Pugsley med utbytbara fram- och bakhjul :)

Yonna

Aktiv medlem
Tvivlade om jag skulle kalla tråden 'Galna av lycka!', 'Pugs hjul experiment', 'FixieFattie' men valde tråkigt nog 'Pugsley med utbytbara fram och bakhjul'. Har också tjatat lite i den här tråden om cykeln, kanske för nån som letar efter mer info/bilder. https://happyride.se/forum/read.php/1/3128252/3385909#msg-3385909 Jo, man vet ju aldrig om det finns mer folk som vill ha en jätterolig och mångsidig cykel :)

Och nu kommer en kanske obegripligt och i dåligt svenska skriven byggtråd! Och med många bilder för jag kan aldrig bestämma vilken bild är bäst :)

Det tog sin tid för jag har aldrig pengar men det har alltså lyckats: cykeln har nu hjul som är utbytbara med varandra, alltså framhjulet är också ett bakhjul. Lite konstigt en cykel med två bakhjul :)
Var inte lätt att hitta info om en cykel som kan ha framhjulet bak och bakhjulet fram, konstigt nog finns det bara Pugsleyn som kan. Men lyckligtvis träffade jag Allan, en skotsk kille som jobbade några år för Surly, byggde många fatbikehjul och jobbar nu i Bikepartner i Örebro (jo lite reklam). Han ringde/mejlade Surly, kollade nätet och varje gång jag kom med en ny fråga eller nåt jag hade köpt fel hjälpte han. Mycket fint och trevligt cykelmek! Och snygg, det är ju också kul :)

Pugsleys bakhjul är offset byggt, alltså med ekrarna bara på en sidan av fälgen, och hjulet kan därför bara i en offset-gaffel. Men Pugs framgaffeln var en non-offset gaffel. Jag försökte köra med hjulet i gaffeln och det gick, men det satt inte riktigt i mitten och det var inte så roligt. Lite konstig känsla :)

1DSC04532.jpg

Jo, det går att cykla när hjulet sitter inte i mitten men det känner lite löjligt och fel. Så cykeln behövde en offset-framgaffel, alltså med ett böjt ben:

2Forks_Tech481x640.jpg

Men bakhjul behövs bakbromsar och framgafflar har ju frambroms, caliper, adapter mount eller vad den heter på svenska. Så det var svårt att hitta en framgaffel med bakbroms, och det måste ju också vara en fat gaffel. Men lyckligtvis tycker Surly om annorlunda cyklar så det finns tre olika Pugsley gafflar, som man kan läsa här : https://surlybikes.com/info_hole/spew/hub_fork_and_disc_brake_compatibility Jag köpte förstås fel gaffel men Allan var mycket smartare än jag så cykeln fick ändå rätt gaffel och broms :)

3P10608601024x768.jpg

Gaffel har ett böjt ben på drivsidan. Ser ut som den har krockats :)

4P10701491024x768.jpg

5P10607701024x768.jpg

Jag behövde nu också ett offset-framhjul och då ett med en fixed nav. Och DET finns inte att köpa, man får bygga själv. Så jag köpte en Surly Marge Lite fälg, Ultra New Hub 135mm fixed nav, Surly Dingle 2speed cog 17/21t och en lockring, borrade fälgens ventilhål lite större (så att det går att använda motorslang med bilventil) och då byggde Allan ett superfint offset bakhjul som är ett framhjul nu :)

6P10608611024x786.jpg

Gaffeln med framhjulet ..

7P10607651024x768.jpg

.. och nu med bakhjulet :) Okej, det ser konstigt ut men det funkar och det är viktigaste, eller hur?

