freddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh, när man är dåligt tränad behöver man knappast
> en pulsklocka. Då kan man göra va fan som helst
> och ändå bli bättre..
>
> Och förövrigt så är det förvånansvärt många
> elitidrottare som inte är bra tränade. Senast var
> det en hel drös skidåkare i världscupen i Norge
> som var dåligt tränade. Dom hade pulsklockor..
Det var inte det jag skrev, jag skrev "Kortfattat, ju bättre tränad du blir, desto mindre behöver du egentligen pulsmätaren då du lär dig känna din kropp bättre.".
När man börjar träna och inte har koll på hur man ska köra så kör man ofta för hårt och intensivt, typiskt "detta passet ska jag tamejfan köra minst en minut fortare än sist". Det funkar ju och visst blir man bättre efter ett tag, men det är inte optimalt. Det blir mera en kamp mot mjölksyran och sekunder, inte effektiv kvalitétsträning eller vad man nu ska kalla det.
Pulsmätaren är helt enkelt en varvräknare. Liknande varvräknare sitter i bilar och ger information om när det är dags att släppa gasen och växla. Motorn jobbar effektivast inom ett visst varvtal, lägre eller högre och du får inte ut maximal prestanda(vridmoment/effekt). På samma sätt fungerar din kropp, då kan pulsmätaren vara till hjälp om man inte fullt ut känner sin kropp väl.
Eliten analyserar sina pass och tävlingar efteråt, med pulsklockor. Det är därför du såg pulsklockorna på norrmännens armar, inte för att de är dåligt tränade - men det visste du nog svaret på redan.
/Leo