Puls VS Effekt vid aerob/lågintensiv träning

MAMTB

Aktiv medlem
Har försökt läsa på en del inom detta då jag har några funderingar. Har tidigare bara kört pulsbaserad träning. Nu har jag införskaffat utrustning så att jag kan mäta effekt när jag cyklar. Har gjort ett FTP-test och kan konstatera att jag i framförallt de lägre zonerna alltid ligger högre i pulszoner än vad jag gör i effektzoner. Detta tolkar jag som att jag har en för dålig aerob kapacitet. För att förbättra min aeroba uthållighet så är det ju långa och lugna pass som gäller.

Kör ni då efter effekt eller efter puls på era långa, lugna rundor? Man läser ju mycket om att effekt borde vara det primära att träna efter.
Men om jag ska köra långa och lugna pass enligt effektzon 1-2 så hamnar jag alltid i pulzon 3 och då känns ju inte passen jättelugna trots allt. För min del kanske det är bättre att köra pulsbaserat när det är lugn träning och inte titta så mycket på effekten. Kör jag i pulzon 1-2 så blir ju effekten ändå väldigt låg.

När man väl har byggt upp en bättre aerob uthållighet så kanske de lägre pulszonerna stämmer bättre överens med de lägre effektzonerna.

Verkar vara många andra som isället ligger i lägre pulszoner jämfört med effektzoner men det borde ju vara mer positivt och betyda att man är mer vältränad än när det är tvärtom som för mig.

Vad har ni för tankar kring detta? Tar tacksamt emot tips!

Senast ändrad:
När det gäller långa lugna pass kör jag mest efter känsla eller puls. Jag tror att det är vanligt och många skulle nog köra för hårt på distanspassen om de slaviskt följde effekten.

När det kommer till strukturerade intervaller använder jag mig nästan uteslutande av effekt. Där blir puls och känsla ett sätt att utvärdera träningen under/efter.

Det finns en hel del diskussioner i den här tråden också: https://happyride.se/forum/read.php/1/3464978/page=1

Tack för era svar! Har också känt så att man tar i för mycket på "lugna pass" om man bara skulle gå på effekten. Pulsen och känslan är nog viktigare faktorer vid långpass och grunduthållighet.

Jag har helt skippat pulsen och får på känsla.

Känsla av att det inte ska bränna i benen och utan djupandning (aerob distanströskel) mer än att man kan prata en hel mening.

Effekten blir vad den blir men ofta 70% av Ftp.

Har man puls och effekt kan man mäta sin effekt/puls drift som bör ligga runt 5% på ett distanspass.
Läs mer om cardiac decoupling
https://www.trainingpeaks.com/blog/aerobic-endurance-and-decoupling/

Fast vilken intensitet ska man ligga på beror nog på vart i säsongen man är.
Men utan tvekan en väldigt viktig adaption om man vill bli bra cyklist

1. Är du säker på att din wattmätare visar rätt? Det är vanligare än man tror att folk kör omkring med okalibrerade glädjemätare som visar mer 10% för mycket.
2. Är du säker på din maxpuls (och minpuls, du använt den). Att nå maxpuls kan vara riktigt kämpigt.

Själv kör jag främst efter watt när jag Zwiftar inomhus för att slippa bära på ett svettigt pulsband och kör främst efter puls utomhus pga att terrängen gör det svårt att ligga med ett jämt tryck på pedalerna.

HRM e bra å ha så man kan slå av på takten lite så fort man kommer över 110. Undvik även backar och motvind och jaga inte efter vackra flickor...

Laser-Björne sa:
1. Är du säker på att din wattmätare visar rätt? Det är vanligare än man tror att folk kör omkring med okalibrerade glädjemätare som visar mer 10% för mycket.
2. Är du säker på din maxpuls (och minpuls, du använt den). Att nå maxpuls kan vara riktigt kämpigt.

Själv kör jag främst efter watt när jag Zwiftar inomhus för att slippa bära på ett svettigt pulsband och kör främst efter puls utomhus pga att terrängen gör det svårt att ligga med ett jämt tryck på pedalerna.

Kalibrerar wattmätaren varje gång innan jag börjar cykla. I de övre effektzonerna 4-5 så stämmer det även överens med mina pulszoner 4-5. Jag kanske är bra på den anaeroba träningen men sämre på den aeroba. Tänker att det är därför som min puls ligger lite högre trots att jag genererar låga wattsiffror på längre rundor.
Var lite därför jag funderade på om det är bäst att träna lågintensiv träning efter puls eller effekt.

Jag är säker på min maxpuls och har gjort flera maxtester samt tröskeltester på labb.
Mina pulszoner har jag även fått fram när jag har varit på tester

Tillbaka
Topp