Pulsklocka / Hastighetsmätare

Edarion

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tidigare bara kört med hastighetsmätare på min cykel (billig cykeldator). Sedan flera år har jag också en pulsklocka som legat i byrålådan (polar s625x). Nu har jag börjat leta efter en ny klocka. Jag landar dock hela tiden i att det bästa hade vart att få igång min gamla klocka och få tag på en hastighetssensor motsvarande den som är till s725x. Jag har dock sjukt dålig koll på min egen klocka då jag köpte den och sedan inte intresserade mig tillräckligt när den var ny.

Idag tycker jag klockorna verkar innehålla ungefär samma saker, bortsett från att distansen är utbytt mot precis rutt i en GPS.

Min fråga är därför om någon har några goda råd att ge.

1. Är det lönt att krångla med min gamla klocka?

2. Vilken klocka ska jag satsa på om jag köper en ny?
-Köper jag en ny ska det vara en "bra" klocka. Alltså inte Kjell & co (om nu inte den råkar vara riktigt bra...)
- Jag vill kunna ha den på både cykel och handled. Bra hastighetsmätare är ett krav!
- Pulsband, så pulsen blir exakt är också viktigt. Men jag antar att det är självklart på alla kvalitetsklockor.
- Det ska vara smidigt att föra över allt på datorn.
- Budgeten är inte obegränsad, klockor bortåt 5000:- är inga troliga köp om det finns billigare alternativ.
- Det vore trevligt om det gick använda den som vanlig klocka när jag inte tränar, då är dock kravet att det finns möjlighet att använda timer utanför träningsläge då jag använder det mycket i jobbet.

Så, hur tycker ni jag ska göra?

Kollat runt har jag gjort i massor... Tycker dock det är svårt att bli klok på vad som egentligen är bra till detta. Bor på landet och har en bit till större städer = kompetens i butikerna. Därför jag vänder mig till forumet här :)

Var nästan helt inne på en garmin forerunner 220, ända tills jag insåg att den nog inte var så bra för cykling. Vilket var det som näst efter pulsmätning var det viktigaste för mig.

När du lägger in tränings datan i datorn kan du välja vilken sport du utfört. Kollade mycket på olika klockor (garmin) med gps och puls för cykel och löpning och direkt det ska finnas cykel val i klockan stiger priset. Jag ville ha tid,distans,puls och hastighet när jag är ute och tränar men bryr mig mest om datan eferåt i datorn. Jag köpte en garmin forerunner 15 för 1100kr och är super nöjd. Känns lite plastig och väldigt enkel men den fungerar fint. Dcrainmaker har gjort ett test på den. Använder en annan klocka till vardags. Finns ingen timer men kanske budget för en casio. :)

Jag gillar ju polar och kör idag med en v800 och den fungerar enligt mig sjukt bra att ha på cykelstyret. Bara att välja vilka profiler du vill ha i klockan (finns massor) mtb / cykel / löpning / längdskidor / gym.. Ja listan kan göras mycket lång. Och sedan själv utforma vad du vill se i de olika profilerna. Efter passet syncas den enkelt med mobilen eller surfplattan så man får över passet, detta sker med blåtand. Känns v800an i dyraste laget så är ju nya m400 ett bra alternativ. Det som skiljer de åt förutom 2500kr är gorilla glas, en lite mer avancerad höjdmätare och bättre batteritid. Detta till v800ans fördel.

polar låter ju åter intressant... Har tittat på dem också en sväng, men inte förstått hur flexibla de är.

Har m400 samma funktioner som v800 i övrigt?

Den har ju en otroligt intressant prislapp :)

Som jag nämnde är det höjdmätaren som är den stora skillnaden. jag TROR att man får ut höjdkurvor först vid syncning med m400. Köpte en 400 till sambon i julklapp, hon är mycket nöjd. Finesserna ser ut att vara samma, på det stora hela. Skillnaden jag kan se är återhämtningsstatus som finns på 800an. Upplever att den går snabbare att synca också. Men den var galet prisvärd med tanke på den ganska saftiga prisskillnaden. Båda har ju "aktivitetsarmband". Kan ses som lite nördigt, men man blir beroende. Hux flux kan man inte leva utan att veta att man sovit 7 h 58 min och att 83% av den tiden var rofylld. ?

"Har ju aktivitetsband"

Du menar att man använder klockan som aktivitetband då eller?

När du använder den som vanlig klocka... Kan man sätta timer på typ 3 minuter då? Eller måste man göra det som ett intervall i träning typ?

Yes, den har aktivitetsarmandsfunktion. Och det går bra att sätta igång en timer, på den tid du önskar. I timerfunktionen kan du välja på stoppur, nedräkningstimer och intervalltimer. Och det gör du när du använder den som vanlig klocka.

Senast ändrad:
Det kanske är en självklarhet, men jag kan inte hitta att man kan ställa hastigheten som km/h istället för min/km på m400 när jag söker på nätet...

Skulle jag kunna ha en layout på klockan med:
-hastighet i km/h
-puls just nu
-avverkad distans (alt. procent avklarat av en förutbestämd sträcka)

Är det möjligt blir det nog en polar istället.. Den verkar trevlig :)

Garmin Vivoactive?

verkar mäta puls och hastighet iaf. Bör släppas snart.

