Provmonterade Biltemas cykelhållare för bilar utan drag..

• Trådstartare Trådstartare 138
  • Start datum Start datum

138

Medlem
Saknar drag/räcke på bilen och chansade på Biltemas variant för 499 pengar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Lasthallare/Cykelhallare-2000033966/

Thule's variant är säkert mycket bättre och smidigare, men var inte sugen på prislappen och hittade ingen på Blocket så det fick bli snålvarianten.

Provmonterade nyss och det ska nog fungera. Köper ni den så var uppmärksam på att det inte följer med något för att fästa cyklarna. Man får med 8 st korta remmar med kardborre som känns sådär att fästa cykel med. Instruktionerna berättar inte vad dom är till för. Klurade på om det bara är för att ta upp slacket från spännremmarna...?

Summering: Instruktionerna är urusla, kvalitén är rätt risig, funktionen ok inte mer och priset är lågt. = Exakt vad jag förväntade mig.

Bilagor

• IMG_2203.jpg
    IMG_2203.jpg
    94.7 KB · Besök: 9,943
Senast ändrad:
HejPåDej skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ut att vara väldigt dålig konstruktion med
> remmar som skaver på lacken?

Remmarna i sig lär inte skava. (om det inte ligger grus eller skit emellan). "Krokarna", små svartlackade plåtvinklar, kändes inte heller som de skulle utgöra nåt problem. Rätt "mjuk" lack på dom + att man enkelt kan dra på lite silvertejp eller nåt..

Sen beror det väl på vilken bil/putsnivå man har kanske men jag kommer inte ligga sömnlös de få gånger jag kommer hänga på hållaren på bilen.

Såg en sån tingest på en bil idag.
Nyfiken som jag var kikade jag lite närmare på den när jag skulle gå förbi.
Personligen skulle jag aldrig våga montera den på ngn av våra bilar :-O

Sorry att jag är lätt negativ men köper man kvalitet behöver man bara gråta när det ska betalas.

Ballt med pinnen på stället som ser ut som en lyktstolpe :)

Ang skav mot lack pga pris så är det nog lika feltänkt som att man kan förvänta sig att bilen spontant skulle ändra design och lösa problemet om man betalade mer för stället.
Det är ju ett universal-ställ och det finns som bekant en hyggligt stor mängd olika bilar att välja mellan...

Gött att nån provar budget och jag ser fram emot en testrapport senare :)
Det finns nog ett och annat guldkorn därute!
Själv har jag använt Biltemas dragmonterade ställ väldigt mycket och är skitnöjd!

Återkommer med rapport när något har exploderat.

Har man nån gång säkrat last med spännband på ett släp så har man tagit lika stor risk som med den här.

(Gatlyktan ingick inte i priset, dålig bokeh med iphone 6)

Aktern på kombi- och halvkombibilar är ju en notorisk skitsamlare så det är klart som korvspad att det kommer att bli skavsår om man kör i regn och damm.
Å andra sidan, man köper väl inte en bil för att den skall se snygg ut?

Snuten skrev:
> Aktern på kombi- och halvkombibilar är ju en
> notorisk skitsamlare så det är klart som
> korvspad att det kommer att bli skavsår om man
> kör i regn och damm.
> Å andra sidan, man köper väl inte en bil för
> att den skall se snygg ut?

Det putsas nog för mycket här. De mikroskopiska eventuella repor som kan uppstå av polyesterbanden mot klarlacken kan nog putsas bort. Dom lär i alla fall blekna om man jämför mot att köra sin bil nån vecka på vintern i Sverige... Kika på huven på en genomsnittlig svensk bil.

Opel köper man inte för att den är snygg och ungdomlig. ;)

Vernersson skrev:
> Sorry att jag är lätt negativ men köper man
> kvalitet behöver man bara gråta när det ska
> betalas.

Jag hade Thules motsvarighet ett tag på förra bilen, riktigt racklig och sjukt osmidig. Skavde på lacken och satt inte still. Vet inget om biltemamodellen men jag skulle inte köpa Thuleversionen igen.

Jag har haft samma ställ från Biltema ett par år då jag saknat både dragkrok och takräcke.
Hängt på både min hoj plus 2 st 16" hojjar samtidigt när vi åkt Borås-Stockholm plus lite andra resmål.

Är lite trixigt att få på en FS med dämparen under överröet men visst jar det funkat..

Jag har också haft detta ställ några år och tycker det är helt ok med tanke på priset.
Har inte haft några problem med skav och det funkar bra för två cyklar (stabilt)

Jag har haft Thuleversionen av ditt cykelställ (Thule Clipon 9103) och har varit sjukt nöjd med det i 4 års tid. Vi har haft upp till tre cyklar på det och de har suttit som bomben. Och det utan några remmar. Thulestället kostar ungefär en tusing och är helt klart en bättre investering.

Grymt med utlåtande angående budget prylar. Finns nog många som har nytta av de fördelar som normalt följer med dyrare/märkes prylar men majoriteten av kostnaden ligger i spec'n. Långt ifrån alltid som ett mervärde följer med högre pris.

