när man redan på startlinjen vet att dessa kommer att komma i mål 45 minuter före mig, det lockar ju inte direkt fram tävlingsmänniskan, snarar tycker man ju att man är en jävligt usel tävlande och man undrar om man inte borde lägga pengarna på något roligare än bli totalt utskåpad redan från start...

Trist med en sådan stor försämring på något som faktiskt har stor potensial att locka fler tjejer, men då krävs det lite arbete, men istället kommer detta beslut, jag skulle inte alls bli förvånad om det bidrar till att antalet kvinnor minskar än mer =(

Tittade av nyfikenhet på resultaten från Mörksuggejakten 2007. I dam elit, D30 och D40 deltog vardera 15, 5 resp. 5 personer. I herrar elit, H30 och H40 62, 75 respektive 52.

Jag kan förstå att det känns konstigt för arrangörer och andra att ha så små klasser. Att slå ihop iallafall D30 och D40 till en enstaka damsenior-klass skulle kännas naturligt, åtminstone för mig. Däremot kan jag förstå att det känns tufft att bli inslängd med dameliten.

(Jag vet att det efterfrågades en seriös ton i tråden, men jag kan inte låta bli att påpeka den i sammanhanget fantastiskt politiskt inkorrekta google-annonsen.)

Men om deltagarantalet ökar i den klass du kör, borde det då inte ge fler att tävla mot, och öka tävlingslusten? Att däremot starta i en klass med tre deltagare och alla får pris, hur sporrande tycker du det är?

jag minns när jag själv började, först var målet topp 100, sen var det att ta poäng (topp 50), sen att ta mig in topp 10, sen topp 5 osv. Att jag inte fick stå på pallen när jag var nybörjare tog jag för självklart.

Även då för flera år sedan när det bara fanns herr och dam-klass var det en annan attityd och status kring placeringarna. Folk jagade för att få poäng, för att placera sig topp-någontingsomvarmålet, för att komma imål inom 30 min efter vinnartiden, inte att vinna, för det kan ju med sanorlikhet bara ett fåtal personer klara av under ordinära omständigheter.

Skulle jag få för mig att springa lidingöloppet, vasaloppet eller vad som så skulle jag vilja i en resultatlista kunna identifiera mig med samtliga andra startande. Vilken placering jag får i klassen för tjugonioåringar 60-70 kg med kort hår är fullständigt ointressant.

Jag tror inte jag är ensam om att tycka så.

HaraldN skrev:
> Tittade av nyfikenhet på resultaten från
> Mörksuggejakten 2007. I dam elit, D30 och D40
> deltog vardera 15, 5 resp. 5 personer.

15 resp 5 pers. Ja där är ju svaret. Kritisk massa mao. Hur många var med i motionsklassen då kan man ju undra.

Micke S, om du läst hela tråden hade du sett att jag också kan tycka det vara motiverat att köra ihop D30 och D40 men låta eliten ha sin egna klass. Det är klart det blir som du skriver med tider och placering inom klassen om man är flera som kör, men nu när vi är så få blir det ju inte riktigt samma konkurrenssituvation snarar några som sopar banan med andra. Å sedan vill jag gärna att ni ser detta ur ett lite större, detta handlar faktiskt inte bara om MIG och DIG utan synen på kvinnor och mäns tävlande. Att en försämring för kvinnliga icke-elit genomförs utan att tillfråga oss som faktiskt tävlar tycker jag är under all kritik och det bör lyftas fram. Jag ser jäkligt mkt bra i långloppscupen och tycker att det är synd om den förlorar merparten av dagens kvinnliga veteraner!

Kattis skrev:
> och tycker att det är synd om den
> förlorar merparten av dagens kvinnliga veteraner!

