Pulsklocka för både cykel och löpning?

CanRamyon

Ny medlem
Hej, som rubriken lyder är jag sugen på en pulsklocka som kan användas till både cykling (mtb) och löpning. Är det någon som har några tips?
Tack på förhand

Jag kör med Polar V800, funkar bra, har gps är väl i högre prissegmentet antar jag.

Finns hur många som helst. Har du några krav? Kolla lite på dcrainmaker.com om du vill lära dig mer om olika modeller

Jag kör med Polar V800 till allt.
Har det mesta utom karta men man kan följa gps-spår om man vill.

Polar M400.

+ Lätt att använda och synkar med iphone- via polar flow.
+ Notiser för inkommande telefonsamtal och sms.
+ Den mäter hastighet med GPS.

- Går inte att ansluta Kadens eller hastighets sensor för cykel.
- 8 timmars träning enligt Polar, i minsta laget om du tänker köra randoné...
- GPS diffar lite på uppmätt sträcka i stadsmiljö, jämnfört med iPhone 6s

Multisportklockorna från Garmin 735XT, 920XT och alla äldre nnnXT. Själv har jag en 910XT.
Garmin Forerunner 920XT finns nu hyffsat billigt på XXL och TeamSportia.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2830950

Edit: Kör man triathlon, duathlon mm, så får man sträcktider och växlingstider, vilket kan vara bra att ha koll på för att effektivisera växlingarna.

Senast ändrad:
För just den kombon vill jag varmt rekommendera garmin forerunner 235. Pulsmätning i handleden så du behöver inget externt pulsband. Funkar förvånansvärt bra och dessutom är klockan helt ok att ha dagligdags. Har blivit min nya vän...

Garmin har just släppt Fenix 5 vilket gör att Fenix 3 droppar i pris. Kanske inte lika bra som en stor och fyrkantig träningsklocka, men den ser ju tuff ut och har alla funktioner. Förutom stor skärm då.

Pyspunka82 sa:
För just den kombon vill jag varmt rekommendera garmin forerunner 235. Pulsmätning i handleden så du behöver inget externt pulsband. Funkar förvånansvärt bra och dessutom är klockan helt ok att ha dagligdags. Har blivit min nya vän...

+1. Jag beställde en Fenix 3 men skickade tillbaka den. Fenix kan man inte ha som daglig klocka om du inte är 190 lång och väger minst 100 pannor. För stor.

Jag har en Suunto Ambit 3 som jag är mycket nöjd med och kan rekommendera. Funkar bra och är enkel under träning och mäter hyfsat rätt upplever jag. Går bra att synka till iPhone och du kan koppla pulsbandet direkt till telefonen vilket jag ser som ett plus i vissa fall.

Akoa sa:
Pyspunka82 sa:

+1. Jag beställde en Fenix 3 men skickade tillbaka den. Fenix kan man inte ha som daglig klocka om du inte är 190 lång och väger minst 100 pannor. För stor.

-1 Fenix 3 funkar jättebra till vardags också. Och så är den ju fullmatad såklart. 235 har inte wi-fi va? Väldigt smidigt med F3 som har det.

Leffe sa:
Akoa sa:
Pyspunka82 sa:

-1 Fenix 3 funkar jättebra till vardags också. Och så är den ju fullmatad såklart. 235 har inte wi-fi va? Väldigt smidigt med F3 som har det.

Jag tyckte den var alldeles för stor. 235 har inte wi-fi utan synkar via blåtand till telefon

Istället för att gå på de dyra klockorna kan jag varmt rekommendera polar m400 och v650. Samma pulsband och sida på nätet... Smidigt och bra helt enkelt.

Akoa sa:
Leffe sa:
Akoa sa:
Pyspunka82 sa:

Jag tyckte den var alldeles för stor. 235 har inte wi-fi utan synkar via blåtand till telefon

I början tyckte jag det också men nu är jag van. 235 vet jag andra som är nöjda med också.

