PTFE ersättare?

Andersgd

Medlem
PTFE ersättare?
Hej,
Jag tvättar cykeln med rosa muc-off och avslutar med att spraya den med Muc-off bike protect. Resultatet är en skinande ren cykel som verkligen glänser och ser tilltalande ut. Den sägs ha en långtidsverkan men hur väl det funkar vet jag inte. Baksidan är att sprayen är PTFE och jag har förstått att det inte är särskilt trevligt för miljön. Hur ska man göra för att vara mer miljövänlig? Hur gör ni andra och vad ersätter jag sprayen med?

PTFE ersättare?
Tvätta cykeln med bilshampo och drivlinan med såpa. Vaxa cykeln då och då så behöver du inte miljöovänliga kemikalier i onödan. Med det sagt så kommer säkert någon påpeka att bilshampo inte heller är så bra men det är tror jag mindre miljöovänligt än PTFE i alla fall. Och såpa funkar faktiskt utmärkt på kedjan. Tack till okänd på detta forum som tipsade om det i någon tråd här för ett tag sedan.

PTFE ersättare?
Drar på lackförsegling från Turtle Wax ett par gånger om året. Fungerar helt okej, blir lätt att rengöra och drar till sig märkbart mindre smuts. Vanligt bilvax brukar det tipsas om men det är rätt så omständligt att applicera tycker jag, och vissa kan innehålla lösningsmedel som kan skada plast. Viktigt att kolla det. Finns silikonbaserade cykelramsprejer också.

PTFE ersättare?
Salabaladala sa:
Drar på lackförsegling från Turtle Wax ett par gånger om året. Fungerar helt okej, blir lätt att rengöra och drar till sig märkbart mindre smuts. Vanligt bilvax brukar det tipsas om men det är rätt så omständligt att applicera tycker jag, och vissa kan innehålla lösningsmedel som kan skada plast. Viktigt att kolla det. Finns silikonbaserade cykelramsprejer också.
Har du blank eller matt lack? Jag har matt på min canyon och tycker det är hopplöst, har deras "protect"-emulsion men tycker den varken gör till eller från. Frågan är om lackförsegling skulle funka på den matta lacken?

PTFE ersättare?
ooms sa:
Salabaladala sa:
Har du blank eller matt lack? Jag har matt på min canyon och tycker det är hopplöst, har deras "protect"-emulsion men tycker den varken gör till eller från. Frågan är om lackförsegling skulle funka på den matta lacken?
Det finns iaf särskild lackförsegling för matt lack och folie för bilar.

Tillbaka
Topp