Du menar de 5 resp 15 veteranerna? Merparten?

men om man bara är 5 st, är det ju inte heller särskilt stor konkurrens situation, eller?

förstår dilemmat, men tycker samtidigt att många (kvinnor som män) fokuserar väldigt mycket på hur andra kör, o inte på sin egen prestation. självklart vill man mäta sin prestation, men det borde främst vara mot sig själv man mäter. i alla fall om man ändå inte har med de främsta o göra.

jag tror du har förklaringen i vad HaraldN skiver. tråkigt men sant. samtidigt vill man ju inte att folk ska avstå pga. nått sådant.

och jag utgår från att du skickat detta till ledande för långloppscupen, för det gör nog mer nytta där. och jag tror de uppskattar konstruktiv kritik, det borde dem.

myntet verkar ha två sidor :D

Senast redigerad av en moderator:
För att återgå till Mörksuggejakten-exemplet tidigare kan man notera att totalt 642 herrar och 66 damer tog sig i mål. En skillnad på nästan en faktor 10 i antal deltagare tycker jag motiverar att man har färre klasser.

För egen del skulle jag föredra att ställa upp i en klass med 25 deltagare, där de bästa var betydligt bättre än jag själv, istället för att köra mot 4 andra, på ungefär samma nivå som jag själv.

Som ytterligare sifferexcercis kan jag meddela att skillnaden i sluttid mellan första och sista deltagare i herrar elit var ungefär lika stor som mellan första och sista deltagare i alla dam-tävlingsklasser.

Jag förstår vad du menar med att ta kvinnors och mäns tävlande på samma allvar och håller med om det, men jag kan inte se att kvinnors tävlande gagnas av parodiskt små klasser.

Jo, jag har väl högskolepoäng inom genusvetenskap och allt möjligt. Men detta ser jag som någonting helt annat. Lasse Strand som håller i långloppscupen är dessutom en person som håller motionärerna om ryggen men samtidigt ger plats för eliten inom långloppscupen. Att framställa cupen som ett elitarrangemang är i mina ögon helt omvänt mot verkligheten.

Det jag inte förstår i ditt resonemang men som samtidigt sätter in dig i en lite stereotyp könsroll inom ämnet är rädslan, eller snarare ångesten(?) för att inte kunna prestera utifrån omgivningens tänkta "krav". Du skriver själv "sopa banan med" osv. Vadå sopa banan? Finns det någon prestigeförlust för dig att inte klara av konkurrensen från unga elitjejer? du är lika mycket efter snabbaste kvinna oavsett klass. Den inställningen säger mig mer om synen på kvinnor och mäns tävlande än olika klassindelningar.

Ska man hårddra ditt resonemang så ska det finnas lika många klasser som individer för att säkerhetställa att alla tävlar mot någon på "lika villkor". Visst, extremt, men så blir det i förlängningen.

Men men.. För att hålla det på ursprungsnivån så förstår jag din irritation när villkoren för ditt tävlande förändras utan att du haft möjlighet att påverka händelseförloppet. dock tror jag inte att det blir till det sämre. Men det får framtiden nog utvisa. Beslutsunderlaget som lett fram till förändringen är nog mer koplext än den fakta/tro som du eller jag sitter på

Citat: Enda sättet att undvika kritik, är att inte göra något alls.

Då får man kritik för man inget gör...

...

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag skrivit till Långloppscupens ledning och det har även flera cyklister från D30 och D40 också gjort. Men jag tänkte lägga ut en blänkare här också, kanske någon tjej eller flickvän som också påverkas av detta. Jag tycker att beslutet är lika plumt som ogenomtänkt och jag är övertygad om att detta inte leder till den önskade effekt man skriver på LLCs hemsidan.

Å känner nu de som körde D30 och D40 i mörksuggan som jag och blev omotiverade att delta pga detta beslut skulle man ju förlora 40% av de kvinnliga tävlingsdeltagande, inga roliga siffror det inte!

Som jag tidigare sagt, så anges inte deltagarantalet som orsaken till denna förändring. Så gör en ordentlig undersökning, det är ju trots allt inte speciellt många tjejer i långloppen totalt och stäm av hur man kan göra arrangemanget bättre, det är den lösning jag gärna hade sett. Jag vill gärna se fler tjejer som vågar komma till tävlingarna, inte färre!