P10701451024x768.jpg

Men kollar man på lite distans då ser man ju ingenting konstigt, bara en cykel i skogen ;)

Så cykeln har nu två offset gafflar och två offset bakhjul; ett med 9speed kassett och ett med 2speed fixed klinga/cog:

P10608241024x768.jpg

Om nån undrar vad det är på styret, det är inte ett tält, det är en packraft, en vildvattenbåt :)

Jag är mycket nöjd med fatbiken men det finns ändå nåt jag vill förbättra. Jag behöver nåt, nån typ av kedjespännare på drivsidan. Om jag nämligen vill använda den lilla tandkuggen (så inte den stora) då slipps hjulet framåt. Inte alltid men om jag trampar hårt går hjulet sned. Nån som har tips för att hålla hjulet bakåt?
Här under bilder av framhjulet när det sitter bak. Framhjulet har bultar men bakhjulet har quick-release, så hoppas det finns nån typ av fixie kedjespännare som funkar båda för bult och QR.

9P10608001024x768.jpg

10P10608011024x814.jpg

Och en fråga till :) Jag tycker inte om QR i framgafflar. Fatbiken har ju ett hårt liv, den kör hårt med mycket packning i fjäll och ingenstansland och jag vill inte att hjulet ska ramla out of gaffeln. Skivbromsen pushar hjulet också neråt, är det så?
Men bakhjulet har QR så när jag byter hjulen sitter den i framgaffeln.Tänkte först använda buntband/tyrap på gaffel&QR men jag är en bikerafter och drar därför ofta hjulen loss, ibland några gånger per dag så det är ju ingen bra idé. Nån som vet ett bra tips?

Några bilder till, för det går ju att posta 25 bilder. Några bilder är samma som i bikerafttråden för jag har inte så många bilder, fatties nya outfit är bara några veckor gammal :)

P10608481024x797.jpg

P10608441024x768.jpg

Lite konstigt att se en kassett när man tittar nedåt.

P10608691024x768.jpg

Och en fixed fattie är härligt att köra! Jättebra benstyrka träning!

P10609241024x768.jpg

Även jättebra för teknikträning. Man måste vara helt precis i manövrar och att trampa sig ur jobbiga situationer är inte alls lätt i full fart och framförallt inte på en fullpackat fatbike som är som en pansarfordon.

P10608991024x768.jpg

Nackdel är att det kan göra ont. Pedalerna slår ju runt och runt hela tiden och cykeln vill aldrig stanna. Så akta benen och också nacke för en vurpa händer lätt.

P10609351024x768.jpg

Kan också vara jobbigt mellan sten, rötter och träd. Inte bara för kroppen men även cykeln får ibland många smällar.

P10700171024x768.jpg

Och pedalerna tar med sig kompletta skogsdungar, blåbärsris och andra skogssouvenirer. Svårt att komma fram :)

Oops, jag glömde berätta varför!

1. För det är ju skitkul :)
2. För att köra en FixieFattieRace! Och det vill ju alla ;)
3. Man kan byta hjulen när som helst, tex mitt i en race eller när man plötsligt vill köra fixie/ singlespeed.
4. När freewheel är frusen i mitten av ingenstans då har man alltid ett fixed hjul med sig, den har ju ingen freewheel så det går att cykla vidare till ett tryggt ställe. Mycket viktig i vinter fatbike races såsom The Iditarod Trail (världens långaste vinter fatbike marathon) eller om man vill cykla till Sydpolen.
5. Samma sak när det är nåt fel med bakväxel, för en fixie behövs ju ingen bakväxel.
6. Och när det är nåt fel med bromsarna, för en fixie kan man ju bromsa med fötterna/kroppen
7. Och att köra fixie är härligt! Den kör av sig själv, cykeln blir en förlängning av kroppen och man blir ett med cykeln. Riktig kul känsla.
8. Jättebra för teknikträning.
9. Mycket bra benstyrka träning.
10. Man kan cykla bakåt och vem vill det inte :)
11. Kul att stå still på ett ställe utan att fötterna är på marken (cykla/gunga bak och fram). Jättekul vid trafikljus för då trampar man snabbt som fan iväg och alla tittar snopen för det hade man ju inte väntat sig av 'jävla tunga tjocka däck' :)

Nackdel är uuuhhhh .. kan inte hitta nåt. Kanske att man får mer uppmärksamhet? Men det får man ändå med en fatbike :)

Wow, kul att ha! Jag beställde omedelbart en! Stort tack!
Ska posta en bild när jag öppnar den första ölflaskan :)

Yonna sa:
Wow, kul att ha! Jag beställde omedelbart en! Stort tack!
Ska posta en bild när jag öppnar den första ölflaskan :)
Just ja, skulle posta en ölspännare bild .. men glömde förstås som vanligt vad jag lovade. Men ölbilden finns inte längre för den var på mobilen och den gick sönder. Vill inte göra en ny ölbild för vinteröl är bara för coola bikers så jag vågar inte (brrr), dricker helst varm O'Boy med whiskey nu.

