konscious sa:
Clark sa:
konscious sa:
HåkanC sa:
konscious sa:
Pulsen säger inget om mjöksyranivåerna men däremot känslan.
Hur vet du det?
Dvs har du mätt dina mjöksyranivåer under samma förhållanden som du har mätt din puls?
Hur då i så fall?
/Håkan
Har du förmåga att tolka en artikel med statistiskt signifikant?
Läs nedanstående artikel (kan lägga fram flera om du inte fattar).
https://www.researchgate.net/public...tory_Running_Test_vs_Field_Roller_Skiing_Test
Kan du förklara varför La-nivåerna är olika på samma individer vid samma puls?
Kan du beskriva när Laktat bildas och varför pulsen inte hänger med i samma utsträckning?
Jag har mätt mina Laktat nivåer vid 3 tillfällen, kan ta det i PM om du vill ha tips!
Det där var ju visserligen en studie gjord på löpning vs rullskidor. Det skulle kunna vara möjligt att samma trend går att hitta när man jämför testcykel och mtb? Vet du om det finns några såna?
I skogen skulle jag nog ändå lita mer på pulsen än en effektmätare när det gäller intensitet. Jag har dock inga belägg för att varken det ena eller andra skulle korrelera bättre mot laktatet
Ingen i Eliten delar med sig av sina värden.
Vet bara att inom XCO når dom högsta blodlaktatkoncentrationen på ca 8 –10 mMol under första varvet för att sedan sjunka till 4 –6 mMol vid målgång enl (Impellizzeri 2002 och Stapelfeldt 2004). På 2h ligger som i snitt runt 90% av HR max. Trots "vila" och liten effekt ligger pulsen kvar på samma nivåer.
Som ett konstant intervallpass i 2h
De där studierna kommer jag faktiskt ihåg. Impellizzeri (2002) mätte enbart puls under tävling. Tröskelpuls och relationen puls-VO2 mättes på labb. Stapelfeldt (2004) använde puls och effekt. Finns även en liknande av Macdermid (2012) om jag minns rätt.
Var har du hittat dina värden för laktat? Detta skulle ju kunna styrka att puls och laktat ändå följs åt, då båda ligger konstant "högt" medan effekten varierar kraftigt. Det utesluter visserligen inte att "känslan" också stämmer. Var kommer figuren ifrån? Det är svårt att se vad den faktiskt visar.
Jag hittade en studie av Smekal et al (2015) där de faktiskt mätte cyklister både i labb och i fält. Fälttesterna utfördes med puls, effekt, VO2 och laktat. De verkar mest kollat på vilka faktorer som kan kopplas till prestation, men det finns mycket data.
(SMEKAL, G. et al. Physiological Demands of Simulated Off-Road Cycling Competition. Journal of Sports Science & Medicine, [s. l.], v. 14, n. 4, p. 799–810, 2015. )