Den bild som målas upp som en katastrof mot damcyklisternas möjlighet att tävla på jämbördiga villkor i Långloppscupen behöver få en motbild. Jag vet att detta är ett förslag som har kommit från damcyklisterna själva och Långloppscupen har inte ändrat något utan att först höra sig för om detta är något som damerna själva vill. Således skickades en enkät ut till ett antal damer som själva tävlat i Långloppscupen och gensvaret var klart för en sammanslagning av damernas tävlingsklasser. Jag fick själv enkäten och där var de väldigt måna om att vi som cyklister hade möjlighet att påverka hur klassindelningen skulle se ut 2009. De frågade tydligt om man föredrog att behålla åldersklasserna som idag, eller att slå ihop samtliga damer till en stor klass.

Varför man kör långlopp kan naturligtvis variera, men den stora massan av cyklister åker förmodligen för att det är så otroligt kul att cykla. Visst är det roligt att stå på pallen, men inte när man är två eller tre (ibland en) i klassen. Jag vet, eftersom jag har upplevt det själv i damklass i Långloppscupen.

Att utgå ifrån att man inom Långloppscupen är emot kvinnliga cyklister och att tjejer inte vill tävla är helt taget ur luften. Långloppscupen har gjort vad de bedömt vara rätt i detta fall, dvs frågat de kvinnliga tävlande cyklisterna. En förändring behöver inte vara huggen i sten utan kan kanske leda till utveckling. Kanske är det en bra idé att ha en elitklass och en veteranklass. Låt oss diskutera det under året. Jag är säker på att Långloppscupen lyssnar på goda argument.

Jaha där hann det in ett ganska personligt påhopp, tack MickeS! Får väl säga Grattis också eftersom du precis gjort en sk "Jaktolycka" du läste in mer än det jag skrev och drog allt för stora växlar och avlossade ett skott på fel vilt.

Jag blir inte sporrad av att tävla om unga snabba elitcyklister, så enkelt är det. Om du gillar det så är det väl kalas, men vi är alla olika! Inser att jag borde skrivit jag istället för man för att understrycka att detta är min personliga känsla, man tycker att jag varit tydligt med att detta är min åsikt som jag vet att jag delar med flera i D30 och D40. Jag kom med en enkel uppmaning att skriva till LLC om man tyckte som jag att beslutet var felaktigt, inte att ge mig personligen en hobbypsykologisk uppläxning. Trist att ni inte kan hålla isär sak och person!

Men som du själv skriver, om mina uttalanden säger mer till dig om synen på kvinnor och mäns tävlande än olika klassindelningar, ja då kanske du inte är rätt person (ja eller av rätt kön om jag hårddrar det) att uttala dig med denna myndighet om hur klassindelningen för kvinnor bör göras för att optimera kvinnligt deltagare vid långlopp. Då kanske man ska lyssna på oss kvinliga deltagare om man vill göra sin tävling mer attraktiv för kvinnor, men det är som sagt min PERSONLIGA åsikt.

KIS, jag har hört att man inom stora delar av D40 och flera cyklister jag snackat med från D30 har inte sett denna enkät. Vore oerhört spännande att se ur utfallet blev och hur man svarade inom de olika klasserna. Ser fram emot vidare diskussion, för som jag skrivit hundra gånger snart, gillar jag långloppen och vill gärna se fler kvinliga deltagare där!

när du skriver "Trist att ni inte kan hålla isär sak och person! " så drar du ju alla över en kam. det är väll inte särskilt schyst heller. mickes ord va kanske hårda, men samtidigt så måste man ju kunna ta lite kritik. man kan inte be om folks åsikt, o sen bli sur om de inte tycker som en själv. vill inte vara elak, men så är det ju.

och som KIS skrev, så har det ju tydligen skickats ut nått formulär, kanske borde det ha skickats till fler. skulle ju vara lika intressant o veta vad "talat med många som kör d30 och d40" innebär. tycker bara att det är intressant. är själv av åsikten att det är för många klasser på herrsidan med. inte pga. att det är för få åkare i varje klass, utan denna strävan efter att kunna säga "jag kom 3:a", närhela sanningen var att det var 4 st med. istället för att sträva efter "det där gjorde jag bra, 15 min snabbare än förra året". eller hur man ska säga

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror du läser lite väl mycket mellan raderna nu... Jag vill varken hoppa på eller komma med personlig kritik, bara säga mitt om genusvinklingen du själv gjorde. Läs sista meningarna jag skrev och lugna ner dig lite.