Så då blir det en tråkigt bild av en Tuggnut kedjespännare utan öl.

45380495791_2725fbc507_o.jpg

Och en vinterbild för det är ju vinter nu. Vet inte om bilden inspirerar nån att vilja ha ett bakhjul som framhjul men man vet ju aldrig.

P1110454.jpg

Kul! ? Belgiskt öl är även bästa öl som finns!

Stor chans att jag är med fatbiken i Belgien när det blir vår igen så förmodligen kommer det några tuggnut ölbilder till :)

Yonna sa:
Kul! ? Belgiskt öl är även bästa öl som finns!

Håller med!

Min Kona Honzo Steel har en bättre konstruktion med en axelhållare som är fixerad med två bultar på varje sidan isf med axelmuttern, så det behövs ingen tuggnut (och jag har tur att jag inte har behöv av belgisk öl när jag cyklar).

What, Fatbike i Belgium ? Låter väldight korkat ! Rom passar mkt bättre med Oboy-Choklad, whiskey skall inte förorenas med andra substanser, det skall drickas rent !! Så häftigt att köra i Alperna istället --

Bilagor

• b8.jpg
    b8.jpg
    175.7 KB · Besök: 221
Bikzz sa:
What, Fatbike i Belgium ? Låter väldight korkat !

Yonna sa:
Det är så att jag mötte en jättesnygg belgare i fjällen i höstas. Olálá vad snygg han var! ? Precis min typ; lång, vilthårig, inte för snäll och intelligent (det är ju bara tråkigt) men härligt galen och fel. Nu är jag inte heller intelligent för det är ju inte smart att bli kär i nån som bor i Belgien men fördel är ju att vi talar samma språk (jätte tröttsamt att hela tiden tala med armar och ben) så jag har hittills inget emot hans trevliga chattar. Jo, det är tyvärr bara chatt för det finns ju några tusenmil mellan oss :(

Love Is In The Air!! ?

Jag har belgiskt ursprung... ? Jo på riktigt faktiskt.

Men jag är ganska komplicerad att leva med så jag fortsätter nog som kärlekstörstande och äventyrlig singel. Annars hade du nog varit ganska högt upp på min 'lista" Yonna (missförstå mig fel)... ? ?

Örjan Lax sa:

Men jag är ganska komplicerad att leva med så jag fortsätter nog som kärlekstörstande och äventyrlig singel. Annars hade du nog varit ganska högt upp på min 'lista" Yonna (missförstå mig fel)... ? ?
Belgiskt flahute, komplicerat, äventyrlig .. jaha, du låter som ett potentiellt offer! Och jag älskar lax! ? Men viktigaste är förstås: orkar du och din fattie att pedalpaddle till Kaspiska Havet? ?

Yonna sa:
Örjan Lax sa:

Belgiskt flahute, komplicerat, äventyrlig .. jaha, du låter som ett potentiellt offer! Och jag älskar lax! ? Men viktigaste är förstås: orkar du och din fattie att pedalpaddle till Kaspiska Havet? ?

Karakul är mer sport.
http://www.bbc.com/travel/story/20190207-asias-dead-lake-where-boats-cant-float

Var tvungen att googla, där lärde jag mig ett nytt ord ! Men det beror säkert på personlighet osv, vad man gillar... Jag har jobbat i Ryssland, och vet nästan hur det skulle vara att biketoura där, själv vet jag redan att jag inte vill ha en sån upplevelse ...

Tillbaka
Topp