Publik vattenslang Sthlm c

guldrevolt

Ny medlem
Jag bor mitt i Sthlm city och har letat efter en vattenslang som man kan tvätta hojen med efter En bättre tur. Kollade med olika mackar men de ville ha 200 spänn i timmen för att jag skulle få låna deras saker. Så därför tänkte jag höra hur andra som bor inne i stan löser detta problem med smutsiga hojar.

Om jag har trampat i västerort brukar jag stanna vid Jet i Värsta skogen och skölja av hojen. Där betalar man för en viss tid. En tiopeng brukar räcka för att få bort det värsta. Sedan far man hem och tar bort resten med tops.

en annan bor, om inte mitt i stan, så iaf i stan (roslagstull);

har liten "verkstad" i källaren, utanför den, ganska stort utrymme med varmvatten och golvbrunn. Så jag kan både tvätta cykeln, meka med den, gott om förvaring. samt på vintern vallabod...

förresten, när vi hittar en fet villa (eller egentligen fett garage) så blir lgh till salu; kanske ska skippa alla odugliga mäklare (finns det källarförråd? :"ja det är väl ngt vanligt" - ridå, hur jävla svårt kan det vara...) : och annonsera bara på Happy och sälja själv... ?

20090122132143.jpg ht=471

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp, men de får bara användas av oss som betalar kyrkoavgift.

Eller bara boende på kyrkogården...

ostkaka skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Japp, men de får bara användas av oss som
> betalar kyrkoavgift.
>
> Eller bara boende på kyrkogården...

Ja, de som ligger där och vilar sig har ju betalt kyrkoavgift.

<kollar deklarationen>
Räcker det att ha betalt begravningsavgift?
Dock är inte vattnet på kyrkogårdar på året om.

Det finns lite trådar om hur man gör ren cykel när man bor i lägenhet, kolla i dem för tips.

Fikasvettot skrev:
> > Räcker det att ha betalt begravningsavgift?

Nej, naturligtvis inte. Den betalar ju alla.

Kyrkoskatt heter visst kyrkoavgift. Det skall väl låta fint med borttagna skatter som ersätts av obligatoriska avgifter.

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:
> Heter kyrkoskatten kyrkoavgift numera? Det skall väl låta fint med borttagna skatter som ersätts
> av obligatoriska avgifter.

Men den är ju inte obligatorisk.

Begravningavgiften. Jag skriver snabbare än jag tänker.

Fast det är märkligt med skatter som kallas avgifter men är skatter (andel av inkomst). Speciellt när de drivs in av skatteverket.

"Avgiften till trossamfundet är 1 procent av din kommunalt beskattningsbara inkomst.

Avgiften hanteras som en skatt. Det innebär bl.a. att den ingår i preliminär och slutlig skatt och tas ut för ett helt år i taget. Det är situationen den 1 november som avgör avgiftsskyldigheten för hela det följande kalenderåret."

Märkligt som sagt. Varför hanterar en myndighet medlemsavgifter till religiösa klubbar?

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:
> Kyrkoskatt heter visst kyrkoavgift. Det skall väl
> låta fint med borttagna skatter som ersätts av
> obligatoriska avgifter.

Fast det sjuka är inte namnet utan att Skatteverket tar in medelmsavgifer åt en klubb.

Begravningsvgiften går ju till att driva kyrkogårdarna, så det borde ju vara fritt fram för alla som vill bli begravna på en sådan att ta ut lite vatten i förskott.

All skatt är f.ö. stöld, så det blir bara konstigt när man försöker sätta logiska argument bakom.

nolltaxera så slipper ni skatta, och kan pumpa hur mycket vatten ni vill!

jag hittade en vattenslang i soprummet, behöver nyckel för o öppna kranen (polygrip) eller så kör jag gör det själv biltvätt kostar i snitt 20kr.

Jag köpte en övergång från vanlig kran till vattenslang, detta är högst otillåtet av försäkringsbolagen men fungerar bra.

Jag kopplade på den i tvättstugan och drog ut den genom fönstret till innergården.

