Pulsmätning eller Känsla

Pulsmätning eller Känsla
Oftast gillar jag det enkla, och att som amatör ligga pulsdata och jämföra grafer etc, är ju inte min kaka precis.

Dock!
Enkel pulsmätning vid tex spinning är ovärderligt för mig. Jag behöver i princip veta vad jag har för puls för ögonblicket. Eventuellt kan jag lyxa till det med passets maxvärde och kanske (fast nyttan av det är mera tveksam då jag kör lite olika pass från gång till gång) medelvärde.

Jag vill hålla saker enkla men ibland kan det finnas en poäng i att krångla till det en liten smula.

Pulsmätning eller Känsla
Att du var sist i det startfältet. Du blir kanske nästsist i nästa tävling. Det är en förbättring.
Analysen gör du efter säsongen. Du för garanterat en träningsdagbok. Den är rätt viktig.

Pulsmätning eller Känsla
cybernasty sa:
Finns massor beror på vad du kalla AI bara
Jag tänker primärt något deep-learning-artat baserat på genetiskt, träningsmässigt och resultatmässigt data. Får man in tillräckligt mycket data av vettig kvalitet borde det i stort slå undan benen för personer som producerar träningsupplägg mot betalning. Det hela känns i alla fall som ett ganska tydligt problem av typen att avbilda indata (genetisk information, träningsinformation, resultat) till utdata (träningsprogram).

Senast ändrad:
Pulsmätning eller Känsla
Pulsmätning eller Känsla
Peth sa:
GoranS sa:
magnil sa:
Peth sa:
Jag använder formeln 220 - maxpuls för att räkna fram min ålder. I nuläget är jag 22 år.

Bra tänkt! Blev helt plötsligt 20 år yngre. Tack!
Själv hamnade jag i någon slags Schrödinger-ålder då jag inte observerat min maxpuls på länge ...

Låter otäckt, att både ha och inte ha en maxpuls. Du kanske ska låta en läkare kolla på det.
Nja, med tanke på att jag mår bra just nu tror jag att jag låter bli. Om läkaren observerar pulsen finns det ju en risk att jag inte har någon maxpuls och det låter klart ohälsosamt.

Pulsmätning eller Känsla
Clark sa:
konscious sa:
Clark sa:
konscious sa:
HåkanC sa:
konscious sa:
Pulsen säger inget om mjöksyranivåerna men däremot känslan.
Hur vet du det?
Dvs har du mätt dina mjöksyranivåer under samma förhållanden som du har mätt din puls?
Hur då i så fall?

/Håkan

Har du förmåga att tolka en artikel med statistiskt signifikant?
Läs nedanstående artikel (kan lägga fram flera om du inte fattar).
https://www.researchgate.net/public...tory_Running_Test_vs_Field_Roller_Skiing_Test

Kan du förklara varför La-nivåerna är olika på samma individer vid samma puls?
Kan du beskriva när Laktat bildas och varför pulsen inte hänger med i samma utsträckning?

Jag har mätt mina Laktat nivåer vid 3 tillfällen, kan ta det i PM om du vill ha tips!

Det där var ju visserligen en studie gjord på löpning vs rullskidor. Det skulle kunna vara möjligt att samma trend går att hitta när man jämför testcykel och mtb? Vet du om det finns några såna?

I skogen skulle jag nog ändå lita mer på pulsen än en effektmätare när det gäller intensitet. Jag har dock inga belägg för att varken det ena eller andra skulle korrelera bättre mot laktatet

Ingen i Eliten delar med sig av sina värden.
Vet bara att inom XCO når dom högsta blodlaktatkoncentrationen på ca 8 –10 mMol under första varvet för att sedan sjunka till 4 –6 mMol vid målgång enl (Impellizzeri 2002 och Stapelfeldt 2004). På 2h ligger som i snitt runt 90% av HR max. Trots "vila" och liten effekt ligger pulsen kvar på samma nivåer.

Som ett konstant intervallpass i 2h

De där studierna kommer jag faktiskt ihåg. Impellizzeri (2002) mätte enbart puls under tävling. Tröskelpuls och relationen puls-VO2 mättes på labb. Stapelfeldt (2004) använde puls och effekt. Finns även en liknande av Macdermid (2012) om jag minns rätt.

Var har du hittat dina värden för laktat? Detta skulle ju kunna styrka att puls och laktat ändå följs åt, då båda ligger konstant "högt" medan effekten varierar kraftigt. Det utesluter visserligen inte att "känslan" också stämmer. Var kommer figuren ifrån? Det är svårt att se vad den faktiskt visar.

Jag hittade en studie av Smekal et al (2015) där de faktiskt mätte cyklister både i labb och i fält. Fälttesterna utfördes med puls, effekt, VO2 och laktat. De verkar mest kollat på vilka faktorer som kan kopplas till prestation, men det finns mycket data.

(SMEKAL, G. et al. Physiological Demands of Simulated Off-Road Cycling Competition. Journal of Sports Science & Medicine, [s. l.], v. 14, n. 4, p. 799–810, 2015. )

Problemet är att få på elitnivå delar med sig av sina värden.
Men 2 av dom
Impellizzeri 2002 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12439087 Använde inte effektmätare men HR & mätte OBLA4 innan
Stapelfeldt 2004 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15162249 Använde effektmätare ( effektdata SRM från 11 medlemmar ur det tyska MTB-landslaget vid15 internationella tävlingar)
I varje fall konstaterades det att pulsen är hög ( precis som vid ett TT lopp ligger i snitt ca 90% av HR max) av 2 anledningar Syreskulden och arbete med kroppen i tekniska partier.

Bilden jag bifogade var ett sett att visa att pulsen (röd) inte följer insatsen (grön) ( Österrikisk Elitåkare Karl Markt, Nationellt mästerskap 2009)

Skrmavbild2018-12-27kl.16.53.48.png

Pulsen har 3 nackdelar
1. Följer inte intensiteten när du arbetar anaerobt La-beroende(1-3minuter på sig för att stiga/sjunka och stabilisera sig på rätt intensitet)
2. Den har ett tak och efter Zon 5 är det oanvändbart.
3. Påverkas av andra faktorer än den fysiologiska momentana belastningen.

Effektmätaren har inga av ovanstående nackdelar men är svårtolkat.
Förändringar i intensitet syns direkt och du finjusterar därmed din egen känsla mot detta refererat till vad du testat.
Du kan analysera efteråt tex har du PR på 3h eller 30s och ffa mäta din träningsbelastning. farthållningsstrategi...

M Reck beskriver just känslan som #1 https://www.cyclingplus.se/artiklar/mat-din-traning-pa-basta-satt/

Pulsmätning eller Känsla
Miss Lycka 2.0 sa:
Att du var sist i det startfältet. Du blir kanske nästsist i nästa tävling. Det är en förbättring.
Analysen gör du efter säsongen. Du för garanterat en träningsdagbok. Den är rätt viktig.

Placering i lopp måste vara den mest precisa mätmetoden som finns. Puls, watt, laktat är så beroende av andra faktorer.

Tillbaka
Topp