Pulsdrift; orsak?

eketjall

Ny medlem
Pulsdrift; orsak?
Körde lite trainer under skid-vm idag.
Förutom de första 25min, där jag körde lite lättare motstånd, så körde jag på samma motstånd hela tiden.
Efter ca 2h hände dock något och pulsen börjar sakta stiga.
Känner av att det blir jobbigare centralt men inte direkt någon skillnad lokalt i benen.

EDIT: Pulsen ligger på 65-70% innan den börjar sticka iväg och slutar på 80%

Pulsdrift pga temperatur tror jag inte då det var överjävligt varmt redan från början.
Vätska tror jag inte heller är en faktor, fick nog i mig minst 2,5l iaf jämt fördelat över 3h.
Funderar på om det är glykogenet som börjar tryta?

pulsdrift.PNG

Senast ändrad:
Pulsdrift; orsak?
När jag kör långlopp så sjunker min puls gradvis efter ca 2h. Jag orkar helt enkelt inte hålla ångan uppe längre än så.
CV t.ex, första halvan kan jag ligga och nöta på i 85% av maxpuls men i mål så kommer jag bara upp i kanske 80% när jag spurtar.

Pulsdrift; orsak?
TM skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag kör långlopp så sjunker min puls
> gradvis efter ca 2h. Jag orkar helt enkelt inte
> hålla ångan uppe längre än så.
> CV t.ex, första halvan kan jag ligga och nöta
> på i 85% av maxpuls men i mål så kommer jag
> bara upp i kanske 80% när jag spurtar.

Så brukar det väl vara för mig om jag kör hårdare, men nu körde jag ju relativt lugnt.

Var det inte någon som visade skillnad i puls på fettdrift kontra kolhydratdrift i någon tråd häromdagen.

Jag tänker att kroppen gick över på fettdrift men att belastningen inte var högre än att jag klarade av den.

Senast ändrad:
Pulsdrift; orsak?
eketjall skrev:
> Pulsdrift pga temperatur tror jag inte då det var
> överjävligt varmt redan från början.
> Vätska tror jag inte heller är en faktor, fick
> nog i mig minst 2,5l iaf jämt fördelat över
> 3h.
> Funderar på om det är glykogenet som börjar
> tryta?

Intressant. Vanlig pulsdrift brukar väl relateras till minskad slagvolym pga uppvärmning, men det börjar knappast inträffa efter 2h utan mycket tidigare.

Jag har också råkat ur för det där att pulsen plötsligt har stuckit iväg efter ca 2h under träning med jämn belastning. Har också tolkat det som att glykogenet börjat tryta och jag fått gå över mer på fettförbränning som kräver mer syre vid bibehållen intensitet. Men jag vet inte egentligen.

Nedan exempel från långpass i löpning utan att ha ökat tempo i slutet:

LpningStockholm2013-04-28Puls.jpg

Annars är det normala för mig att pulsen gradvis går ner under långpass, men då eftersom jag inte orkar hålla uppe intensiteten. :-)

Pulsdrift; orsak?
DT skrev:
> Annars är det normala för mig att pulsen gradvis
> går ner under långpass, men då eftersom jag
> inte orkar hålla uppe intensiteten. :-)

Precis, den lokala kapaciteten hänger inte med den centrala.
Här var det ju dock precis tvärt om.

Pulsdrift; orsak?
Jag tror fortfarande på temperaturen.
Du skriver att det var jävkugt varmt från början..
Jag tror inte kroppen klarar att hantera värmen under ansträngning effektivt hur länge som helst.
Till slut går pulsen upp.

Pulsdrift; orsak?
Luzen skrev:
> Jag tror fortfarande på temperaturen.
> Du skriver att det var jävkugt varmt från
> början..
> Jag tror inte kroppen klarar att hantera värmen
> under ansträngning effektivt hur länge som
> helst.
> Till slut går pulsen upp.

Nja, alltså 21ºC, normal innetemperatur, men för egen del betyder det ju att det rinner svett efter 5min i 60% HRM, därav att "det var jävligt varmt från början"

Pulsdrift; orsak?
KjellF skrev:
> Jag tror att ditt svettande lett till minskande
> vätskenivå och att hjärtat får kompensera
> detta med höjd puls.
>
> KjellF

Rimlig orsak. Tycker dock att dom 2,5l vatten jag drack hyfsat jämt fördelat över 3h borde räcla för att undvika det.
Men där kanske jag har fel.

Pulsdrift; orsak?
En orsak kan vara minskad plasmavolym pga förluster, ffa svett. Kompenseras med att extracellulär vätska utanför blodbanan sipprar in i blodbanan men efter en tid är kompensationen uttömd och då minskar plasmavolymen och fyllnaden av hjärtat blir inte som i början och då behovet (=ansträngningen) är samma ökar pulsfrekvensen.

