Puls/GPS klocka, vilken annvänder ni?

marr sa:
geologen sa:
marr sa:
Reklammera, få utbyte, sälj den. Gå vidare med livet :)

Vem skulle köpa sån skit, som dessutom då saknar garanti (den gäller bara första ägaren).

Många. Främst för att deras kundservice aldrig har frågat efter kvitto när man reklammerar.
Dessutom verkar ganska många nöjda med sina 645.

Jag undrar hur låga krav man har om man är nöjd med detta skräpet. Då har jag bärbara solur i papp att sälja. Jämförbar kvalitet och funktion.

geologen sa:
marr sa:
geologen sa:
marr sa:

Vem skulle köpa sån skit, som dessutom då saknar garanti (den gäller bara första ägaren).

Många. Främst för att deras kundservice aldrig har frågat efter kvitto när man reklammerar.

Jag undrar hur låga krav man har om man är nöjd med detta skräpet. Då har jag bärbara solur i papp att sälja. Jämförbar kvalitet och funktion.

Ja, eller så är det något knas med användaren? Eller så har du ett dåligt ex. Men det vill du ju inte ens ta reda på.

marr sa:
geologen sa:
marr sa:
geologen sa:
marr sa:

Ja, eller så är det något knas med användaren? Eller så har du ett dåligt ex. Men det vill du ju inte ens ta reda på.

De två trasigheterna är konstruktionsfel, som alla enheter har. Dåligt materialval och oskyddad placering. En ny kommer att råka ut för samma sak med tiden.

Bristerna i övrigt är också konstruktionsfel, eftersom det bevisligen går att göra GPS-enheter med bättre precision (Garmin klarade det ju i den lika stora och många år äldre FR210). Den oavstängningsbara autostartfunktionen är bara ett av många fel som moderna elektronikenheter har, att de "vet bättre" än användaren, och "gissar" att jag vill göra det ena eller det andra, trots att jag aktivt valt att inte göra det.

Så jag skulle inte vinna ett dugg på ens att få en helt ny som ersättning, eftersom produkten har grundläggande brister som inte ligger på exemplarnivå utan produktnivå.

geologen sa:
marr sa:
geologen sa:
marr sa:
geologen sa:
marr sa:

De två trasigheterna är konstruktionsfel, som alla enheter har. Dåligt materialval och oskyddad placering. En ny kommer att råka ut för samma sak med tiden.

Bristerna i övrigt är också konstruktionsfel, eftersom det bevisligen går att göra GPS-enheter med bättre precision (Garmin klarade det ju i den lika stora och många år äldre FR210). Den oavstängningsbara autostartfunktionen är bara ett av många fel som moderna elektronikenheter har, att de "vet bättre" än användaren, och "gissar" att jag vill göra det ena eller det andra, trots att jag aktivt valt att inte göra det.

Så jag skulle inte vinna ett dugg på ens att få en helt ny som ersättning, eftersom produkten har grundläggande brister som inte ligger på exemplarnivå utan produktnivå.

Skicka den till mig då.

Jag får använda den tills den dör av fukt (pga trasig tätning) eller att skärmen spricker (pga bristfällig skyddsring). Den mäter trots allt puls och sträcka. Men när den dör (gissningsvis i januari eller så, i den takten den rasar) blir det aldrig nån ny från Garmin.

geologen sa:
Jag får använda den tills den dör av fukt (pga trasig tätning) eller att skärmen spricker (pga bristfällig skyddsring). Den mäter trots allt puls och sträcka. Men när den dör (gissningsvis i januari eller så, i den takten den rasar) blir det aldrig nån ny från Garmin.

Eller så reklammerar du direkt, som alla andra gör.

marr sa:
geologen sa:

Men jag vinner ju inget på det. Jag får bara, i bästa fall, en likadan med exakt samma brister. Och att reklamera den till nån källarbutik i södra Norrland, eller var fan det nu var jag beställde den från, det lockar mig inte.

geologen sa:
marr sa:
geologen sa:

Men jag vinner ju inget på det. Jag får bara, i bästa fall, en likadan med exakt samma brister. Och att reklamera den till nån källarbutik i södra Norrland, eller var fan det nu var jag beställde den från, det lockar mig inte.

