Pulsklocka?

• Trådstartare Trådstartare CR1
  • Start datum Start datum

CR1

Medlem
Pulsklocka?
Har funderat på att köpa en pulsklocka, en Polar CS200. Pris typ 1700:-. Men så snackade jag med några multisportare på mitt jobb. De sa: "Jag tittar på mina kurvor varje dag!". Så de rekomenderade ännu dyrare modeller eftersom CS200:an inte kan visa puls- hastighet- och höjdkurvor i datorn. Behöver jag detta? Räcker det rent av med cykeldatorn? Mitt mål för nästa år är att cykla Vättern under 10 timmar och att kunna placera mig bra i motionsklassen på xc långloppen.

Pulsklocka?
Då behöver du egentligen inte pulsklocka. Men smaken är som baken. Jag tycker jag klarar mig bra utan. Medans andra tycker det är toppen. Luddigt svar, jag vet. :)
/J

Pulsklocka?
Nej, du behöver inte en pulsklocka, men det kan bli roligare och den ger lite nyttig feedback. Jag har de senare åren kört helt utan pulsklocka, men körde för många år sedan alltid med den.

Kortfattat, ju bättre tränad du blir, desto mindre behöver du egentligen pulsmätaren då du lär dig känna din kropp bättre. Under längre lopp som långlopp och vätternrundan så räcker en enklare pulsmätare, för att du inte ska köra helt slut på dig under loppet. Efter loppet är det ändå kört, men visst är grafer på datorn kul att visa polarna... ;-)

Köp efter plånboken och behoven. Du blir inte snabbare av klockan, det är träningen som gör att du presterar bättre.

/Leo

Pulsklocka?
Leo skrev:
-------------------------------------------------------

> Köp efter plånboken och behoven. Du blir inte
> snabbare av klockan, det är träningen som gör att
> du presterar bättre.

Det pulsklockan hjälper dig med är att träna i rätt intervall förutsatt att du har en plan som du följer. Dock finns det en del (jag till exempel) som har siffrorna som drivkraft, och därmed tränar mer med klockan än jag gör utan.

På ett lopp typ vättern är det inget att ha, det är bara att försöka hänga med så bra som möjligt. Hade jag kollat på pulsmätaren under loppet hade jag fått bryta :)

Pulsklocka?
Leo skrev:
> Kortfattat, ju bättre tränad du blir, desto mindre
> behöver du egentligen pulsmätaren då du lär dig
> känna din kropp bättre.

Äh, när man är dåligt tränad behöver man knappast en pulsklocka. Då kan man göra va fan som helst och ändå bli bättre..

Och förövrigt så är det förvånansvärt många elitidrottare som inte är bra tränade. Senast var det en hel drös skidåkare i världscupen i Norge som var dåligt tränade. Dom hade pulsklockor..

Pulsklocka?
Tycker din fråga: "Behöver jag detta" är bra. Har du tid, möjlighet och kunskap att analysera dina kurvor efter varje pass?
Har du en träningsplan så du matchar träningsupplägget och resultatet?

Eller är det en "kul att ha" pryl?

Pulsklocka?
Har hitills inte haft någon träningsdagbok och därför inte heller något träningsupplägg. Jag försöker bara träna ett visst antal gånger per vecka och brukar vara nöjd när jag uppfyllt det. Sedan kommer det ju alltid en ny vecka... Om man har pulsklocka med möjlighet till uppföljning på datorn har jag en känsla av att ett träningsupplägg också är viktigt. Inte bara: "Jag skall ut och trampa 4 gånger denna vecka". Nu ligger fokus på uppföljning men hur viktigt är det att kunna se sin puls under passet?

Pulsklocka?
CR1 skrev:
> Har hitills inte haft någon träningsdagbok och
> därför inte heller något träningsupplägg. Jag
> försöker bara träna ett visst antal gånger per
> vecka och brukar vara nöjd när jag uppfyllt det.
> Sedan kommer det ju alltid en ny vecka... Om man
> har pulsklocka med möjlighet till uppföljning på
> datorn har jag en känsla av att ett
> träningsupplägg också är viktigt. Inte bara: "Jag
> skall ut och trampa 4 gånger denna vecka". Nu
> ligger fokus på uppföljning men hur viktigt är det
> att kunna se sin puls under passet?