För några år sedan hade klubben platser på 2h spinningpass. Vägde mig några ggr före efter. 2,35 kg var minskningen en gång vill jag minnas, + de 2 75cl flaskor jag drack svettades jag 3,85 l på 2 h. Vi har lagt ner det där nu.

edit. 2:a på bollen

Senast ändrad:
Pulsdrift; orsak?
Jag tror på en kombination av att kolhydraterna sinar samtidigt som vätskeförlusten i svett och utandning minskar blodvolymen.

Jag körde ett tretimmarspass i går och drack en stor flaska (ca 0.8 liter) i timmen. Vägde mig före och efter, och det var 0.8 kg minus efter, trots all vätska. Då har jag ca 19 grader i rummet.

Pulsdrift; orsak?
Naturligtvis finns det säkert flera orsaker och mekanismer som är inblandade men borde inte den tydliga skillnaden just strax efter 2h tyda på något annat än vanlig "cardiac drift"?

Pulsdrift; orsak?
Micke L skrev:
> Kan ju vara något så märkligt som att en liten
> trötthet börjar smyga sig på kanske, eller
> inte. Du blir väl aldrig trött ;)

Ja, det är väl precis det jag själv gissar på. Att energin i form av glykogen tog slut, dvs jag blev trött.

Hade varit intressant att se vad som hade hänt om jag fortsatt. Med samma pulsökning hade jag gissningsvis klarat 45-60m till innan jag hade bonkat.

Pulsdrift; orsak?
Kan alldeles för lite om hur pulsen funkar för att uttala mig om vad saker beror på men körde också tre lugna timmar igår. Jag drack 4,5 liter och var i en spinningsal med 11 andra och tyckte det var alldeles för varmt.
Här är mina siffror för de tre timmarna.
Snittpuls 128 (72% av Max) Snitteffekt 226 Watt
Timme 1: 120 (68%) 225 Watt
Timme 2: 128 (72%) 226 Watt
Timme 3: 136 (77%) 229 Watt

Bilagor

• spinning3h.jpg
    spinning3h.jpg
    22.2 KB · Besök: 63
Pulsdrift; orsak?
Tappar man inte en stor del av poängen med distanspass genom att köra det på testcykel? Det är ju vansinnigt mycket mer statiskt än att cykla "på riktigt".

Pulsdrift; orsak?
Klart jag hellre cyklar ute men gymmet jag går på firade ett år igår och jag lovade vara med på deras maratonspinning och valde då att köra det på en wattbike istället för spinningcykel.

Pulsdrift; orsak?
JannePa skrev:
> Kan alldeles för lite om hur pulsen funkar för
> att uttala mig om vad saker beror på men körde
> också tre lugna timmar igår. Jag drack 4,5 liter
> och var i en spinningsal med 11 andra och tyckte
> det var alldeles för varmt.
> Här är mina siffror för de tre timmarna.
> Snittpuls 128 (72% av Max) Snitteffekt 226 Watt
> Timme 1: 120 (68%) 225 Watt
> Timme 2: 128 (72%) 226 Watt
> Timme 3: 136 (77%) 229 Watt

Din kurva tycker ju jag, som inte har mer än internetkunskap, visar på vanlig sk cardiac drift.
Skillnaden är att min puls inte börjar stiga förrän efter 2h med konstant belastning.

Pulsdrift; orsak?
Vet inte om det har med upplösningar att göra men jag har alltså nått 128 slag efter 54 minuter och har 129 slag vid 120 minuter (har en topp på 135 vid 95 minuter men den skyller jag på att jag stod upp, ökade motstånd och sänkte kadens ett par minuter) och sen steg den från 129 till 140 under timme tre.

Pulsdrift; orsak?
Om man inte kör så hårt dvs ligger på distanstempo så skulle jag säga att driften beror till stor del på sinande glykogenlager och medföljande omställning till fettdrift. Det är alltså gott tecken att kroppen kan byta bränsle. Alternativet vore ju att bonka. Nedan visar jag ett trainerpass från februari 2014. Frukost bestod av en bar som intogs under träningspasset. Om jag känner mig själv så var depåerna välfyllda på lördagskvällen.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    31.6 KB · Besök: 53
Pulsdrift; orsak?
Det var inte så enkelt att kroppen blev trött? Googla cardiac drift och decoupling så kan du till och med räkna ut och få ett jämförbart värde. När pulsen börjar "sticka" vid konstant arbete är egentligen ganska ointressant (Micke S kanske kan rätta mig om jag har fel?). Förutsatt att du inte plötsligt höjde värmen markant i rummet eller slarvade med vätska...

Pulsdrift; orsak?
chrhar skrev:
> Det var inte så enkelt att kroppen blev trött?
> Googla cardiac drift och decoupling så kan du
> till och med räkna ut och få ett jämförbart
> värde. När pulsen börjar "sticka" vid konstant
> arbete är egentligen ganska ointressant (Micke S
> kanske kan rätta mig om jag har fel?). Förutsatt
> att du inte plötsligt höjde värmen markant i
> rummet eller slarvade med vätska...

