Pulsklocka/cykeldator

Trehas

Medlem
Pulsklocka/cykeldator
Är lite nyfiken på att skaffa en pulsklocka. Cyklar en del mtb och vill hålla lite koll på fysiken samt att det skulle vara trevligt att kunna se hur man ligger till. Men problemet är att jag egentligen hatar tekniska prylar mest för att dom är dyra och svårbegripliga?. Någon som har tips på enklare men funktionella klockor.

Pulsklocka/cykeldator
Är lite nyfiken på att skaffa en pulsklocka. Cyklar en del mtb och vill hålla lite koll på fysiken samt att det skulle vara trevligt att kunna se hur man ligger till. Men problemet är att jag egentligen hatar tekniska prylar mest för att dom är dyra och svårbegripliga?. Någon som har tips på enklare men funktionella klockor.
Mitt spontana råd. Du har nytta av att lära dig mer om både puls och din cykling så jag hade skaffat en med GPS. De flesta klockor (Garmin, Polar etc.) tar ett par dagar att lära sig men när du väl ställt in grunderna så är de lätta att använda och deras online-verktyg ger enkel översikt, men också möjlighet att djupdyka i data. Hur lätt eller svårt bestämmer du själv efter intresse.

Det trista med en för enkel klocka är att du märker snabbt att du int kan få både puls och data om din cykling på samma ställe.

Pulsklocka/cykeldator
Min erfarenhet är att pulsmätning på handleden funkar sådär vid mtb-cykling, så jag hade kompletterat med ett externt pulsband (och således valt en klocka/dator med stöd för sådant, vilket de flesta nog har idag).

Pulsklocka/cykeldator
Jag kör Garmin Instinct. Tycker den funkar kanon vid mtb (men jag har inte kört så himla mycket) Dock har jag en billig Garmin cykeldator också då det är lättare att se tid och hastighet genom att bara titta ner på styret istället för att lyfta på armen. Men Instincten är billig och relativt enkel att använda.

Pulsklocka/cykeldator
Det verkar rätt individuellt hur bra pulsmätning med klocka fungerar så kan vara värt att testa innan man avfärdar. För min del har det stämt väldigt väl när jag jämfört handled/pulsband vid mtb. Däremot fungerar det halvknackigt att best vid längdåkning.

Pulsklocka/cykeldator
Det verkar rätt individuellt hur bra pulsmätning med klocka fungerar så kan vara värt att testa innan man avfärdar. För min del har det stämt väldigt väl när jag jämfört handled/pulsband vid mtb. Däremot fungerar det halvknackigt att best vid längdåkning.
Håller helt med där, vid längdåkning misstänker jag att klockan uppfattar stakfrekvensen istället för pulsslagen.

Pulsklocka/cykeldator
Jag har en enkel FitBit Charge som jag använder hela tiden. Det funkar även att logga cykling med den. För att få GPS måste man starta aktiviteten manuellt. Sen är den inte mest avancerade, men gör sitt jobb. När jag ska träna spänner jag åt den lite hårdare på handleden bara.
Sen kör jag med en Garmin 830 med pulsband till cyklingen, cykeldatorn för att jag är prylnörd, pulsbandet för att jag inte kunde synka ihop pulsmätningen från FitBit med aktiviteten från Garmin.

Pulsklocka/cykeldator
Ska du bara använda vid cykling rekommenderar jag en specifik cykeldator, om du även håller på med hemskheter som löpning och längdskidåkning kör på klocka.

Läs på DCRainmaker för att lista ut vilken nivå du ska lägga dig på, har du inte tid att läsa alla recensioner tittar du på hans årliga kondenserade köpråd.

Pulsklocka/cykeldator
Har Fitbit versa3. Funkar väldigt dåligt när man cyklar. Blir marginellt bättre om man spänner väldigt hårt. Möjligen individuellt.

Pulsklocka/cykeldator
Om du hatar tekniska prylar så varför inte skippa klockan och fokusera på att känna in kroppen istället? Iof kan det vara bra att köra med klocka ett tag för att lära sig koppla känslan till olika puls-zoner osv.

Händer också relativt ofta att klockan visar helt orimliga pulsvärden, så helt problemfria är inte de här prylarna.

Jag tycker inte heller klockan ger så mycket insikt om fysiken, även om tillverkarnas app:ar försöker ge sken av det. Det klockan kan hjälpa till med är främst loggning samt att hålla träningen på rätt/lagom intensitet. Det är lätt att ta i "för mycket" eller "för lite" för att det ska vara effektiv träning..

Om du kör intervallträning så skulle jag vilja ha en klocka som klarar "structured workouts", vill man köra Garmin så är väl FR45 det billigaste som ger det som behövs. Många tränar med Apple watch om man vill ha något som är lite mindre "sportigt".

Pulsklocka/cykeldator
Om du hatar tekniska prylar så varför inte skippa klockan och fokusera på att känna in kroppen istället? Iof kan det vara bra att köra med klocka ett tag för att lära sig koppla känslan till olika puls-zoner osv.

Händer också relativt ofta att klockan visar helt orimliga pulsvärden, så helt problemfria är inte de här prylarna.

Jag tycker inte heller klockan ger så mycket insikt om fysiken, även om tillverkarnas app:ar försöker ge sken av det. Det klockan kan hjälpa till med är främst loggning samt att hålla träningen på rätt/lagom intensitet. Det är lätt att ta i "för mycket" eller "för lite" för att det ska vara effektiv träning..

Om du kör intervallträning så skulle jag vilja ha en klocka som klarar "structured workouts", vill man köra Garmin så är väl FR45 det billigaste som ger det som behövs. Många tränar med Apple watch om man vill ha något som är lite mindre "sportigt".
Det är lite som du skriver om att lära sig puls och rätt nivå för bästa resultat. Tycker att jag tränar en hel del men får inte riktigt det resultat som jag kanske trott. Kanske bara skulle körs lite varierat även på cykel. Blir ofta samma typ av träning dvs allt vad man orkar i 2-5mil beroende på terräng.

Pulsklocka/cykeldator
Jag skulle rekommendera Garmin forerunner 245, det är en av deras bästa klockor för ett fenomenalt pris. Jag har själv testat lite olika tillverkare men kommer alltid tillbaka till Garmin då jag personligen tycker att dom gör i särklass bästa produkterna och en väl genomtänkt programvara både till datorn och telefonen. Dom kör med något som heter ANT+ istället för bluetooth för att synka till div. tillbehör vilket ger en mer pålitlig sync.
Jag själv tittar väldigt lite på datan under själva turerna utan kör mest på känn och analyserar efteråt. Men du kan ju lägga upp personifierade träningspass med hjälp av Garmin oxå. Sen kan du ju ladda ner gpx kartor även till klockan som du kan köra efter även om det inte är helt optimalt i skogen på en så liten display, men det går.

Tillbaka
Topp