Pulsklockor/ gps

frigge

Medlem
Pulsklockor/ gps
Hej
Jag har tängt att skaffa min första pulsklocka med gps för att ta min träning till en ny invå?
Har max tak på 4 tusen

Har krav på att pulsmätare ska stämma och vill inte ha puls band

Cyklar och styrketräninar mest men även lite löpning.

Så min fråga är om ni har några bra tips och vad använder ni ..tack på förhand

Pulsklockor/ gps
Var snål och köpte en Polar M200 för 999 på XXL.
Funkar klockrent. *ba-dum-tish*
Vet inte hur exakt den är i puls, visar att jag har puls iaf, och GPSn är det inget fel på.
Funkar med strava också.

Pulsklockor/ gps
Maakus sa:
Vet inte hur exakt den är i puls, visar att jag har puls iaf, och GPSn är det inget fel på.
Funkar med strava också.

Låter som detta skulle kunna vara något för mig. Är på jakt efter något enkelt och smidigt att logga cykel/löpturer och sedan ladda upp dem på Strava. Hur upplever du batteritiden på den?

Pulsklockor/ gps
rekrevs sa:
Maakus sa:
Funkar med strava också.

Låter som detta skulle kunna vara något för mig. Är på jakt efter något enkelt och smidigt att logga cykel/löpturer och sedan ladda upp dem på Strava. Hur upplever du batteritiden på den?

Runt 5-7 dagar beroende på vad man gör, ännu längre om man bara har den som en klocka. Sen laddar den jäkligt snabbt tycker jag. Pluggar bara in den i USB anslutningen på jobbdatorn när det behövs.

Pulsklockor/ gps
Vill man logga puls är pulsband att föredra, inte minst då man använder långärmat. Blir svårt att se klockan annars om den ska vara mot armen under alla kläder.

Pulsklockor/ gps
frigge sa:
Hej
Jag har tängt att skaffa min första pulsklocka med gps för att ta min träning till en ny invå
Har max tak på 4 tusen

Om du inte kör intervall-liknande träning så funkar de flesta klockorna med inbygd pulsmätare.
Men, kör du nånting intervall-liknande (oavsett om det är i löpträningen eller cykling, tex mountainbike är mycket sånt) så finns inte en enda klocka som är i närheten av pulsband. Det är mina och andras erfarenheter....

Gå in på dcrainmaker.com och läs.

mvh Jonas

Pulsklockor/ gps
frigge sa:
Hej
Jag har tängt att skaffa min första pulsklocka med gps för att ta min träning till en ny invå?
Har max tak på 4 tusen

Tyvärr är ju kravet att pulsmätaren ska stämma och att du inte vill ha pulsband något som ännu inte går ihop vid alla tillfällen. Optisk mätning brukar få problem dels när det rör sig mycket och dels släpa efter lite med pulsen.

Pulsklockor/ gps
Vid cykling har jag bara haft problem med pulsmätare på handleden, samt vid löpning på vintern.
Testat TomTom spark, garmin vivosmart hr och forerunner 735XT.
Visar för låg puls samt missar mycket i intervaller/backar.

Misstänker att positionen på cykeln förhindrar blodflödet delvis, svårt att mäta.
Kyla, blodkärl drar ihop sig. Sen har man ju bland de tunnaste handlederna i världen(16cm), så finns inte så mycket att mäta på. Kör alltid med pulsband, garmin HRM-RUN4, för att få någon vettig mätdata.

Pulsklockor/ gps
Billigt och roligt är Amazfit.
1000kr inkl frakt från Kina. Android så funkar snyggt som icke träningsklocka med. Har annars IR hrm, gps, strava integration, 4gb för musik etc etc.

Pulsklockor/ gps
Stumpy sa:
konscious sa:
Maakus sa:
Funkar med strava också.

Synkar den med Garmin Connect?

Man kan få det mesta att synka genom att använda https://tapiriik.com/.

Varför vill man synka en Polar-klocka mot Garmin Connect ? Är det inte bättre att ha en märkesoberoende site som t.ex. TrainingPeaks eller Strava om man vill samköra data från flera enheter från olika tillverkare?

Pulsklockor/ gps
NLC sa:
Stumpy sa:
konscious sa:
Maakus sa:
Funkar med strava också.