Vill du bli bättre är träningsupplägget det viktigaste.
Pulsklockan är ett verktyg som hjälper dig hålla rätt nivå under träning.
Träningsdagboken är ett verktyg som hjälper dig med historisk uppföljnig.

Pulsklocka?
Att analysera kurvor kan vara motivationshöjande om man är den typen av person som gillar att analysera och mäta. Dessutom är det om man har ett träningsupplägg ett utmärkt sätt att se till att man följer upplägget.

Vore jag dig skulle jag be att få låna multisportarens klocka och kritiskt känna efter om det här är värt de extra tusenlappar det kostar. Jag är helt säker på att det lätt kan bli en "nyhetens behag". Det kanske finns andra saker att köpa för de där tusenlapparna som motiverar dig i din träning på ett bättre sätt ( varma vinterskor, en bra lampa, en juste jacka som är skön i regn och rusk, ett par dubbdäck... )

Pulsklocka?
pulsklocka är bra att ha om man tränar utifrån den.. har du inte tänkt att ha den för att träna efter så kan du skippa den.

jag skulle prioritera en pulsklocka som synkas med datorn före en med cykeldatorfunktioner.. cykeldator kan man köra med bredvid isf... om man nu vill ha cykeldator.

Pulsklocka?
freddan skrev:
> Äh, när man är dåligt tränad behöver man knappast
> en pulsklocka. Då kan man göra va fan som helst
> och ändå bli bättre..
>
> Och förövrigt så är det förvånansvärt många
> elitidrottare som inte är bra tränade. Senast var
> det en hel drös skidåkare i världscupen i Norge
> som var dåligt tränade. Dom hade pulsklockor..

Det var inte det jag skrev, jag skrev "Kortfattat, ju bättre tränad du blir, desto mindre behöver du egentligen pulsmätaren då du lär dig känna din kropp bättre.".

När man börjar träna och inte har koll på hur man ska köra så kör man ofta för hårt och intensivt, typiskt "detta passet ska jag tamejfan köra minst en minut fortare än sist". Det funkar ju och visst blir man bättre efter ett tag, men det är inte optimalt. Det blir mera en kamp mot mjölksyran och sekunder, inte effektiv kvalitétsträning eller vad man nu ska kalla det.

Pulsmätaren är helt enkelt en varvräknare. Liknande varvräknare sitter i bilar och ger information om när det är dags att släppa gasen och växla. Motorn jobbar effektivast inom ett visst varvtal, lägre eller högre och du får inte ut maximal prestanda(vridmoment/effekt). På samma sätt fungerar din kropp, då kan pulsmätaren vara till hjälp om man inte fullt ut känner sin kropp väl.

Eliten analyserar sina pass och tävlingar efteråt, med pulsklockor. Det är därför du såg pulsklockorna på norrmännens armar, inte för att de är dåligt tränade - men det visste du nog svaret på redan.

/Leo

Pulsklocka?
Ha kul: Ja, kanske det. Välkommen till forumet, eller är du redan en stammis med annat nickname? ;-)

Pulsmätare är kul, men inte nödvändigt. Man kan lika gärna lägga pengarna på cykel/cykeldelar/pillerburkar. Alla gör som de vill...

/Leo

Pulsklocka?
har du inget riktigt träningsupplägg så finns det en hel del du kan nyttja för att komma frammåt innan du nyttjar pulsklocka tror jag personligen.
Har du koll på alla dina målsättningar? (delmål, träningsmål, resultatmål, prestationsmål, teknikmål osv...)

Pulsklocka?
Tänkte bara tipsa om CICLO HAC4. Det är en mycket prisvärd pulsklocka som mäter alla de saker du efterlyser. Enkel USB-anslutning och relativt enkla program medföljer i HAC4-PLUS paketet.

Köpes enkelt från www.bike-components.de för si så där en 170 Euro + ca 100 SEK i frakt.

Jag är jäkligt nöjd med min.

Go grab one!

Tillbaka
Topp