Tror generellt, precis som antytts ovan, att det spelar väldigt stor roll vad man har för bil.Har man bra styva plåtkanter att fästa i som inte har en massa böjd plåt runt sig så att bandet ligger emot kan det nog vara kalas.
Har man som jag en toklättad plastbit till bil så går det knappt att köra runt kvarteret med den utan att man tappar hojen :(
Hade en Thulevariant men insåg att någon hade skalat bort både ett och två kilo för mycket från plåten och plasten för att de skulle duga att fästa något allt i.

perzzon skrev:
> Tror generellt, precis som antytts ovan, att det
> spelar väldigt stor roll vad man har för bil.Har
> man bra styva plåtkanter att fästa i som inte
> har en massa böjd plåt runt sig så att bandet
> ligger emot kan det nog vara kalas.
> Har man som jag en toklättad plastbit till bil
> så går det knappt att köra runt kvarteret med
> den utan att man tappar hojen :(
> Hade en Thulevariant men insåg att någon hade
> skalat bort både ett och två kilo för mycket
> från plåten och plasten för att de skulle duga
> att fästa något allt i.

Nu blev jag nyfiken på om det är en en sån där "onödigt" snabbt bil du har som mördar barn extra mycket eller om det är nåt i stil med den Suzuki Swift en polare hade som var så vek att man kunde sticka ut fingrarna mellan dörr och tak ifall ena framhjulet parkerades på trottoaren.

Hade en sån hållare för nåt år sen. Funka bra , lite pysslig men inget skav vad jag kunde se iaf.

Släpat gamla tunga DH hojar på en sån utan probs.

Men visst , hade jag haft råd hade jag köpt andra. Men dom Funkar bra sett till pris.

Edit: Ford Ficus 2002 dvs mk2 (tror jag) var bilen i fråga.

Senast ändrad:
Fulkinesen skrev:
> Jag har haft Thuleversionen av ditt cykelställ
> (Thule Clipon 9103) och har varit sjukt nöjd med
> det i 4 års tid. Vi har haft upp till tre cyklar
> på det och de har suttit som bomben. Och det utan
> några remmar. Thulestället kostar ungefär en
> tusing och är helt klart en bättre investering.

Den hade jag missat, ser helt klart ut som en bättre lösning. (hittar den iofs inte för billigare än 1400:- i butik i närområdet.)

Hade jag tänkt behålla bilen längre så hade jag nog satsat på den, utan tvekan. Blir en cykelvänligare kombi snart.

Det blev ett likadant för oss igår. Också nu en Opel så underscore verkar ha rätt!
Så småningom sätter vi dit en dragkrok så jag kunde inte motivera ett dyrare ställ nu. Återkommer när jag testat jag med. Idag blir det en kort vända med en cykel och imorgon en längre vända med tre cyklar.

Bilagor

• IMG_20150711_115543935.jpg
    IMG_20150711_115543935.jpg
    109.3 KB · Besök: 2,964
Scott_Blackstone skrev:
> Smidigare att ta bort framhjulet, fälla
> baksätet, in med cykeln :)
> Det funkar på min Opel Astra

Helt rätt. Barnen kan ju åka på taket. :-)

Ventilerad takbox för ungarna funkar asbra sommartid! Moddad med genomskinlig plexiglas för bättre sikt rekommenderas ej. Söndercurlade snorynglar vill väl ingen veta av!?!?

Jag skulle aldrig skaffa en bil utan dragkrok men vad kostar det att eftermontera? Jag monterade själv på min förra bil. Köpte på biltema och har för mig att det inte var många kronor. Det känns överlägset dessa lösningar, iaf om man avser frakta cyklar mer än sporadiskt. För någon gång varje år verkar ju biltemastället vara ett alternativ.

Kan man komma åt packningen i bagaget med hojarna på plats?

Senast ändrad:
Ok, nu har jag kört ca en mil med cykel på och det gick ju som en dans! Men som sagt, bara en mil med en cykel. Imorrn bär det av till Gesunda med hela familjen då pratar vi tre cyklar och 10 mil, återkommer efter det.
Det går att öppna luckan med cyklarna på men det är nog inte att rekommendera.
Jag får också in en cykel i bilen men tre cyklar och packning och familj... NEIN!
Opelverkstaden vill ha måttliga 8299 för att montera drag, har inte kollat med nån annan.

Senast ändrad:
Snuten skrev:
>
> Å andra sidan, man köper väl inte en bil för
> att den skall se snygg ut?

Joho! Man köper en bil som matchar cykeln == snyggt.

Jag har ett Thule. Skavt sönder lacken. Gjort skav. Jag bryr mig inte på Audin. Börjar bli gammal. Det kommer skava. Alla dmå och stors hopp/ gupp/ hål och även vibrationer kommer skava sönder till slut men hojen kommer fram till berget iaf.

Kört 30 mil med 2 cyklar idag. Funkade finfint.

Trots lite fundersamhet de första milen och en del spanande i backspegeln så är jag nöjd. Kollade kardborrebanden efter några mil, men dom hade inte rört sig det övht. Spännbanden mot luckan satt även dom fast som dom skulle.

Så... Inget som går i arv, men den gör sitt jobb ett tag framöver. Dock är det helt klart att föredra en annan lösning för att fästa hojarna, typ snabbkoppling.

Jag och Biltema får inga poäng för "sustainability" men Budget-cykelställ får 3/5!

Nu har jag kört fram och tillbaks till Gesunda (21 mil) med tre cyklar bakpå. Det gick alldeles utmärkt även om jag måste säga att jag var fundersam vid typ varje bula i vägen, men det var som sagt obefogat. Jag ger också stället 3/5 men oavsett fabrikat skulle jag nog högst sträcka mig till 4/5 när det gäller bakluckeställ.

Tillbaka
Topp