Varför vill man synka en Polar-klocka mot Garmin Connect ? Är det inte bättre att ha en märkesoberoende site som t.ex. TrainingPeaks eller Strava om man vill samköra data från flera enheter från olika tillverkare?

Det vet jag inte, men man kan OM man vill. :)

Pulsklockor/ gps
NLC sa:
Stumpy sa:
konscious sa:
Maakus sa:
Funkar med strava också.

Den är gratis och det är praktiskt att mäta sin sin utveckling på ett ställe, tex IF, TSS, Vo2, Puls , steg förbrukad energi, återhämtning etc utan att det kostar något.
Finns även en del coola IQ apps som jag skapar olika menyer i min Edge1000 och effektmätare.
Connect uppdateras regelbundet.

Kan med dessa skapa träningsprogram som jag kan följa med andra program.

Strava kostar premium vilket jag har men saknar dessa funktioner, men man kan få ut andra intressanta fakta.
Training peaks kostar pengar och har inte bättre program än det jag kan få gratis från andra ställen och kunskapen äger jag själv utan att behöva betala för den.

Pulsklockor/ gps
Hade tyckt Garmin Connect vore vettigt alternativ om det hade kunnat hålla inställningarna (FTP, puls och effektzoner) i synk mellan de Garminenheter jag har (vilket är en förutsättning för att tex TSS/IF ska kunna funka). Kan bara gissa hur bra det blir om man dessutom importerar filer från en annan källa. VO2max gissningen från 920an är dock lite rolig eftersom siffran för löpning gick upp efter att jag slutade springa...

Om Strava Premium är för dyrt eller har fel funktioner kanske Golden Cheetah är ett alternativ?

Pulsklockor/ gps
Testade WKO4 gratis i 14d och måste säga att det är verkligen imponerande.
Måste vara det perfekta verktyget om man vill lägga upp ett program åt andra.
GC har jag aldrig provat.

Strava Premium erbjuder mer en social grej och utan tvekan kan man följa sin progress och form. Dessutom är det roligt att nu ned effektmätaren kan jag se mitt EF på distansturerna.

PMC är gratis och man kan ladda ner och skapa struktur med data från Garmin Connect.
Även om jag tar dess återhämtning och Vo2 Skattning med en viss tveksamhet men litar på deras bedömning av TSS NP IF

Pulsklockan handlade det om, ser funktionen att mäta min belastning i vila med steg, puls vid sömn etc...Så jag kommer skaffa något enklare

Pulsklockor/ gps
NLC sa:
Hade tyckt Garmin Connect vore vettigt alternativ om det hade kunnat hålla inställningarna (FTP, puls och effektzoner) i synk mellan de Garminenheter jag har (vilket är en förutsättning för att tex TSS/IF ska kunna funka).
För mig synkar det bra åt alla håll mellan 920xt, Index och Connect.

Pulsklockor/ gps
Lånar tråden lite med en relaterad fråga. Fick en Fenix 3 HR i julklapp, och tänkte att jag skulle skaffa ett pulsband till den. Ska användas till cykling och löpning är tanken.

Hur står sig Wahoo Tickr mot Garmin premium HRM? Wahoo är lite billigare, och går att plocka upp i butik i närheten men garmins band kanske fungerar bättre till deras klocka?

Pulsklockor/ gps
har tickrx o haft garmin band innnan och kan ärligt säga att jag inte tycker det är sådan skillnad. Me undantag till att tickr stödjer bluetooth med o därmed även kan anslutas till telefonen vilket alltid ä trevligt.

Senast ändrad:
Pulsklockor/ gps
Jensen sa:
har tickrx o haft garmin band innnan och kan ärligt säga att jag inte tycker det är sådan skillnad. Me undantag till att tickr stödjer bluetooth med o därmed även kan anslutas till telefonen vilket alltid ä trevligt.

Tack för input, nu lutar det ännu mer åt (det billigare) tickr. Det ser ju att ha samma passform som tickrx. Så kan jag kolla på något med analys av löpningen senare om jag känner att jag saknar det.

Pulsklockor/ gps
Ja skillnaden mellan tickr och tickrx är ju att den senare inte behöver en klocka för att logga puls (behöver inget annat alls ön bandet), kan styra saker som musik i telefonen (om man springer med hörlurar), påbörja nytt varv eller pausa tidtagningen om man kör Wahoo löpapp osv

Pulsklockor/ gps
Garmins pulsband stödjer running-dynamics om man är intresserad av det.
Dvs markkontakttid, vertical rörelse, vä/hö balans och kanske något mer jag glömmer.