Jag är faktiskt ganska lugn =)
Men jo, jag läser nog in endel mellan raderna jag också, det är tyvärr inte första gången på happy killar säger till mig hur jag bör känna eller uppleva saker som kvinna, sorry om det kom upp i denna diskussion.

Nu ska jag sov så jag orkar upp å hoja imorgon bitti, sov gott!

Rippa skrev:
> Du menar de 5 resp 15 veteranerna? Merparten?

Äru schöön? prova t.ex att ta bort 3 från 5, vad är det?
Eller 15 -8?

mamme1 skrev:
> Äru schöön? prova t.ex att ta bort 3 från 5,
> vad är det?

Försumbart

Jag gillar att Långloppscupen diskuteras på Happy. Jag är dels en flitig Happybesökare och dessutom i högsta grad engagerad i Långloppscupen. Det som inte tilltalar mig är det misstroende som Kattis för fram emot oss arrangörer och de åsikter hon indirekt lägger i vår mun.

Långloppscupens sex deltävlingar är fristående tävlingar med några saker gemensamt. Vi är måna om att var och en på sitt sätt ordna fina arrangemang som skall passa både yttersta elit och motionärer. Vi är inte bundna av regler eller traditioner utan kan lyssna på synpunkter och ändra våra tävlingar som i fallet med damklasser.

Vi "legimiterar inte vårt beslut med någon intresseundersökning". Vi har redovisat hur vi fått förslag från en tjej att slå ihop klasserna. Vi har redovisat att Lida Loop gjort ett utskick bland deltagande tjejer från olika klasser och att övervägande delen av dem föreslog sammanslagning. Alla gjorde det inte, alla svarade inte. Någon i tråden har redan bekräftat att hon varit en av de tillfrågade. Men beslutet att vara lyhörd för inkommna synpunkter och ändra klassindelningen för tjejer är självklart Långloppscupens och där är jag en av de ansvariga.

Jag förstår inte alls vad Kattis menar med "den gamla uppfattningen att kvinnor generellt inte gillar att tävla och därför kan de som inte gör en elitsatsning lika väl köra i motionsklass". Jag är gammal. Vems är uppfattningen? I alla fall inte min. Jag känner inte heller igen den från någon av mina kollegor i Långloppscupen.

Jag förstår att en förändring inte gillas av alla. Jag lovar att fortsätta lyssna på synpunkter om förändringar och förbättringar. Men jag kan lika lite som någon annan fatta beslut som gillas av alla. Trots det hoppas jag att många cyklister kommer att hitta till våra arrangemang.

Dag Bränfeldt
tävlingsledare
Långa Billingeracet

Den första informationen (och fram till ditt inlägg även min enda) om LLC:ens nya damklass var från hemsidan. Där är det väldigt knapphändig information om detta beslut och jag hade mycket gärna sett mer information hur denna undersökning gått till, frågornas utformning, urvalskriterierna, samt svarsfrekvens och utfall för respektive klass.
Jag skrev då till arrangören för LLCen utan att få någon som helst respons tillbaka på mina åsikter. Jag började diskutera detta beslut med de kvinnliga långloppscyklister jag känner och ingen av dem heller hade varit med i undersökningen. När det sedan kom fram att hela pallen i långloppscupen 2008 för D40 inte blivit tillfrågade började jag undra om urvalet verkligen var representativt för de som faktiskt berörs av beslutet? Jag fortsatte då fråga mig fram och då kom det fram en tjej på bimbolistan som hade deltagit i undersökningen, men som inte tyckte som utfallet. Utifrån detta är det väl inte så konstigt att jag ifrågasätter denna undersökning och samtidigt känner ignorans från ledningens sida. Detta är en attityd som jag, ickeelit-tävlande kvinna, väldigt ofta stöter på än idag tyvärr. Då är det olyckligt att ni sänder ut denna signal, trots att er avsikt var en helt annan!