Nä, du skriver direkt till garmin. Förstår inte ens att vi har denna diskussionen, skiter du pengar på nya jobbet eller? Du gråter över att det var bortkastade pengar, men du vägrar göra något åt det. Kom igen nu. Det värsta som kan hända är att du får en som går sönder igen, det bästa är att du får en som inte gör det. Vad har du att förlora?
Skicka ett mail till support@garmin.se de är väldigt hjälpsamma.

Reklamationer ska alltid gå genom stället där man köpte produkten. Inte via tillverkaren. Däremot kan man ta det direkt med tillverkaren om man inte får hjälp av återförsäljaren.

ATT en ny går sönder igen är oundvikligt, så dålig konstruerad som den är, har jag redan förklarat. Det handlar inte om exemplarfel utan konstruktions/designfel. Enda sättet att undvika att den går sönder är att inte använda den alls.

I det stora hela är det väl inga enorma summor, men man tycker ju att en vara för nästan 4000 kr ska hålla mer än för 15 väldigt milda användningstillfällen.

geologen sa:
Reklamationer ska alltid gå genom stället där man köpte produkten. Inte via tillverkaren. Däremot kan man ta det direkt med tillverkaren om man inte får hjälp av återförsäljaren.

ATT en ny går sönder igen är oundvikligt, så dålig konstruerad som den är, har jag redan förklarat. Det handlar inte om exemplarfel utan konstruktions/designfel. Enda sättet att undvika att den går sönder är att inte använda den alls.

I det stora hela är det väl inga enorma summor, men man tycker ju att en vara för nästan 4000 kr ska hålla mer än för 15 väldigt milda användningstillfällen.

Men läs vad jag skriver. Kontakta garmin, de hjälper dig.

Det finns inget mer att säga. Jag har köpt en kass produkt. Ersättningsprodukter kommer att vara lika kassa, så det är inte värt besväret att reklamera eftersom jag inte vinner nåt som helst på det. Det var inte min första, men däremot min sista, produkt från Garmin.

geologen sa:
Bristerna i övrigt är också konstruktionsfel, eftersom det bevisligen går att göra GPS-enheter med bättre precision (Garmin klarade det ju i den lika stora och många år äldre FR210).
Hur kan du då veta att det inte är ett fel på endast ditt exemplar? Det finns ju andra FR645-ägare som är nöjda med sina apparater.
Vad är då mest sannolikt;
-Det är fel på ditt exemplar?
-De nöjda ägarna ljuger?
-Eller kan felet ligga hos dig?

marr sa:
Förstår inte ens att vi har denna diskussionen, skiter du pengar på nya jobbet eller? Du gråter över att det var bortkastade pengar, men du vägrar göra något åt det. Kom igen nu. Det värsta som kan hända är att du får en som går sönder igen, det bästa är att du får en som inte gör det. Vad har du att förlora?
Skicka ett mail till support@garmin.se de är väldigt hjälpsamma.
Att få gråta ut i ett cykelforum är tydligen värt att betala pengar för, mkt pengar dessutom.
Eller åtminstone mer värt än att, för endast portokostnad, försöka göra ngt åt problemet.

/Håkan

geologen sa:
Det finns inget mer att säga. Jag har köpt en kass produkt. Ersättningsprodukter kommer att vara lika kassa, så det är inte värt besväret att reklamera eftersom jag inte vinner nåt som helst på det. Det var inte min första, men däremot min sista, produkt från Garmin.
Men byt ut den och sälj den sen för en femhundring (informera noga om vilket skit det är du säljer så köparen är medveten om risken den tar). Med tanke på hur bra Garmin brukar vara att ha att göra med så blir det en timpenning som du säkert inte har på ditt dagjobb. Men du har det säkert väldigt bra ställt så du kan slänga bort pengar hursomhelst?

HåkanC sa:
geologen sa:
Bristerna i övrigt är också konstruktionsfel, eftersom det bevisligen går att göra GPS-enheter med bättre precision (Garmin klarade det ju i den lika stora och många år äldre FR210).
Hur kan du då veta att det inte är ett fel på endast ditt exemplar? Det finns ju andra FR645-ägare som är nöjda med sina apparater.
Vad är då mest sannolikt;
-Det är fel på ditt exemplar?
-De nöjda ägarna ljuger?
-Eller kan felet ligga hos dig?

Nej, detta är så uppenbara konstruktionsfel att det inte har med mig att göra. Om du hade kunnat se hur extremt milt och försiktigt jag behandlat klockan, så hade du förstått. Att ha silikongummitätning på en så utsatt plats är rent konstruktionsfel. Den borde ha gömts längre in i skarven för att inte kunna skadas. Ringen runt armbandet är klent konstruerad av material som är bristfälligt (och jag har läst om många som råkat ut för samma sak, att ringen gått av).