Pulsklockor/ gps
eketjall sa:
Dvs markkontakttid, vertical rörelse, vä/hö balans och kanske något mer jag glömmer.

Ja, om man har det som heter HRM-Run https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/530376 eller HRM-Tri https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/136403 vilka inte ska förväxlas med vanliga HRM Premium https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/15490

Ett bra steg upp i pris från Tickr, ett lite mindre från TickrX.

Pulsklockor/ gps
NLC sa:
eketjall sa:

Ja, om man har det som heter HRM-Run https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/530376 eller HRM-Tri https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/136403 vilka inte ska förväxlas med vanliga HRM Premium https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/15490

Trodde faktiskt inte den utan gick att köpa längre. Men det är nog bara den versionen av HRM-Run som ser/såg ut som Premium som utgått.
Nå ja, rätt ska vara rätt.

Pulsklockor/ gps
Jensen sa:

Garmin band stödjer väl också Bluetooth, även om de primärt kommunicerar med klockan via Ant+?

Pulsklockor/ gps
NLC sa:
eketjall sa:

Behöver man HRM run? Jag har det men vet inte riktigt vad man ska använda alla siffror till. Köpte en 735xt "bundle" för 2238:- hos löparshop där bandet ingick.

Pulsklockor/ gps
Behöver och behöver. Jag tycker väl att kadensen är det som gett mig mest för att utveckla löptekniken, steglängd och vertical oscillation/ratio blir oftast avhängigt på tempo.

Pulsklockor/ gps
sebagge sa:
Jensen sa:

Garmin band stödjer väl också Bluetooth, även om de primärt kommunicerar med klockan via Ant+?

Inte vad jag vet. Möjligt att de har något band med bluetooth men tror inte det ä standard. Fenix 5 var ju första klockan där bluetooth tillbehör stöddes

Pulsklockor/ gps
NLC sa:
Behöver och behöver. Jag tycker väl att kadensen är det som gett mig mest för att utveckla löptekniken, steglängd och vertical oscillation/ratio blir oftast avhängigt på tempo.

Jag tror att man får kadens med vanligt löpband också. Dock kallas det "cykelkadens" i connect.

Pulsklockor/ gps
NickPick sa:
NLC sa:

Jag tror att man får kadens med vanligt löpband också. Dock kallas det "cykelkadens" i connect.

Jag har inte fått det att funka med mjuka premium HRM bandet och 920xt, men kanske gör något fel.

Pulsklockor/ gps
Spana på tradera. Det brukar dyka upp pulsband titt som tätt. De är ofta oanvända och säljs för en billig peng.

Jag använder garmins gamla hårda pulsband som jag nu vant mig vid sedan över fem år med samma. Har ett par oanvända pulsband i reserv som följt med i köp. Har en Garmin foot pod (billig på tradera) på skorna för steglängd/takt. Ett par GC-10 kadensgivare på cyklarna (plus en i reserv). En Edge 500 för cykling och en fr610 (tidigare en fr110) för löpning, skidor etc. Garmin för hela slanten.
För det mesta funkar allt bra.
Edge 500 har ibland hängt sig så den inte gått att få igång inför cykling. "arbetar" har det då stått på skärmen men inget händer och inget fungerar. Man får då resetta och ominstallera med förlorade data som följd. Fr110 var enkel och fungerade bra med usb-synk via kabel. Dock med kort batteritid. Sedan föll plastarmbandet isär i bitar. Fr610 har lite tråkig touchskärm. Funkar dock även med handskar på. Den trådlösa synkningen med garmin connect var till en början katastrofal och funkade sporadiskt. De verkar som att garmin uppgraderat mjukvaran. Nackdelen med trådlös synkning är också att det inte enkelt går att göra backup av klockans filer till datorn.
Garmin connect har gått från en funktionell och enkel logg till ett sammelsurium av funktioner som man normalt inte har behov av. Alla ändringar av garmin connect brukar medföra en försämring. Under de fem åren jag använt connect har det haft driftstörningar alltför många gånger.

Pulsklockor/ gps
Både 920 och 735 levererar kadens utan tillbehör.
Dvs, accelorometern sitter i klockan.

Ett vanligt premium pulsband kan inte leverera kadens. Den har ingen accelerometer.

Tillbaka
Topp