Leffe sa:
Akoa sa:
Leffe sa:
Akoa sa:
Pyspunka82 sa:

I början tyckte jag det också men nu är jag van. 235 vet jag andra som är nöjda med också.

+1
Jag kör mtb och löpning med min Garmin forerunner 235, har haft klockan runt ett år nu. Har inte så stora krav men funkar utmärkt för mig och smidig med pulsmätning vid handleden. Jag använder den som vardagsklocka också och funkar bra att ha med kostym på jobbet då den inte är så stor och är annars också ganska diskret. Även min nya vän.

Garmin Connect syncar automatiskt till strava också men det kanske sunto och polars tjänster gör med?

Polar kan synca automatiskt till Strava, en inställning i appen så är det klart. Själv kör jag V800 till allt (inkl. triathlon) och är väldigt nöjd. Jag är säker på att Garmins motsvarande gör det lika bra.

Suunto synkar också till Strava. Jag har en Ambit 3 Peak som jag är nöjd med, valde mellan den och Fenix för drygt ett år sen men Suunto var billigare och enligt rykten mer fit and forget. Det som gör den mindre bra till cykel är att den bara kan visa 3 värden åt gången, på en väghoj kan jag tänka mig att man vill ha så många värden att titta på som möjligt. Dessutom är den ingen bra smartwatch om det är det man är ute efter.

Om man vill provköra Polar - Apple kan man skaffa Polar Beat appen.
Ansluta bluetooth-smart pulsband, så funkar iPhonen som pulsklocka.
Gäller från iPhone 4s och uppåt.

En löjlig grejj är att vissa funktioner (bla. fitness test bara funkar med Polars eget H7- band, typiskt fjantigt försök att tvinga konsumenter att köpa Polars produkter)
H7 bandet är bra, det är inte fel att satsa på ett sådant. Polars service nivå är välkänd och det går att köpa nytt "tygband" när det blir utslitet.

Ev. kan man använda en applewatch för att styra hela härligheten, men jag kan inte komma på någon fördel med att göra det....

Innan jag köpte min Garmin Edge till cyklingen körde jag med en Vivoactive från Garmin. Är du inte jättekinkig med höjdmetrarna är det en helt okej instegsmodell. Jag loggar fortfarande löpning/prommenader med den till Strava, men all cykling får 520'n ta. Separat pulsband men möjlighet till widgets via Garmin Connect. Det ska gå att golfa med den också, hur man nu gör det för den flyger nog dåligt.
Bra pris ställt mot Forerunners och Fenixklockorna gissar jag. Gav knappt 2k för min med pulsbandet.

Garmin 610 funkar med kadens- /hastighetsmätaren gsc-10.
Optisk pulsmätare som på xx5- modellerna innebär att man inte kan ha klockan utanpå jackan vintertid om man inte har separat pulsband. Nackdelen med 610 och andra med trådlös överföring till connect är att man inte kan se och spara backuper av filerna från klockan. Annars har den många bra funktioner.

Scottår sa:
Nackdelen med 610 och andra med trådlös överföring till connect är att man inte kan se och spara backuper av filerna från klockan. Annars har den många bra funktioner.
Kan bara tala för 920xt som jag har själv, men med den så överför jag merparten av pass via BT och ibland via WiFi (Om telefonen inte skulle vara parad tex).
Det går alldeles utmärkt att koppla in klockan till datorn och dra ur FIT-filerna direkt om man skulle vilja göra det. Eller ladda ner dom från Garmin Connect är förstås ett alternativ också.

Tror du främst ska bestämma dig om pulsmätningen ska ske i klockan/handleden eller via pulsband. Det var mitt första steg i avgränsningen. Sen är det bara in och kötta på dcrainmaker :-)

Efter senaste firmwareuppdateringen till Suunto Ambit3 funkar det även som det ska att synka intervallpass från telefonen till klockan. Med tanke på alla passivaggressiva kommentarer på deras facebooksida var det inte bara jag som saknade det.

