Puerto Mogan, mtb eller lvg?

Hej
Skall ner till Purto Mogan en vecka nu i november, så frågan är om det är stig eller asfalt man skall satsa på?
Är mest tänkt cyklingen som ett hårt nöje istf. att sola, träningsläger blir det i april.

Båda funkar men det är ett mycket bra ställe att utgå ifrån om man vill köra landsväg. Bara att köra rätt upp i bergen bort från den mer trafikerade kustvägen. Perfekt sätt att turista då det bjud på fantastiska vyer från bergen. Det finns även ett bra hyrställe, Free Motion. Jag var där i våras så jag blir riktigt avis.

Jag ska till GC några veckor i vinter men i maspalomas, ni som säger LVG kan ni motivera? Har ni testat båda? Jag tänkte köra MTB men kanske dags att ändra sig då

Vältimead tråd. Mitt flyg mot GC och Puerto Mogan lyfter om 3,5 timmar.
Har bokat cyklar (lvg) åt mig + sambo från onsdag-lördag hos Free Motion.

Jag körde lvg vilket är lättilgänglig. Jag tror att det oftast innebär en viss transportsträcka innan man kommer till rolig mtbcykling. Såg en del bilar lastade med mtbs.

På MTB finns det otroligt mycket mer att välja på än på racer. Eftersom det inte finns några plattar partier på ön finns det inte så mycket att vinna på att sitta på racer. Vill man ha valmöjligheter så är MTB oslagbart.

För att uttrycka sig lite milt och mindre bestämt.

Jag var där en vecka i februari och körde LVG. Om du gillar bergsåkning kommer du inte att bli besviken på det valet. Fantastiska vägar, vyer och åkning.

Med det sagt har jag alltså inte uttalat mig om hur MTB är där.

Jag tänkte precis skriva att fredrikw snart kommer att komma in i tråden och ifrågasätta varför man cyklar LVG och inte MTB på Gran Canaria, men jag ser nu att det är överflödigt. :-)

Har än så länge inte vart där med cykel men nästa gång lär AM-hojen åka med. Man kan ta buss med cykeln upp på ön. Sen har man kring 2000 höjdmeter singletrack ner till havet i alla vädersträck. Låter som en dröm för mig!

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänkte precis skriva att fredrikw snart
> kommer att komma in i tråden och ifrågasätta
> varför man cyklar LVG och inte MTB på Gran
> Canaria, men jag ser nu att det är överflödigt.
> :-)

Det gäller att inte överraska för mycket.

Sedan är det ju knappast i något egenintresse för mig, utan jag unnar verkligen alla att kunna ta sig an bergen på så många sätt som möjligt.

Jan Ullrich skrev:
> tack för länken fredrikw, blir svettocykling med
> 29 HT hoppas det funkar, blir väl en del
> grusvägsåkning kan jag tänka mig

Det funkar nog utmärkt. Det kan vara rejält stenigt och stökigt bitvis, bergsvägarna är inte riktigt som grusvägarna här hemma, men inga problem att ta sig fram svetto-cyklandes.

c-oma skrev:
> Har än så länge inte vart där med cykel men
> nästa gång lär AM-hojen åka med. Man kan ta
> buss med cykeln upp på ön. Sen har man kring
> 2000 höjdmeter singletrack ner till havet i alla
> vädersträck. Låter som en dröm för mig!

Nerför??? Det är ju uppför man vill cykla. ;-)

GoranS skrev:
> c-oma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har än så länge inte vart där med cykel men
> > nästa gång lär AM-hojen åka med. Man kan ta
> > buss med cykeln upp på ön. Sen har man kring
> > 2000 höjdmeter singletrack ner till havet i
> alla
> > vädersträck. Låter som en dröm för mig!
>
> Nerför??? Det är ju uppför man vill cykla. ;-)

Har förstått att det är där skillnaden mellan lvg:are & mtb:are ligger… ;o)

Fliken skrev:
> Man cyklar uppför och åker nedför ;-)

Fast, om man ska vara helt ärlig så kan en fin asfalterad utförbacke utan trafik vara rätt kul också. Det där med att ta sig ner i knölig terräng är jag dock alldeles för feg för att ens våga prova. Skulle nog sluta med att jag rasade ner i någon ravin om jag inte dött av hjärtsnörp dessförinnan.

c-oma skrev:
> GoranS skrev:
> > Nerför??? Det är ju uppför man vill cykla. ;-)
>
>
> Har förstått att det är där skillnaden mellan
> lvg:are & mtb:are ligger… ;o)

skyll inte på cykeln när det är latmasken som talar =)

fredrikw skrev:
> c-oma skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > > Nerför??? Det är ju uppför man vill cykla.
> ;-)
> >
> >
> > Har förstått att det är där skillnaden
> mellan
> > lvg:are & mtb:are ligger… ;o)
>
> skyll inte på cykeln när det är latmasken som
> talar =)

Åker man till GC på "semester" så räcker det för mig att åka mest nerför. :o)
Smaken är som röven, -Klöven! ;o)

Va kul att Mtb rekommenderas. Jag ska åka till Maspalomas i februari och siktar på att ta med mtb:n. någon mer som ska dit vid den tiden och vill träna ihop?

Jag har cyklar både Lvg och mtb på GC. Om du hyr mtb se till att du får en bra och lätt cykel. Jag hängde med på en guidad tur och fick en astung FS som vi sen cyklade of road uppåt och asfalt nedför. Underlaget uppför var lös grus. Och att åka nedför på asfalt var totalt själsdödande. Efter den turen svor jag att jag aldrig skulle skaffa mig en FS (fast jag har kommit över det nu) Landsvägarna inåt landet lämpar sig mycket väl åt lvgcykling. Eftersom TS frågar antar jag att TS aldrig provat bergscykling. Angående Lvg på GC har jag bara en varning. Akta så du inte blir fast ;)

Och det gäller inte bara lvg på GC utan lvg på godtycklig plats med fina bergsvägar. Bergscyklingssjukan är en svårbotad (obotlig?) åkomma som dessutom kan visa sig mycket kostsam i längden. Sen finns det faktiskt de som förefaller vara imumna mot den. Har stött på en och annan individ som fått glädjefnatt över att få någon dags plattcykling när de befunnit sig på platser där huvuddelen av vägarna erbjuder härlig kupering. Obegripligt! ;-)

Tillbaka
Topp