Jävla konstigt att dardos klocka inte havererat med, med tanke på att ALLA måste göra det. För de är konstruerade så.

Skummade igenom de första 3-4 sidorna på garmins support forum. För 645music. Det enda jag hittade sådär snabbt om rent fysiska saker var att en hel del hade små sprickor i plasten. Alla blev dessutom utbytade av garmin utan snack. Dock bläddrade kag igenom ganska snabbt så kan ha missat något.
Men om det vore som geo säger så borde forumet varit översållat...

Men jag har ingen likadan själv så ska väl egentligen bara hålla käften och låte geo göra vad fasen han vill med sina prylar. Ytterst oklart varför man postar här från början då?

marr sa:
Ytterst oklart varför man postar här från början då?

Det var inte jag som drog igång en lång tramsvända kring detta. Jag skrev ett inlägg, inom trådens ämne, för att varna för en dålig produkt, och hade inte tänkt skriva mer om det förrän du och andra började älta.

Freddie L sa:
geologen sa:
Men byt ut den och sälj den sen för en femhundring (informera noga om vilket skit det är du säljer så köparen är medveten om risken den tar). Med tanke på hur bra Garmin brukar vara att ha att göra med så blir det en timpenning som du säkert inte har på ditt dagjobb. Men du har det säkert väldigt bra ställt så du kan slänga bort pengar hursomhelst?

Jag har skrivit tidigare i tråden. Har också en FR645 som har lite problem med GPS-mottagningen. Har ett pågående support-ärende hos Garmin och tycker väl supporten lämnar en del övrigt att önska. Dock så svarar de ju och erbjuder inskickning av klockan. De saker som gått sönder på din klocka är fortfarande hela på min klocka trots mer än 12 månaders daglig användning som armbandsur och till detta kanske 150(?) träningspass. Jag använder iof sällan skjorta :-) Så lite kan det uppenbarligen skilja mellan olika exemplar.

DanielS sa:
Freddie L sa:
geologen sa:

Jag har skrivit tidigare i tråden. Har också en FR645 som har lite problem med GPS-mottagningen. Har ett pågående support-ärende hos Garmin och tycker väl supporten lämnar en del övrigt att önska. Dock så svarar de ju och erbjuder inskickning av klockan. De saker som gått sönder på din klocka är fortfarande hela på min klocka trots mer än 12 månaders daglig användning som armbandsur och till detta kanske 150(?) träningspass. Jag använder iof sällan skjorta :-) Så lite kan det uppenbarligen skilja mellan olika exemplar.

Helt omöjligt. Tyvärr. Du måste ljuga.

geologen sa:
detta är så uppenbara konstruktionsfel att det inte har med mig att göra.
Så från din horisont finns det inga som helst fel på endast ditt exemplar och de nöjda FR645-ägarna är alltså lögnare enl dig?

Men varför, om det viktiga för dig inte är att få gråta ut här i tråden, gör du då inte som Freddie L
Freddie L sa:
Eller är det mer värt att betala 500 SEK för att få gråta ut här?

/Håkan

geologen sa:
marr sa:
geologen sa:
marr sa:

Årets mest positiva man för tredje året i rad!

DanielS sa:
Freddie L sa:
geologen sa:

Man kan göra en hard reset men då får man ringa garmin då det troligen är olika för dom olika klockorna men riktig hard reset det hittar man inte i manualen.

IMG_0688m.JPG

IMG_0690m.JPG

@geologen: I all välmening, kontakta Garmin Support (jo, det är rätt för dessa produkter, man behöver inte gå via butiken där man köpte klockan). I värsta fall får du en ny klocka, som du nog ganska lätt kan sälja i obruten kartong för några hundra mindre än vad du gav, och få pengar som som du kan lägga på annat märke/modell, som du tror mer på?

De skulle ändå bara hävda att det är slitage, och jag kan inte motbevisa det (det räcker ju inte att jag själv vet att det inte är slitage).

Jag har en 735xt, hade en Apple klocka v 3 innan men fick byta bort appleklockan då jag köpte en android telefon.

I princip är Garmin sämre rakt igenom förutom på batteritiden, och att inte Apple hade live segments.