Har bara tittat lite snabbt, och har inte läst på så mkt, men info finns på deras hemsida

Fredrik Z skrev:
-------------------------------------------------------
> Garmin Vivoactive?

Tack för tips... För min del faller den på att den är ful :)

Tittade inte så mycket mer på funktionerna efter att ha sett bilderna...

Oavsett vilken klocka du fastnar för tycker jag att du ska försöka kolla upp hur snabbt den hittar satelliter. Min Garmin FR110 är bedrövligt långsam, tar ofta 3-5 minuter för den att bestämma position. Många, men inte alla, nyare klockor är betydligt snabbare.

Kör med en garmin forerunner 305 som tjänat mig väl länge. Rockar. Finns bra klickfäste för styret, som kommer med riktigt bra armband...och klockan går att hitta för kaffepengar numera.

Rapp att låsa position och krånglar aldrig.

Bytt batteri en gång, annars bara tuffat på snällt i ur och skur.

Men det är kanske inget man har till vardags på armen.

Suunto Ambit 2 fungerar klockrent, dessutom är det lite rea nu när modell 3 kommit. Du kan välja vilka saker som ska synas i klockan när du tränar.

vanm skrev:
> Suunto Ambit 2 fungerar klockrent, dessutom är
> det lite rea nu när modell 3 kommit. Du kan
> välja vilka saker som ska synas i klockan när du
> tränar.

+1

Suunto Ambit 2 kan du konfigurera precis hur du vill, den kan kopplas till alla möjliga pulsband, kadensmätare mm, du har stoppur.......och den är snygg nog att använda som vanlig klocka!

McAdam skrev:
> Oavsett vilken klocka du fastnar för tycker jag
> att du ska försöka kolla upp hur snabbt den
> hittar satelliter. Min Garmin FR110 är
> bedrövligt långsam, tar ofta 3-5 minuter för
> den att bestämma position. Många, men inte alla,
> nyare klockor är betydligt snabbare.

har liknande problem med min etrex 30

borde man inte kunna uppgradera programvaran???

M400 känns hyfsat snabb, kan ta lite tid första gången man tränar på ett nytt ställe. Då kan det nog ta närmare minuten ( känns det som ) jag är dock stressad ?. Men när man drar igång den på samma ställe som förra gången tar det sällan över 10-15 sec. Positiv överraskning då rc5an och garmin klockan jag haft tidigare kunde ta galen tid på sig.

Ska tillägga att både garmin och rcx5an jag hade är 5-7år gamla modeller nu, så jämförelsen är inte riktigt rättvis.

Senast ändrad:
Tack för alla svar. Nu slutade det med en m400. Den Hade jag inte alls fått upp ögonen för innan jag frågade här inne, så tack för det tipset :)

bollen skrev:
> McAdam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oavsett vilken klocka du fastnar för tycker
> jag
> > att du ska försöka kolla upp hur snabbt den
> > hittar satelliter. Min Garmin FR110 är
> > bedrövligt långsam, tar ofta 3-5 minuter för
> > den att bestämma position. Många, men inte
> alla,
> > nyare klockor är betydligt snabbare.
>
>
> har liknande problem med min etrex 30
>
> borde man inte kunna uppgradera programvaran???

Jag har senaste programvaran. Däremot har jag hört att det på klockor kan hjälpa att göra en fabriksåterställning. Har inte testat det själv dock.

Elkie skrev:
> vanm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Suunto Ambit 2 fungerar klockrent, dessutom är
> > det lite rea nu när modell 3 kommit. Du kan
> > välja vilka saker som ska synas i klockan när
> du
> > tränar.
>
>
> +1
>
> Suunto Ambit 2 kan du konfigurera precis hur du
> vill, den kan kopplas till alla möjliga pulsband,
> kadensmätare mm, du har stoppur.......och den är
> snygg nog att använda som vanlig klocka!

+1 på det

Polar S625X är jättebra. Jag har både en extra hastighetssensor och en kadenssensor du kan få köpa. 150 kr per styck eller 250 kr om du köper båda två. Då kan du få med ett Polar klockfäste för styret också. Jag bjuder på porto.

Senast ändrad:
ErikGBL skrev:
> Polar S625X är jättebra. Jag har både en extra
> hastighetssensor och en kadenssensor du kan få
> köpa. 150 kr per styck eller 250 kr om du köper
> båda två. Då kan du få med ett Polar
> klockfäste för styret också. Jag bjuder på
> porto.

Vad jobbig du är :)

Hade du skrivit igår hade jag förmodligen tagit det rakt av. Nu har jag redan beställt ny klocka. Känner därför att jag får passa, men tacka för erbjudandet!

Är också på jakt efter GPS-klocka, så jag kapar tråden lite. Går det komma under ~1500kr om man vill ha en klocka/cykeldator som kan synka utan att behöva docka med dator? Tomtoms Multisport och Polar M400 är dom jag hittat i den prisklassen som verkar ha Bluetooth, men hur pass bra funkar den trådlösa synkningen?

Tillbaka
Topp