Pulsklocka med GPS

lackan

Ny medlem
Pulsklocka med GPS
Hej!
Ska genomföra ett omfattande produkttest av pulsklockor med GPS funktion för en tidning och försöker leta rätt på de intressantaste klockorna.

Vilka använder ni?
Funderat på följande klockor, har jag glömt någon intressant utmanare, erfarenheter?

Garmin Forerunner 405
Polar RS800G3
Suunto T3 med Pod
Timex Ironman Triathlon Bodylink
Innovator MW-705 BT

(inga klockor som måste monteras på cykel etc intressanta)

/David Holmberg

Pulsklocka med GPS
Jag använder FR405 men har även en FR305 liggande hemma och som jag tror används av en hel del fortfarande. Den kan du ju ta med i jämförelsen.

Pulsklocka med GPS
Den är adderad

Garmin Forerunner 405
Globalsat GH-615M
Innovator MW-705 BT
Polar RS800G3
Suunto T3 med Pod
Timex Ironman Triathlon Bodylink

..någon mer?

Pulsklocka med GPS
Jag tycker Forerunner 305 ska med. Jag valde denna framför 405 pga. den större displayen som jag kände var bättre för cykelbruk.

Pulsklocka med GPS
FRWD tänkte jag med säga fast någon hade redan tipsat ;-)

Fast jag tipsar igen - för den e enormt bra som träningsredskap.

Inget för den som har svårt att hitta dock.

Pulsklocka med GPS
Håller med en del tidigare tipsare om att ForeRunner 305 borde vara med, om inte annat för att den nästan blivit lite av en "standard", men även för att den idag säljs ny för väldigt bra priser.

Ska du göra ett riktigt jämförande test bör du i möjligaste mån använda en och samma programvara för datan klockorna genererar. Allt annat vore ganska missvisande då en del tillverkares medföljande program känns som om de vore gjorda på 1900-talet...
Vet inte om någon programvara klarar att handskas med alla klockorna, men tror att tex StrortTracks klarar de flesta av dem.

Vilken tidning kommer testet att publiceras i?

// Oskar

Pulsklocka med GPS
Funderar på att uppgradera "cykel elektroniken" och har sneglat lite på en FRWD B100.

Då jag har en Nokia 5500 som tydligen är kompatibel med GPS-loggen funderar jag på att använda dessa tillsammans, funderade på hur bra Bluetooth överföringen funkar om jag väljer att ha GPS-loggen på ryggen och nallen på styret.

Någon som kör med den lösningen, bra eller dåliga erfarenhet???

/Patrik

Pulsklocka med GPS
pamo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker Forerunner 305 ska med. Jag valde denna
> framför 405 pga. den större displayen som jag
> kände var bättre för cykelbruk.

Till 305:an finns det dessutom ett styrfäste att köpa. 305:an och så in med datat i SportTracks, funkar klockrent.

Pulsklocka med GPS
Patrik S skrev:
> Funderar på att uppgradera "cykel elektroniken"
> och har sneglat lite på en FRWD B100.
>
> Då jag har en Nokia 5500 som tydligen är
> kompatibel med GPS-loggen funderar jag på att
> använda dessa tillsammans, funderade på hur bra
> Bluetooth överföringen funkar om jag väljer att
> ha GPS-loggen på ryggen och nallen på styret.
>
> Någon som kör med den lösningen, bra eller
> dåliga erfarenhet???
>
> /Patrik

Körde med samma koncept tidigare, dock var det 2 mobiler sedan men visst fungerar det.

Dock tröttnade jag att stirra på mobilen, tycker det vart enklare med pulsklocka samt enkel cykeldator.
Kör både racer o MTB så är mest glad över loggen man får ut efter avverkat pass.
Hävdar att du absolut ska inhandla FRWD enheten..

Oavsett om det är i tät skog eller på landsväg så är det väldigt sällan GPS:en tappar kontakt med "him up there"
mestadels under kraftledningar eller i tät stadsbebyggelse inne bland högre hus.

Mjukvara är dessutom mycket trevli att använda.

Pulsklocka med GPS
Tack Peadalisten för info!

Låter trevligt att kombinationen med nallen på styret och GPS-loggen på ryggen funkar IRL, men kommer trotts allt att vara mest intresserad av den loggade datan. Ja det lilla jag har sett av mjukvaran är och ser trevlig ut...

/Patrik

Pulsklocka med GPS
Garmin Edge 705 har puls, GPS, kadens osv osv. Grym grej!

Red: OK inte direkt en "klocka" så ni behöver inte skicka lönnmördare...

Senast redigerad av en moderator:
Pulsklocka med GPS
garmin har precis släppt 310 XT som är tänkt för t ex thriathlon

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=27335

Finally, a GPS-enabled training device that isn't afraid of the water. The rugged Forerunner 310XT is the triathlete's indispensable training tool — a GPS-enabled, swim-proof trainer that tracks bike and run data and sends it wirelessly to your computer. This multi-sport device has up to 20 hours of battery life, tracks distance, pace and heart rate (optional), and goes from wrist to bike in seconds.

Pulsklocka med GPS
tobake skrev:
> pamo skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag tycker Forerunner 305 ska med. Jag valde denna
> > framför 405 pga. den större displayen som jag
> > kände var bättre för cykelbruk.
>
>
> Till 305:an finns det dessutom ett styrfäste att
> köpa. 305:an och så in med datat i SportTracks,
> funkar klockrent.

Vadå dessutom? Det där finns ju till 405:an också...

Pulsklocka med GPS
> garmin har precis släppt 310 XT som är tänkt för t ex thriathlon

Jobbigt, nu räcker det inte längre med en vanlig Forerunner 405 för löpning och en EDGE 305 för cykling, utan nu blir man tvungen att köpa en 310 XT också när långfärdsskridskosäsongen drar igång igen i höst.

Skämt åsido känns 310 XT verkligen som kompromissen som saknades för att gå att använda både till löpning och cykling.

Pulsklocka med GPS
Inget svar än... Vart kommer testet att publiceras ???

Är grymt sugen på en gps, men är lite snål så Globalsat GH-615M verkar bra ?
Har redan 2 st pulsklockor, bla en som följde med om man testade "Aktiv träning" 2nr + pulsklocka för ca 70 spänn, har funkat skitbra men är lite sugen på gps biten med.
Går det inte att köpa en "vanlig" gps typ GlobalSat BT-338 BT GPS och så har man en separat pulsklocka. Grejen e ju att det är kul att se hur /var man ha cyklat på GoogleMap + grafer å så, hittar gör jag ändå.

Pulsklocka med GPS
Jag är lite snål;) så jag har kört ett tag med en Globalsat GH-615M http://www.kjell.com/?item=91335
Är väl ok, men ingen supergrej precis. Som ingenjör är jag dock väldigt nöjd med det enkla menysystemt, inget flashigt krimskrams. Är väl kanske inte helt optimalt ur användarsynpunkt men fungerar.
Mjukvaran som följer med är ingen höjdare. Finns dock möjlighet att importera data till annan mjukvara (ex. Sport Tracks)
Har ibland lite problem att hitta gps-er och lokalisera position, mest vid uppstart dock. När den väl är igång tycker det funkat ok.
Batteritiden är ungefär 7-8timmar. (7:42h har jag på en loggad promenad)

Tillbaka
Topp