Puls mätningen är dålig på handleden, hade inga problem med Appleklockan när jag cyklade men med Garmin har jag 120 i puls hela rundan. En kompis till mig hade klockan på styret och fick en realistisk pulskurva utan att ha ext puls mätning.

Strava live/favoriter funkar dåligt, synkar lite som den själv tycker. Ens favoriter kommer ibland in och ibland inte....

Gamla KOM tider på segmenten dyker upp på live segmenten, verkar vara dålig synk överlag där.

Förlorar segment tidtagningen på vissa segment när andra enheter inkl andra 735xt håller segmentet så verkar som felmarginalen är snålt ställd på vissa enheter..

Klockan har gått tillbaka till engelska ex antal gg, visat fel tid på auto mode där lösningen va att starta upp en löpning utomhus för att få gps tiden tillbaka. Men va inte ngn minut utan timmar den fick för sig visa fel.

Så den gör sin grej men har små buggar med klockan och synken som drar ner betyget.

Om jag skulle köpt ngt idag så hade jag dock köpt ngt lite dyrare som är bättre för navigering och där man kan ladda upp Gpx filer för nav. Går att ladda upp Gpx via dwMaps i 735 men pga att Garmin ger appen lite utrymme så blir Gpx filen så pass ner slimmad så det blir väldigt svårt att följa den, spec på mindre stigar och grusvägar. Nu säger inte Garmin att klockan har stöd för detta från start så inget som klockan gör fel här, bara en funktion som jag saknar när man cyklar på nya ställen.

geologen sa:
De skulle ändå bara hävda att det är slitage, och jag kan inte motbevisa det (det räcker ju inte att jag själv vet att det inte är slitage).

Man FÅR ha använt grejorna, garantin gäller ju i 2 år från inköp?
Det har varit en klok och bra supporthantering hos dem, för väldigt många som behövt diskutera sina klockor. Jag tror som vanligt att man i första läget bara ska vara saklig/faktabaserad, beskriva vad som är problemet och kvalitetsbristen man ser, och sen låter dem ta nästa steg och avgöra.

Jag har kört med Fenix5 i över två år.
Använder den dygnet runt, förutom på jobbet då vi inte får ha klockor/armband osv pga skaderisk.
Har haft två skärmskydd, det första sprack efter en smäll, klockan oskadd.

Det enda negativa jag har att säga om klockan är att höjdmätaren är lite dålig. Den kräver i princip att man kalibrerar den dagligen om man vill ha exakt mätning.

Övrigt så stödjer den Garmin Physio TrueUp, vilket gör att man skulle kunna köra flera garmin-enheter som håller koll på varandra när det kommer till V02max, återhämtning, träningsstatus osv.
Tex, om man har en Garmin Edge 520 Plus på cykeln, så vet klockan om hur du kämpade på cykeln, och tar hänsyn till det i sina uträkningar, och vise versa.

Kartor har jag aldrig använt, vet att det finns någon tredjeparts-app till Fenix5/5S, medans 5X har det inbyggt.

Är man enbart intresserad av att logga rundorna, och inte analysera/få analyser, hade jag tittat åt FR245 ex. Billigt!

Jag kommer dock aldrig välja en sämre utrustad klocka än denna. Är toknöjd!

Sen måste jag slå ett slag för Garmins support! Otroligt snabba och generösa när/om det strular.

hungrig sa:
Min tanke var att jag börjar med en klocka, och sedan köper till en dator när jag insett att klockan inte räcker till. Jag ville ju ha en klocka, och det hade känts svårare att motivera klockan om jag köpt dator först.

Jättenöjd med min Fenix 5 som allmän smart/träningsklocka, men börjar bli riktigt sugen på att komplettera med dator, pulsband, hastighets- och kadenssensor. Pulsmätningen släpar efter, och det är svårt att försöka se något så fort det går undan lite i skogen.

Har precis börjat betala för Strava för att kunna få live-segment, men det är bara ett fåtal segment som den bryr sig om att plinga till för, så det känns inte jätteanvändbart.

Jag har en Fenix 5 plus och kör med både pulsband och kopplar ihop den med trainerns kadens och kraftsensor. Om jag anser mig behöva kraft och kadenssensor på den riktiga cyklingen så går dom ju också att para ihop med klockan. Cyklar mest skog och stig och använder då telefon för navigering. Funkar klockrent. Ser inget behov av en separat cykeldator då både telefon och klocka ändå följer med på cykelturerna.

GoranS sa:
Du har väl redan ett erbjudande om att köpa den i denna tråd?!