Skälet till att jag engagerar mig är att jag hade som plan att köra så många långlopp som möjligt denna säsong och såg verkligen fram emot det. Jag gillar långloppen och tycker att det pågår hela sommaren på olika platser i sverige. Men i och med detta fick jag en känsla av att jag som veteran inte var välkommen i långloppssammanhang, något jag misstänker att ni faktiskt inte tycker (hoppas jag iaf) men det är ändå den känslan jag fått av allt detta! Om det nu är så att jag inte är den enda med denna känsla är det väl rimligt att misstänka att beslutet kanske inte får den önskade effekten med ökat deltagarantal.

Vänliga hälsningar
Kattis

Dag Bränfeldt skrev;

"Jag förstår inte alls vad Kattis menar med "den gamla uppfattningen att kvinnor generellt inte gillar att tävla och därför kan de som inte gör en elitsatsning lika väl köra i motionsklass". Jag är gammal. Vems är uppfattningen? I alla fall inte min. Jag känner inte heller igen den från någon av mina kollegor i Långloppscupen."

Denna uppfattning är tyvärr allt för väl representerad i de flesta sk tjej-arrangemang. När man ordnar ett lopp för tjejer får det aldrig vara tävling - det ska vara motion och skoj. jag är inte negativ till att ha roligt men faktum är att när det finns tjejer som inte är elit men ändå vill tävla - ska de utestängas då?

När det nu gäller LLC:s klassändring så undrar jag bara varför man inte gjorde en damelitklass och en damveteranklass? Finns det ngn speciell anledning till detta?

Så det kan bli. Vi från Långloppscupen tyckte att vi skulle lyssna på synpunkter från de som förde fram dem, tjejerna. Vi frågade dem vi kom åt på ett hyfsat enkelt sätt, de som fanns på Lida Loops lista med korrekta mailadresser (tyvärr är många uppgivna adresser fel)och utifrån de svaren agerade vi. De förslag som nu växt fram i tråden, t.ex. en elit och en veteranklass, fanns inte öht i våra huvuden. Vi tänkte att vi skulle göra något som majoriteten gillade. Men det är väl som Skogis skriver, det enda sättet att undvika kritik är att inte göra något alls. Det hoppas jag aldrig blir min egen paroll.

Jag beklagar åxå att du Kattis inte fått ett svar. Det var jag övertygad om att du hade fått. Vi har tillsammans formulerat ett sådant till dig. Lika självklart som det är att lyssna på åsikter borde det vara att besvara dem. Jag trodde det nått dig. Jag har det tänkta svaret men inte tillgängligt där jag sitter just nu.

Dag Bränfeldt
Skövde CK

Jag har inte orkat läsa tråden, men alla får väl medalj oavsett tävlings/motionsklass :)? Själv tycker jag indelningen är knas pga att jag en gång startade ganska långt fram i ett tävlingsled, tror det var mörksuggan och sedan blev ikappkörd och frånåkt av en polare som startat i motionsklassen, kränkning var ordet.

TBone skrev:
> Får man inte ställa upp i elitklassen om man
> inte är tillräckligt snabb?

Jo man kan ställa upp i elit och ändå köra in två timmar senare än fältet. Men vad jag menade var att många gånger när det ordnas med s k tjejarrangemang så tar man bara sikte på motionärer med cykelkorgar eller damelit. Det verkar som om man inte vet att det finns tjejer därute som tränar seriöst och gärna tävlar men utan att ha elitambitioner.

Saken är den att åldersklasser inte löser "problemet". I herrklasserna kör H30-, H40- och H50-vinnarna ungefär lika fort (t ex 9 minuters diff på FMT 2008) och de vinnarna hade alla kommit på övre tredjedelen i Elit.