Jag har sedan någon månad en Garmin Fenix 3, är så jäkla nöjd, har den till vardags (176cm och 74 kg), visst är den stor men inget som stör för min del, har den som löparklocka och har även haft den på festligare sammanhang, en riktig allroundklocka som är fullsmetad med funktioner, valde bort pulsmätning vid handleden då många verkade tycka att det kunde ge en obehaglig känsla samt att man inte kunde välja Nato armband till klockan.
Har inte provat att köra mtb med den än då jag ofta har en Edge 25 på styret samt ogillar att ha något på armen vid cykling annars hade den garanterat funkat ypperligt där med....

Är också nöjd med Fenix 3 (HR). Har haft den sen i somras. Enda problemet är att då och då (en gång varannan månad?) så tappar den blåtanden och hänger sig i "connect". Om man inte upptäcker det så drar batteriet slut. Har dock en riktig cykeldator att titta på när jag är på det humöret. Fenixen kollar jag aldrig på under cykling så jag vet inte hur bra den är för det.

Jag kör med Tomtom multisport. Funkar bra, tror nya adventurer är snäppet bättre. Tycker prisnivån på Tomtom är betydligt rimligare än tex Garmin

Lånar tråden! Är själv inne på en nya klocka, har haft Polar RCX5 och M400 innan men rcx5an blev för omständig med extern gps och min m400 krånglade.

Eftersom jag kör både mtb/enduro och landsväg så hade de var bra o ha två profiler på cykeldatorn, som jag också vill kunna se pulsen på, gärna med höjdmeter.

Sen som vanlig löparklocka funderar jag på Vivoactive Hr. För den har även XC skiing som är bra för vintertid. Även kollat på Forerunner 735xt som verkar grymt men vet inte hur det är med cykelprofiler eller hur den är att använda till cykling alls. Vill helst separera mtb&landsväg så jag vet hur mkt jag gjort av av varje, samt löpning.

Mån som gått i samma tankar och löst sitt problem?
Det ultimata hade vart 735an med allt det jag önskar... hehe

Tack på förhand!

Garmin Fenix klarar det du vill ha. Jag kör tvåan fortfarande och är nöjd. Det har nyss kommit en femma, så kolla på den eller utreade treor om du vill spara lite pengar.

gradeus sa:
Lånar tråden! Är själv inne på en nya klocka, har haft Polar RCX5 och M400 innan men rcx5an blev för omständig med extern gps och min m400 krånglade.

Eftersom jag kör både mtb/enduro och landsväg så hade de var bra o ha två profiler på cykeldatorn, som jag också vill kunna se pulsen på, gärna med höjdmeter.

Sen som vanlig löparklocka funderar jag på Vivoactive Hr. För den har även XC skiing som är bra för vintertid. Även kollat på Forerunner 735xt som verkar grymt men vet inte hur det är med cykelprofiler eller hur den är att använda till cykling alls. Vill helst separera mtb&landsväg så jag vet hur mkt jag gjort av av varje, samt löpning.

Mån som gått i samma tankar och löst sitt problem?
Det ultimata hade vart 735an med allt det jag önskar... hehe

Tack på förhand!
Ska inte svära på profilerna men har svårt att tro att 735an inte skulle ha samma möjligheter som 920 på den punkten. Och då går det alldeles utmärkt att ha olika cykelprofiler.
Annars så är ju både 735 och 920 triathlon/multisport klockor så funkar alldeles utmärkt för cykling.

235 har också profiler för både löpning och cykling, om man vill ha en enklare klocka.

Men en sak jag verkligen inte gillar med Garmin är att de kör ett envist rejs att inte dela sina data via Google Fit, och de verkar inte ha ett öppet API för att komma åt informationen i Garmin Connect heller.

Fast den synkar inte all data utan bara aktiviteter. Med Google Fit vill du komma åt mer. Kör Tapiriik själv.

Tillbaka
Topp