Som om det skulle tas på allvar...

Hur som helst står jag i det fallet utan de funktioner som jag ändå fortfarande har i klockan (även om dess livslängd förmodligen nu räknas i månader snarare än år, pga det gapande hålet in i sidan), om jag säljer för småpengar, eftersom motsvarande ny från (förhoppningsvis) mer seriösa tillverkare kostar 7-10 gånger så mycket.

Besv sa:
Jag har en 735xt, hade en Apple klocka v 3 innan men fick byta bort appleklockan då jag köpte en android telefon.

I princip är Garmin sämre rakt igenom förutom på batteritiden, och att inte Apple hade live segments.

Puls mätningen är dålig på handleden, hade inga problem med Appleklockan när jag cyklade men med Garmin har jag 120 i puls hela rundan. En kompis till mig hade klockan på styret och fick en realistisk pulskurva utan att ha ext puls mätning.

Strava live/favoriter funkar dåligt, synkar lite som den själv tycker. Ens favoriter kommer ibland in och ibland inte....

Gamla KOM tider på segmenten dyker upp på live segmenten, verkar vara dålig synk överlag där.

Förlorar segment tidtagningen på vissa segment när andra enheter inkl andra 735xt håller segmentet så verkar som felmarginalen är snålt ställd på vissa enheter..

Klockan har gått tillbaka till engelska ex antal gg, visat fel tid på auto mode där lösningen va att starta upp en löpning utomhus för att få gps tiden tillbaka. Men va inte ngn minut utan timmar den fick för sig visa fel.

Så den gör sin grej men har små buggar med klockan och synken som drar ner betyget.

Om jag skulle köpt ngt idag så hade jag dock köpt ngt lite dyrare som är bättre för navigering och där man kan ladda upp Gpx filer för nav. Går att ladda upp Gpx via dwMaps i 735 men pga att Garmin ger appen lite utrymme så blir Gpx filen så pass ner slimmad så det blir väldigt svårt att följa den, spec på mindre stigar och grusvägar. Nu säger inte Garmin att klockan har stöd för detta från start så inget som klockan gör fel här, bara en funktion som jag saknar när man cyklar på nya ställen.
Om du har såna problem varför tar du inte kontakt med garmin om det stämmer som du har skrivit så är det skulle jag tro ett solklart garanti ärende.

Varför tar du inte ett garanti ärende på klockan eller ligger det något dött som gror som du inte nämner.

Det kan ju faktiskt vara så att du fått ett mondagsexemplar eller att den utsatts för något på väg till dig typ kemikalier eller så. Eller så kan garmin ha identifierat något av dina fel och löst det I senare iterationer av klockan.
Totalt sett, en reklamation som slutar i en ny klocka är inte lika med att du får tillbaka alla fel du har på den här. Har svårt att tro att g inte ger dig en ny klocka med den beskrivning du gett här.

geologen sa:
GoranS sa:

Hur som helst står jag i det fallet utan de funktioner som jag ändå fortfarande har i klockan (även om dess livslängd förmodligen nu räknas i månader snarare än år, pga det gapande hålet in i sidan), om jag säljer för småpengar, eftersom motsvarande ny från (förhoppningsvis) mer seriösa tillverkare kostar 7-10 gånger så mycket.

Vad har du att förlora på att prova att reklammera som alla rekomenderar dig att göra? I bästa fall löser det några av problemen. I värsta fall har du i alla fall de funktionerna lite längre än om du skiter I det helt, och det är ju något bättre ändå.
Om exakt samma fel återkommer har jag något minne av att efter 2 försök att åtgärda har man rätt till pengarna tillbaka. (Någon som har bättre koll får gärna rätta mig där).

/Kalle

Senast ändrad:
geologen sa:
GoranS sa:

Av ren nyfikenhet, vem räknas som mer seriös?

sdx sa:
Besv sa:

Om du har såna problem varför tar du inte kontakt med garmin om det stämmer som du har skrivit så är det skulle jag tro ett solklart garanti ärende.

Detta verkar vara standard på Garmin produkter och enligt dc rainmaker deras största problem, buggar i mjukvaran. Därför tror jag inte det leder ngn vart med en reklamation eftersom liknande problem verkar vara väldigt frekventa.

Läs mer,

https://www.dcrainmaker.com/2019/06/competitor-software-instability.html

Om jag köper en cykeldator i framtiden så blir det troligen en wahoo.

Tillbaka
Topp