Kapade till en lagom slanglängd. Köpte slang och handtag på rusta, övergången i comfortbutiken.

Så länge du alltid kopplar på och av den endast vi bruk så kommer ingen att kunna säga något, men om du lämnar den inkopplad så kränker du någon av försäkringsbolagets regler, vet ej vilken.

//K

Så länge du kopplar den från ett våtutrymme och "rakt ut" borde inget försäkringsbolag bry sig. Kopplar du från ex köket borde dom bli lessna i ögat. Nu pratar jag bara rent logiskt, försäkringsbolag är dock bra på att hitta på skämtklausuler, men iaf.

Men, lämna iaf inte vattnet på i onödan om du har en fulutkastare (ex 1/2" -> "gardenakoppling") då dom har en tendens att läcka efter ett tag. Tänk även på att en generell fulutkastare inte passar med en koppling från annat märke och att en metallutkastare kräver metallkoppling på slangen osv..

Alternativet är ju annars att köpa en sån där tryckspruta från ex biltema på 10 liter som du kör med på balkongen/nere på gården..

stefan_ skrev:
> Så länge du kopplar den från ett våtutrymme
> och "rakt ut" borde inget försäkringsbolag bry
> sig. Kopplar du från ex köket borde dom bli
> lessna i ögat. Nu pratar jag bara rent logiskt,
> försäkringsbolag är dock bra på att hitta på
> skämtklausuler, men iaf.
>
> Men, lämna iaf inte vattnet på i onödan om du
> har en fulutkastare (ex 1/2" -> "gardenakoppling")
> då dom har en tendens att läcka efter ett tag.
> Tänk även på att en generell fulutkastare inte
> passar med en koppling från annat märke och att
> en metallutkastare kräver metallkoppling på
> slangen osv..
>

om man nu får fuktskador kan man ju låta bli o berätta att man varit regelverks idot o kopplat slang på köket... blir tämligen klurigt för dom o utreda det där.

åjo, de tar in fuktskade-Dexter som analyserar vattenstänken med minutiös noggrannhet. "dessa vattenstänk kan omöjligtvis ha kommit från kranen, de är alldeles för avlånga och spretiga i basen, det måste ha kommit från en Gardena-koppling med en flisa avslagen från kanten, typisk olycka vid slangdragning från kök"

Va fan... varje gang jag laser nagot har sa slutar
det med att jag fasar over att gamla sosse-ordnung-mupp resonemanget lever kvar sa starkt.

Hur fan kan man borja diskutera kopplingars ev. lackagerisk samt Trygghansas svar...

Det ballaste med detta ar att man aker till Bulgarien, drar 10 bira och sladdar moped
bara for att man ar utomlands.

Svar pa fraga: Tvatta skiten i badkaret, det gjorde jag i 10 ar.
mors.

Jag tv'ttade också mina i badkaret tills jag klev över denna fiffiga koppling!

//K

rus-tas skrev:

> Svar pa fraga: Tvatta skiten i badkaret, det
> gjorde jag i 10 ar.
> mors.

rus-tas skrev:
> Va fan... varje gang jag laser nagot har sa
> slutar
> det med att jag fasar over att gamla
> sosse-ordnung-mupp resonemanget lever kvar sa
> starkt.
>
> Hur fan kan man borja diskutera kopplingars ev.
> lackagerisk samt Trygghansas svar...
>
> Det ballaste med detta ar att man aker till
> Bulgarien, drar 10 bira och sladdar moped
> bara for att man ar utomlands.
>
> Svar pa fraga: Tvatta skiten i badkaret, det
> gjorde jag i 10 ar.
> mors.

Tjabba, jag har ingen hemförsäkring öht så jag kanske inte är rätt man att attackera. Fyllekör gör jag ute på motorvägarna. Det är bara manligt. Att försäkringsbolagen är jobbiga som fan när det gäller fuktskador är ingen hemlighet. Kanske för att det är väldigt mycket dyrare än när du får din iphone knyckt av dina pundarpolare..

Tillbaka
Topp