Det är svårt att hitta "klasser" där folk som inte elitsatsar ska kunna placera sig i topp...

Vi mittfälts-herrar (alla utom kanske 50 åkare i landet) har inga ambitioner att kunna vinna någon klass, hur skulle vi kunna det? Varför skulle vi kunna det?

Vill man placera sig måste man upp "nära" elitåkarna även i åldersklasserna.

Som tävlande i D40 kan jag inte annat än hålla med om att Långloppscupens beslut att slå samman samtliga tävlingklasser för damer till enda är ett dåligt beslut. Lika dåligt är det att de flesta av deltagarna i D30 och D40 inte tillfrågats. Att hänvisa till att e-mailadresserna inte stämde tycker jag är en dålig ursäkt och visar på att beslutet redan var taget innan berörda ens tillfrågats. Beslutet går också stick i stäv med vad som sägs på Långloppscupens att det ska tävlas på lika villkor (se under tävlingsinfo).

Jag ser beslutet om sammanslagningen av samtliga damklasser som ett uttryck för att kvinnors tävlingsinsatser och idrottsutövning inte värderas lika högt som männens. Även i detta forum kommer denna uppfattning till uttryck genom att det finns män som tycker att de som kör i D30 och D40 inte pallar med förväntningarna från omgivningen om vi kör med eliten och det antyds även att pga att vi inte är lika många deltagarna som männen så behöver vi inte anstränga oss på tävlingarna. Jag föreslår att vederbörande gör lite research om saken men jag kan redan nu avslöja att de flesta av oss som tävlar i D30 och D40 lägger ner lika mkt träning, energi, pengar m.m som männen.

Jag tävlar i D40 för att jag vill tävla mot de som är i samma klass som jag själv och inte mot eliten, vilket jag tror även gäller männen som tävlar i H30, H40 och H50. Att mäta mig med eliten kan jag göra i resultatlistan om jag känner för det. Och vore jag inte intresserad av att tävla alls så skulle jag starta i motionsklassen. En sammanslagning som denna tror jag aldrig någonsin skulle ske när det gäller män. Och hur kul skulle det vara om exv ett herrishockeylag i division 5 flyttades upp till Elitserien?

Avslutningsvis vill jag bara säga att det är intressant att så många män tycks bli provocerade av att vi protesterar mot beslutet. En vanlig inställning brukar ju annars vara att vi måste ta för oss, ta plats osv. När vi nu gör det blir vi beskyllda för att gnälla osv.

Born to shop skrev:

> Och hur kul skulle det vara om exv ett
> herrishockeylag i division 5 flyttades upp till
> Elitserien?

Ahh, men de har ett sätt att mäta *prestation* genom att man blir puttad in och ur divisioner, det är inte åldersklasser. Frågan om *prestationsklasser* inom cykel har varit uppe förr. Sånt har de t ex i USA, där man får kvala sig in i en ny klass.

> Avslutningsvis vill jag bara säga att det är
> intressant att så många män tycks bli
> provocerade av att vi protesterar mot beslutet. En
> vanlig inställning brukar ju annars vara att vi
> måste ta för oss, ta plats osv. När vi nu gör
> det blir vi beskyllda för att gnälla osv.

Det var minst lika mycket debatt när en man framförde liknande åsikter ganska nyss. Den tråden glömmer man inte ;). Många håller helt enkelt inte med. För min personliga del får man gärna slå ihop alla herrklasser till en. Jag skulle dessutom placera mig precis på samma ställe i fältet relativt sett, jag har kollat. Ålder har minimal betydelse.

I vad består problemet med flera olika damklasser, på landsväg är det ibland bara 2-3 tävlande till start i dom olika tävlingklasserna men som arrangör får man acceptera SCFs regler och hålla med separata resultatlistor och priscermonier för varje klass iaf... Resultatlistan och anmälningen är väl minsta problemet, det handlar väl endå bara om olika gruppindelningar i en vanlig excelfil ? T

Tillbaka
Topp