Vad jag har förstått så är "cardiac drift" och "decoupling" något som är en faktor redan från början av passet.
Och som om man håller en konstant effekt visar sig genom sakta stigande puls redan från början.

Tittar man på min kurva (bortsett de första 25min som var med annan effekt) så kan man nog få det till att pulsen stiger något redan från start.
Men det är ju vad som händer vid 2h som JAG tycker är intressant och vill veta varför det händer.

Kudos kurva visar samma fenomen som min medan JannePas ökar med mer konstant karaktär.
Även DTs kurva sticker i väg efter en tid men är lite mer osäker då det var löpning och man inte kan vara helt säker på att effekten var konstant.

Pulsdrift; orsak?
Så kan det vara - dvs att pulsen sakta stegrar men att ökningen kommer senare i passet är inget konstigt det heller. Troligen börjar du gräva i andra depåer efter 2h och blir därför inte lika effektiv...

Senast ändrad:
Pulsdrift; orsak?
Det här med "att bli trött" är ju lite intressant.
För mig är "att bli trött" två saker i träningssammanhang.
1 - Mjölksyranivåer som ökar lokalt i musklerna.
2 - Energin tar slut.

Kan man bli trött på något annat sätt?
Samlar man inte på sig mjölksyra och fyller på med energi kan man ju hålla på "hur länge som helst".
Men det brukar dyka upp andra saker som kramp, att man får ont någonstans, att psyket spelar en ett spratt osv. Men det är ju inte "att bli trött" på samma sätt.

Pulsdrift; orsak?
eketjall skrev:
> Det här med "att bli trött" är ju lite
> intressant.
> För mig är "att bli trött" två saker i
> träningssammanhang.
> 1 - Mjölksyranivåer som ökar lokalt i
> musklerna.
> 2 - Energin tar slut.
>
> Kan man bli trött på något annat sätt?
> Samlar man inte på sig mjölksyra och fyller på
> med energi kan man ju hålla på "hur länge som
> helst".
> Men det brukar dyka upp andra saker som kramp, att
> man får ont någonstans, att psyket spelar en ett
> spratt osv. Men det är ju inte "att bli trött"
> på samma sätt.

3) Paltkoma
4) Dygnsrytm

Sedan tror jag också att hjärnan/kroppen har en förmåga att stänga ner kroppen successivt även om energi eller mjölksyranivåer i sig är kritiska. En skyddsmekanism som diverse droger kan blockera.

Pulsdrift; orsak?
Kudos skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här med "att bli trött" är ju lite
> > intressant.
> > För mig är "att bli trött" två saker i
> > träningssammanhang.
> > 1 - Mjölksyranivåer som ökar lokalt i
> > musklerna.
> > 2 - Energin tar slut.
> >
> > Kan man bli trött på något annat sätt?
> > Samlar man inte på sig mjölksyra och fyller
> på
> > med energi kan man ju hålla på "hur länge
> som
> > helst".
> > Men det brukar dyka upp andra saker som kramp,
> att
> > man får ont någonstans, att psyket spelar en
> ett
> > spratt osv. Men det är ju inte "att bli
> trött"
> > på samma sätt.
>
> 3) Paltkoma
> 4) Dygnsrytm
>
> Sedan tror jag också att hjärnan/kroppen har en
> förmåga att stänga ner kroppen successivt även
> om energi eller mjölksyranivåer i sig är
> kritiska. En skyddsmekanism som diverse droger kan
> blockera.

Du menar förmåga att "koppla bort" och bara "kötta", eller det man brukar kalla pannben?
Hoppar dock drogerna i största möjliga mån, även om dom inte är dopingklassade.

Pulsdrift; orsak?
eketjall skrev:
> Det här med "att bli trött" är ju lite
> intressant.
> För mig är "att bli trött" två saker i
> träningssammanhang.
> 1 - Mjölksyranivåer som ökar lokalt i
> musklerna.
> 2 - Energin tar slut.
>
> Kan man bli trött på något annat sätt?
> Samlar man inte på sig mjölksyra och fyller på
> med energi kan man ju hålla på "hur länge som
> helst".
> Men det brukar dyka upp andra saker som kramp, att
> man får ont någonstans, att psyket spelar en ett
> spratt osv. Men det är ju inte "att bli trött"
> på samma sätt.

Jag tror studier på senare år visat att man inte blir trött av mjölksyra. Det är andra faktorer som gör en "trött".

Pulsdrift; orsak?
Att ngt händer samtidigt är inte bevis för att det ena leder till det andra, såklart. Det vore kvällstidningslogik, och det är happy för högt intellektuellt stående för att bedriva.

Tillbaka
Topp